Lillan kirjoitti:Minkähän takia masennus on sellainen tabu? Ainaki minusta tuntuu, ettei kukaan halua masentuneen leimaa otsaansa. Siitä ei puhuta. Masentunut saattaa pitää hyvinkin pitkään yllä mielikuvaa, että kaikki on hyvin. Edes läheisille ei uskalleta kertoa. Suomalaiset ovat ihmisiä, jotka viimeiseen asti välttelevät lääkäriä. "Ei mulla mitään, ei tää nyt niin paljon satu." Ja sitten tullaan näyttämään valtavan kokoista kasvainta. (huono esimerkki, juu)
Kun on niin syvästi masentunut ettei pääse sängystä ylös, ei paljon auta ystävien kädentaputukset. Siinä vaiheessa lääkkeistä voi olla apua, jotta jaksaa selvittää asioitaan.
Lääkärille päätyy kuitenkin pieni osa masentuneista. Uskon, että vakavasti masentuneet eivät jaksa raahautua lääkäriin. Tai eivät usko sen(kään) auttavan. Todennäköisesti lääkäriin vie joku ystävä. Tai sitten menee itse lkun on parempi vaihe.
"Ei ennen ollut aikaa masennella, ennen tehtiin töitä!!" Näin on kuulunut useammankin 60-luvulla syntyneen kommentti asiaan. Ja kun usein tällaisen asenteen omaavat ihmiset ovat omia vanhempiamme, niin miksikäs muuksi masennus muodostuisi kuin tabuksi?
Itse olen huomannut jo aikaa sitten, etten voi koskaan puhua näistä asioista tiettyjen läheisten kanssa. He eivät suostu pitämään masennusta tai sitä edeltänyttä tai siitä seurannutta työuupumustani sairautena, vaan jonain paljon vähäpätöisempänä asiana.
Lääkäri, eli tässä tapauksessa psykologi ja psykiatri, on vaikea asia, koska meidän yhteiskunnassamme "kallonkutistajalla" käyminen mielletään negatiiviseksi ja hävettäväksi asiaksi. Ensimmäinen yhteydenotto on vaikea, koska usein ihminen ei kuitenkaan halua olla se joka tarvitsee ammattiauttajaa johonkin muuhun kuin fyysiseen kipuun ja särkyyn. Lisäksi monilla voi olla ihan sellainen käytännön ongelma, ettei ole tietoa siitä, miten mielenterveyshoitoon hakeudutaan.
Tietysti on vielä sitten masennuksen oireet (voimattomuus, väsymys, mielenkiinnottomuus kaikkea kohtaan, välinpitämättömyys, ahdistuneisuus ym.) siihen päälle vaikeuttamassa hoitoon hakeutumista.
Itse en enää pidä masennusta tai työuupumusta tabuna.
Masennukseni - en ole sitä tosiaankaan valinnut, eikä se ole tuonut elämääni mitään muuta kuin kovin synkkiä aikoja, vuosia.
Työuupumus - olen kouluesimerkki; tunnollinen perfektionismiin pyrkivä suorittaja. Työuupumus oli silti jälkeenpäin katsottuna ehkä parasta, mitä minulle 22-vuotiaana tapahtui: Nyt, kohta kolme vuotta myöhemmin osaan suhtautua työhön ja opintoihin vain niiden ansaitsemalla tavalla. Ymmärrän, miten tärkeää tasapaino elämässä on minun oman henkisen hyvinvointini kannalta. Osaan ja haluan vaalia vapaa-aikaani, jolloin en tee yhtään mitään. Olisin ehkä oppinut tajuamaan nämä asiat ilman työuupumustakin, mutta en oikein jaksa uskoa siihen mahdollisuuteen, sillä olen oppinut tuntemaan itseäni aika hyvin. Jos se ei olisi tullut 22-vuotiaana, se olisi tullut myöhemmin. Sen kokeminen verrattain nuorella iällä antoi minulle eväitä paljon onnellisempaan elämään.
Mutta on ollut niitäkin aikoja, jolloin en ole kahteen kuukauteen uskaltanut mennä ulos. Tai viikkoja, joista en muista muuta kuin pimeän huoneen ja loputtoman väsymyksen. Tai sen unenomaisen, silti väsyneen tunteen, kun mikään ei tunnu miltään, kun ikkunasta hyppääminen tuntuu luontevalta ratkaisulta.
Mutta, en tiedä mikä tämän avautumisen pointti oli. Ehkä se, että minä en ainakaan pidä näitä asioita tabuina. Ei muidenkaan pitäisi.
Mainos - löytyy jo itseltä, eikä hävetä pitää.