Olen itse hankkimassa jommankumman, eikä tutuillani ole antaa selväkielistä vastausta kummankaan paremmuudesta.
Olen kuullut, että Keynote olisi Powerpointia parempi esitysten luomiseen, mutta muuten ei ole tullut mitään järkevää eroa. Toki Office avaa "oikeammin" PC:llä tehdyt tiedostot, mutta kai iLifekin varauksella samaan pystyy?
PS.Olisin luonut tästä äänestyksen, muttei nähtävästi nappulat riitä
Edit: Otsikko korjattu
Viimeksi muokannut E-Bop, 8.2.2008 klo 13.07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tutustu myös ilmaiseen ja varsin hyvään NeoOfficeen
Keynotella saa ainakin vanhaa Powerpointtia näyttävämmät esitykset mutta uusin Office 2008 -paketti on jonkin verran macistynyt visuaalisesti.
Ja näistä office-softista löytyy jokunen valmis keskustelu-threadi jo...
Kiitos vinkeistä!
Koitin hakea samaa aihetta, mutta selkeää vastakkainasettelua näistä ei vielä ollut(tai en vaan osaa..)
Kokeilin kyllä molempia, mutta eihän sitä 30pvässä tiedä varmaksi kumpi on parempi.
Tästä syystä haluaisin kokeneiden käyttäjien mielipiteitä näistä ohjelmista.
Et oikein kertonut mihin käytät. Nopea ja lyhyt kiteytys:
Pages vs. Word:
-Pages parempi yleisteksturi-ohjelma. Perus-asettelut nopea tehdä ja dokumentin säädöt saa helposti kohdilleen. Page on myös kevyemmän ja nopeamman tuntuinen. Lisäksi käyttökelpoisia valmispohjia.
-Word tukee omia templatepohjia, jolla useammat yritystemplatet on tehty.
Keynote vs. PP
-Keynotessa hienommat teemat, paremmat ulostus mahdollisuudet, tosin osin toimimaton pelkällä PP:llä varustetuissa koneissa, mikä rokottaa yhteensopivuutta.
- Toisaalta esitys kannattaa kuitenkin laittaa pdf:nä ja esittää se acrobatin esitystilassa jokatapauksessa, joten eipä juuri väliä mitä formaattia se esitys on.
Numbers vs. Excel
-Excel toimivampi. Numbers on turhan köykäinen, eikä sillä oikein hoidu monimutkaisemmat hommat.
- Toisaalta win excel on paljon parempi kuin mac-excel
Jos toi entourage vielä kiinnostaa, niin kaipa toi MS on fiksumpi. Kotikäyttöön valitsisin kuitenkin iWorkin ehdottomasti. Jos töitäkin on tehtävä niin sitten toi MS.
Käytän molempia paketteja, enemmän kuitenkin iWorkia (06). Office on vielä mallia 2004. Työskentelen opettajana ja olen tekemisissä hyvin vaihtelevilla ohjelmilla tehtyjen dokumenttien kanssa.
Yhteensopivuus siten että iWorkilla avaa Officella (mac/pc) tehtyjä tiedostoja on kokemukseni mukaan hyvä.
Keynotella tehdyt esitykset eivät näytä kovin hyviltä ainakaan vanhalla Officella. Uusi on vasta tulossa joten joku varmaa voi kommentoida sen toimivuutta. Word avaa Pagesista exportatut tekstit enimmäkseen oikein.
Yleisesti kommentoisin että iWorkilla saa helpommin ja nopeammin jälkeä aikaiseksi. Asiat löytyvät melko helposti ja kaikki toimii Applen muista ohjelmista tutulla logiikalla.
Uusi Powerpoint on pikatestaamisen perusteella tutustumisen arvoinen mutta itse teen esitykseni jatkossakin Keynotella.
iWork ja NeoOffice ovat riittäneet hyvin. Mikäli Pages ei saa avattua oikein jotain doc-tiedostoa (harvoin näin tapahtuu, mutta joskus kuitenkin), niin NeoOfficella se viimeistään toimii.
Helppokäyttöisyytensä ja hintansa vuoksi iWork oli aika selvä hankinta. Kuukauden koekäyttö vakuutti. Numbers tosin tahmaa hieman tällä koneella, mutta on se silti ihan käytettävä.