Rupesin ihmettelemään kun aattelin että viekö näytön skaalaaminen prossu tehoja jos joutuu käyttään esim. 800x600 tilaa 1024x768 näytössä. Onko tietoa?
Joshua.
Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Kuka sanoi, että ompusta ei muka ole pelikoneeksi?
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: 13.10.2004 klo 13.24
- Paikkakunta: Naantali
Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja MacinJosh »
Mac Pro 5,1 - iPhone SE - iPad Air 2
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: 26.3.2004 klo 14.08
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja No added sugar »
Skaalaus alaspäin vie tehoja. Itselläni Return to castle wolfenstein ja Cod pyörii paremmin natiivi 1024x768 kuin 800x600 resolla. Lcd-näyttöjen erikoisuus, ruudunpäivitys tekniikka erilainen kuin putkinäytöissä.
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Voiko pitää paikkaansa? Tuntuu liian makealta ollakseen totta.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Kyllä mun käsittääkseni se kuva joudutaan matemaattisesti interpoloimaan littunäytölle. Littunäyttöhän näyttää aina sen natiiviresoluution mukaan mitä siinä transistoripikeselitä on. Ja kun näyttö on digitaalinen niin pakkohan se on. Putkinäytössä tuon skaalaamisen hoitaa luonnonlait, eli magneettikenttä venyttää kuvan ruudulla siihen kokoon kun se ruudulla ilmenee.
Näin mä sen ajattelisin. Hyvä kysymys kyllä, mitä en ole tullut ajatelleeksi. Se, miten paljon se prossutehoa vie, vai hoitaako näytönohjain sen.. ?
Näin mä sen ajattelisin. Hyvä kysymys kyllä, mitä en ole tullut ajatelleeksi. Se, miten paljon se prossutehoa vie, vai hoitaako näytönohjain sen.. ?
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 1023
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 9.33
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Mutta kun ajattelette vaikka sitä, että adamskinaikaiseen puucee-koneeseen saa myös littunäytön (jonka näytönohjain/sen ajurit ei ole vielä kuullutkaan littunäytöistä) niin sitä kautta luulisi että kyllä se on sen näytön elektroniikka joka hoita ko. homman. Tai jotain sinnepäin.
Switch-jahkailua jo vuodesta 2003
-
- Viestit: 1234
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 20.47
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja Kurtbyy »
No tuonhan voisi kokeilemalla todistaa. Täytyisi vain laittaa jonkin pelin alkudemo pyörimään eri resoilla ja katsoa millä asetuksilla toimii nopeimmin. Minä en sitä jaksa kokeilla mutta olisin kyllä kiinnostunut tuloksista :-).
Mielipiteeni on voinut muuttua, muttei se tosiasia että olen oikeassa.
-
- Viestit: 830
- Liittynyt: 5.8.2004 klo 15.05
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja iRock »
Empiirinen tutkimus Marine Aquarium 2:n kanssa tuotti seuraavia tuloksia:
Kaikissa näyttötiloissa värimäärä oli miljoonia, frameratea ei rajoitettu ja viimeinen resoluutio oli testikoneen natiivi resoluutio. Kaikissa testeissä oli mukana 7 kalaa, paitsi natiiviresoluution toisessa testissä, jossa mukana oli 8 kalaa (8. kala on mahdollinen vain widescreen-tilassa). Yhden kalan lisääminen tiputti frameratea siis 4 framea sekunnissa. Tämän testin perusteella voimme päätellä, että ainakin Marine Aquarium 2.0 toimii nopeammin muulla kuin natiiviresoluutiolla.
Koodi: Valitse kaikki
Resoluutio Framea / sekunnissa
640x480: n. 199fps
800x600: n. 199fps
1024x768: n. 199fps
1280x854: n. 174 / 170 fps
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mutta irea on siinä, että testi pitää tehdä aina pelin samalla resoluutiolla. Eli jos näytössä on pikseleitä tarjolla enemmän, tulisi pelin jättää reunoille mustat palkit. Sitten sitä nopeutta verrata siihen nopeuteen jolla peli pauhaa samalla piirtoresoluutiolla mutta skaalautuneena isommalle määrälle pikseleitä.
Vai, äh, nukuttaa niin etten jaksa ajatella teikkö testin tollalailla... olkoon.. nyt lähtee vedokset meneen ja mää nukkuun...
Vai, äh, nukuttaa niin etten jaksa ajatella teikkö testin tollalailla... olkoon.. nyt lähtee vedokset meneen ja mää nukkuun...
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Nyt vihdoinkin G5:ni saaneena voin onnellisena todet ettei tuolla ole enää väliä. Pelit toimivat upeasti resolla kuin resolla. :-D
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
- Viestit: 830
- Liittynyt: 5.8.2004 klo 15.05
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja iRock »
Äh, joo... got it, eli hommaan tarvitaan esim. 15- ja 17-tuumaiset littunäytöt erilaisilla natiiviresoluutioilla, jolloin peliä voidaan kokeilla esim. 15-tuumaisen natiiviresoluutiolla. Tom's Hardware Quiden mukaan "complex scaling electronics are required to recalculate the data for smaller resolutions." Tuon perusteella elektroniikka skaalausta varten sijaitsee siis aina näytössä?Mutta irea on siinä, että testi pitää tehdä aina pelin samalla resoluutiolla. Eli jos näytössä on pikseleitä tarjolla enemmän, tulisi pelin jättää reunoille mustat palkit. Sitten sitä nopeutta verrata siihen nopeuteen jolla peli pauhaa samalla piirtoresoluutiolla mutta skaalautuneena isommalle määrälle pikseleitä.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tuli muuten mieleen, että olisin jossain nähnyt näytönvalmistajan kehuvan näytön skaalautuvuusominaisuuksia. Sen perusteella vosi kuvitella että littunäytössä voisi olla jonkinsortin interpolointipiiri?
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
- Viestit: 367
- Liittynyt: 4.3.2004 klo 12.21
Re: Pyöriikö pelit paremmin kannettavan natiivi resossa?
Viesti Kirjoittaja Veijo »
Näytön sisäinen elektroniikka hoitaa pehmennyksen eli interpoloinnin, eikä se siis syö suoritintehoa.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Pelit ja pelaaminen”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit