Ilma tuoksuu hyvälle.
Vaan, kyllä se ilma hyvältä tuoksuu!
Mielestäni arkikielessä en kuule tuota juuri koskaan, mutta täällä siihen törmää harva se viesti.
Homppulaiset! Äänestäkää siis nyt, kumpi kaunehimmin sointuu!
Viesti Kirjoittaja maxima »
Viesti Kirjoittaja Celia »
Viesti Kirjoittaja Lare »
Kyllä mun paidan kangaskin hyvältä tuntuu. Että näemmä on sitte myöskin teitä, jotka ovat vähän 50/50.Lare kirjoitti:Tuo eka vaihtoehto tuntuu hyvältä, mutta ei muutkaan aivan pahalta. Esim paita näyttää hyvältä, mutta sen kangas tuntuu hyvälle. Ei millään pahalla.
Viesti Kirjoittaja growlithe »
Viesti Kirjoittaja Tex »
Mikä noista vaihtoehdoista on ablatiivi?growlithe kirjoitti:Kyllä sen ablatiivi olla pitää, muuten särähtää korva.Tosin mm. Pirkko Leinon Suomen kielioppi opastaa, että aistihavaintoverbeistä voi käyttää joko allatiivia tai ablatiivia.
Mutta sitten kun Kotus hyväksyy Internet-erisnimen kirjoittamisen pienellä alkukirjaimella vain siksi, koska suurin osa väestöstä niin tekee, minä vaihdan äidinkieltä.
Viesti Kirjoittaja growlithe »
Ablatiivi on -lta, -ltä -pääte. Allatiivi on se -lle.Tex kirjoitti:Mikä noista vaihtoehdoista on ablatiivi?growlithe kirjoitti:Kyllä sen ablatiivi olla pitää, muuten särähtää korva.Tosin mm. Pirkko Leinon Suomen kielioppi opastaa, että aistihavaintoverbeistä voi käyttää joko allatiivia tai ablatiivia.
Mutta sitten kun Kotus hyväksyy Internet-erisnimen kirjoittamisen pienellä alkukirjaimella vain siksi, koska suurin osa väestöstä niin tekee, minä vaihdan äidinkieltä.
Viesti Kirjoittaja Lare »
Voihan kannibaali keittiössä maistellessaan muistella oikeaoppisella Suomella, että "Asia on pihvi - tämähän maistuu aivan sille hyvälle tyypille" (jota aikanaan maistoin).Castillo kirjoitti:Sitä paitsi "maistuu hyvälle" voi kohdentua vaikka henkilön hyvyyteen - maistuu vain hyvälle tyypille. Pahalle tyypille ei sitten maistukaan.
Viesti Kirjoittaja Castillo »
Oikeastaan odotinkin, että joku sen kääntää vielä näinkinLare kirjoitti:Voihan kannibaali keittiössä maistellessaan muistella oikeaoppisella Suomella, että "Asia on pihvi - tämähän maistuu aivan sille hyvälle tyypille" (jota aikanaan maistoin).Castillo kirjoitti:Sitä paitsi "maistuu hyvälle" voi kohdentua vaikka henkilön hyvyyteen - maistuu vain hyvälle tyypille. Pahalle tyypille ei sitten maistukaan.
Viesti Kirjoittaja Wespa »
Keski-Suomesta kotoisin olevan korvaan molemmat vaihtoehdot kuulostavat ihan yhtä hyvältä, mutta useimmiten itse tulee käytettyä jälkimmäistä.maxima kirjoitti:Että näemmä on sitte myöskin teitä, jotka ovat vähän 50/50.
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Kielioppiasiaa kommentoimatta, niin eikös asia voi olla kohdillaan monella eri tapaa samaan aikaan? Minusta voi.Castillo kirjoitti:P.S. Toinen muotiin tullut ilmaus, jossa nään enemmän tai vähemmän punaista on "kohdilleen". Eli esim. Saada asia kohdilleen - varsinkin jos ensimmäinen sana on yksikössä (tässä sana "asia"), kun taas "kohdilleen" viittaa useaan kohtaan. Kohdalleen, tietty!!
Viesti Kirjoittaja amanita »
En tiedä jäikö multa nyt jokin adjeksubtiivikjekti ymmärtämättä, mutta kyllä täällä ainakin ruoka hyvältä tuoksuu.. Ja hajuvesi.. Ja maxima.. jaaa kaikki.Macco kirjoitti:Hyvä pointti! Tuoksuu hyvältä viittaisi subjektiin Hyvä. Hyvälle taas on enemmänkin adjektiivi.amanita kirjoitti:Tuoksuu hyvälle!
Hmmm... tuoksuu punaiselle/tuoksuu punaiselta... tuossa taas ablatiivi toimii paremmin... minä mistään mitään tiedä...