Muistinlisäysjeesiä Miniin Salon seudulta?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Muistinlisäysjeesiä Miniin Salon seudulta?
Viesti Kirjoittaja shovi »
Mutsi tarvis hiukan jeesiä muistin lisäämisessä Mac Miniin. Hävettää pyytää, kun itsekin olen vastaavanlaisia hommia tehnyt, mutta pienen kokeilun jälkeen en lähtenyt hommaan. Mun vapisevissa käsissä koko vehje menee todennäköisesti rikki, joten josko Salon seudulta löytyisi joku homman osaava henkilö hoitamaan homman, mahdollisesti pientä rahallista korvausta ja vähintäänkin nyt pullakahveja vastaan? Yhteydenotot osoitteeseen samuel . hovi ät gmail . com
-
-
Viesti Kirjoittaja nalle76 »
moi. ministä ei ole kokemusta, mutta macbook ja PC läppärien ja station koneitten kanssa on jo muutama kokemus muistinvaihdosta. eli jos (ja niin veikkaisin) näin on minin kanssa äitisikin osaa sen. kunhan on oikeat ruuvimeisselit. Katso google ja esim tosta http://forums.appleinsider.com/showthread.php?t=81881 . etsi toki muitakin ohjeita, suomalaisia sivuja löytyy varmasti.
ja ei ne vapisevat kädet haittaa =) sitäpaitsi jos menee jotain rikki, niin uusi mini ei ole niin kallis verratuna huollon hintaan (muista back-up!!), luin jostain että oli mackbookin kovon vaihto maksanu yli 100 euroo......10 min työstä. mukava palkka huoltomiehillä ainakin
mutta toki, jos joku osaava tekee sen kahvi-pulla korvauksella niin tottakai kannattaa silloin hoitaa tätä kautta. itse tekisin sen itse, mutta mä olenkin hieman semmonen joka tykkää räpeltää asioiden kanssa josta ei välttämättä ole kokemuksia. neuvoja aina löytyy netistä esim.
nalle
ja ei ne vapisevat kädet haittaa =) sitäpaitsi jos menee jotain rikki, niin uusi mini ei ole niin kallis verratuna huollon hintaan (muista back-up!!), luin jostain että oli mackbookin kovon vaihto maksanu yli 100 euroo......10 min työstä. mukava palkka huoltomiehillä ainakin

mutta toki, jos joku osaava tekee sen kahvi-pulla korvauksella niin tottakai kannattaa silloin hoitaa tätä kautta. itse tekisin sen itse, mutta mä olenkin hieman semmonen joka tykkää räpeltää asioiden kanssa josta ei välttämättä ole kokemuksia. neuvoja aina löytyy netistä esim.
nalle
-give me death punk, baby-
-
-
Viesti Kirjoittaja DeepDown »
Itse olen aika kädetön ton rautapuolen kanssa, mutta helposti meni muistin vaihto Mini G4:ään oikeilla välineillä (itse käytin muovilastoja) ja ohjeita seuraten. Intelissä joutuu vissiin ruuvaamaan vähän enemmänkin kuten tuossa linkissä kerrotaan.
Joka tapauksessa jos se on G4 niin siitä vaan itse vaihtamaan jos on vähääkään kokemusta. Sitä armotonta rutinaa ei vaan tule pelästyä. Itselläni oli itseasiassa hieman vaikeuksia saada se kuori takaisin, mutta upposi sekin. Koko homma oli valmis alta 10 minuuttia ja olin vielä extravarovainen.
Joka tapauksessa jos se on G4 niin siitä vaan itse vaihtamaan jos on vähääkään kokemusta. Sitä armotonta rutinaa ei vaan tule pelästyä. Itselläni oli itseasiassa hieman vaikeuksia saada se kuori takaisin, mutta upposi sekin. Koko homma oli valmis alta 10 minuuttia ja olin vielä extravarovainen.
..:: MacBook Pro 13,3" | 2.26Ghz | 2GB | OS X 10.8.4 :: Mac mini | 2.26GHz | 4GB | OS X 10.8.4 ::..
-
Viesti Kirjoittaja clikc »
Jos ei Mini omilla käsillä aukea, niin suosittelen kiikuttamaan huoltoonn. Ainakin Helsingin seudulla pienellä soittokierroksella toimenpiteen hinta on 50e, jos viet omat muistit ja onnistuu odottaessa jos aika on sovittu etukäteen.
Huollolla teettämisen selkeästi paras puoli omastamielestäni on selkeät vastuukysymykset. Jos huollossa jotain hajoaa huolto maksaa, jos satunnainen foorumilainen kertoo tehneensä homman "ainakin kymmenen kertaa" ja tärvelee Minisi, voi vastuukysymysten kanssa joutua painimaan oikeain urakalla.
Itse vaihdoin omaan c2d miniini pienen pähkäilyn jälkeen itse muistit. Sopivia metallilastoja (K-rauta 3e) käyttäen homma oli melkopaljon helpompi kuin odotin. Pientä päättäväisyyttä homma vaatii, jos ensimmäisenkerran kun homma arveluttaa, lopettaa, jää vaihto tekemättä. Pahin asia mitä konetta avatessa voi tehdä on todennäköisesti katkaista yhden muoviklipsin, jolla en usko kovin suurta merkitystä jälleenmyytiarvoa suurempiin asiohin olevan.
Huollolla teettämisen selkeästi paras puoli omastamielestäni on selkeät vastuukysymykset. Jos huollossa jotain hajoaa huolto maksaa, jos satunnainen foorumilainen kertoo tehneensä homman "ainakin kymmenen kertaa" ja tärvelee Minisi, voi vastuukysymysten kanssa joutua painimaan oikeain urakalla.
Itse vaihdoin omaan c2d miniini pienen pähkäilyn jälkeen itse muistit. Sopivia metallilastoja (K-rauta 3e) käyttäen homma oli melkopaljon helpompi kuin odotin. Pientä päättäväisyyttä homma vaatii, jos ensimmäisenkerran kun homma arveluttaa, lopettaa, jää vaihto tekemättä. Pahin asia mitä konetta avatessa voi tehdä on todennäköisesti katkaista yhden muoviklipsin, jolla en usko kovin suurta merkitystä jälleenmyytiarvoa suurempiin asiohin olevan.
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Eiköhän joka kodista löydy pari juustohöylää ja juutuupista video-ohjeet. 

Mac Mini 2 GHz | 4 GB | 500 GB | Lion
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Täältä löytyy myös varsin hyviä ohjeita. Itse katoin MacBookin muistinvaihto-ohjeet tuolta.
Mac Mini 2 GHz | 4 GB | 500 GB | Lion
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Hitaasti ja rauhallisesti, niin kaikki sujuu hyvin. Eikä väkivaltaa tarvita ollenkaan. Intelin muistipaikka vain on alimmaisena, eli koneen purkamaan melkein kokonaan. Katso aluksi mitä pitää irrottaa ja miten johdot on kierrätetty.Crimson kirjoitti:Täältä löytyy myös varsin hyviä ohjeita. Itse katoin MacBookin muistinvaihto-ohjeet tuolta.
--Ari
-
Re: Muistinlisäysjeesiä Miniin Salon seudulta?
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Salossa ja Turussa vaikutan pääasiassa, PPC-minin olen purkanut ja tota G3 PowerBookkia.
Vaikeetahan se ei ole, mutta jos ei ole tollasia hommia paljoa tehnyt niin varmasti jännittää. Itekin korjaan mieluummin autoja ku niitä voi lyödä vasaralla![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vaikeetahan se ei ole, mutta jos ei ole tollasia hommia paljoa tehnyt niin varmasti jännittää. Itekin korjaan mieluummin autoja ku niitä voi lyödä vasaralla
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Re: Muistinlisäysjeesiä Miniin Salon seudulta?
Viesti Kirjoittaja htc »
Onnistumisistaan kai voi kirjoitella, eikö? Ostin miniin verkkokaupan hyllystä sen Kingstonin KTA-MB667 gigaisen palikan hintaan 23,90 ja nyt asensin uudesta iMacista irroitetun gigaisen ja edellämainitun Minin uumeniin ja HOMMA TOIMII ;-) 2 gigaa käytössä.
Niille, jotka laillani kärvistelevät itsetekemisen mahdollisuutta pohdiskellen muistilaajennuksen osalta, niin kerron, että homma toimii ja tuo jossain säikeessä ollut video oli ratkaisun avain minulle.
Mini siis selälleen pehmeälle alustalle portit itsestä poispäin
Käytin itse juustohöylää, jonka puoliväkisin pakotin alumiinikuoren ja muovisen pohjalevyn väliin (pieniä "naarmuja" tuskin pystyy välttämään, vaan valkoisessa muovissa eivät erotu). Höylällä kammeten sitten sain viereensä vanhan luottokortin varaamaan tilaa jatkossa, asennus kun on tiukka. Tuon luottokortin jätin toiselle sivulle ja sitten hieman enemmän väkisin tunkemalla samainen juustohöylä toiselle sivulle alkaen sieltä porttien päästä sivua. Yllättävän pieni kampeaminen alkaa nostaa pohjalevyä irti alumiinikuorista. Juustohöylän paikkaa vaihtamalla ja lopuksi toiselle puolelle siirtyen (jossa tuo pankkikortin välissäolo helpottaa juustohöylän tunkemista) pala palalta homma onnistui ruumiita tuottamatta. Video kertoo loput selkeästi.
Kirjoitukseni pointti on, ettei pidä pelästyä tiukkaa setuppia, jonne ei meinaa saada mitään väliin. Väkisin se on sinne työnnettävä (se höylä ;-) vaan hetikohta toivottomalta tuntuva tilanne helpottaa. Mulla meinas usko loppua höylää väliin tunkiessa...
http://media.macsales.com/videos/mini/i ... ghres.html
Niille, jotka laillani kärvistelevät itsetekemisen mahdollisuutta pohdiskellen muistilaajennuksen osalta, niin kerron, että homma toimii ja tuo jossain säikeessä ollut video oli ratkaisun avain minulle.
Mini siis selälleen pehmeälle alustalle portit itsestä poispäin
Käytin itse juustohöylää, jonka puoliväkisin pakotin alumiinikuoren ja muovisen pohjalevyn väliin (pieniä "naarmuja" tuskin pystyy välttämään, vaan valkoisessa muovissa eivät erotu). Höylällä kammeten sitten sain viereensä vanhan luottokortin varaamaan tilaa jatkossa, asennus kun on tiukka. Tuon luottokortin jätin toiselle sivulle ja sitten hieman enemmän väkisin tunkemalla samainen juustohöylä toiselle sivulle alkaen sieltä porttien päästä sivua. Yllättävän pieni kampeaminen alkaa nostaa pohjalevyä irti alumiinikuorista. Juustohöylän paikkaa vaihtamalla ja lopuksi toiselle puolelle siirtyen (jossa tuo pankkikortin välissäolo helpottaa juustohöylän tunkemista) pala palalta homma onnistui ruumiita tuottamatta. Video kertoo loput selkeästi.
Kirjoitukseni pointti on, ettei pidä pelästyä tiukkaa setuppia, jonne ei meinaa saada mitään väliin. Väkisin se on sinne työnnettävä (se höylä ;-) vaan hetikohta toivottomalta tuntuva tilanne helpottaa. Mulla meinas usko loppua höylää väliin tunkiessa...
http://media.macsales.com/videos/mini/i ... ghres.html
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka