Et ymmärtänyt mitä tarkoitin mutta silti päätit olettaa että tarkoitin hyväntekeväisyytenä ilmaiseksi jakamista. Bisnesmielellä tarkoitin ammatinharjoittamismielessä. Onhan tosin noita iPhonen myyntiketjuja joissa jotkut jonkin sortin vaivanpalkkaa pyytävät ulkomailta roudaamisesta.juishi kirjoitti:Eikös kauppaa käydä aina bisnesmielessä? Vai olenko minä käsittänyt koko pienen ikäni jotain todella oleellista aivan päin takapuoliä?Pis kirjoitti:Ensinnäkin tämän sivuston myyntiketju ei ole tarkoitettu bisnesmielessä käytävää kauppaa varten (korjatkaa hompun perustajat jos olen väärässä) niin kuin k-kauppa. Toisekseen, täällä ei ole hintaneuvosta sen takia että sellainen pitäisi olla vaan sen takia että sellainen on helppo toteuttaa netissä, toisin kuin k-kaupan hyllyjen keskellä. Ruokakaupat ja muu vähittäismyynti hoitaa mainonnalla ja kilpailulla hintaneuvoksen duunin. Samanlaista kilpailutilannetta ei tule kuin harvoin yksittäisten käytettyjen mäkkien kohdalla näin pienessä maassa.
Ei mua ainakaan kiinnosta ilman bisnesmieltä ruveta hyväntekeväisyytenä jakamaan koneitani ilmaiseksi pitäjän mahdollisille halukkaille.
Repe = Hintaneuvos
-
Re: Repe = Hintaneuvos
Viesti Kirjoittaja Pis »
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Arvasinhan minä, että kaikki eivät ole sisäistäneet tätä Hompun ideaa. Onhan se antamisen ja auttamisen ilo paljon enemmän ja tärkeämpää kuin saada muutama euro nipistettyä kotiin päin joka kaupassa, onhan?juishi kirjoitti: Ei mua ainakaan kiinnosta ilman bisnesmieltä ruveta hyväntekeväisyytenä jakamaan koneitani ilmaiseksi pitäjän mahdollisille halukkaille.

Ihan alkoi kylmäämään tuollainen kylmä ja laskelmoiva pisnesajattelu.

-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
juishi kirjoitti: Eikös kauppaa käydä aina bisnesmielessä? Vai olenko minä käsittänyt koko pienen ikäni jotain todella oleellista aivan päin takapuoliä?
Ehkä olet. Bisnes = ammattimaista liiketoimintaa, elinkeinoa, voiton tavoittelua, keksi itse lisää. 8)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja juishi »
Niin, onko täällä nyt sitten bisnesmieltä kaupankäynnissä vai ei?Pis kirjoitti:Et ymmärtänyt mitä tarkoitin mutta silti päätit olettaa että tarkoitin hyväntekeväisyytenä ilmaiseksi jakamista. Bisnesmielellä tarkoitin ammatinharjoittamismielessä. Onhan tosin noita iPhonen myyntiketjuja joissa jotkut jonkin sortin vaivanpalkkaa pyytävät ulkomailta roudaamisesta.juishi kirjoitti:Eikös kauppaa käydä aina bisnesmielessä? Vai olenko minä käsittänyt koko pienen ikäni jotain todella oleellista aivan päin takapuoliä?Pis kirjoitti:Ensinnäkin tämän sivuston myyntiketju ei ole tarkoitettu bisnesmielessä käytävää kauppaa varten (korjatkaa hompun perustajat jos olen väärässä) niin kuin k-kauppa. Toisekseen, täällä ei ole hintaneuvosta sen takia että sellainen pitäisi olla vaan sen takia että sellainen on helppo toteuttaa netissä, toisin kuin k-kaupan hyllyjen keskellä. Ruokakaupat ja muu vähittäismyynti hoitaa mainonnalla ja kilpailulla hintaneuvoksen duunin. Samanlaista kilpailutilannetta ei tule kuin harvoin yksittäisten käytettyjen mäkkien kohdalla näin pienessä maassa.
Ei mua ainakaan kiinnosta ilman bisnesmieltä ruveta hyväntekeväisyytenä jakamaan koneitani ilmaiseksi pitäjän mahdollisille halukkaille.
edit: Vai pitäiskö kenties perustaa neuvoksenvirka, jonka haltija sitten kertoisi onko kaupankäynnissä nyt liikaa bisnesmieltä mukana?
-
Hompun idea?
Viesti Kirjoittaja Calvados »
Esimerkiksi minun lempeänä yksinvaltiaana johtamassani maailmassa kaupankäynnin edistämisen motiivi olisi kierrättäminen. Hakisin keinoja käytetyn tavaran liikkuvuuden parantamiseksi ja tarjotakseni paremman vaihtoehdon uuden laitteen hankinnalle (lisää tarkkuutta hintoihin, nopeutta myyntiin venyvien huutokauppojen sijaan jne).
Ehkä olisi tarpeen (edes yrittää) määritellä se Hompun idea, jotta sen sisäistämistä voitaisiin laajemmin harkita.
-
iPhone on poikkeustuote ja sen hankkimiseksi tarvitaan poikkeavia konsteja. Kieltämättä tämä on pienimuotoista bisnestä, mutta ei se sodi foorumin periaatteita vastaan kun kyse on tuotteesta jota ei Suomessa vielä myydä mutta ostettaisiin kyllä.Pis kirjoitti:Bisnesmielellä tarkoitin ammatinharjoittamismielessä. Onhan tosin noita iPhonen myyntiketjuja joissa jotkut jonkin sortin vaivanpalkkaa pyytävät ulkomailta roudaamisesta.
Macmaailmassahan näkee sitten käytetyn tavaran ammattimaista kauppaamista. Kaikki sitä seuraavat tietävät ainakin yhden kestotapauksen. Hompusta en muista vastaavaa lainkaan havainneeni.
-
Viesti Kirjoittaja G5Zen »
Hintaneuvos tuli tarpeelliseksi, kun myyntiketjut menivät jatkuvaksi räksyttämiseksi. Ihmiset eivät jaksa tulla myymään tavaroitaan, kun niihin on kommentoimassa joka toinen kymmenenkesäinen, vailla minkäännäköistä osto/myyntitarkoitusta. Tilanne vain paheni ja paheni, eikä foorumin muuten niin hyvin toimiva itsesäätely tuntunut toimivan. Sitten asiaa koitettiin korjata sillä, että annettiin kommentointi yhden (luotettavan) tyypin niskoille, ikään kuin tönäistiin hellästi ihmisiä tajuamaan, että turhanpäiväinen keskustelu osto/myyntipalstalla ei ole hyväksi kenellekään. Tämä on siis Repen osalta vapaaehtoistyötä, ja selkeästi kuitenkin taviskäyttäjää hyödyttävää toimintaa. Itse en olisi kyllä jatkanut kovinkaan pitkään, niin paljon spedeilyä hintaneuvos on niskaansa saanut.
Mitä tulee johonkin hintalistaan, niin siinäkös vaan joku sellaisen kokoaa. On helppo kritisoida ja ehdotella, mutta miksei sitten samalla vaivalla TEE asialle jotain? Tietoja vaan exceliin ja html-taulukkoa kehiin, kyllä me sille täältä paikka annetaan jossain näkyvällä paikalla. Repen asiantuntemuksesta on ollut parhaiten apua immeisille juuri näin, mutta sekään ei ilmeisesti miellytä kaikkia. Tuntuu, että pitäisi antaa kysynnän ja tarjonnan lakien toimia itsestään.
Vaan kun foorumikeskustelu ja kauppa netissä ei toimi niin. Kaikkeen kysyntään ja tarjontaan vaikuttavat myös ulkoiset säätelytoimenpiteet. Hopeisen omenan vertailu johonkin fucking Neuvostoliittoon on silkkaa piruilua, joka paljastaa ainoastaan aukon vertailijan yleissivistyksessä, ei vastapuolen argumentaatiossa. Jos ei osaa erottaa moderointia sensuurista ja hintasäätelyä ehdotuksista, voi ihan rauhassa kääriä foliota päänsä ympärille ja palata takaisin hiekkalaatikolle. Suomessa on tällä hetkellä menossa oikeastikin sananvapautta rajoittavia toimia, voisivat aktiivikot mennä vaikka ottamaan kommenttia kansanedustajiin turhanpäiväisen poraamisen sijaan.
Viime kädessä tässä koko osto/myyntipalstakeskustelussa on pari puolta: toisella puolella on tyypit, joiden mielestä villi-länsi -malli olisi paras. Se varmaan sopisi räksyttäjille, mutta suomi24 -kokemukset ovat osoittaneet että kukaan täyspäinen sellaista jaksa pitkään katsoa. Sitten on toisaalla nämä, joiden mielestä tuotteet pitäisi antaa melkein ilmaiseksi pois, ja kaikki saatu myyntivoitto on suorastaan saakutti - ellei itse ole sattumalta myymässä. Sekään ei menettele, sillä kyllä mä sitä kannatan, että tuotteesta pitää saada käypä hinta. Olisin toivonut, että fiksut ja filmaattiset käyttäjät olisivat ihan itsekseen tajunneet tämän: osto/myyntipalsta EI OLE keskustelua tai kusettamista varten. Osto/myyntipalstan tarkoituksena on tuoda lisäarvoa olemassaoleville käyttäjille, ei tarjota myyntitietä jollekin randomkävijälle joka haluaa päästä koneestaan eroon (vaikka heitäkin se samalla palvelee). Ero on olennainen, ja jos ei sitä ymmärrä niin onhan kumma.
Osto/myyntipalsta on lakannut olemasta fiksu osa foorumia, ja sen poistaminen kokonaankin on käynyt mielessä. Voi olla, että koko palstan poistaminen vähentäisi rekisteröityvien ihmisten määrää, mutta mitä sitten? Ei tämä ole mikään samperin huuto.net, jonka ainoa aspekti on myydä tai ostaa koneita tai keräillä käyttäjätunnuksia. Täällä on tarkoitus KESKUSTELLA hyvässä hengessä ilmiöstä, tuotteista, ohjelmista ja asioista, joiden pienin yhteinen nimittäjä on mac. Tuntuu, että osto/myyntipalstasta on vain enemmän porua kuin hyötyä ja iloa.
On todella surullista, jos osto/myyntipalstan toimintaa pitää alkaa säätelemään ohjelmallisesti, sillä se on vain osoitus siitä että (kaikkien) foorumin käyttäjien tilannetajuun ja hyväntahtoisuuteen ei voi luottaa.
Mutta tähän siis ilmeisesti mennään, kun saitte hintaneuvoksenkin kiusattua hiljaiseksi.
-
Viesti Kirjoittaja EvilPet »
Tämä argumentti vaikutti vaan niin typerältä, etten osannut olla mölisemättä...Mitä jos ostaja ei tiedä käypää hintaa ja maksaa liikaa?
-
Viesti Kirjoittaja Akseli Kartaani »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja K4 »
Kenellä tähän hintavalvontaan sitten hyvä ratkaisu takataskusta löytyy, kertokoon siitä kaikille. Minä katselen asioita omasta vinkkelistäni ja ymmärrän, että se ei ole kaikkien vinkkeli. Jotenkin vaan vasta-argumentti "mene muualle jos ei miellytä" sai minut takajaloilleni.
Rauhaa ja rakkautta.
-
Viesti Kirjoittaja juishi »
Miksi kaikki pitää nähdä aina niin mustavalkoisesti? Miksi aina pitää olla joko vastaan tai puolesta?Akseli Kartaani kirjoitti:Hintaneuvos-systeemin vastustajille perustaa kokeeksi "Myydään villin lännen malliin" -osasto..
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »

-
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
En kannata tätä sivussa & piilossa tehtyä kaupankäyntiä, varsinkaan jos se on ainoa vaihtoehto. Macco on fiksu kaveri ja rohkeasti heitti ajatuksen ilmoille, se on hyvä lähestymistapa. Itsekin harrastan tätä "ääneen ajattelua". Tarkoitus ei ole piruilla ehdottajalle, vaan huumormielessä todeta, että tulee mieleen Kings Kakadu -baari, jossa miehet tekevät/tekivät perinnekauppoja ex-Neuvostoleidien kanssa, ja siirtyivät "takavasemmalle" päästyään sopimukseen. Tällä foorumilla ei niin mielenkiintoisia haarakonttoria saada aikaan, mutta suonette vertauksen anteeksi.Macco kirjoitti:Onnistuiskos teknisesti (saa tän idean kyllä ampua muutenkin alas), jos ketju menisi lukkoon automaattisesti samantien, kun ilmoitus on jätetty? Kukaan ei pääsisi kitisemään mistään ja yhteydenotot hoidettaisiin yksityisviestein, sähköpostein tai puhelimitse. Tietty olisi hyvä, jos ilmoittaja pääsisi omaa viestiään muokkaamaan.

Itsellä nyt ei ole mitään konkreettista ehdottaa, katselen nykymenoa, ja teen kauppaa jos tarvis.
Kiitoksia muuten foorumin pystyyntsemppaamisesta, G5Zen & al!

-
Viesti Kirjoittaja Stenska »
Luin ketjun uusia viestejä suunnattoman hämmästyneenä, olo oli kuin olisin ollut kotona kuusivuotiaan poikani kanssa; samanlaista lapsellista kiukuttelua ihan muusta paitsi asiasta. Jossakin kohdassa kaipasin jo amanitan kaulinta... *huoh*
-bongaus partiotoimiston seinällä-
MB 13/2.0/2X512/80
Lepardi.4 kehrää
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Kiva kuulla että innoitin jonkun kirjoittamaan vai mölinäksikö sitä kutsuitkaan? Luitko loput typerästä viestistäni? Ehkä kärjistetty argumentti, mutta onhan tämä ketju kärjistettyjen mielipiteiden ja niiden tulkintojen luvattu maa. Moni noviisi ei erota core duoa core 2 duosta tai superdrivea leivänpaahtimesta. Jos joku tällainen tulee tänne etsimään sellasta käytettyä valkosta mac-läppäri josta oli jossain kuullut/lukenut, niin hän voi hyvinkin erehtyä maksamaan liikaa koneesta.EvilPet kirjoitti:Mun ei ainakaan ollut tarkoitus hintaneuvosta sen enempää kuin mitään muutakaan foorumipolitiikkaa kritisoida.
Tämä argumentti vaikutti vaan niin typerältä, etten osannut olla mölisemättä...Mitä jos ostaja ei tiedä käypää hintaa ja maksaa liikaa?
-
Viesti Kirjoittaja EvilPet »
No joo, ehkäpä hivenen innostuin taas liikaa. Pahoittelut, en tarkoittanut kutsua sinua typeräksi, lähinnä tämä holhoamismentaliteetti tuon takana oli se mikä korvaan särähti. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että aikuiset ihmiset ovat itse vastuussa omista valinnoistaan, ja heiltä sopisi odottaa myös jonkun sortin kykyä selvittää itse taustat omien valintojensa takaa...Pis kirjoitti:Kiva kuulla että innoitin jonkun kirjoittamaan vai mölinäksikö sitä kutsuitkaan? Luitko loput typerästä viestistäni? Ehkä kärjistetty argumentti, mutta onhan tämä ketju kärjistettyjen mielipiteiden ja niiden tulkintojen luvattu maa. Moni noviisi ei erota core duoa core 2 duosta tai superdrivea leivänpaahtimesta. Jos joku tällainen tulee tänne etsimään sellasta käytettyä valkosta mac-läppäri josta oli jossain kuullut/lukenut, niin hän voi hyvinkin erehtyä maksamaan liikaa koneesta.EvilPet kirjoitti:Mun ei ainakaan ollut tarkoitus hintaneuvosta sen enempää kuin mitään muutakaan foorumipolitiikkaa kritisoida.
-
Niinpä, ja Hompun tapauksessa he ovat delegoineet hommasta osan hintaneuvokselle. Sitä on monia tapoja selvittää ne taustat, ja yksi mainioimpia on se että käyttää asiantuntija-apua. Maksuton palvelu, joka osuu vähintään yhtä todennäköisesti oikeaan kuin isokin oma vaivannäkö.EvilPet kirjoitti:Itse olen kuitenkin sitä mieltä että aikuiset ihmiset ovat itse vastuussa omista valinnoistaan, ja heiltä sopisi odottaa myös jonkun sortin kykyä selvittää itse taustat omien valintojensa takaa...
Olet siis aivan oikeassa, mutta et ehkä huomannut että homman voi toteuttaa usealla tavalla.
-
Viesti Kirjoittaja Miklu »
Tekeepä mieleni osallistua hieman keskusteluun.EvilPet kirjoitti:No joo, ehkäpä hivenen innostuin taas liikaa. Pahoittelut, en tarkoittanut kutsua sinua typeräksi, lähinnä tämä holhoamismentaliteetti tuon takana oli se mikä korvaan särähti. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että aikuiset ihmiset ovat itse vastuussa omista valinnoistaan, ja heiltä sopisi odottaa myös jonkun sortin kykyä selvittää itse taustat omien valintojensa takaa...
Hieman yksinkertaistaen: Kaikki täällä Hompussa pörräilevät eivät suinkaan ole aikuisia, sillä varmasti joukkoon kuuluu myös alaikäisiä. Jos he ovat ostelemassa käytettyä konetta palstalta, niin usein maksajana on aikuinen vanhempi, joka ei todennäköisesti erota MacBookia BigMacistä - Mac kuin Mac.

Itse olen sitä mieltä, että Hintaneuvos on hyvä juttu. Olen ymmärtänyt, että Hopeisen Omenan myyntipalstan on tarkoitus olla reilu paikka tehdä kauppaa sekä myyjälle että ostajalle. Ostajalla ei aina ole minkään sortin käsitystä oikeasta hintatasosta ja tuolloin myyjä voi pahimmassa tapauksessa viedä ostajaa kuin litran mittaa. Siihen voisi kommentoida, että se on vaan voi voi. Mutta oikeasti olen sitä mieltä, että tuo voi voi -mentaliteetti olkoon jossain muualla kuin Hompussa. Pysyköön Hompussa reilu meininki.
Ja mikä siinä ohjeessa on vikana kun kerrotaan, että jos ei kaupanteko reilulla meiningillä Hompussa kiinnosta, niin onhan niitä muita paikkoja käydä kauppaa? Sama juttuhan se on reaalimaailmassakin, jos ei kaupan palvelu miellytä, niin vaihda ostospaikkaa. tms. Ei täällä kenenkään ole pakko kamojaan myydä.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mutta katos kun ongelma on siinä että tää on niin hyvä paikka myydä koneita...Miklu kirjoitti:Ei täällä kenenkään ole pakko kamojaan myydä.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)

-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Voihan toki laittaa ilmoituksen vaikkapa Huuto.net:iin ja pistää Hompun myyntipalstalta linkin sinne. Tällöin myytävä tuote tulee tehokkaasti suuren potentiaalisen ostajajoukon tietoisuuteen, ja hinta määräytyy huutojen mukaan.Jamac kirjoitti:Mutta katos kun ongelma on siinä että tää on niin hyvä paikka myydä koneita...Miklu kirjoitti:Ei täällä kenenkään ole pakko kamojaan myydä.![]()
-
Näinhän se pitäisi mennä.matteus/2 kirjoitti:Voihan toki laittaa ilmoituksen vaikkapa Huuto.net:iin ja pistää Hompun myyntipalstalta linkin sinne. Tällöin myytävä tuote tulee tehokkaasti suuren potentiaalisen ostajajoukon tietoisuuteen, ja hinta määräytyy huutojen mukaan.Jamac kirjoitti:Mutta katos kun ongelma on siinä että tää on niin hyvä paikka myydä koneita...Miklu kirjoitti:Ei täällä kenenkään ole pakko kamojaan myydä.![]()
Mutta se ei kaikille sovi. Mieluummin kuin sopeudutaan itse yhteisön sääntöihin niin vaaditaan yhteisöä sopeuttamaan sääntönsä omien mieltymysten mukaisiksi. (Noh, tämä oli hyvin kärjistäen, mutta periaatteessa idea on tuo.)
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Viesti Kirjoittaja keke68 »
Kamat voi tietenkin myydä tuolla veljesfoorumilla.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Ei ole kiellettyä, mutta Huuto.netissä myytävää tuotetta ei saa kaupata muualla: Hompun puolella oleva ilmoitus toimii siis vain tiedotteena käynnissä olevasta huutokaupasta.keke68 kirjoitti:^Kiellettyhän se on sekin. Tai on siitäkin aina joku inisemässä.
-
En kohdista tätä viestiä nyt Laksoa kohtaan vaan yleisesti. Ihmetyttää, kun hintaneuvoksen vastustajat toisaalta ovat sitä mieltä, että isot ihmiset joutavat itse olemaan vastuussa tekemisistään ja jos kaupoissa tulee takkiin, niin se on vaan elämän opetus. Mutta ilmeisesti nuo samat isot ihmiset eivät kuitenkaan pysty käsittämään, että hintaneuvoksen sana ei ole totuus vaan suuntaa antava vinkki.Lakso kirjoitti:"Olen edelleen tyhmä ja taidankin pysyä tyhmänä kun en vieläkään näe tuossa mitään tuomiota? Ainoa mitä minä siinä näen on realistinen komentointi tarjotusta hinnasta. Ja onko "totuus" sarkasmia vai sarkasmi "totuutta"? "
Kyllähän sitä saa tyhmä olla, kunhan ei ole pöljä![]()
Minusta siinä kyllä repe ilmoittaa aika selvästi, että 400€ pitäisi riittää koneen hinnaksi. Sitten kun täällä todellakin jotkut pitää hänen sanomisiaan totuutena, niin pahahan siinä on myyjän yrittää vastaan sanoa. Kyllä minusta kyseinen kone on 400€ arvokkaampi, mutta makuja on monia.
Kyllähän repe on ihan jees jätkä, valtavasti tieto/taitoa mac-vehkeistä, mutta hänen hinnoittelu politiikastaan minun ei tarvitse pitää, eikä repen minun![]()
Eiköhän tämä ollut tässä, jatketaan PM puolella jos jollakin on asiasta jotain kysymistä. Ja nyt sinne oranssille puolelle, näkemiin.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Palaa sivulle “Foorumin ylläpito”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka