Komppaan Der Krakenia. Niin hassulta kuin se voi kuulostaakin, se että henkilö ei tunne lakia ei kelpaa perusteeksi yhtään millekään. Kuluttajan pitäisi siis tuntea kuluttajansuojalain keskeiset kohdat ennen kuin ryhtyy isompiin hankintoihin. Viimeistään vian ilmetessä on siihen syytä tutustua. Laki on oikein hyvä, mutta se ei ole myyjäosapuolta kaikkeen (usein sille kalliiksi tulevaan) palveluun velvoittava automaatti vaan kuluttajan on vaadittava oikeuksiaan.vanhapc kirjoitti:Repe Ruutikallo kirjoitti:Apple on niitä harvoja valmistajia, jotka esimerkiksi kunnioittavat kuluttajaviranomaisen suositusta yli kahden viikon korjausajan hyvittämisestä — ainakin pyydettäessä.
Mulla Mac on ollut huollossa kaksi kertaa yli kahden viikon ajan, enkä ole saanut kummallakaan kerralla mitään hyvityksiä. Missä lukee mihin olen oikeutettu, mitä minun olisi pitänyt saada ja mitä en ole saanut? Ja miksi en ole saanut?
Ja jos tuo on edes totta, niin mistä henkilö voi sen tietää, koska minulle ei ole kerrottu mistään hyvityksistä, ei kaupassa, ei kun soitin Applelle, eikä myöskään Mac huollossa.
Vanhaa sanontaa mukaillen: tietämättömästä päästä kärsii koko ruumis.
Ja taas kohta jossain ketjussa käydään samaa asiaa läpi, kun ilmestyy pari uutta homppulaista joille Apple on kehdannut olla oma-aloitteisesti tarjoamatta korjausajanhyvityksiä tai virhevastuukorjauksia ja jotka eivät koskaan ole kuulleetkaan mistään laeista ja jos ovatkin kuulleet, he tekevät niistä ikiomia, kaikkia osapuolia velvoittavia tulkintojaan.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kun kysytään missä näistä lukee, niin vastaan siis: täällä Hompussakin lukee. Paljon, paljon. Mutta eihän se riitä, vaan pitää lukea aina uudestaan, kymmeniä kertoja. Tämä siitäkin huolimatta, että kuluttajansuojalaki ei ole muuttunut vuosiin eivätkä sen tulkinnat sen enempää.