Onko tämä nyt sitä tasa-arvoa?
Tietenkään tämä kysely ei ole tutkimustulos ja sen tarkoituksena on lähinnä vain herättää keskustelua ja lisätä ko. lehden myyntiä, joten sinällään jutun voi jättää omaan arvoonsa.
Asia on kuitenkin viime aikoina vaivannut minua, joten keskustellaan aiheesta vähän.
Miten suhtaudut pettämiseen? Oletko pettänyt? Miksi? Saitko anteeksi (halusitko edes?) Onko sinua petetty? Miten suhtauduit?
Koko "pettämisen" -konsepti sisältää luonnollisesti sen olettamuksen, että on kysymys yksiavioisesta suhteesta. Muunlaisessa suhteessahan "pettäminen" on vieras käsite.
Onko yksiavioinen parisuhde jo aikansa elänyt? Pitäisikö meidän hyväksyä olevamme vain eläimiä ja antaa periksi himoille ja haluille?
Note: Elinikäinen sitoutuminen ei ole vierasta eläinkunnassakaan.
Omia ajatuksiani:
Minut on joskus menneisyydessä petetty ja jätetty, olen tuntenut itseni hyväksikäytetyksi ja naurunalaiseksi.
Itse en ole koskaan pettänyt. Kerran kyllä flirtti meni hieman yli, mikä kolhi sen aikaista parisuhdettani, mutta muuhun en ole koskaan syyllistynyt.
Tiedän, etten voi hyväksyä pettämistä. Luottamus on oman suhteeni perusta, ja sen menettäminen olisi todella suuri kolaus.
Olen keskustelupalstoilta saanut mielikuvan, että vanhemmat, kauan yhdessä olleet ihmiset tuntuvat antavan uskottomuuden helpommin anteeksi kuin nuoremmat. Onkohan tässä kyse siitä, että pidempi elämänkokemus tuo asioihin perspektiiviä ja ymmärrystä, en tiedä. Välillä mietin, että muuttuukohan oma suhtautumiseni asiaan joskus tulevaisuudessa? Aika näyttää. Tällä hetkellä tällainen asia tuntuisi aika ylitsepääsemättömältä.
Omassa suhteessani on nyt sellainen tilanne, että kihlattuni on vielä n. pari kuukautta ulkomailla suorittamassa opiskeluihin liittyvää pakollista ulkomaanvaihtoa. Hän on ollut siellä kohta jo pari kuukautta, joten tätä kaukovaihtetta kestää yhteensä n. 4 kk. Näemme nyt ehkä n. kerran kuukaudessa, kun hän tulee käymään kotona, mutta muuten parisuhteemme on tällä hetkellä lähinnä seurustelua skypen välityksellä.
Suhteessamme vallitsee syvä keskinäinen luottamus ja uskon, ettei minulla ole mitään syytä epäillä mieheni pettävän minua ulkomailla ollessaan. Samoin voi mieheni luottaa minuun.
Mikä pettämisessä ja uskollisuudessa (sen mahdollisuudessa/mahdottomuudessa) sitten oikein vaivaa?
Pahansuovat työkaverit!
Tiedän kyllä, ettei pitäisi antaa omiin suhteisiinsa pettyneiden ja miehiin katkeroituneiden (ja ehkä kateellisten ) työkavereiden vaikuttaa, mutta en osaa sulkea kaikkea pois. Lisäksi voisin tieysti keskittyä ihmettelemään sellaisen ihmisen sosiaalisia taitoja ja motiiveja, joka käy läpi kaikki kokemansa ja muilta kuulemansa uskottomuustarinat henkilölle, joka parasta aikaa elää kaukosuhteessa.
"Kyllä ne kaikki pettää heti kun tilaisuus tulee, oota vaan."
En usko, että kaikki (miehet tai naisetkaan) pettävät heti tilaisuuden tullen. Minulle kuitenkin tulee paha mieli näistä jutuista ja välillä ne herättävät minussa epäluottamusta miestäni kohtaan, mikä on täysin turhaa ja aiheetonta (mutta ehkä nämä pahansuovat ihmiset pyrkivätkin juuri siihen?).
En nyt tiedä mikä tämän tilityksen takana on. Ehkä vain tekee mieli purkaa johonkin suuntaan tätä työkavereiden käytöksestä johtuvaa ärsytystä.
- Olen pahoillani, että valitsin kanavaksi hompun.

Vielä tuosta iltalehden kyselystä... Tämän kyselyn tuloksessa huomioni kiinnittää erityisesti se, että "miehillä pettäminen tapahtuu naisia useammin hetken mielijohteesta - tilaisuus tekee varkaan" ja samaan aikaan "miehille petetyksi tuleminen on suurempi kolaus."
Vielä olisi mielenkiintoista saada tietoa siitä, että kuinka itse hetken mielijohteesta pettäneet miehet kokevat petetyksi tulemisen? Ettei nyt vain olisi kyse siitä, että itselle sallitaan asioita, mitä voisi kuvitellakaan kumppanin tekevän. (Siksiköhän se petetyksi tuleminen sitten tuntuu miehistä niin pahalta? Kun ollaan ajateltu, ettei omasta kumppanista olisi sellaiseen...) En tiedä. Yleistystä ja spekulointia, tiedän. Nämä ajatukset nyt vain tulivat mieleen tuosta jutusta.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)