Aikaisemmassa ketjussa kysyin miten painetut kuvat saa kuntoon. Se taisi ratketa.
Mutta samaan historiikkiin tulee uudempia kuvia, jotka ovat värillisinä paperikuvina. Kysynkin nyt, kumpaa suosittelette, skannausta värillisenä (600 dpi, ainakin yli 300 dpi), korjailut värillisenä ja lopuksi muunnos harmaasävyihin vai suoraan harmaasävyskannaus ja korjailut.
Värillinen vai harmaasävy?
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Värillinen vai harmaasävy?
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Re: Värillinen vai harmaasävy?
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Jos käytössä on Photoshop CS3 niin suosittelen skannaamaan sisään värillisenä ja tekemään mustavalkommuunoksen Black&White -työkalulla. Vie hieman aikaa, mutta lopputulos on selvästi parempi kuin koneellinen mustavalkokäännös.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Jep. Koneellinen käännös tuottaa liikaa informaatiota painamista varten - kuvat ovat väistämättä tukkoisia.
Kevennys Barcoderin mainitsemalla tavalla on suotavaa. Hommahan tieteskin menee lennosta actionilla tai jos käytössä on Lightroom niin sopivalla presetilla kuvia importoidessa.
Kevennys Barcoderin mainitsemalla tavalla on suotavaa. Hommahan tieteskin menee lennosta actionilla tai jos käytössä on Lightroom niin sopivalla presetilla kuvia importoidessa.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Lisäksi harmaasävykuvassa ei ole kuin 100 eri harmaan sävyä, värikuvassa (RGB) 256x256x256 kpl, mistä kelpaa säädellä kunnollinen harmaasävykuva – jos on aikaa.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Jos on aikaa?Jamac kirjoitti:Lisäksi harmaasävykuvassa ei ole kuin 100 eri harmaan sävyä, värikuvassa (RGB) 256x256x256 kpl, mistä kelpaa säädellä kunnollinen harmaasävykuva – jos on aikaa.
Kun tekee asetukset valmiiksi - urakkaan ei mene montaa sekuntia.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
äh, kyllä siinä harmaasävykuvassakin on 256 sävyä, ellei niitä ole hukattu. Tai voi harmaasävykuva olla 16-bittinenkin...
Se mihin aikaa menee tuossa värikanavien kanssa pelatessa, on se miten osavärejä säätämällä voi kuvan ilmettä muuttaa iskevämmäksi. Kaipa se nopeasti käy jos osaa.
Se mihin aikaa menee tuossa värikanavien kanssa pelatessa, on se miten osavärejä säätämällä voi kuvan ilmettä muuttaa iskevämmäksi. Kaipa se nopeasti käy jos osaa.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ei kun minä en osaa, aikaa kuluu. Ja kun välineenä on vain Elements 4, työ ei ole helppo.
Kun olen tällainen harrastelija enkä ammattilainen kuten te, ei mun kannata satsata Photoshoppiin.
Täytyy räpeltää niinkuin värkit antaa myöten. Ostin sentään tossa Photarikirjan, josko siitä olis jotain apua.
Kun olen tällainen harrastelija enkä ammattilainen kuten te, ei mun kannata satsata Photoshoppiin.
Täytyy räpeltää niinkuin värkit antaa myöten. Ostin sentään tossa Photarikirjan, josko siitä olis jotain apua.
-
Äh, ajatuskatko tuli joo.. mietin taas noita "normaaleja" cmykki liukusäätimiä jolla färejä voi sekoittaa, ne kun pelaa 0-100 akselilla..Fixx kirjoitti:äh, kyllä siinä harmaasävykuvassakin on 256 sävyä, ellei niitä ole hukattu.
-
Huom kunnollinen. Jokainen kuva on yksilö, ja kun channel mixerillä tehdään värikuvasta mustavalkokuva niin kyllä siinä joku aika menee.Pastori kirjoitti:Jos on aikaa?Jamac kirjoitti:kunnollinen harmaasävykuva – jos on aikaa.
-
Työmäärähän on toki suhteellista, voi olla että mä pidän omaa isoakin työajan käyttöä mitättömänä sekuntipelinäJamac kirjoitti:Huom kunnollinen. Jokainen kuva on yksilö, ja kun channel mixerillä tehdään värikuvasta mustavalkokuva niin kyllä siinä joku aika menee.Pastori kirjoitti:Jos on aikaa?Jamac kirjoitti:kunnollinen harmaasävykuva – jos on aikaa.

Mulla on seuraavankaltainen työmalli.
Skannauksessa - reprotessa mukaan Gretagin pikkunen colorchecker ja Kodakin harmaakiila.
Lightroomissa (nykyään) - tai Bridgen ja PhotoShopin (ennenvanhaan) kanssa teen huolella koko setistä parilla kuvalla presetin jolla säädän kaikki samoissa olosuhteissa kuvatut/skannatut kuvat kerralla. > Jonka jälkeen jokaisen kuvan yksilöllinen säätö on merkittävästi nopeampaa.
-
Eli sulla ei ole ilona uuden PS:n ja Lightroomin hienoja harmaasävykuvan työstöominaisuuksia.MacFinn kirjoitti:Ei kun minä en osaa, aikaa kuluu. Ja kun välineenä on vain Elements 4, työ ei ole helppo.
Toimiiko siinä Elements 4:ssä noi PS:n actionit?
Saisit hyvän konversioactionin jolla homma nopeutuu kivasti ja nuo channel mixer jutut on helppoja toteuttaa.
-
Jos oikein tuunaa kuvaa, niin kyllä siinä sellaisen puolesta tunnista tuntiin ja enemmän saa budjetoida, eli ei siinä ihan sekunneista nyt kuitenkaan puhuta.Pastori kirjoitti:Työmäärähän on toki suhteellista, voi olla että mä pidän omaa isoakin työajan käyttöä mitättömänä sekuntipelinä![]()
-
Tunnissahan on 3600 sekuntia.Jamac kirjoitti:Jos oikein tuunaa kuvaa, niin kyllä siinä sellaisen puolesta tunnista tuntiin ja enemmän saa budjetoida, eli ei siinä ihan sekunneista nyt kuitenkaan puhuta.Pastori kirjoitti:Työmäärähän on toki suhteellista, voi olla että mä pidän omaa isoakin työajan käyttöä mitättömänä sekuntipelinä![]()
Tommoseen bulkkituotantoon ei tieteskään saa mennä kuin 5-10 minuuttia.
Jos standardibulkkikamaa kuvataan/skannataan vaikka 500 kpl (mulla oli vastikään tämmöinen duuni) - ja jokaiseen kuvaan menisi tunti.
Menisi shoppaamiseen n. 12,5 työviikkoa. Ja edullisellakin tuntihinnalla (esmes 60€) tulisi työn hinnaksi n. 30000€.
Tämä ei ole realismia tieteskään.
Yksittäiset laatukuvat on tieteskin eri asia. Olen minäkin tehnyt kuvia - joita on shopattu n. viikko.
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka