Macbookista mukavampi "pöytäkone"
-
Macbookista mukavampi "pöytäkone"
Viesti Kirjoittaja Miccis »
Nyt on kuitenkin herännyt halu tehdä tästä Macbookista mukavampi käyttää jokapäiväisessä käytössä. Mielestäni on todella kätevää varustella tämä MB uudelleen, jolloin se voi toimia kätevästi erinomaisena pöytäkoneena sekä myös kannettavana. iMacin ostokin oli tuossa mielessä, mutta kun tulotaso ei nyt vielä niin suuri ole, niin päädyinpähän tähän ratkaisuun.
Eli Macbookista alan rakentamaan pöytäkonekeskusta tälläisillä lisäyksillä:
- Ulkoinen kovalevy, tälläinen?
- Näppikseksi applen uusi ohuen ohut.
- 4-porttinen USB 2.0 -kytkin.
- Hiiri. Onko Applen mighty mouse hintansa arvoinen vai löytyykö parempaa jos ei välitä säilyttää välttämättä Omena-harmoniaa?
- Näytöksi haluaisin 22 tuumaisen. NetAnttila myy nyt 199 eurolla tälläistä. Merkki on kyllä outo, joten voi olla riski ostaa tuo. Lisäksi siinä on vain VGA-liitäntä. Onko DVI:n ja VGA:n välillä tietokonekäytössä miten suuri ero käytännössä? VGA:ta käytettäessä muunnos digitaalisesta analogiseen toki tapahtuu, joten pakko jotain vaikutusta olla. Mutta niin paljon, että ihmissilmä spottaa erot? Mutta tuon näytön pitäisi mielellään asettua hintahaarukkaan 200-250 euroa. Pitäisikö tyytyä suosiolla 20 tuumaiseen ja ottaa sitten vähän parempi ja tutummalta valmistajalta, jossa olisi myös DVI-sisääntulo?
-
Re: Macbookista mukavampi "pöytäkone"
Viesti Kirjoittaja Erño »
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Mulla on Logitechin näppis-hiiri -setti, mutta kelpais mullekin tuo applen ohuen ohut näppis, varsinkin BT-malli. Mahtirotasta voin sen verran sanoa, että ei ole paras mahdollinen, johtuen tuosta nännin hygieniaongelmasta ja herkistä sivupainikkeista.
WD:n kirjat on kelpo kovoja, voisin suositella tuota linkittämääsi.
Tuota näyttöä ei kannata ostaa, tai itse en ainakaan ostaisi. NÄytössä saisi olla DVI-liitin (ja MacBookille tarvitsisi sillon DVI-miniDVI-adapterin), vaikka tuskin tavallinen tallaaja huomaa eroa DVI:n ja VGA:n välillä.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja makkone- »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja itsellä LG:n 22" littu VGA:lla kiinni, kuva on kirkas ja selkee. ja halpakin oli, samaisesta puljusta, 249 rahaa.
EDIT: niin ja tuo uusi alunäppis on kyllä paras näppis mitä koskaan olen käyttänyt, erittäin hyvä ja laadukkaan tuntuinen.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Totta on sekin, että kun resoluutiota pudotetaan, ero pienenee koko ajan. En kuitenkaan missään tapauksessa suosittelisi 20-22-tuumaistakaan (1680x1050) pelkällä VGA:lla. En tosin pienempääkään, mutta kuten sanottu niissä silmän näkemä ero on oikeasti pienempi ja itsekin olen sujuvasti katsellut 17-tuumaista lättyä VGA:lla silmien rasittumatta kun sopivaa DVI-piuhaa ei ollut käsillä.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Täytyy sanoa, että mitä olen Mahtisiimahäntää testaillut pikaisesti eri liikkeissä, niin se ei oikein tunnu sopivan meikäläisen kätösiin. Lienee tottumiskysymys tosin tämäkin. Se on jotenkin niin erikoisen tuntuinen kädesssä, jos vertaa kaikkiin aiempiin hiiriin mitä olen käyttänyt.
Ai niin tosiaan, joko Mini DVI -> VGA tai DVI olisi tosiaan sitten myös hankittava. Harmi ettei saa sellaista missä olisi nuo molemmat.
Tämä projekti lähtee tästä nyt edistymään. Otan sitten valmiista setistä hienon potretin
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Nyrkki »
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
Repe Ruutikallo kirjoitti:Testailin 24-tuumaista vuoroin VGA:lla ja DVI:llä MacBook Pron perässä. Vaikka VGA-kuva näytti äkkisvilkaisulla kohtuulliselta, ero oli dramaattinen kun siirryttiin DVI:hin. Ainakin mulla silmät yksinkertaisesti väsyivät VGA-kuvaan, se oli tuossa koossa (1920x1200) jo perin rasittava lievässä suttuisuudessaan.
Totta on sekin, että kun resoluutiota pudotetaan, ero pienenee koko ajan. En kuitenkaan missään tapauksessa suosittelisi 20-22-tuumaistakaan (1680x1050) pelkällä VGA:lla. En tosin pienempääkään, mutta kuten sanottu niissä silmän näkemä ero on oikeasti pienempi ja itsekin olen sujuvasti katsellut 17-tuumaista lättyä VGA:lla silmien rasittumatta kun sopivaa DVI-piuhaa ei ollut käsillä.
Näinhän se menee, mutta taviskäyttäjä tuskin töllää näyttöä niin pitkään, että silmät ehtii väsyä
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
No viis minuuttia siihen väsyyn meni...Erño kirjoitti:Repe Ruutikallo kirjoitti:Testailin 24-tuumaista vuoroin VGA:lla ja DVI:llä MacBook Pron perässä. Vaikka VGA-kuva näytti äkkisvilkaisulla kohtuulliselta, ero oli dramaattinen kun siirryttiin DVI:hin. Ainakin mulla silmät yksinkertaisesti väsyivät VGA-kuvaan, se oli tuossa koossa (1920x1200) jo perin rasittava lievässä suttuisuudessaan.
Näinhän se menee, mutta taviskäyttäjä tuskin töllää näyttöä niin pitkään, että silmät ehtii väsyäTosin nykyään taviskäyttäjä taitaa olla sellainen 24/7 hompun kyttääjä
-
-
Sykolookisesti helpottaa, jos ei ole vertailukohdetta.makkone- kirjoitti:itse tuota ruutua tulee töllättyä kotosalla jotain ~5h/päivä, eikä tohon omat nörtin silmät ole väsyneetja 1680x1050-resolla mennään.
-
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Ja muljauttelee.Erño kirjoitti:Tuohon silmien väsymiseen auttaa kun "venyttelee" silmiä välillä
Lasisilmän voi huuhtoa vesilasissa.
DVI on kuitenkin parempi ratkaisu kuin mikään muu!
-
tosiaan, enpä ole tainnut monesti DVI:n kautta kuvaa katsellakaan. mutta kun tuo kelepaa niin miksi tarviskaanRepe Ruutikallo kirjoitti:Sykolookisesti helpottaa, jos ei ole vertailukohdetta.makkone- kirjoitti:itse tuota ruutua tulee töllättyä kotosalla jotain ~5h/päivä, eikä tohon omat nörtin silmät ole väsyneetja 1680x1050-resolla mennään.
-
Viesti Kirjoittaja Elsewhere »
Macbook Pro
500GB LaCie ulkoinen kovalevy
Samsunging vanha TFT-näyttö, vain 1280x1024 mutta ajaa asiansa hyvin.
Applen litteä (langallinen) näppis
Logitechin halpishiiri
Vieressä on pöytä-PC, joka tulee nykyään bootattua vain äärimmäisen harvoin. Kunhan jaksan siivota ja tehdä yhden projektin loppuun saakka, luovun siitä kokonaan.
-
Viesti Kirjoittaja Juustokahvi »
Canon EOS 450D
-
Viesti Kirjoittaja Jouner »
Mighty mouse on ihan hyvä muuten, mutta ei istu läheskään kaikkien käteen ja "nännin" putsaus on suorastaan raivostuttavaa.
-
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
Tuo MX Revolution olis kyllä jotain upeaa - mutta hieman mun budjetin ulkopuolella. Etenkin kun en tykkää siitä isosta rullasta! Räikkä päällä se on todellakin räikkä ja tuskaisen äänekäs, mutta vastuksettomana taas äärettömän nopea ja yliherkkä. Maku asioita, mutta mua riipi pahasti. Itselleni kyllä toi Mighty Mousen design, selkeys, väritys, ja pallero iskee todella kovaa! Etenkin pallero on unelmissa - mutta kun niitä pahoja juttuja kulkee, että on niin huono - enpä ole sitten uskaltautunut ostamaan.
Ulkoisen kovalevyn kanssa käy äkkiä niin että sinne jää jotakin sellaista mitä tarviis reissussakin - joten kannattaa valita malli joka on pieni, helppo ottaa mukaan (ideaalisti toimisi yhdellä piuhalla). Ja toi uus Alu-keyboardi on mun makuun sopiva. oon kolme vuotta elänyt pelkän läppärin varassa, ja nyt ei tunnu tuntuma löytyvän tuohon vanhaan Sawtoothin Pro Keyboardiin - tekisi mieli hankkia tuo Alunäppis, se kun on niin ihanan läppärimäinen. 8)
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
-
Viesti Kirjoittaja nalle76 »
mulla hieman samat suunitelmat, mutta miten saa sen niin että näyttö macbookissa olisi kiinni? niin että macbook ei menis nukkumaan, ja hiiri ja toinen näppis toimis. eli macbook ihan oikeasti pelkkänä "pöytäkoneena"Miccis kirjoitti:Meikäläinen on käyttänyt nyt tasan vuoden Macbookia pääkoneena. Loistava masiina, tyytyväisyys laitteeseen ja sen ominaisuuksiin on ollut suurta. Esimerkiksi vuoden jälkeen akun kapasiteetti näyttää yhä täyttä 100 prosenttia.
Nyt on kuitenkin herännyt halu tehdä tästä Macbookista mukavampi käyttää jokapäiväisessä käytössä. Mielestäni on todella kätevää varustella tämä MB uudelleen, jolloin se voi toimia kätevästi erinomaisena pöytäkoneena sekä myös kannettavana. iMacin ostokin oli tuossa mielessä, mutta kun tulotaso ei nyt vielä niin suuri ole, niin päädyinpähän tähän ratkaisuun.
Eli Macbookista alan rakentamaan pöytäkonekeskusta tälläisillä lisäyksillä:
- Ulkoinen kovalevy, tälläinen?
- Näppikseksi applen uusi ohuen ohut.
- 4-porttinen USB 2.0 -kytkin.
- Hiiri. Onko Applen mighty mouse hintansa arvoinen vai löytyykö parempaa jos ei välitä säilyttää välttämättä Omena-harmoniaa?
- Näytöksi haluaisin 22 tuumaisen. NetAnttila myy nyt 199 eurolla tälläistä. Merkki on kyllä outo, joten voi olla riski ostaa tuo. Lisäksi siinä on vain VGA-liitäntä. Onko DVI:n ja VGA:n välillä tietokonekäytössä miten suuri ero käytännössä? VGA:ta käytettäessä muunnos digitaalisesta analogiseen toki tapahtuu, joten pakko jotain vaikutusta olla. Mutta niin paljon, että ihmissilmä spottaa erot? Mutta tuon näytön pitäisi mielellään asettua hintahaarukkaan 200-250 euroa. Pitäisikö tyytyä suosiolla 20 tuumaiseen ja ottaa sitten vähän parempi ja tutummalta valmistajalta, jossa olisi myös DVI-sisääntulo?
nalle
-
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
Macbookki taitaa tajuta sen niin että kun on ulkoinen näyttö, hiiri ja näppis käytössä ja sulkee kannen, pelkkä hiiren klikautus osaa herättää MacKirjan unilta. Näin muistaakseni ainakin bluetooth-hiirien kanssa, miksei sitten muidenkin kanssa?nalle76 kirjoitti:mulla hieman samat suunitelmat, mutta miten saa sen niin että näyttö macbookissa olisi kiinni? niin että macbook ei menis nukkumaan, ja hiiri ja toinen näppis toimis. eli macbook ihan oikeasti pelkkänä "pöytäkoneena"
nalle
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
-
Viesti Kirjoittaja Mikkoja »
Koneen saa herätettyä painelemalla näppäimistöä. Ongelmaksi olen kokenut koneen uneen laittamisen. Bluetooth hiirellä klikattaessa koneen nukkumaan, kone herää välittömästi kun hiirestä sammuu virta. Tähän mennessä olen joutunut sammuttamaan ensin hiirestä virran ja sitten raottamaan macbookin kantta ja käyttämään sen omaa hiirtä nukuttamiseen. Onko kenelläkään mitään järkevämpää ratkaisua tähän ongelmaan, esim. jokin näppäinyhdistelmä mitä en vielä tunne?mutofuto kirjoitti: Macbookki taitaa tajuta sen niin että kun on ulkoinen näyttö, hiiri ja näppis käytössä ja sulkee kannen, pelkkä hiiren klikautus osaa herättää MacKirjan unilta. Näin muistaakseni ainakin bluetooth-hiirien kanssa, miksei sitten muidenkin kanssa?

Edit: Hehe taisi löytyä potentiaalinen ostaja hompun hiirimatolle. Siellähän se näppäinyhdistelmä paistaa komeasti kuin kevätaurinko...
-
-
Viesti Kirjoittaja Jonkkis »
http://www.verkkokauppa.com/main.php?pa ... +Bluetooth
Näppäimistö; tuo ensimmäinen
http://www.verkkokauppa.com/main.php?pa ... angattomat
Näyttö:
http://www.verkkokauppa.com/main.php?pa ... angattomat
Ulkoinen kovo:
http://www.verkkokauppa.com/main.php?pa ... reWire+400
-
Tässä näyttövalintaa vieläkin pohdin olutlasi huulilla ja nyt tuo Samsungin edellä mainitsemani näyttö näyttää aika vahvalta ehdokkaalta uuden kokoonpanoni kunkuksi. Kehuja olen tuosta vempeleestä runsain mitoin lukenut, mm. värien ja kirkkauden pitäisi olla mainiota luokkaa.
Mutta.. Kyseistä näyttöä ilmeisesti valmistetaan muutamalla eri paneelilla, ainakin S:llä ja C:llä. C olisi näistä se heikompi ja S parempi, tosin C:nkin kuvan häiritsevyyttä pystyy hyvin kompensoimaan oikeanlaisella kalibroinnilla.
Ja on se ulkonäkökin yksi syistä miksi meinaan nyt tähän Samppaan pääsyä. Kävin liikkeessä vilkaisemassa ja on tuossa mainio moutoilu. Mustana tosi virtaviivaisen tyylikäs pömpeli.
-
joo luin itse saman näytön oston jälkeen. pitää katsoa kun olen kotona taas mikä malli mulla on. tosin tietämättä niin ihan kiva on. onneksi sattui verkkokauppa.comissa oikea henkilö avuksi (noin 30 % mahdollisuus että on asiantuntevaa henkilökuntaa...esim yks väitti ettei ole olemassa 320 GB 2,5 kovoja vaikka heidän sivuilla oli "hyllystä suoraan") Itse katsoin vanhempaa mallia näytöstä ja kyselin sitä ja toinen myyjä totes että on uusi parempi versio 40E halvempi, tosin siitä puuttu korkeussäätö. totesin ettei häiritse koska seinään menee kummiskin, myyjä kertoi että noin 20E on seinä telineen hinta.Miccis kirjoitti:Samsungin 226bw
Tässä näyttövalintaa vieläkin pohdin olutlasi huulilla ja nyt tuo Samsungin edellä mainitsemani näyttö näyttää aika vahvalta ehdokkaalta uuden kokoonpanoni kunkuksi. Kehuja olen tuosta vempeleestä runsain mitoin lukenut, mm. värien ja kirkkauden pitäisi olla mainiota luokkaa.
Mutta.. Kyseistä näyttöä ilmeisesti valmistetaan muutamalla eri paneelilla, ainakin S:llä ja C:llä. C olisi näistä se heikompi ja S parempi, tosin C:nkin kuvan häiritsevyyttä pystyy hyvin kompensoimaan oikeanlaisella kalibroinnilla.
Ja on se ulkonäkökin yksi syistä miksi meinaan nyt tähän Samppaan pääsyä. Kävin liikkeessä vilkaisemassa ja on tuossa mainio moutoilu. Mustana tosi virtaviivaisen tyylikäs pömpeli.
Samsungilla ei ole näytölle ajureita macille, ehkä niitä ei tarvitakkaan.
-
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka