Mail 3 tallentaa turhaan RATKAISTU
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
15 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mail 3 tallentaa turhaan RATKAISTU
Viesti Kirjoittaja pontifex »
Käytän kotona Mail 3:ta Leossa ja töissä Mail 2:ta Tiikerissä. Käytän molemmilla koneilla yhtä ja samaa IMAP-tiliä. Kaikki oli hyvin, niin kauan kuin minulla oli kotonakin Tiikeri. Leon myötä ilmeni seuraava ongelma: Mail 3 tallentaa Vedokset-kansioon työn alla olevia sähköviestejä niin, että jokaisesta tallennuksesta syntyy uusi versio (joka toisin kuin Mail 2:ssa ei korvaakaan aikaisempaa versiota). Kun tiettyyn työhön kuuluu se, että työstän samaa viestiä pitkään ja jatkan mahdollisesti seuraavanakin päivänä vielä, niin yhdestä ja samasta sähköviestistä tallentuu Vedokset-kansioon satoja versioita.
Tästä olisi nyt päästävä eroon. En tiedä, miten. En ole etsinnöistä huolimatta löytänyt Mailin asetuksista säätöpaikkaa enkä ole myöskään vielä löytänyt asiaa koskevaa keskustelua Hompusta tai muualta.
Jos vastaus on, että kyse on ominaisuudesta eikä virheestä, olisin kovasti ihmeissäni. Ei tarvitse käyttää kuin muutaman minuutin sähköviestin kirjoittamiseen, ja kas: Vedoksista löytyy useita versioita!
Apua!
Tästä olisi nyt päästävä eroon. En tiedä, miten. En ole etsinnöistä huolimatta löytänyt Mailin asetuksista säätöpaikkaa enkä ole myöskään vielä löytänyt asiaa koskevaa keskustelua Hompusta tai muualta.
Jos vastaus on, että kyse on ominaisuudesta eikä virheestä, olisin kovasti ihmeissäni. Ei tarvitse käyttää kuin muutaman minuutin sähköviestin kirjoittamiseen, ja kas: Vedoksista löytyy useita versioita!
Apua!
Viimeksi muokannut pontifex, 3.3.2008 klo 9.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
Re: Mail 3 tallentaa turhaan
Viesti Kirjoittaja amanita »
Oma mailini tekee samaa, mutta ei joka kerta. Kuitenkin muutos on tullut viime päivityksen jälkeen, en vain ole riittävästi kinnittänyt asiaan huomiota.
Siirrän tän ohjelmiin, jos löytyisi apu helpommin. Jos ei, tuupataan ongelmiin takaisin!![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Siirrän tän ohjelmiin, jos löytyisi apu helpommin. Jos ei, tuupataan ongelmiin takaisin!
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Onko Vedokset-postilaatikko palvelimella vai paikallisella koneella? Kokeile onko vaihtamisella merkitystä. Minulla ei ko. ilmiötä esiinny. Vedokset on IMAP-palvelimella.
--Ari
--Ari
Viimeksi muokannut tkt, 21.2.2008 klo 8.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Huomasin tuossa, että varsinainen ongelma jäi tyten mainitsematta. Viestin Vedokset-kansioon tallentuneet lukuisat versiot siis jäävät viestin lähettämisen jälkeen Vedokset-kansioon.
Minulla on sellainen käsitys, että Vedokset-kansio on palvelimella. Tutkin asiaa.
Minulla on sellainen käsitys, että Vedokset-kansio on palvelimella. Tutkin asiaa.
-
Kummassakin koneessa on asetuksissa ruksi, joten vedokset tallentuvat palvelimelle. Sen huomaan myös siitä, että työpaikalla (10.4) vedosten määrä nousee samaan tahtiin kuin kotona (10.5). Näyttää itse asiassa siltä, että Leoni alla mikään vedos (olipa sitä monta sataa versiota tai vain yksi kappale) poistu Vedokset-kansiosta, kun ko. viesti on lähtenyt. Todella outoa!tkt kirjoitti:Onko Vedokset-postilaatikko palvelimella vai paikallisella koneella? Kokeile onko vaihtamisella merkitystä. Minulla ei ko. ilmiötä esiinny. Vedokset on IMAP-palvelimella.
-
Mutta homppulaiset, hoi!
Jäänkö minä nyt todella ihan yksin ongelmani kanssa? Eikö kenelläkään ole mitään sanottavaa?
Jäänkö minä nyt todella ihan yksin ongelmani kanssa? Eikö kenelläkään ole mitään sanottavaa?
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Miten käy jos asettaa Vedos-kansion paikallisella koneelle? Entä pystytkö tarkastamaan/asettamaan käyttöoikeudet IMAP-palvelimen postilaatikkohakemistosta?Klaas R kirjoitti:Mutta homppulaiset, hoi!
Ongelma saattaa olla myös Mailin asetustiedostossa. ~/Kirjasto/Preferences/com.apple.Mail.plist -tiedoston poistaminen ja asetusten uudelleen säätö saattaisi myös tuoda jonkinlaisen ratkaisun?
--Ari
PS. Nähtävästi kenelläkään muulla ei ole samanlaista ongelmaa.
-
Viesti Kirjoittaja MiniMe »
Piti ihan varta vasten vaihtaa vedokset paikallisesta tuonne palvelimen puolelle. Ja kyllä. Sinnehän ilmestyy useampia versioita. Itse en sitä tässä vaiheessa enempää testaillut, mutta pitää jatkossa alkaa seuraamaan, että poistuvatko viestit lähettämisen yhteydessä vai eikö.
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Jos on mahdollista, niin palvelimen ylläpitäjältä voisi kysyä näkyykö palvelimen lokissa jotain selitystä miksi vedoksia tulee niin paljon. Vedokset laitetaan palvelimelle IMAP-komennoilla, joten jotakin pitäisi olla lokissakin. Tosin tietosuojalaki saattaa haitata ylläpitäjän yhteistyöhalukkuutta. (Ei kannata ainakaan heti ensimmäisenä mainita.)MiniMe kirjoitti:Piti ihan varta vasten vaihtaa vedokset paikallisesta tuonne palvelimen puolelle. Ja kyllä. Sinnehän ilmestyy useampia versioita. Itse en sitä tässä vaiheessa enempää testaillut, mutta pitää jatkossa alkaa seuraamaan, että poistuvatko viestit lähettämisen yhteydessä vai eikö.
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Kokeilin juuri vedoksia ja IMAP-palvelinta. Minulla Vedos-postilaatikkoon talletaan viesti vain kun lähettämätön viesti suljetaan, Mail-ohjelma lopetetaan tai viesti talletetaan ennen lähetystä. Kaikista näin talletetuista viesteistä tulee uusi kopio Drafts-postilaatikkoon. Viestit tunnistetaan samaksi "X-Universally-Unique-Identifier:" -otsikkotiedon perusteella. Jos sama viesti toistuu useita kertoja, niin todennäköisesti jotain pulmaa on palvelimen tavassa käsitellä em. otsikkotietoa. Vedos-laatikosta kannattaa katsoa onko ko. tieto saman viestin eri kopioissa sama vai puuttuuko se kokonaan. Jos puuttuu, niin palvelimessa on jokin asetus haittaamassa.
Toinen ongelma on vedosten suuri määrä. Se viittaa pikemminkin Mail-ohjelman sekoilemiseen. Asetusdialogista ei löydy mitään tähän liittyvää, mutta normaalisti vedokset lähetetään vain noissa muutamassa tapauksessa jotka alussa mainitsin. Mailin asetustiedoston voisi poistaa ja määritellä tilit sen jälkeen uudestaan. Viestit ja osoitetiedot eivät ole riippuvaisia asetustiedostosta (com.apple.mail.plist), mutta signature-tieto saattaa olla. Suurta vahinkoa asestustiedoston hävittämisestä ei seuraa.
--Ari
Toinen ongelma on vedosten suuri määrä. Se viittaa pikemminkin Mail-ohjelman sekoilemiseen. Asetusdialogista ei löydy mitään tähän liittyvää, mutta normaalisti vedokset lähetetään vain noissa muutamassa tapauksessa jotka alussa mainitsin. Mailin asetustiedoston voisi poistaa ja määritellä tilit sen jälkeen uudestaan. Viestit ja osoitetiedot eivät ole riippuvaisia asetustiedostosta (com.apple.mail.plist), mutta signature-tieto saattaa olla. Suurta vahinkoa asestustiedoston hävittämisestä ei seuraa.
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Ja vielä lisäksi. Kannattaisi tarkastaa onko postijärjestelmässä tai postilaatikoilla jokin quota (varattu tila) käytössä. Sekä tietenkin myös postilaatikon koko. Molemmat voi tarkastaa samalla kerralla valitsemalla vasemmalta (tarjottimelta) postitilin ja sitten alareunan rattaasta alimmainen komento (Näytä tilin tiedot (Get account info)).
Drafts-laatikko saattaa olla liian suuri tai sen rakenne voi olla vahingoittunut. Millainen IMAP-palvelin on kyseessä (UW IMAP, Cyrus, tms.)?
--Ari
Drafts-laatikko saattaa olla liian suuri tai sen rakenne voi olla vahingoittunut. Millainen IMAP-palvelin on kyseessä (UW IMAP, Cyrus, tms.)?
--Ari
-
Asetukset olivat ilmeisesti sekaisin. Neuvosi tepsi. Kiitos!tkt kirjoitti:Ongelma saattaa olla myös Mailin asetustiedostossa. ~/Kirjasto/Preferences/com.apple.Mail.plist -tiedoston poistaminen ja asetusten uudelleen säätö saattaisi myös tuoda jonkinlaisen ratkaisun?
Kaikille vain sitten vielä muistutus, että saapuvan ja lähtevän postin palvelimet ja muut yhteystiedot kannattaa ensi ottaa ylös. Muuten uusien asetusten pystyttäminen muodostuu turhan vaiherikkaaksi, kuten minulla tällä kertaa. Mutta nyt Mail taas toimii Leossakin.
-
Re: Mail 3 tallentaa turhaan RATKAISTU
Viesti Kirjoittaja Pavel »
Mainiota, jos tuossa on tähän ongelmaan ratkaisu! Harmi, että täältä on tästä tiedonpaljoudesta hankalaa löytää mitään itselleen relevanttia, Itsekin tätä jossain kyselin.
Pystytkö kertomaan, mitä kaikkea .plistin poisto hävittää? postipalvelimet, mitä muuta? Jotta osaisi varautua oikein...
----
EDIT:
Ei ainakaan minulla auttanut, edelleen pukkaa ylimääräisiä vedoksia. perskutarallaa.
Pystytkö kertomaan, mitä kaikkea .plistin poisto hävittää? postipalvelimet, mitä muuta? Jotta osaisi varautua oikein...
----
EDIT:
Ei ainakaan minulla auttanut, edelleen pukkaa ylimääräisiä vedoksia. perskutarallaa.
-
Re: Mail 3 tallentaa EDELLEEN turhaan
Joo, eipä auttanut minullakaan. Ilo oli ennenaikaista.Pavel kirjoitti:Ei ainakaan minulla auttanut, edelleen pukkaa ylimääräisiä vedoksia. perskutarallaa.
Ongelman syvempää tutkintaa haittaa minulla vähän se, että tässä ketjussa olevia neuvoja on minun hankalaa noudattaa, koska en esim. tiedä, mikä on postitili tai tarjotin ...
-
Re: Mail 3 tallentaa turhaan RATKAISTU
Viesti Kirjoittaja Pavel »
Satuin lisäilemään muutamia POP-tilejä tuossa, ja niiden kanssa ei tätä ongelmaa luonnollisesti ollut. Joten yksinkertainen ratkaisu tähän on, kun valitsee tilin asetuksista, että luonnoksia ei talleteta serverille vaan koneelle. Joillekin tämä ratkaisu ei välttämättä sovi, mutta mieluummin minä sen näin teen...Pavel kirjoitti:
15 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka