Viime perjantaina toi lähetti uuden 8-ytimisen Mac Pro:n. Kyseessä siis ihan 2.8GHz perusmalli, peruskonfiguraatiolla. Lisäksi hankin vielä 2kpl Seagaten 7200.11 500GB kiintolevyjä jotka laitoin RAID0:aan.
Ilo ei kestänyt kovin kauaa sillä kone alkoi jämähtelemään heti ensimmäisenä päivänä. Ruudun kuva korruptoituu täysin, hiiri vielä liikkuu mutta mitään ei voi tehdä. Tilanteesta selviää kylmällä resetillä, jonka jälkeen ongelma uusiutuu satunnaisen ajan jälkeen. Voi kestää 5min, tai 2 päivää.
Yksin en ilmeisesti asian kanssa ole, sillä Applen foorumeilta löytyi seuraavia keskusteluja asian tiimoilta:
Löytyykö muita Mac Pro:n hankkineita joilla ilmenee samaa ongelmaa?
Ilmeisesti syyllinen saattaa olla Ati:n HD2600XT. Mitäs tässä tekisi? Odotellako firmwarepäivityksiä, vai tivata Applelta vaihtokonetta, joka ei välttämättä korjaa ongelmaa mitenkään.
On se elämä taas kurjaa
Viimeksi muokannut Jurin, 29.1.2008 klo 10.25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Taitaa olla vaihtoruljanssi edessä. Voi tosin olla, etteivät vaihda kuin näytönohjaimen, eli koko konetta eivät vaihda. Voit myös kysyä, lähettäisivätkö uuden näytönohjaimen ja vaihtaisit sen sitten itse. Näin ei tarvitisi odotella turhaan. Mene ja tiedä.
viltsu kirjoitti:Taitaa olla vaihtoruljanssi edessä. Voi tosin olla, etteivät vaihda kuin näytönohjaimen, eli koko konetta eivät vaihda. Voit myös kysyä, lähettäisivätkö uuden näytönohjaimen ja vaihtaisit sen sitten itse. Näin ei tarvitisi odotella turhaan. Mene ja tiedä.
Aikoinaan oli Radeon 9600:n ja 2x1.8 G5 revA:n kaa samantapaista ongelmaa. Koskaan ei tiennyt kauanko kone toimii jässähtämättä. Sain uuden näytönohjaimen takuuna itse asennettavaksi, mutta ei auttanut. Lopulta auttoi vain näyttiksen vaihto toiseen malliin.
Se mun koneeni hyydyttänyt 9600 toimi tietysti täysin moitteitta toisessa G5-tornimallissa, joten missään ei ollut vikaa vaikka kone+näyttis oli katastrooffi. Hiukka mystillistä!
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Jurin kirjoitti:Tässä erittäin huonolaatuinen kännykuva näyttökorruptiosta Applen tapaan;
Tässä tapauksessa taitaa kyllä olla tosiaan näyttökorruptiota á la Ati.
Töihin tuli taannoin 3 Atin X800 XT korttia. Yksi oli heti risa, ja näytti juurikin tuolta kuin sinun kuvasi. Tuleeko noita artifakteja muuten lisää, kun vetelee hiirellä pitkin ja poikin? Näin kävi ainakin meidän tapauksessa, kun kortti ehti lämmetä.
Soon risa se näyttis. Vaihata se, niin ei niin juili enää.
mikastus kirjoitti:Tuleeko noita artifakteja muuten lisää, kun vetelee hiirellä pitkin ja poikin? Näin kävi ainakin meidän tapauksessa, kun kortti ehti lämmetä.
Soon risa se näyttis. Vaihata se, niin ei niin juili enää.
Ei muistaakseni tullut, mutta pikselimössö elää ja värisee koko ajan. Saa nähdä mitä huollossa tekevät, tuleeko kokonaan uusi pönttö vai vaihtuuko pelkkä näytönohjain,
Mulla kerran oli semmonen verkkokauppa.comin kannettava pc ja siinä meni näyttö sekasin, alko tulee yhä enemmän punasta tilkkutäkkiä ruudulle. Vaihtoivat sisukset koneeseen. Näyttöpiiri siitä sillon oli mennyt. Uskoisin, että näytönohjain sulta on mennyt tossa. Toivottavasti vaihto onnistuu nopeasti.
Tänään soittelivat Mac-huollosta että näytönohjain menee vaihtoon (Yllättävää ). Kone tulee takaisin parin päivän päästä. Toivottavasti ehjällä ohjaimella.
Nyt on pari päivää mennyt eikä ongelmia, eli se siitä viasta. Täytyy sanoa että ainakin meikäläisen kohdalla oli Mac-huollolla esimerkillistä toimintaa. Hyvin pitivät asiakkaan ajan tasalla.
Tietysti mun tuurilla sama ongelma.Mulla on huonoin säkä noitten laitehankintoiden puolesta mitä kellään!
G5 2x1.8 :n poweri pitää semmosta perusininää...
Powerbookin näyttö oli kiero(vaihtovat onneks)
Nyt uus mac pro 2x2.8 kettuilee näytönohjaimen osalta. Ihan samanlaista korruptiota mitä tossa kuvassa, mutta paljon pahempaa. Kone ei oo ollu tuntiakaan päällä kaatumatta...
Tänään soitettiin kolmen viikon odottelun jälkeen että tilaamani kone (perussetti 2.8Ghz 4Gt) on vihdoin tullut. Ja nyt samalla luin tämän keskustelun. Minulla on ennestään Power Book G4 ja iMac 20 intel core duo 2.0Ghz. Niissä ei ole ollut mitään vikaa. Nyt sitten ajattelin kun tarviin kuvaa ja ääntä varten lisää potkua, ostaa okein kunnon vehkeen. Vai onko se sitä? Onko Mac Pro:ssa paljon ongelmia versus nuo edellä mainitut? Pitääkö aamulla soittaa ja sanoa että testatkaa ny ensin sitä konetta ennen kuin lähetätte sen mulle, ettei heti tarvii takaisin lähettää.
Onkos kellään muulla kun Jurinilla kokemusta ton vian korjaamisesta? Ja mites sulla Jurin onko nyt huollon jälkeen kone toiminut?
Omassa koneessa kans sama vika ja kun asiasta soittelin Applecareen ja huoltoon niin kummassaakaan paikassa ei tällesestä ollut aikasemmin kuultu. Onkos tämä nyt jotain Apple politiikkaa, kun kuitenkin hyvin helpolla netistä löytää viasta kärsineitä käyttäjiä vaikka kuinka.
No nyt on ollut kone huollossa jo jonkun aikaa ja saa sit nähdä millo sieltä palautuu ja oisko vika korjaantunu.
hankin justiinsa uuden mac pron (2008) ja näytönohjaimena juuri tuo 2600xt ati. Kone kaatuili jatkuvasti. Oli lievästi sanottuna kypsynyt olo kun pelkästä nettisurffauksesta sai koneen tilttaamaan. Kaikki muu paitsi hiiri hyytyi. Usein kone myöskään ei sammunut tai käynnistettäessä ruutu jäi siniseksi juuri siihen kohtaan hetkeä ennenkuin desktopin ja taustakuvan pitäisi aueta. Kokeilin ottaa kaikki kovalevyt, usb:t sun muut irti mutta sama kaatuilu jatkui. WinXP bootcampin kautta toimi mainiosti.
Jossain foorumissa jotkut olivat jäätymisen/freeze/hang ongelmat katoamaan laittamalla koneeseen toisen näytön kiinni. Tuntuu oudolta ratkaisulta koska ongelma 'kuulemma' on ATIn lämpöjen nousu liian korkeaksi. Toinen näyttöhän tietysti tuo lisää kuormaa näytönohjaimelle ja sitä kautta lisää lämmöntuottoa. No, jos toimii niin kokeillaan.....
Otin käyttislevystä Carbonilla kloonin ja aloin päivittämään 10.5.2:een. No, ei Sekään mennyt läpi. Ajattelin kyllä jo että lähtee kohta kone takaisin myyjälle ja vXXXXXs oli aikamoinen kun yli 5000e laitoin koneeseen ja softiin... Sitten löysin vinkin tohon 10.5.2 ongelmaan: imuroi koko 343m paketti koneelle ensin ja siitä vasta käynnistelee sitä. Sepäs toimikin. 10.5.2 päivityksen jälkeen sain ladattua GraphicsUpdaten joka yhdessä toisen näytön käyttöönoton kanssa tuntuu korjanneen tilanteen.
Eniveis, nyt kone tuntuu toimivan mainiosti pienten alkukangisteluiden jälkeen. Toivottavasti tästä on apua jollekulle jolla on samoja vaivoja.
Uskomatonta paskaa kyllä Applen puolelta. Nyt jos ei just olis tullut uutta konetta ostettua vaihtaisin kyllä pc leiriin.
Vein koneen huoltoon tämän kyseisin vian takia. No koneesta ei mitään vikaa löytynyt ja näin ollen applen takuu ei ole voimassa ja joutuu itse maksamaan tutkimuksen. Ja uskomatonta kun kyse kuitenkin ongelmasta joka ainakin keskustelupalstojen mukaan hyvinkin tiedossa.
Ja eiköhän siis applella ole oikeasti munaa myöntää et tuli paskaa pistettyä myyntiin vaan hoitaa asiat näin. Kun soitin applecareen niin sieltä tuli kysele jossa toivoivat palautetta palvelustaan. No nyt vois kyllä palautetta antaa, mutta ei vain kysinen linkki missä palautetta vois antaa aukea mihinkään.
Mikakj kirjoitti:Uskomatonta kakka kyllä Applen puolelta. Nyt jos ei just olis tullut uutta konetta ostettua vaihtaisin kyllä pc leiriin.
Mikä on se PC-leiri, johon vaihtaisit? Ei ole mitään vaihtoehtoista PC-leiriä, vaan joukko valmistajia joilta kaikilta saat tautisen tahmean Vistan, jota ei voi ikinä korjata millään.
Tämä siis yhtään vähättelemättä kenkkumaista kokemustasi.
No tuskin täs nyt oikeasti mitään noin typerää tulee tyhtyä vaikka vähän nyt päähän potkii ton uuden macin kanssa.
Onhan se oikeasti niin et kahta en vaihda pleikkari ja macci. Ainakaan kummassakaan tapauksessa mihinkään mikä microsoftiin liittyy.
Mut tota varmaan jo muissa keskusteluissa aivan riittämiin kiisteltyä. Ja kait tämä viha jossain vaiheessa laantuu. Toivon ainakin.
Pikapuoliin päivitystä lienee tulossa. Hang in there ! Xlr8yourmacista muutama tekstirivi:
"just want to let you know that apple is working on the graphics problem with the ATI Radeon HD 2600 Cards.
I got an invitation to an AppleSeed to test a Mac Pro update. After the login it says its an bios update for the ati cards. It's not ready yet but the download should be possible in the next days...
So, there's coming something to solve the problems...
(I asked if it was an actual flash update to the card or an updated driver/or ROM Xtender file (which is sort of like a software loaded firmware/patch file)-Mike)
it's a new rom version for the ATI Radeon HD 2600 XT:
ROM-Version: 113-B1480A-252
I'm not sure what it was before, something like 113-B1480A-234 (perhaps -236, which a reader said his 2600XT card has.-Mike) - the last three numbers went up.
Officially it's not public yet - just want to let you know that Apple is working on the problem.
No more freezes with the new ROM"
Juu ompa taas niin applea tämä toiminta. Ollaan siis täysin tietoisia ongelmasta, mutta sit kuitenkin kummastellaan asiaa omassa tukipalvelussaan.
Mihinköhän muuten applelle voisi asiasta kirjoittaa ja antaa palautetta. Kun menee applen sivuille yrittäen löytää sähköpostiosotetta mihin kommentoida asiasta niin ei kyllä ainakaan ihan vahingossa yhtään sähköpostiosotetta löydy tuolta ota yhteyttä osiosta.
Mikakj kirjoitti:Joo yritän kyllä olla ja tarkoitus sähköpostia asiasta pistää menemään, mutta ei kyl kovin helpolla vain osotetta löydä mihin vois kirjoittaa.
Kannattaa soittaa- eivät ole kovin herkkiä vastaamaan s-postiin, jos nyt jokin osoite löytyisikin..
Enpä ole hetkeen tätä keskustelua lukenutkaan. Ilmeisesti kohtalotovereita kertyy mukavaan tahtiin.
Omalla kohdalla kaikki kaatuiluongelmat katosi näytönohjaimen vaihdon myötä. Kone on ollut viikonkin yhtäjaksoisesti päällä ongelmitta. Itse osoittaisin syyttävän sormen tästä sotkusta Atin suuntaan. Heti kun lompakko kestää niin vaihdan Nvidiaan 8800GT:n, sen verran olen Atin tuotteisiin kyllästynyt (Catalyst Control Center, Linux ajurit ja nyt nämä ongelmat Mac Pro:n kanssa).
Applen tuessa sanoivat aluksi myös minulle että eivät moisesta ongelmasta ole ikinä kuulleetkaan, eikä tuollaisia keskustelufoorumeiden keskusteluja kannata uskoa. Oli miten oli, selkeästi kyseessä on takuun piiriin kuuluva vika (DOA) joka tulee korjata ilman minkäänlaisia kuluja ostajalle. Pitäkää puolenne.. älkää maksako mitään.
Sama vaiva vissiin täällä. Aamulla kun herätin koneen meni juntturaan melkein heti ja näytölle ilmestyi vastaavanlaista sotkua kun ylläolevissa kuvissa. Kone tosin ollut jo pian kuukauden käytössä ja nyt vasta ensimmäisen kerran kävi noin. Odotellaan tota Atin bios päivitystä...
Jurin kirjoitti:
Applen tuessa sanoivat aluksi myös minulle että eivät moisesta ongelmasta ole ikinä kuulleetkaan, eikä tuollaisia keskustelufoorumeiden keskusteluja kannata uskoa.
Tossa vaiheessa multa palais käämit ja sanoisin sille Applen pellelle, että kuules poika, kirjoittelen itse samoille foorumeille joten puhunko siis pashaa ja olenko valehtelija?
Mihin voisi lisätä, että kun niillä foorumeilla yleensä kehutaan Macceja ja kehotetaan ostamaan sellainen jos ei ole, niin sitä ei siis pidä uskoa, häh?