Äänekäs Mini?
-
Äänekäs Mini?
Viesti Kirjoittaja solar »
HD - materiaalilla saa myös tuulettimen kierrokset nousemaan, mutta mielestäni Front Row on kaikkein herkin tuottamaan melua. Normaalikäytössä (netti ja iTunes) kone on täysin hiljainen.
Osaatteko kokemuksen perusteella sanoa, onko tämä normaalia Minille?
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
iStatPro on kanssa kätevä, tosin en osaa sanoa että osaako Inteleissä katsoa prossun lämpötilan ja ropelin nopeuden.
http://www.islayer.com/index.php?op=item&id=7
Leopard
-
Soittelin liikkeeseen ja mini lähtee takuuhuoltoon. Kiitoksia vinkeistä!
-
Re: Äänekäs Mini?
Viesti Kirjoittaja janis »
Normaalissa käytössä tuulettimen pyörimisnopeus on siis suunnilleen välillä 1500-2500 rpm. Erittäin raskaalla kuormalla sen saattaa saada nousemaan noin 3500-4000 asti, mutta silloin tarvii olla jo parallels, digitv, hd-videot jne eli lähes kaikki mahdollinen pyörimässä samaan aikaan.
-
Viesti Kirjoittaja timppii »
Onko kokemuksia, yms. kommentteja?
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Mun CDmini ei paljoa hurise vaikka on progressive päällä. Prosessorikorma n. 15-20%.timppii kirjoitti:Mulla 1.83C2D ja tuntuu, että kone alkaa pitämään meteliä, kun käyttää eyetv (v2.5x) fullscreeninä ja laittaa progressive-scannin päälle. Kuulema tuo eyetv3 toisi jotain parannuksia tohon progressicescan -algoritmiin, mutta tiedä sit, vähentyisikö tuo minin hurina..Onko kokemuksia, yms. kommentteja?
-
Näin todella taitaa olla. Sain juuri omani huollosta takaisin uudella emolevyllä ja ongelma senkun vain jatkuu. Pelkkä Front Row:n käyttö nostaa kierrokset 4500:an ja 1080p -matskulla päästään jo yli 5000:n kierroksiin. Ei auta muu kuin kiikuttaa oma mini takaisin pajalle.janis kirjoitti:Tämä tuntuu olevan hyvin yleinen ongelma mineissä. Itse jouduin vaihtamaan koneen kahteen kertaan, ennenkuin tuo tuulettimen kiihdyttely poistui.
Normaalissa käytössä tuulettimen pyörimisnopeus on siis suunnilleen välillä 1500-2500 rpm. Erittäin raskaalla kuormalla sen saattaa saada nousemaan noin 3500-4000 asti, mutta silloin tarvii olla jo parallels, digitv, hd-videot jne eli lähes kaikki mahdollinen pyörimässä samaan aikaan.
-
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
entä millaisilla seteillä katotte perus .avi-pätkiä? luulis ettei se kovin paljoa esim. muistia vaadi?
Oon ite miettiny DVD-soittimen korvaamista minillä.
Myös mikä kiinnostaa on liitäntä kuvaputki-TV:seen
Meidän töllössä on vain yksi RGB:tä tukeva scart-liitäntä, niin pystyyköhän jollain adaperilla samaan kuvan RGB-laatuisena telkkariin?
*edit* näköjään mini-DVI to S-Video -adapteri on mulle SE ainoa vaihtoehto!
-
Viesti Kirjoittaja bjorkisti »
Mulla on itse laitettu lisää muistia,pitääkö se ottaa pois ennen kuin lähettää koneen huoltoon?
Kiitos etukäteen!!!
Terv.Timo
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Jos nettisivulla on flash -sisältöä niin hurisee varmasti, käytössäni MacBook eikä MacMini...bjorkisti kirjoitti:Mulla on kanssa ongelmia minin kanssa,melkoista hurinaa pitää koko ajan ja kierroksetkin ovat nousseet nettikäytössäkin yli 4tuhannen kierroksen.Pitääkö soittaa ensin myymälään vai voiko soittaa suoraan huoltoon?
Mulla on itse laitettu lisää muistia,pitääkö se ottaa pois ennen kuin lähettää koneen huoltoon?
Kiitos etukäteen!!!
Terv.Timo
Kyllä tää Intelin prossa vaan tahtoo käydä kuumana jos tekee jotain hitusen raskaampaa, veikkaan ettei PPC-aikana ollut ihan samanlaisia haasteita?
-
Viesti Kirjoittaja ossyj »
Erityisesti minua ihmetyttää tuulettimen kierrosten nouseminen aina kun näytönsäästäjä pamahtaa päälle. Esimerkiksi Applen omien näytönsäästäjien pyörittäminen nostaa tuulettimen kierrosnopeuksia oikein kunnolla. Onko kukaan muu, jolla näitä ongelmia on ollut, havainnut samanlaista oireilua näytönsäästäjän käynnistyessä?
Olisko vinkkejä tämän korjaamiseksi vai pistänkö suosiolla liikkeeseen paluupostina?
-
Testasin ompun näytönsäästäjiä ja omassa koneessa kierrokset eivät nousseet kuin hieman, noin 2400 rpm kieppeille, jota ei oikeastaan edes kuule. Sen sijaan iTunes koko näytön esitystilassa nostaa kierrokset välittömästi 4500 kieppeille.ossyj kirjoitti:Erityisesti minua ihmetyttää tuulettimen kierrosten nouseminen aina kun näytönsäästäjä pamahtaa päälle. Esimerkiksi Applen omien näytönsäästäjien pyörittäminen nostaa tuulettimen kierrosnopeuksia oikein kunnolla. Onko kukaan muu, jolla näitä ongelmia on ollut, havainnut samanlaista oireilua näytönsäästäjän käynnistyessä?
Ainakaan omassa vikaisessa lämmöt juuri eivät nouse, ainoastaan kierrokset.Sherukka kirjoitti:Kyllä tää Intelin prossa vaan tahtoo käydä kuumana jos tekee jotain hitusen raskaampaa, veikkaan ettei PPC-aikana ollut ihan samanlaisia haasteita?
-
Huoltoon vaan, ei näihin ongelmiin tunnu olevan mitään helppoa korjausta. Pyöritin RSS Visualizer näytönsäästäjää pari minuuttia, jonka jälkeen tuulettimen nopeus oli 3300rpm. Eli pientä hurinaa on kuultavissa mutta ei mitenkään häiritsevästi.ossyj kirjoitti:Mulla on myös samainen ongelma uuden Minin kanssa. Kyseessä C2D 2Ghz 2Gt malli ja tuuletin pitää melkoista hurinaa kyllä turhan usein.
Erityisesti minua ihmetyttää tuulettimen kierrosten nouseminen aina kun näytönsäästäjä pamahtaa päälle. Esimerkiksi Applen omien näytönsäästäjien pyörittäminen nostaa tuulettimen kierrosnopeuksia oikein kunnolla. Onko kukaan muu, jolla näitä ongelmia on ollut, havainnut samanlaista oireilua näytönsäästäjän käynnistyessä?
Olisko vinkkejä tämän korjaamiseksi vai pistänkö suosiolla liikkeeseen paluupostina?
-
Kokeilin plärätä iTunesin levynkansia kokoruudulla 1920x1200 resoluutiolla ja tuulettimen nopeus nousi hitaasti noin 3500 kierrokseen parin minuutin jatkuvan pläräyksen jälkeen. Edellisissä kahdessa viallisessa minissä tuuletin nousi juuri samalla tavalla lähes välittömästi lähelle 5000rpm nopeutta.solar kirjoitti:Testasin ompun näytönsäästäjiä ja omassa koneessa kierrokset eivät nousseet kuin hieman, noin 2400 rpm kieppeille, jota ei oikeastaan edes kuule. Sen sijaan iTunes koko näytön esitystilassa nostaa kierrokset välittömästi 4500 kieppeille.
-
Kiitos tiedosta janis! Oma mini odottelee uutta tuuletinta ja jos sekään ei tuo apuja ongelmaan, täytynee palauttaa maanantaikappale takaisin kauppaan.janis kirjoitti:Kokeilin plärätä iTunesin levynkansia kokoruudulla 1920x1200 resoluutiolla ja tuulettimen nopeus nousi hitaasti noin 3500 kierrokseen parin minuutin jatkuvan pläräyksen jälkeen. Edellisissä kahdessa viallisessa minissä tuuletin nousi juuri samalla tavalla lähes välittömästi lähelle 5000rpm nopeutta.
-
Viesti Kirjoittaja guia »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Kun sain vihdoinkin toimivan koneen niin täytyy sanoa että on tämä todella hiljainen, ero niihin rikkinäisiin on ihan järjetön. Ei edes raskaassa käytössä pidä mitenkään häiritsevää meteliä ja normaalisti surffatessa ja musiikkia kuunnellessa on käytännössä äänetön. Pöydällä oleva ulkoinen kovalevykin pitää yleensä paljon kovempaa ääntä.guia kirjoitti:Ostin muutama päivä sitten upouuden 1,83 GHz intel core 2 duo minin ja oli suorastaan huutava kokemus verrattuna vanhaan 1,42 G4 miniin. Pelkkä applen näytönsäästäjä nosti tuulettimen kierrokset n.5500:aan ja meteli oli sen mukainen. Menee applelle tutkittavaksi ja todennäköisesti suoraan vaihtoon. Kertokaapas, oletteko saaneet OIKEASTI HILJAISEN koneen takaisin huollosta tai vaihdosta vai jatkuuko sama metelöinti vain pienemmissä mittasuhteissa? Lähes äänetön tuote on siis muuttunut melko äänekkääksi ja käyttäjä sietää vaikka pikku(välillä isojakin) suhinoitakin tehon varjolla?
-
Tervetuloa kerhoon. Itse pidän ulkoista kovalevyä yleensä poissa päällä juuri ko. syystä. Äänekkäisiin tietokoneisiin ei ole enää paluuta.janis kirjoitti:Kun sain vihdoinkin toimivan koneen niin täytyy sanoa että on tämä todella hiljainen, ero niihin rikkinäisiin on ihan järjetön. Ei edes raskaassa käytössä pidä mitenkään häiritsevää meteliä ja normaalisti surffatessa ja musiikkia kuunnellessa on käytännössä äänetön. Pöydällä oleva ulkoinen kovalevykin pitää yleensä paljon kovempaa ääntä.
-
Viesti Kirjoittaja am_tiainen »
Itse olen sivusta seuranneena ihmetellyt joskus Intel Mac minin alkuaikoina olleiden kommentteja koneen äänekkyydestä. Silloin kukaan ei oikein tuntunut tienneen onko se äänekkyys normaalia vai ei. Ja epätietoisuutta lisäsi vielä se että jollain tuon koneen korjaus auttanut joten jotku olettivat minin olevan äänekäs. Itselläni on kokemusta vain yhdestä Intel Mac ministä jota käytin parin kuukauden ajan ja ainakin se oli todella hiljainen kone. Itse vain ihmettelin että kyllä se mielestäni on hiirenhiljainen kone mutta foorumeita lukiessa alkoi itsesätkin tuntua että kai se Intel Mac mini on sitten kovaääninen (Intel Mac minithän olivat vähän kovaäänisempiä kuin Mac mini G4:t jotka olivat vieläkin hiljaisempia perustilassa).janis kirjoitti: Kun sain vihdoinkin toimivan koneen niin täytyy sanoa että on tämä todella hiljainen, ero niihin rikkinäisiin on ihan järjetön. Ei edes raskaassa käytössä pidä mitenkään häiritsevää meteliä ja normaalisti ... käytännössä äänetön.
Intel Mac minin hiljaisuudesta sen verran että välillä sitä oikein ihmetteli että onko kone edes päällä. Kovassa rasituksessa (esim. joku raskas Flash sivusto) saattoi lisätä hurinaa mutta eipä se nyt silloinkaan mikään häiritsevä ollut (tasaista hurinaa ja tietenkin pienetkin hurinat tuntuu äänettömässä koneessa). No hyvä että tämäkin tuli selville. Eli Mac mini on hiljainen kone jos se vain on kunnossa.
Olen parin kaverin luona demonstroinut Mac mini hiljaisuutta sillä tavalla että kun olen pyytänyt heitä sulkemaan koemielessä PC pöytäkone jonka vieressä on ollut Mac mini. Koko huone menee usein täysin hiljaiseksi ja useat ovat ihmetelleet että; onko tuo Mac mini vielä käynnissä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
-
Viesti Kirjoittaja retroris »
Levyt, joilla olen kokeillut ovat kaikki alkuperäisiä.
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Olisiko mahdollista, että kappaleita siirretään iTunesiin silloin kun asema on äänekäs? Siirrettäessä asema pyörii käytännössä maksiminopeudella. Jos lisäksi samanaikainen toisto on käytössä, niin välttämättä ei huomaa mitä tapahtuu. Toisaalta kappaleethan kannattaisi tuoda iTunesiin, niin jatkossa ei tarvitsisi pelata CD-levyjen kanssa.retroris kirjoitti:Taas yksi uusi Mac minin (2 GHz, 2 GB) omistaja ilmoittautuu. Kummastelen hieman CD-musiikkitoistoa: jotkut CD-musiikkilevyt soivat 1 x nopeudella (eli asema pyörii käytännössä äänettä, eikä aiheuta ylimääräistä melua), mutta jotkut levyt tuntuvat pyörivän CD-asemassa maksiminopeudella niin, että asemasta kuuluva humina on melkoinen. Miten muilla toimii CD-äänentoisto, pitääkö asema kovaa ääntä? Musiikkia kuuntelen iTunesilla.
--Ari
-
Tarkistin, tästä ei ole kyse. Olenko ainoa, joka todennut tämän? Jos, niin taitaa huolto kutsua...tkt kirjoitti:Olisiko mahdollista, että kappaleita siirretään iTunesiin silloin kun asema on äänekäs? Siirrettäessä asema pyörii käytännössä maksiminopeudella. Jos lisäksi samanaikainen toisto on käytössä, niin välttämättä ei huomaa mitä tapahtuu. Toisaalta kappaleethan kannattaisi tuoda iTunesiin, niin jatkossa ei tarvitsisi pelata CD-levyjen kanssa.retroris kirjoitti:Taas yksi uusi Mac minin (2 GHz, 2 GB) omistaja ilmoittautuu. Kummastelen hieman CD-musiikkitoistoa: jotkut CD-musiikkilevyt soivat 1 x nopeudella (eli asema pyörii käytännössä äänettä, eikä aiheuta ylimääräistä melua), mutta jotkut levyt tuntuvat pyörivän CD-asemassa maksiminopeudella niin, että asemasta kuuluva humina on melkoinen. Miten muilla toimii CD-äänentoisto, pitääkö asema kovaa ääntä? Musiikkia kuuntelen iTunesilla.
--Ari
-
-
Missäpäin asut? Käy paikallisessa Mäkkiliikkeessä kokeilemassa samalla CD-levyllä. MacBookissa on myös samanlainen asema - taitaa olla iMacissakin.retroris kirjoitti:Nyt on hyvät neuvot kalliit: koska ostin Mac minin Applen nettikaupasta, uhkasi paikallinen takuuhuolto maksattaa minulla tekemisensä, jos tämä äänekkyys osoittautuu ominaisuudeksi! Huh huh... Anyhow: tarvitsen apuanne Mac minien käyttäjät, mielellään ne, joilla Mac mini, jossa SuperDrive (ainakin 2 GHz:n mallissa on). Miten teillä laite soittaa alkuperäisiä CD-audo levyjä, kuuluuko asemasta levyn soiton _aikana_ kova humina/suhina, vai vaan hetken, kun levyn asemaan asettaa (samalla ei siis saa viedä levyä iTunes-kirjastoon), vai onko asema käytännössä soiton aikana äänetön? Oletteko kokeilleet useilla levyillä? Ja kuunneltavat levythän eivät sitten ole iTunes-kirjastoon myöskään ennalta vietyjä.
-

- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka