Importtasin reilut 20.000 kuvaa apertureen. Sekä RAW että JPG. Kaikki referoituna.
Aperturen kirjasto-tiedosto kasvoi reilu 10gigaan.
Poistin automaattisen preview-generoinnin ja samoin poistin kaikki _jo_ luodut previkat kaikista projekteista.
Kirjasto pieneni vain n. 8-9 gigan välille.
Laitoin ulkoisen aseman Vault-käyttöön ja otin Aperturen vaultilla sille varmistuksen. Varmistuksen koko on vain muutamia satoja megoja? (~300mb)
Mikä tuossa mättää?
Olen muokannut muutama sata kuvaa joka ilmeisesti vastaa tuon vaultin sisältämää data-määrää ja olettaisin, että ilman previkoita kirjaston koko pitäisi myös olla samaa luokkaa - ei lähes 10 gigaa. Miksei siis itse aperture-kirjasto pienene?
Onko jossain joku purge, compress, tms. komento joka "oikeasti" heivaa ne previkat pois?
Kiitos.
Aperture ja kirjaston koko
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Aperture ja kirjaston koko
Viesti Kirjoittaja mike.mcfin »
-
Re: Aperture ja kirjaston koko
Viesti Kirjoittaja mikaha »
Miten se sun kirjasto voi olla noin pieni? mulla on aperturessa vajaa kymmenentuhatta kuvaa ja kirjaston koko on 32Gt.
-
Masterit ovat referoituna eri paikassa (ts. ei sisällä itse kirjastossa).mikaha kirjoitti:Miten se sun kirjasto voi olla noin pieni? mulla on aperturessa vajaa kymmenentuhatta kuvaa ja kirjaston koko on 32Gt.
(Minulla) kirjastossa pitäisi olla vai projekti-rakenne, versiot eikä edes previkoita enää. En ymmärrä miksei se pienene lähes 10 gigasta alas. Varsinkin kun vault backuppaa vain n. 300 megaa dataa.
-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
No juu, sitten se on kyllä aika oudon iso. Oletko kokeillut heittää sen kymmenen gigan kirjaston pois ja palauttamalla sieltä vaultista se 300megan kirjasto ? tai ei sitä tarvitse poiskaan heittää kun se palautuksen yhteydessä pyyhkii sen kirjaston.mike.mcfin kirjoitti:Masterit ovat referoituna eri paikassa (ts. ei sisällä itse kirjastossa).mikaha kirjoitti:Miten se sun kirjasto voi olla noin pieni? mulla on aperturessa vajaa kymmenentuhatta kuvaa ja kirjaston koko on 32Gt.
(Minulla) kirjastossa pitäisi olla vai projekti-rakenne, versiot eikä edes previkoita enää. En ymmärrä miksei se pienene lähes 10 gigasta alas. Varsinkin kun vault backuppaa vain n. 300 megaa dataa.
-
Näyttää siltä että tuo koko on sittenkin suht. todellinen. Aperture pitää referoiduista mastereista myös 256x256 16-bit thumbnailin SEKÄ 1024x1024 jpegin (n. 400-500kt). n. 20.000 kuvaa x n. 500kt = 10 gigaa joten tuo täsmää. Näiden LISÄKSI tulee vielä preview (2-5megaa / kuva) jos sellainen on valittu käyttöön. Oma workflow ei previkoista mitään hyödy joten olen jättänyt ne kokonaan pois.mikaha kirjoitti: No juu, sitten se on kyllä aika oudon iso. Oletko kokeillut heittää sen kymmenen gigan kirjaston pois ja palauttamalla sieltä vaultista se 300megan kirjasto ? tai ei sitä tarvitse poiskaan heittää kun se palautuksen yhteydessä pyyhkii sen kirjaston.
Vaultti ei sisällä noita thumbnaileja eikä previkoita. Mutta kun vault palautetaan (tyhjästä) niin aperture rakentaa tietokannan uudelleen ja ilmeisesti myös ko. thumbnailit. No, ei tuo sinällään haittaa koska itse vaultin koko pysyy erittäin inhimillisenä ja sen saa helposti jopa CD:lle! ylimääräisenä varmistuksena.
Tuolla lisää infoa ja muutenkin erinomaiselta vaikuttava vinkkisite aperturelle.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka