On jälleen mietintämyssyssä että mikä olisi paras ja loogisin tapa järjestellä tiedostot. Siis vaikkapa digikuvat, fotari-projektit, keskustelulokit, tekstidokumentit, webleiskat, excelit ja niin edelleen.
Kuinka säilytätte esimerkiksi digikuvienne? Ovatko orginaalit aina samassa paikassa? Entä orkkiksista muokatut kuvat, orginaalikuvien kanssa sekaisin vaiko kokonaan toisaalla?
Miten backupit hoituvat?
Miten olet ratkaissut tiedostojesi järjestyksen?
Sana on (melkein) vapaa.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Miten olet ratkaissut tiedostojesi järjestyksen?
Viesti Kirjoittaja manu »
-
Re: Miten olet ratkaissut tiedostojesi järjestyksen?
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Kaikki 200 gigaa roinaa sulavassa sekamelskassa, backup hoituu kopiomalla koko systeemilevy ulkoiselle asemalle. 
No musiikit on iTunesin kirjastossa ja originaalikuvat iPhotossa... omat musiikkitekeleet erillisellä levyllä ja kaikki dokumentit yms. sekaisin Documents -kansiossa. Yritin aluksi pitää kaiken järjestyksessä, mutta eihän siitä mitään tullut... spotlightia ootellessa.

No musiikit on iTunesin kirjastossa ja originaalikuvat iPhotossa... omat musiikkitekeleet erillisellä levyllä ja kaikki dokumentit yms. sekaisin Documents -kansiossa. Yritin aluksi pitää kaiken järjestyksessä, mutta eihän siitä mitään tullut... spotlightia ootellessa.
-
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Mulla on user -hakemistossa mm seuraavat kansiot:
Esitykset
Grafiikka
Taulukot
Tekstit
•Sekalaista (kaikki edellisiin kuulumattomat ja monet väliaikaiset tiedostot)
•Heidi (tyttöystävän jutut)
•Roolipelit (ei liene vaikea arvata, seikkailut hahmolomakkeet jne..)
•Pdf (symbolinen linkki LaCielle) täällä sijaitsevat kaikki massiiviset PDF-tiedostot, mm. Tietokone lehden vuosikerrat aina vuodesta 1996, samoin macmaailmat...)
•Päivitykset (symbolinen linkki LaCielle) Kaikki applen ohjelmistonpäivitys jutut, downloadattujen ohjelmien imaget jne..
SItten on applen omat kansiot:
Elokuvat (Symbolinen linkki LaCielle) Kaikki musiikkivideot, Maantiekiitäjä ja Vaaleanpunainen pantteri ja muut video clipit
Kuvat (Valokuvat, iPhoto handlaa ne) myös levyjen kannet, kartat, työpöydän taustakuvat, hauskat ns. pilakuvat Viivi Ja Wagnerit (haettu hesarin sivuila. Kaikki olen imuuttanut ja kova homma siinä oli!!!)
Musiikki (Täällä kaikki musiikki, mm iTunes hallinnoi täältä musiikkikirjastoa)
Huh huh. Mielestäni tämä on mitä mainion tapa pitää hommat järjestyksessä. Documents -kansiota en käytä, vaan siellä sijaitsee eri ohjelmien tekemät asetus yms tiedostot.
Varmuuskopioinnit ovat LaCiella toisella partitiolla ja sitä päivittelee aina iltaisin Carbon Copy Cloner
EDIT: osa typoista
Esitykset
Grafiikka
Taulukot
Tekstit
•Sekalaista (kaikki edellisiin kuulumattomat ja monet väliaikaiset tiedostot)
•Heidi (tyttöystävän jutut)
•Roolipelit (ei liene vaikea arvata, seikkailut hahmolomakkeet jne..)
•Pdf (symbolinen linkki LaCielle) täällä sijaitsevat kaikki massiiviset PDF-tiedostot, mm. Tietokone lehden vuosikerrat aina vuodesta 1996, samoin macmaailmat...)
•Päivitykset (symbolinen linkki LaCielle) Kaikki applen ohjelmistonpäivitys jutut, downloadattujen ohjelmien imaget jne..
SItten on applen omat kansiot:
Elokuvat (Symbolinen linkki LaCielle) Kaikki musiikkivideot, Maantiekiitäjä ja Vaaleanpunainen pantteri ja muut video clipit
Kuvat (Valokuvat, iPhoto handlaa ne) myös levyjen kannet, kartat, työpöydän taustakuvat, hauskat ns. pilakuvat Viivi Ja Wagnerit (haettu hesarin sivuila. Kaikki olen imuuttanut ja kova homma siinä oli!!!)
Musiikki (Täällä kaikki musiikki, mm iTunes hallinnoi täältä musiikkikirjastoa)
Huh huh. Mielestäni tämä on mitä mainion tapa pitää hommat järjestyksessä. Documents -kansiota en käytä, vaan siellä sijaitsee eri ohjelmien tekemät asetus yms tiedostot.
Varmuuskopioinnit ovat LaCiella toisella partitiolla ja sitä päivittelee aina iltaisin Carbon Copy Cloner
EDIT: osa typoista
-
Viesti Kirjoittaja imphasis »
No iBookerilta tuli laaja ja kattava vastaus. Itse yritän kanssa aina pitää tavarat järjestyksessä, että löytääkin joskus jotain. Pitänee vielä mainita, että koneellani on perheeni muutkin jäsenet käyttäjinä, joten yritän pitää kaikki tiedostot sellaisissa paikoissa, että muutkin niihin pääsevät käsikis. En siis juuri tallentele user-hakemistoihin mitään.
Olen tehny käynnistyskovalevyn päätasolle kansiot
Elokuvat (kaikki elokuvat, clipit jne.)
Kuvat (iPhoton kuvakirjasto, missä valokuvat, sekä muut netistä ladatut kuvat)
Dokumentit (lähinnä ohjelmien tiedostoja, sekä netistä ladattuja ohjelmia)
Lataukset
Musiikki (iTunesin kirjasto)
Varasto (kaikki päivitykset yms.)
PSD:t(Muokatuille kuville (.psd) ja muille photari kuville)
Internet sivut (omat itse tehdyt sivut)
Jne.
Tykkään aina arkistoida jonkunlaisessa järjestyksessä tavarat. Ei noita kansioita kyllä loppujen lopuksi niin hirveästi ole
Olen tehny käynnistyskovalevyn päätasolle kansiot
Elokuvat (kaikki elokuvat, clipit jne.)
Kuvat (iPhoton kuvakirjasto, missä valokuvat, sekä muut netistä ladatut kuvat)
Dokumentit (lähinnä ohjelmien tiedostoja, sekä netistä ladattuja ohjelmia)
Lataukset
Musiikki (iTunesin kirjasto)
Varasto (kaikki päivitykset yms.)
PSD:t(Muokatuille kuville (.psd) ja muille photari kuville)
Internet sivut (omat itse tehdyt sivut)
Jne.
Tykkään aina arkistoida jonkunlaisessa järjestyksessä tavarat. Ei noita kansioita kyllä loppujen lopuksi niin hirveästi ole

-
Viesti Kirjoittaja MjP2 »
Heh, itselläni on tällä hetkellä tilanne hieman sekaisin, kun odottelen innokkaana Tiikeriä ja spotlightia. Periaatteessa en haluaisi pitää työpöydällä mitään. Toisaalta olen huomannut, että jos sille tallentaa kaikki kamansa, voi sentään etsiä kätevästi aikajärjestyksessä, koko koneen tasolla kun tämä ei järkevästi suju.
Ei-ajankohtaiset kansiot minulla ovat kotikansiossani lukuisissa alikansioissa, joissa kohteet sijaitsevat melko loogisesti. iPhoton tahmaamiseen tuskastuttuani aloin arkistoida valokuvia tekemällä niistä aiheittain html-gallerioita. Kovin sujuvaa tämäkään ei tietenkään ole. Uuden koneen myötä ohjelma muuttui taas juuri käytettäväksi, mutta erityisesti tässä odottelen ihmeitä Tiikeriltä. Sen avulla kuvat voisi pitää yhdess läjällä ja lajitella sitten ongelmitta tarpeen mukaan.
Varmuuskopiointia harrasta henkkoht-tiedostojeni osalta varsin vainoharhaisesti iPodin avulla. Muita polttelen rompuille n. kuukausittain. Tiikerissähän huhutaan olevan myös älykäs varmuuskopiointikansiotoiminto.
Tekisi kyllä mieli hankkia ulkoinen ja riittävän iso FW-levy, mutten ole vielä selvittänyt, kuinka jakaisin sen tehokkaasti (= molemman koneet FW-nopeudella) kahden koneen käytettäväksi.
MjP2
Ei-ajankohtaiset kansiot minulla ovat kotikansiossani lukuisissa alikansioissa, joissa kohteet sijaitsevat melko loogisesti. iPhoton tahmaamiseen tuskastuttuani aloin arkistoida valokuvia tekemällä niistä aiheittain html-gallerioita. Kovin sujuvaa tämäkään ei tietenkään ole. Uuden koneen myötä ohjelma muuttui taas juuri käytettäväksi, mutta erityisesti tässä odottelen ihmeitä Tiikeriltä. Sen avulla kuvat voisi pitää yhdess läjällä ja lajitella sitten ongelmitta tarpeen mukaan.
Varmuuskopiointia harrasta henkkoht-tiedostojeni osalta varsin vainoharhaisesti iPodin avulla. Muita polttelen rompuille n. kuukausittain. Tiikerissähän huhutaan olevan myös älykäs varmuuskopiointikansiotoiminto.
Tekisi kyllä mieli hankkia ulkoinen ja riittävän iso FW-levy, mutten ole vielä selvittänyt, kuinka jakaisin sen tehokkaasti (= molemman koneet FW-nopeudella) kahden koneen käytettäväksi.
MjP2
power = UI? | köyttöliittymä.net
-
Viesti Kirjoittaja imphasis »
Mitenkäs yleensä lajittele valokuvat? iPhoto tai vastaava tietenkin on ihan kätevä, mutta onko parempia ratkaisuja? Tuo mjp:n html-galleria ei ainakaa innosta 
Kirjoitatteko aina valokuvien nimet tiedostonimeen? Itse en jaksa, kuvat ovat vain kameran numeroimina. Pitäisi varmaan kyllä vähän kirjoitella nimiä, helpompi löytää sitten joskus viiden vuoden päästä tuhansien kuvien joukosta.

Kirjoitatteko aina valokuvien nimet tiedostonimeen? Itse en jaksa, kuvat ovat vain kameran numeroimina. Pitäisi varmaan kyllä vähän kirjoitella nimiä, helpompi löytää sitten joskus viiden vuoden päästä tuhansien kuvien joukosta.
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Kullakin kameralla oma kovalevypartitio.
Kansiot nimetty kuvauspäivän mukaan (vvkkpp eli vuosi, kuukausi, päivä, jotta finder näyttää ne aikajärjestyksessä. Useimmissa lisäksi jokin kuvauspaikasta/tilanteesta kertova selite. Esim: 040807_UtoSaaristo on tänä vuonna elokuun 7. Utön saaristossa kuvattujen kuvien kansio.
"Raakakuvien" nimiä en ole mitenkään muuttanut, ovat sellaisia kuin miksi kamera ne on nimennyt. Kuvien etsiskely sitten Photoshop CS:n FileBrowserilla.
Muokatut kuvat samassa kansiossa, käyttöön menneet kopioina ko. projektin kansiossa kulloisellakin "Tyot"-partitiolla.
Image Capture toimii loistavasti tässä työnkulussa, vastaavasta syystä inhoan iPhotoa; kuvat sinne minne minä ne haluan, ei jonnekin käyttispartition "Documents"-kansion sekamelskaan fragmentoitumaan.
Kansiot nimetty kuvauspäivän mukaan (vvkkpp eli vuosi, kuukausi, päivä, jotta finder näyttää ne aikajärjestyksessä. Useimmissa lisäksi jokin kuvauspaikasta/tilanteesta kertova selite. Esim: 040807_UtoSaaristo on tänä vuonna elokuun 7. Utön saaristossa kuvattujen kuvien kansio.
"Raakakuvien" nimiä en ole mitenkään muuttanut, ovat sellaisia kuin miksi kamera ne on nimennyt. Kuvien etsiskely sitten Photoshop CS:n FileBrowserilla.
Muokatut kuvat samassa kansiossa, käyttöön menneet kopioina ko. projektin kansiossa kulloisellakin "Tyot"-partitiolla.
Image Capture toimii loistavasti tässä työnkulussa, vastaavasta syystä inhoan iPhotoa; kuvat sinne minne minä ne haluan, ei jonnekin käyttispartition "Documents"-kansion sekamelskaan fragmentoitumaan.
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
-
Viesti Kirjoittaja manu »
Vastaavanlaisia järjestelyjä minullakin, en tiedä mikä paniikki aina välillä iskee. Kai sitten pelkään että vielä jonain päivänä en löydä järjestelyistäni enää päätä enkä häntää. Kaikkein pahimpana tapanani pidän tyyliä tehdä hakemistoihin "misc" -hakemistoja alle, phyi.
Valokuvat olen säilönyt seuraavalla tavalla:
2004/2004_11_23_otosten_aihe/kameran-nimeämä-filu.jpg
Katseluun käytän winukalla Irfanviewiä ja Picasaa.
Jos päätän fotarilla ronkkia jotain kuvaa, siirrän sen ensin Projektit/muokatut_kuvat/2004_11_23_aihe/kuva.psd
Ongelma tuossa on se että jos päätän korjata kuvista valaistusta tai vastaavaa, niin luonto ei anna periksi orggiskappaleen päälle tallentamista. Voisinhan siis luoda kansion alkuperäisen kuvakansion sisään johon tallennan muokatut, mutta sitten menee backuppaus-järjestykseni kuralle (siis jos muokkaan vanhoja kuvia jotka olen jo varmuuskopsannut dvd:lle). Kyllä tämä elämä on hankalaa
Lisäksi löytyy taulukot -kansio josta löytyy muutama exceli, tulot-menot, verotus jne. Kuitit-kansio jossa olen säilönyt skannattuja kuitteja ja takuutodistuksia. PDF-kansiossa on kaikkea ebookeista mainosesitteisiin sekalaisessa järjestyksessä. Kaiken tämän lisäksi olen mennyt tekemään "txt-files"-kansion johon olen tunkenut kaikki tekstitiedostoni ei-missään-järjestyksessä. Mukana kaikkea mitä mieleen juolahtaa tekstiviesteista ja keskustelulokeista aina cv:en.
Helppoa olisi varmasti luoda uusia kansio/hakemisto-tasoja ja näin tarkentaa, mutta pelkään että se johtaisi siihen että kohta minulla olisi käsissäni hirmuinen maanalainen paikka.
Ehdotuksia?
Valokuvat olen säilönyt seuraavalla tavalla:
2004/2004_11_23_otosten_aihe/kameran-nimeämä-filu.jpg
Katseluun käytän winukalla Irfanviewiä ja Picasaa.
Jos päätän fotarilla ronkkia jotain kuvaa, siirrän sen ensin Projektit/muokatut_kuvat/2004_11_23_aihe/kuva.psd
Ongelma tuossa on se että jos päätän korjata kuvista valaistusta tai vastaavaa, niin luonto ei anna periksi orggiskappaleen päälle tallentamista. Voisinhan siis luoda kansion alkuperäisen kuvakansion sisään johon tallennan muokatut, mutta sitten menee backuppaus-järjestykseni kuralle (siis jos muokkaan vanhoja kuvia jotka olen jo varmuuskopsannut dvd:lle). Kyllä tämä elämä on hankalaa

Lisäksi löytyy taulukot -kansio josta löytyy muutama exceli, tulot-menot, verotus jne. Kuitit-kansio jossa olen säilönyt skannattuja kuitteja ja takuutodistuksia. PDF-kansiossa on kaikkea ebookeista mainosesitteisiin sekalaisessa järjestyksessä. Kaiken tämän lisäksi olen mennyt tekemään "txt-files"-kansion johon olen tunkenut kaikki tekstitiedostoni ei-missään-järjestyksessä. Mukana kaikkea mitä mieleen juolahtaa tekstiviesteista ja keskustelulokeista aina cv:en.
Helppoa olisi varmasti luoda uusia kansio/hakemisto-tasoja ja näin tarkentaa, mutta pelkään että se johtaisi siihen että kohta minulla olisi käsissäni hirmuinen maanalainen paikka.
Ehdotuksia?

-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
En tiä, mutta arvatkaapas mitä mä kaipaan Finderiin?
Sellasita että voisi Omppu+C:llä kopioida tekstinpätkän leikepöydälle (ok tämän vielä voi) sitten Finderissa aktivoida tiedoston, Omppu+V ja tämä leikepöydällä ollut teksti menisi tiedoston Kommentiksi Saisi helposti kulkemaan kuvatekstit tai kuvaajan nimet kuvien mukana, ja se SpotLight varmaan pitää siitä että on lisädataa hakuja varten. :-P
Sellasita että voisi Omppu+C:llä kopioida tekstinpätkän leikepöydälle (ok tämän vielä voi) sitten Finderissa aktivoida tiedoston, Omppu+V ja tämä leikepöydällä ollut teksti menisi tiedoston Kommentiksi Saisi helposti kulkemaan kuvatekstit tai kuvaajan nimet kuvien mukana, ja se SpotLight varmaan pitää siitä että on lisädataa hakuja varten. :-P
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja idefix »
nyt pientä vinkkiä kaipaisin...
mun pitäis siirtä pari dvd:llistä mp3:sia koneelle, musat on jo lajiteltu kansioihin musiikkityyleittäin ja aakkosittain. mihin kannattaa siirtää ne?
Tuolla näyttäisi olevan jo joku musiikki -kansio, jonka alle kone on jo näköjään luonut iTunes kansion, ja sen alla iTunes music (ks. kuva)

heitänkö ne musat tyylilajikansioittain tuonne iTunes music kansioon missä on jo noita esittäjiä.
Sormi on hiukan suussa, että kuinka kannattaisi tehdä
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
mun pitäis siirtä pari dvd:llistä mp3:sia koneelle, musat on jo lajiteltu kansioihin musiikkityyleittäin ja aakkosittain. mihin kannattaa siirtää ne?
Tuolla näyttäisi olevan jo joku musiikki -kansio, jonka alle kone on jo näköjään luonut iTunes kansion, ja sen alla iTunes music (ks. kuva)

heitänkö ne musat tyylilajikansioittain tuonne iTunes music kansioon missä on jo noita esittäjiä.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Ei vaan avaa iTunes ja laita se dvd koneeseen. Jos levy näkyy iTunesissa painat vaan oikeassa kulmassa olevaa tuo nappia. Silloin ne kappaleet tulee sekä iTunesin listalle että tuonne kansioihin esittäjittäin järjestettynä (mikäli tiedot on olemassa)idefix kirjoitti:nyt pientä vinkkiä kaipaisin...
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja Tuurihaukka »
Riippuu koneesta. Jos mietitään vanhaa konetta, niin kaikki on sekaisin: musiikkia kuvakansiossa, kuvia videoille omistetussa kansiossa ja videoita musakansiossa. Ensin oli tarkotus pistää kaikki hyvin järjestykseen, mutta ei siitä tullut mitään. Sitten oli vielä sellanen ajatus, että pelit D-asemalle ja ohjelmat C:lle, mutta D:ltä rupes loppumaan tila. Nyt vanhakone on ihan sekasin ja tilaa jäljellä vaan 20 Gt
Uudella koneella kaikki on tässä vaiheessa hyvin järjestyksessä. Videot, kuvat ja musa on erikseen C:llä, paitsi anime. Kaikki pelit ja anime on D:llä, ohjelmat C:llä. Eli uus kone on paremmin järjestyksessä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Uudella koneella kaikki on tässä vaiheessa hyvin järjestyksessä. Videot, kuvat ja musa on erikseen C:llä, paitsi anime. Kaikki pelit ja anime on D:llä, ohjelmat C:llä. Eli uus kone on paremmin järjestyksessä.
-
Viesti Kirjoittaja idefix »
kiitoksia.tuo toimi oikein hyvinmasa kirjoitti:Ei vaan avaa iTunes ja laita se dvd koneeseen. Jos levy näkyy iTunesissa painat vaan oikeassa kulmassa olevaa tuo nappia. Silloin ne kappaleet tulee sekä iTunesin listalle että tuonne kansioihin esittäjittäin järjestettynä (mikäli tiedot on olemassa)idefix kirjoitti:nyt pientä vinkkiä kaipaisin...

13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka