Äänen ulostulosta?
-
Äänen ulostulosta?
Viesti Kirjoittaja Verneri »
-
Re: Äänen ulostulosta?
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Äh, olen nyt wintoosan puolella joten en pysty tarkistamaan, mutta muistaakseni system preferences -> sound tai järjestelmäasetukset -> ääni tjsp suomeksi voi valkkaa mistä ääni ulostetaan.Verneri kirjoitti:Onko Leopardissa mahdollista saada äänen ulostulo vaihdettua koneen omien kaiuttimien ja kuulokeulostulon välillä ilman johdon irrottelua? Eli selventääkseni: haluan pitää stereoihin liitetyn äänikaapelin kiinni Imacin takana, mutta tahtoisin silloin tällöin kuunnella tv:n ääntä suoraan Imacin omista kauittimista. Eli valitseeko Imacci äänen ulostulon ainoastaan sen mukaan onko johto liitettynä kuulokeliitäntään vai ei? Rasittavaa jos piuhaa tarvii tosiaan repiä eestaas. Kiitos...
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ulkoisella USB-äänikortilla pystyy kikkailemaan niin että ääniasetuksista voi valita mistä kuuluu. Tässä siis ratkaisuntynkä. Bilteman mokkula riittänee kortiksi, tuote 23-300 ja hinta 19,99 €.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
-
Lukeeko toi mun ratkaisu tossa jotenkin epäselvästi?Verneri kirjoitti:Rasittavaa tosiaan. Jotenkin tuntuu uskomattomalta ettei tällaisella koneellla voisi saada asiaa hoidettua fiksummin. Pakko vieläkin toivoa että joku keksisi ongelmaan ratkaisun/vääntäisi softan, niin ettei tarttis nyppiä tota piuhaa eestaas.....!

-
Viesti Kirjoittaja pallo »
No en Leopardista tiedä, mutta ainakin muissa OS x käyttiksissä asetuksista sen saa muutettua, ei siihen mitään mokkuloita tarvita. Joku ohjelmakin on olemassa eri ohjelmilla ääniasetusten tekoon, mutten sen nimeä tiedä.gramdel kirjoitti:Äh, olen nyt wintoosan puolella joten en pysty tarkistamaan, mutta muistaakseni system preferences -> sound tai järjestelmäasetukset -> ääni tjsp suomeksi voi valkkaa mistä ääni ulostetaan.Verneri kirjoitti:Onko Leopardissa mahdollista saada äänen ulostulo vaihdettua koneen omien kaiuttimien ja kuulokeulostulon välillä ilman johdon irrottelua? Eli selventääkseni: haluan pitää stereoihin liitetyn äänikaapelin kiinni Imacin takana, mutta tahtoisin silloin tällöin kuunnella tv:n ääntä suoraan Imacin omista kauittimista. Eli valitseeko Imacci äänen ulostulon ainoastaan sen mukaan onko johto liitettynä kuulokeliitäntään vai ei? Rasittavaa jos piuhaa tarvii tosiaan repiä eestaas. Kiitos...
/---
ap
-
Asiallistako???Repe Ruutikallo kirjoitti:Lukeeko toi mun ratkaisu tossa jotenkin epäselvästi?Verneri kirjoitti:Rasittavaa tosiaan. Jotenkin tuntuu uskomattomalta ettei tällaisella koneellla voisi saada asiaa hoidettua fiksummin. Pakko vieläkin toivoa että joku keksisi ongelmaan ratkaisun/vääntäisi softan, niin ettei tarttis nyppiä tota piuhaa eestaas.....!
-
Viesti Kirjoittaja jhalmu »
Mä käytän tollasia ulkoisia kaiuttimia, joista iäni kuuluu aavistuksen kauniimpana, mutta - haa siinä on mikki ja kuuloke liitännät Edessä! Ei paljon poikkea R:n ehdotuksesta, mutta en nälväise jos vastaus ei pistä ulvomaan ilosta täysikuun aikaan. Softa olis kans kiva.
Macbook Pro 16" i9
Mac Mini Pro M4
-
-
-
Ei se nyppiminen ehkä ole asiallista, mutta jokainen tekee kuten haluaa ja rahaahan se pari kymppiäkin toki on.pallo kirjoitti:Asiallistako???Repe Ruutikallo kirjoitti:Lukeeko toi mun ratkaisu tossa jotenkin epäselvästi?Verneri kirjoitti:Rasittavaa tosiaan. Jotenkin tuntuu uskomattomalta ettei tällaisella koneellla voisi saada asiaa hoidettua fiksummin. Pakko vieläkin toivoa että joku keksisi ongelmaan ratkaisun/vääntäisi softan, niin ettei tarttis nyppiä tota piuhaa eestaas.....!
Eipä näy sen paremmin Leopardissa kuin Tiikerissäkään muita äänen ulostusvaihtoehtoja, jos kuulokeliitännässä on jakki eikä USB-äänikorttia ole käytössä. Näkyykö jollakulla? Mitä siellä näkyy?
PS. En mä mielestäni sen kummemmin nälväissyt, ihmettelin vain kun näytti siltä että asiallinen vastaus meni jonnekin kolmanteen ulottuvuuteen kun sitä ei lainkaan noteerattu. Enhän mä voinut mitenkään tietää että melko yleinen Bilteman mokkula on juuri tämän kysyjän mielestä roskarautaa ja siksi vastaukseni oli hänelle ilmaa. Nyt sitten tiedän, harmi että moista monelle kelvannutta mötikkää kehtasinkin tyhmyyksissäni ehdottaa.

-
En tiä mikä taas riivaa...mun kanssa vittuilun voit lopettaa tähän kertaan. Piste.
Ei se nyppiminen ehkä ole asiallista, mutta jokainen tekee kuten haluaa ja rahaahan se pari kymppiäkin toki on.
Eipä näy sen paremmin Leopardissa kuin Tiikerissäkään muita äänen ulostusvaihtoehtoja, jos kuulokeliitännässä on jakki eikä USB-äänikorttia ole käytössä. Näkyykö jollakulla? Mitä siellä näkyy?
Detourilla saa muutettua kaikennäköstä.
-
Viesti Kirjoittaja EvilPet »
Miten multa ainakin meni nyt tuo repen vittuilu ihan ohi tässä ketjussa...pallo kirjoitti:En tiä mikä taas riivaa...mun kanssa vittuilun voit lopettaa tähän kertaan. Piste.
Ei se nyppiminen ehkä ole asiallista, mutta jokainen tekee kuten haluaa ja rahaahan se pari kymppiäkin toki on.
Detourilla saa muutettua kaikennäköstä.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Mä olen jo aikaa sitten huomannut, että vaikka kirjoittaisin "mummon villasukat" se on pallon mielestä ainakin lievähköä vittuilua. Eli antipatia siltä suunnalta tänne on pitkäkestoista, syvää ja kaiken kattavaa. En pysty arvaamaan mistä se on lähtenyt, jokin juuri siinä tietysti on. Otan tämän asiana joka varmaan kuuluu ekosysteemimme olemukseen, eikä siitä sen kummempaa. Kaikki ei tykkää kaikista, eikä jumalan kiitos tarvitsekaan — edes täällä.pallo kirjoitti:
En tiä mikä taas riivaa...mun kanssa vittuilun voit lopettaa tähän kertaan. Piste.
Hmm, huomasin juuri että ollaan liitytty porukkaan täsmälleen samana päivänä... jännä juttu.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Enkä kyllä ole koskaan kuullut, että joku softa osaisi tuon tietääkseni äänikortin firmiksessä olevan "katkaisimen" ohittaa. Ei saanut Pantterissa, eikä Tiikerissä eikä myöskään Leopardissa. Koneelle päin tietokoneen oma äänikortti on yksi rauta ja se kytkin on siellä kortilla suoraan. Eli ohittaminen vaatisi jonkinlaista firmwaren häkkäystä minun tietojeni mukaan. Kone ei edes itse tiedä onko siellä kiinni kuulokkeet vai ei. Tämän voi tsekata Ohjelmat/Lisäohjelmat/Ääni- ja midi-asetukset ikkunan avaamalla ja irroittamalla ja kytkemällä piuhoja. Kone ei havaitse mitään muutosta.
Tämäkään ei ole kettuilua, mutta näiden ratkaisujen ilmaanheittäjä voisi nyt viskoa jotain faktaa tiskiin mielellään screenshotin kera, jos kerran tällainen ratkaisu on. Tätä asiaa on foorumilla ihmetelty vuosien saatossa varmasti kolmattakymmentä kertaa ja aiemminkaan sitä ratkaisua ei ole löytynyt.
Tässä vielä minun faktojen tueksi Detourin screenshot, jossa näkyy että sillekin päin on vain "Built in Audio" eikä muuta:

Nuo muut valinnat ovat muita esim. usb-äänikortteja. Bilteman roskarautaa voin itsekin suositella. Ei järin nätti, mutta ääni on ihan mukava. Saa myös samalla mikkiliitännän vaikka skype-headsettiä tai teamspeakia varten. Ei siitä hifihommiin ole, mutta kyllä se välttää. Ulostulon kohdalla en huomannut mitään ihmeempiä hälyääniä, mutta sisäänmenossa kyllä vähän.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Samaa mieltä!EvilPet kirjoitti:
Miten multa ainakin meni nyt tuo repen vittuilu ihan ohi tässä ketjussa...Taisit keksiä koko jutun.
Henkilöön puuttuva kommentointi varsinkin ketjussa esiintyvällä tavalla sijaitsee poistettavan rajalla.
T: Amanita
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
-
Tämä onkin poikkeus, kuulokeliitäntä ei nääs vaikuta buuttiääneen.Verneri kirjoitti:Kuitenkin koneen avatessakin avaamisen äänimerkki tulee koneen sisäisistä kaiuttimista, vaikka äänikaapeli olisikin liitettynä kuulokeulostuloon.
Joskus ennen buuttiäänen sai pois juuri sillä että laittoi jakin kuulokeliitäntään, mutta ei enää. Tiedä sitten missä vaiheessa tämä pyllistävä uudistus lanseerattiin...
-
Tästä juurikin on kyse. Nämä sisäänrakennetut äänipiirit eivät ole mitään järin sofistikoituneita vermeitä.TheKraken kirjoitti:Koneelle päin tietokoneen oma äänikortti on yksi rauta ja se kytkin on siellä kortilla suoraan. Eli ohittaminen vaatisi jonkinlaista firmwaren häkkäystä. Kone ei edes itse tiedä onko siellä kiinni kuulokkeet vai ei. Tämän voi tsekata Ohjelmat/Lisäohjelmat/Ääni- ja midi-asetukset ikkunan avaamalla ja irroittamalla ja kytkemällä piuhoja. Kone ei havaitse mitään muutosta.
-
Äänet mykistämällä tästä pääsee eroon mikäli ei ole ulkoisia äänikortteja tms. kiinni, mutta kaikkein ikävintä on, että mikäli käyttää ulkoista äänikorttia, esim. vaikka tälläistä "bilteman mokkulaa" niin silloin ei ääniä voi koneesta enää mykistää. Tällöin buuttiääni kuuluu aina!Repe Ruutikallo kirjoitti:Tämä onkin poikkeus, kuulokeliitäntä ei nääs vaikuta buuttiääneen.Verneri kirjoitti:Kuitenkin koneen avatessakin avaamisen äänimerkki tulee koneen sisäisistä kaiuttimista, vaikka äänikaapeli olisikin liitettynä kuulokeulostuloon.
Joskus ennen buuttiäänen sai pois juuri sillä että laittoi jakin kuulokeliitäntään, mutta ei enää. Tiedä sitten missä vaiheessa tämä pyllistävä uudistus lanseerattiin...

-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Jos olette sama henkilö? Tri Jekyll ja Herra Hyde? Kumpi on kumpi?Hmm, huomasin juuri että ollaan liitytty porukkaan täsmälleen samana päivänä... jännä juttu.
-
Viesti Kirjoittaja TVi »
Koneeni MBP (rev. 3.1, käyttöjärjestelmä 10.4.11) havaitsee kyllä muutoksen. Katsotaan saanko teille kuvaa.TheKraken kirjoitti: Kone ei edes itse tiedä onko siellä kiinni kuulokkeet vai ei. Tämän voi tsekata Ohjelmat/Lisäohjelmat/Ääni- ja midi-asetukset ikkunan avaamalla ja irroittamalla ja kytkemällä piuhoja. Kone ei havaitse mitään muutosta.
Edit:
Luurit kiinni
Kaiuttimet
-
Viesti Kirjoittaja Jyre »
Lyhenneltynä tuolta:
Käytä joko PTHVolume 2:sta tai SoundSource:a.
-jyrki
- iPhone 3g | 16 GB
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Taitaa olla noissa MBP:ssä hitusen fiksumpi siis tuo äänikortti, tai sitten olemme olleet tälläkin palstalla pitkään väärässä asian suhteenTVi kirjoitti:Koneeni MBP (rev. 3.1, käyttöjärjestelmä 10.4.11) havaitsee kyllä muutoksen. Katsotaan saanko teille kuvaa.TheKraken kirjoitti: Kone ei edes itse tiedä onko siellä kiinni kuulokkeet vai ei. Tämän voi tsekata Ohjelmat/Lisäohjelmat/Ääni- ja midi-asetukset ikkunan avaamalla ja irroittamalla ja kytkemällä piuhoja. Kone ei havaitse mitään muutosta.
Edit:
Luurit kiinni
Kaiuttimet

En jaksa nyt itse testata, kun on tätä äänikamaa tässä kiinni enemmänkin, mutta olen 99% varma että omissa koneissani (iMacista ei varmuutta) tuo ei näy.
Mutta näemmä siis jotain softia löytyy. Rogue Ameba oli toisessa valmistajana, eli Pallon veikkaus meni siis vain softan nimen osalta väärin

EDIT: Korjaus: Tuo Soundsource ei kyllä näyttäisi tuota osaavan. Tai ainakaan tuossa sen screenshotissa ei näy molempia:

Mutta PTH Volume näyttäisi osaavan. Ja se toimii vain Leopardissa, joten voipi olla että on Leossa tullut tämä ominaisuus.
-
Onko käytössä joku ulkoinen äänipiiri? Tälläisiä asetuksia ei ainakaan omissa koneissa ole ikinä näkynyt. Ei tiikerillä saati leopardilla...TVi kirjoitti:Koneeni MBP (rev. 3.1, käyttöjärjestelmä 10.4.11) havaitsee kyllä muutoksen. Katsotaan saanko teille kuvaa.TheKraken kirjoitti: Kone ei edes itse tiedä onko siellä kiinni kuulokkeet vai ei. Tämän voi tsekata Ohjelmat/Lisäohjelmat/Ääni- ja midi-asetukset ikkunan avaamalla ja irroittamalla ja kytkemällä piuhoja. Kone ei havaitse mitään muutosta.
Edit:
Luurit kiinni
Kaiuttimet
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka