Windows-puolella ei ole irfanviewiä voittanutta, mutta onko macille vastaavaa? Tahtoisi selailla nopeasti koko hakemiston kuvat läpi, ja fotarin Browse on melko kökkö siihen tarkoitukseen. Jokainen ko. softaa käyttänyt tietänee, mitä ajan takaa.
Itse päädyin tällaiseen. Mm. mukava "quick destination"-lajittelumahdollisuus.
Viewit (Hexcat):"Product Description:
ViewIt is a OS X native, fast, extensible and very easy to use image viewer that supports most popular image formats: JPEG, TIFF, PNG, PSD and more. Images can be viewed in a window or in full screen mode. ViewIt has also tools for: quick image sorting, printing, digital cameras and EXIF tags. Anybody interested in adding his own features to ViewIt can easily do it through it plugin architecture."
Olen kokeillut varmasti 15 vaihtoehtoa ja suosikikseni on muodostuunut HexCatin ViewIt, http://www.hexcat.com/viewit/index.html, joka on ollut ehdottomasti $19 rekisteröintimaksun väärti. Ohjelmasta kuitenkin puuttuu mahdollisuus selata suoraan hakemistopuuta useiden Windows-ohjelmien tapaan. Sen sijaan selattavaksi haluttu hakemisto tai hakemistot täytyy avata Add... dialogilla. Tämä ei kuitenkaan ole pienen totuttelun jälkeen niin kankeaa kuin sen voisi kuvitella olevan.
Hakemistojen selailu thumbnail-tilassa onnistuu melko näppärästi Bitcomin Xsee -ohjelmalla http://www.bitcom.ch/products-xsee.html. Se kuitenkin generoi thumbnailit tuskastuttavan hitaasti jos kuvia on paljon ja ne ovat isoja.
Mikäli X11 on käytössä, kannattaa ehdottomasti kokeilla Gqview, joka oli viime katsomalla saatavilla OS X:lle unstablena. Hakemistojen selailu thumbnail-tilassa toimii loistavasti ja kuvat piirtyvät silmänräpäyksessä.
Ehdottomasti paras on Iview Multimedia Pro 2.03, saat sen Versiontracker.com sivuilta. Tukee mm. lähes kaikkien digikameroiden Raw-tiedostoja ja lisäksi voit arkistoida siinä kuvasi ja tiedostosi erittäin monipuolisesti. Lisänä erinomainen Slideshow ristihäivytyksineen.
Terv. Lauri Sippu
Miehen ei kannata katua muuta kuin voitettuja kiusauksia!
Softan nimi on Simple image browser ja se on ilmainen. Siihen voi avata kerralla esim. hakemiston, jolloin vasempaan reunaan tulee lista tiedoston nimistä ja klikkaamalla sitä aukeaa kuva "pääikkunaan". Eli äärimmäisen yksinkertainen mutta samalla myös mukava kuvankatselusofta.
Juu iView MediaPro on osoittautunut ihan ykköseksi. Mulla on noin 400 musiikkivideota katalogissa ja katson niitä aina sieltä, eikä kertaakaan ole kaatunut. maanalaisen paikan hyvä ohjelma!!!
Kiitos kaikille vastauksista, löytyi varsin hyviä ehdokkaita. Tuo ViewIt tuntui muuten oikein näppärältä, mutta kaatui sen verran railakkaasti että täytyi unohtaa. IView MediaPro taas tuntuu aika hyvältä käyttää, ja on stabiili. Tähän taisin jäädä.
Myös yksi ääni iView Media Pro:n puolesta. Erinomainen varsinkin isompien kuvamäärien kanssa. Kuvien katselua yms. ajatellen ei aivan yhtä viimeistelty kuin iPhoto mutta hallintaan monipuolisempi.
samaa mieltä. Itse olen päivittänyt 120 eurolla Iviewn uusimpaan pro versioon. Ei siis full versiona ilmainen mutta paras toistaiseksi. Nopeampi kuin iPhoto.
Itselläni meinaa mennä hermot tämän macin kanssa kun yhtään ACDSee kaltaista ohjelmaa ei vain yksinkertaisesti tunnu löytyvän Macintosh koneille. Itse aina olen löytynyt aina jostakin sellaisen ohjelman joka vastaa täysin jonku Windows version toimintoja jollei paremmankin, mutta nyt ei vain löydy sellaista. Pidän sitä kyllä jo jonkun tason ihmeenä.
Edes itse ACDSee ei auta asiaan vaikka onkin tehnyt oman version Macille. Siinä on meikein kaikki mitä toivoo mutta jotta siitä tulisi PC veroinen versio niin siihen pitäisi tehdä muutamia pikkukorjauksia. Mutta senkin toiveajattelun estää se että ACDSee ei ole kehittänyt ohjelmaa vuoden 2001 jälkeen.
Se mikä kunnollisessa kuvankatseluohjelmassa pitäisi olla vähintään on:
1) Kuva Tumbnails muodossa niin että niitä mahtuu riittävästi kerralla ruutuun (ei vain esim viisi kerralla)
2) Kuvien katselumahdollisuus kansioittain ja ilman katalogin tekemistä (silloin ohjelma on arkistointi eikä kuvienselaus/katseluohjelma)
3) Batch Rename joka on todella tärkeä ominaisuus (ja sellainen jossa se ei tarvitsisi laittaa joka kerta vielä päätettä ).
4) Nopea FullScreen/SlideShow moodiin pääsy
5) Kuvien kääntö helposti/nopeasti
Itse kokeilin seuraavat ohjelmat mutta yksikään ei pärjännyt ACDSee PC version rinnalla.
- AcrherPro - Vaatii katalogoinnin
- BTFlip - Batch reaname oli mutta ei näytä tiedostonimiä/tumbaileja tarpeeksi eikä kansioita pysty selaamaan
- Xsee - Surkea, Ei kunnollisia tumbail kuvia eikä voi tehdä juuri mitään.
- Cameraid Carbon - Ei voi selata kansioita eikä Full Screen toimintoa (muokkausohjelma)
- Click 'n View - Surkea, Todella karmea ja hidas käyttöliittymä.
- CronoPhoto - Surkea – Katalogin teko per kansio jotka pitää avata sitten erikseen.
- Footagehead - Nopea - Näyttää tumbnails kuvista vain pienen osan kerralla - Ei Batch Renamea
- GraphicConverter X - Kaikki mitä toivoo mutta liiankin monipuolinen/hiukan sekainen. Sulkee SlideShow ikkunan jos painaa edellistä ensimmäisen kuvan kohdalla. Vähän hitaan puoleinen Browse moodissa.
- gBrowser - Ei toimi Pantterissa
- Image Surfer - Pitää lisätä kansio kerralla
- IMOX - ImageOrganizer-X - Vaatii kuvien katalogin
- iSee - Finderin apuohjelma ei kuvankatseluohjelma
- Koala Image Viewer - Ei toimi Pantterissa
- LetsSee - Todella hidas ja epälooginen (tumbail kuvissa teksti päällä ), ei Batch Renamea
- Magic Lantern - Vain yksittäisten kuvien katseluohjelma
- PhotoGrid - Nopea kuvien kääntö, mutta ei Batch Renamea
- PICStation - Ei kuvankatseluohjelma, vain yksittäisten kuvien muokkausta
- Prowler X - Ei toimi Pantterissa
- View - Surkea - Ei näy edes hakemistoja missään.
- ThumbNailer - Surkea, kestää ikuisuus ennen kuin pääsee katselemaan kuvia/hakemistoja
- Multible Picture Viewer - Surkea, ei kuvankatseluohjelma (kuvien vertaus ohjelma)
- Kodak Easy Share for Mac - Vastaa aika lailla iPhoto paitsi että osaa tunnistaa alikansiot/albumit
- uAlbum - Pitää hakea alikansio kerralla
- ViewIt - Ei voi selata kansioita
Ohjelmat jotka erottuvat edukseen:
- ACDSee - Kokonaisuudessaan aika hyvä mutta pieniä puutteita. Ei voi selata kansioita ylös/alas napeilla, pienet ja epäselvät ikonit. Batch Renamessa laitettava joka kerta myös pääte eikä Rotate/kääntö toiminto toimi kunnolla vaan croppaa kuvaa. Hyvää on helppo Full Screen meno kaksoiklikkaamalla. Harmi että ohjelmaa ei ole kehitetty vuoden 2001 jälkeen joten ei voi edes toivoa että tulisi muutoksia edellä mainittuihin epäkohtiin. Näistä kuitenkin melkein täydellisin mutta ärsyttävät bugit.
- Canon ImageBrowser - On ilmainen, voi selata kansioita, ei Batch Renamea, ei pikanappia SlideShow:n. Hyvä Fade efekti kuvien välissä kuten Photo Explorerissa.
- Ulead Photo Explorer - Hyvä Batch Rename, huonoa ei avaa kuvia itse browse moodissa vaan erilliseen Viewer ikkunaan josta vasta sitten mahdollisuus Full Screen/SlideShow:n. Toimivin mutta kankea koko ruudun kuvien katselu.
- XnView - Kaikki mitä melkein toivoisi mutta on X11 ohjelma pienineen bugeineen ja käyttöliittymä ei niin toimi ihan yksi yhteen Mac OS X:n kanssa (näyttää joltain purkkaviritelmältä ). Eli sitä ei oikein jaksa käyttää kun ei toimi natiivisti.
On tämä niin turhauttavaa. Saa kyllä nyt ihailla miten helpoksi Windowsin ACDSee ohjelma on tehty. Se on kuin suoraan Macintosh käsikirjasta. Se on nopea käyttää esim. kun kaksoisklikkaat kuvaa kuva menee Viewer tilaan (jonka saa Full Screen tilaan F -napista, ja muistaa sen seuraavalla kerralla), sitten uudestaan kaksoisklikkaus ja kappas vain oletkin taas Browser tilassa. Batch rename käynnistyy automaattisesti jos sinulla on enemmän kuin yksi kuva ja painat uudelleen nimeämisnappia (F2) eikä ole niin tyhmä että pitäisi valita pääte (.jpg). Ja jos kuva on vinossa niin voit vaikka laiskana käydä kaikki kuvat läpi valitse kaikki (Select All) ja kuvan kääntö (CTRL+J), ikkunaan aukeaa kuvankääntötoiminto jossa käydään valitut kuvat läpi ja sitten vain valkkaat kunkin kuvan kohdalla (näyttää aina kuvan kerralla) että onko se ok vai ei (jos muutoksia ei ole niin ne niitä ei tietenkaan muokana). ACDSee PC versiossa kaikki tapahtuu niin salaman nopeasti ilman mitään kiertoteitä tai valikkoja pitkin että oikein ärsyttää miksi kukaan ei ole pystynyt/älynnyt tehdä yhtä hyvää ohjelmaa myös Macciin.
Täytyy tässä nyt vain yrittää käytellä tilanteen mukaan eri ohjelmia kun ei ole yhtään ohjelmaa jossa kaikki tarvittava olisi yhdistetty samaan pakettiin, ja vieläpä helppokäyttöisenä kuten ACDSee:n PC versiossa.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
ViewItillä voi selata kansioita kyllä siten, että finderissa valkkaat omppu+a:lla kaikki filet ja sitten vaan open. Jos ViewIt on määritelty avaamaan yleisimmät kuvatiedostot niin ihan perinteiseen pageup pagedown tyyliin voi sitten noita kansion kuvia selata. Toi oli se mitä noilta kuvaselaimilta eniten odotin, itse en niinkään mitään thumbnail-vaihetta tarvi joten ViewIt toimii niinkuin irfanview, slowview tai acdsee (niin kauan kun kyseistä softaa jaksoin käyttää).
GraphicConverter X - Kaikki mitä toivoo mutta liiankin monipuolinen/hiukan sekainen.
Jaa jaa - joitakin on sitten vaikea tyydyttää. Torsten Lemke-parka on jo 10 vuotta lisännyt ominaisuuksia ohjelmaansa ja sitten tulee tämä...
GC:n browser voi todellakin toisinaan olla ärsyttävän hidas, mutta annan sen anteeksi muiden ominaisuuksien vuoksi. Storyboard taasen on hiukan hyödytön koska siinä ei ole edes thumbnaileja. Mutta noin muuten ja ylipäätään se on kyllä erinomainen saksalainen armeijaveitsi. Minusta on parempi että täytyy opetella vain yksi ohjelma kuin puoli tusinaa.
Itse asiassa kun nyt perehdyin tarkeemmin tuohon GraphicConverter X ohjelmaan niin se ehkä ajaakin parhaiten asiansa. Tuntui kyllä alkuun ehkä liiankin monipuolinen (alavalikoissa ja ominaisuus asetuksissa ehkä liiankin paljon valittavaa/sääädettävää ). Alkuun ei innostanut niin paljoa kun oli niin paljon ohjelmia testattavana. Jäi silti sellainen mielikuva että oli vissiin kaikki mitä toivoi mutta oli vähän liikaakin. No itse asiassa se on niin että jos ohjelmasta löytyy kaikki mitä toivoo niin silloin se on myös hyvä. Myös itse ulkoasukin on parhaimmaista päästä kun vertaa kilpaileviin softiin (tai siis paras).
Sain esim. Full Screen modessa sain valittua Fade efektin samallaisissa kuten esim. iPhoton perusfeidaus. Samoin sain ärsyttävän pienen työkalurivin ja tekstin FullScreen modessa pois. Samoin mahdollisuus laittaa itse tekemä vesileima Full Screen modessa on kiva (tietenkin Applen logo). Myös Full Screen/Slideshow moden sai looppaamaan joten ei poistu tilasta viimeisin kuvan jälkeen. Eli sanotaan siinä on kyllä kaikki mitä voi toivoa ikinä (jopa enemmän kuin PC version ACDSee:ssä ). On vähän sellainen kuin Photoshop eli koko ajan oppii uutta ohjelmasta ja sitä mukaa arvostaa ohjelmaa enemmän. On kyllä vähän sellainen softa josta saa säätää ennen kuin toimii yhtä sutjakasti kuin PC version ACDSee, mutta ehdottomasti paras kuvien katseluohjelma josta löytyy kaikki.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
Vaikka olen käyttänyt GCiä ties kuinka monta vuotta, aina löytyy joku uusi toiminta. Manuaalikin on paisunut 10 sivun läpyskästä yli 200 sivuun. Toivottavasti olet huomannut Controlin alla olevat kontekstuaaliset menut.
Slide shown yksi hyvä ominaisuus on kuvien lajittelu kansioihin - voit määritellä jopa 30 kansiota ja heittää kuvat niihin.
kysymys am tiaiselle:
Itse muutaman viikon vanhana mac käyttäjänä olen jäänyt kaipaamaan ACDsee ohjelmaa. Konsensus siis tästä. Isäni teki ison työn skannatessaan kaikki diat koneelle pc puolella ja käytti arkistoinnissa ACDsee ohjelmaa. Tekipä tässä vaiheessa myös jonkinlaista järjestelytyötä ja laitteli esim joka kuvaan henkilöt ylös yms. Ja se kysymys. Onko nuo tiedot nyt jossain yhdellä tekstifilellä vai joka kuvan mukana jossain metadatassa? Kysymys heräsi, kun katsoin GC X 5.3 uudet ominaisuudet listaa ja siinä oli maininta_ conversion of ACDSee DESCRIPT.ION file into IPTC caption added.
Kiitos
Tuntematta ACDsee -ohjelmaa: jos Thorsten Lemke sanoo että IPTC on käytettävissä, kyllä se sitten on*. Kun GCllä printtaa katalogin, napin 'Define Details which should be printed' alla on kaikki EXIF ja IPTC -kentät.
*) ainoa asia joka GCssä ei ole ihan toiminut on hyvin suurten ECW-tiedostojen avaaminen. Hyvin suuri tarkoittaa kymmeniä megatavuja kompressoituna eli satoja megatavuja varsinaista dataa. Enhanced Compression Wavelet on siis yksi uusista kompressointiskeemoista, jota etenkin lääketieteen ja GIS/ilmakuvien aloilla kasvavasti käytetään. CT ja MRI-skannauksesi jne. kulkevat enimmäkseen tässä 'lossless' formaatissa.
XnView on kyllä paras kuvanselailusofta mitä on eteen tullut, valitettavasti vain PC:llä toimiva.
Ei toimi ainakaan minun Mac:ssa vaikka muuta väittävät.
Onko kukaan löytänyt Mac:lle vastaavaa?
Kyllä varmaan parhaiten XnViewiä vastaa XnView. Onhan se outo käyttöliittymältään, kun toimii X11:ssa. Mutta kyllä se silti toimii. Ehkä sulla ei ole X11:a asennettuna. Missään ei väitetä että XnView toimisi Macissa ilman. Ehkä kynnyksen ylittäminen sitten palkitaan, jos kerran ohjelma on niin hyvä.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Se mikä kunnollisessa kuvankatseluohjelmassa pitäisi olla vähintään on:
1) Kuva Tumbnails muodossa niin että niitä mahtuu riittävästi kerralla ruutuun (ei vain esim viisi kerralla)
2) Kuvien katselumahdollisuus kansioittain ja ilman katalogin tekemistä (silloin ohjelma on arkistointi eikä kuvienselaus/katseluohjelma)
3) Batch Rename joka on todella tärkeä ominaisuus (ja sellainen jossa se ei tarvitsisi laittaa joka kerta vielä päätettä ).
4) Nopea FullScreen/SlideShow moodiin pääsy
5) Kuvien kääntö helposti/nopeasti
Nämä kaikki on Iview Mediaprossa. Miksei se kelpaa? Omien testausteni mukaan se on aivan suvereeni kuvankatseluohjelma.
Lisäksi IView Media Prossa voi tallentaa kuva cataloogin elokuvaksi (save slide show as movie-komennolla).
Tällöin kuvat ovat katsottavissa QuickTime muodossa vaikkapa PC:llä tai voidaan tallentaa DVD:lle ja katsoa
kuvat televisiosta. IViewssä voi kuville tehdä myös väri-, kontrasti-, saturaatio- ja terävöitys korjailuja.
Tavallinen harrastaja(ammattilainen) ei photarin lisäksi tarvitse muita kuin iViewin. Ohjelmassa on
myös kohtuulliset ääniominaisuudet ja markkinoiden monipuolisin RAW-tuki. 2.62-versioon voi arkistoida
280000 kuvaa, pitäisi riittää muutamaksi vuodeksi.
L. Sippu
Miehen ei kannata katua muuta kuin voitettuja kiusauksia!
Eikä siinä vielä kaikki. Lisäksi softa mm.
- Näyttää vektoreita. Runsaat kirjainleikkaus varannot yms. vektorit on kiva vilkaista läpi ivievin katalogista.
- Asiakkaalle tai pahaa aavistamattomalle sukulaiselle voi lähettää/poltella katalogien mukaan ilmaisen katselusoftan jos QuickTime ei innosta.
- Konvertoi nopeasti (juu PS:ia näppärämmin, väittäisin) tiedostoja.
- Polttelee katalogista backuppeja.
Ilman tätä softaa ei siis voi elää ihmisarvoista elämää.