maxima kirjoitti:gramdel kirjoitti:Enemmän ainakin minua ärsyttää, niin tällä palstalla kuin elävässä elämässäkin, omien uskonnollisten näkemysten tyrkyttäminen ja niistä vaahtoaminen kuin jokin jonkun mielestä omiin arvoihin sopimaton muutaman hullunkurisen pikselin kuvatus. Mulle on sinällään ihan sama mihin kukin haluaa uskoa, olkoon sitten kristinuskon jumala, spagettimonsteri tai allah, kunhan ei minulle tule niistä totuutena toitottamaan, tai ainakin uskoo kun sanon ei kiitos.
/---
ap
Samaa mieltä ja sama koskee myös muita elämänarvoja. Tuntuu että herkästä aiheesta puhuttaessa sitä kiihkoutuu ja ei osaa ajatella rationaalisesti enää vaan toitottaa vaan sitä omaa totuuttaan joka on vain sinun oma mielipiteesi, ei sen enempää oikea kuin väärä ajatus.
Nostaakseni uudelleen esille ehkä tässä, ehkä jossain toisessa ketjussa tuomani ajatuksen että juuri noinhan se menee. Tosin ei pidä aivan heti haukkua epärationaaliseksi, rationaalinen toiminta kun voi tarkoittaa kaikille hieman eri asiaa sillä hetkellä.
Moni kuntoiluun hurahtanut toitottaa loputtomasti kuntoilun ja vaikkapa lenkkeilyn ihanuudesta, rantakunnosta ja hyvistä yöunista. On muuten harvinaisen rasittava työkaveri jos omat nautinnot löytyvät pizzasta ja kotiteatterista. Moni macciin hurahtanut toitottaa omppujen ihanuudesta, virusvapaudesta ja helppokäyttöisyydestä. On muuten harvinaisen rasittava baarikaveri jos itse on töissä IT-alalla koodaamassa windows-ohjelmia. Moni Jumalaan hurahtanut toitottaa Jumalan ihanuudesta..... ja ketju jatkuu.
Kun olemme löytäneet elämäämme jotain hyvää, jotain mikä toimii niin haluamme myös ystäviemme tai jopa ventovieraidenkin löytävän sen. Kaikkienhan se hyvä pitää saada! Innostumme kun kirjastossa tulee vastaan toinen macci tai kun pysäköidyssä autossa on Jeesus rakastaa -tarra. Me haluamme vain heidän parastaan: liikunta parantaa elämänlaatua ja ehkäisee suomalaisia kansantauteja, macci tehostaa työskentelyä ja tekee elämästä helpompaa ja Jumala antaa ikuisen elämän.
Mites se rationaalinen ajattelu? Ei ole rationaalista että toitottaa vaan omaa asiaansa kuuntelematta toista. Silloin antaa tunteille vallan, ei järjelle. Sillä toisella voi oikeasti olla hyvä syy löhötä sohvalla ja käyttää Windowsia.. vai voiko? Nimenomaan järkeväähän kuntoilu, macceily tai Jumalaan luottaminen ovat? Ne ovat rationaalisia päätöksiä.. ainakin minulle. Ehkä ei sille leffafriikille tai windows-koodarille. Kuka oli rationaalinen ja kuka ei, se on vaikea löytää.
(Kyllä, tuo uskonto on tuolla mukana vaikka sen rationalisointi on taas hieman kiistanalaista, mutta se on mukana esimerkkinä siitä kuinka sama ajatusmaailma pätee elämän eri aloilla.)