MB vai Pro?
Keskustelua kannettavista
16 viestiä
• Sivu 1/1
-
MB vai Pro?
Viesti Kirjoittaja casella »
Tästä on epäilemättä kirjoitettu lukuisia ketjuja, mutta olen tänään vaihtamassa pc:stä mäkkiin, ja haarukassa on uusi 2,4GHz:n malli.
Arvon kuitenkin sen ja karvalakki-pron välillä. Tehoa en juuri tarvitse, läppäri on kakkoskone, jolla lähinnä surffailen ja teen korkeintaan kevyttä kuvankäsittelyä. Pro houkuttaa kuitenkin jämäkämmän olemuksensa (ja epäilemättä kestävyytensä) ansioista. Mitä mieltä olette, kannattaako 600 euron lisähintaa sijoittaa prohon vain sen vuoksi, että Macbook on "muovisen tuntuinen", vai onko muitakin aivan olennaisia etuja olemassa?
Arvon kuitenkin sen ja karvalakki-pron välillä. Tehoa en juuri tarvitse, läppäri on kakkoskone, jolla lähinnä surffailen ja teen korkeintaan kevyttä kuvankäsittelyä. Pro houkuttaa kuitenkin jämäkämmän olemuksensa (ja epäilemättä kestävyytensä) ansioista. Mitä mieltä olette, kannattaako 600 euron lisähintaa sijoittaa prohon vain sen vuoksi, että Macbook on "muovisen tuntuinen", vai onko muitakin aivan olennaisia etuja olemassa?
-
Re: MB vai Pro?
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Onhan siinä Pro:ssa monenmoista etua. Alumiinin jo mainitsitkin. Lisäksi parempi LED-taustavalaistu näyttö kunnon näytönohjaimella, vaikka pelailuun.. ..ja taustavalaistu näppäimistö ja paremmat liitännät, mm. DVI.. ..ja joku keksii varmaan vielä lisää.
Miinuksina Pro:lle mainittakoon 218cm3 tilavuutta ja 180g massaa. Lisäksi kiintolevyn vaihto sujuu näppärämmin MB:ssä.
Miinuksina Pro:lle mainittakoon 218cm3 tilavuutta ja 180g massaa. Lisäksi kiintolevyn vaihto sujuu näppärämmin MB:ssä.
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Millaisia tehoeroja MB 2,4:ssä on halvimpaan Prohon? Paremman näytönohjaimen ja sitä kautta pelitehon tiedänkin..
-
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Perus Macbookin "näytönohjaimen" tehot ovat kyllä aika säälittäviä, eli jos aiot pelata jotain tällä vuosituhanella valmistunutta peliä suosittelisin kyllä Pro:ta.
Jos overalll tehoja vertaa niin prosesissa jossa tehokkaammasta näytönohjaimesta ei ole juurikaan hyötyä, MB pääsee aika lähelle tietyissä testeissä, mutta kun vaaditaan edes vähän enemmän grafiikkavääntöä kuin perus desktopin pyörittämisellä, niin prossu joutuu hoitamaan kyseisen homman osittain, eikä enää pysty keskittymään täysin päätehtävään, niin mokoma jää KAUAS prosta.
Jos desingista pitää puhua niin mielestäni pro näyttää PALJON paremmalta. Kuun viime kesänä hankin rahat Pro:hon kesätyöllä niin minuun luottamattomat vanhemmat päättivät vaatia että näytän heille mitä olen ostamassa, että voivat varmasti tarkistaa etten tuhlaa rahojani, vaikka he tietävät että tiedän PALJON enemmän tietokoneista kuin he. Siis eikun humaciin pro:ta näyttämään, kun olin lopettanut pro:n esittelyn äitini huomasi pöydän toisella puolella perusbookin ja äkkiä ryntäsi katsomaan mokomaa. Heti huomnattuaan että perusbookki oli halvempi hän rupesi jäkättämään: Joo on toi sulle ihan hyvä, otat sitten tuon halvimman (vanha malli joka oli poistomyynnissä) johon totesin että en ota, joka tietenkin johti siihen että äitini rupesi jankuttamaan että kyllä tuo halvin on sulle ihan hyvä. Yhtäkkiä mukana ollut isäni keskeytti äitini jankutuksen ja totesi: Tuollaista muovilelua ei meidän taloon tuoda, voin vaikka itse maksaa hintaeron tuon lelun, ja sen kunnon koneen välillä. (Pahoittelen pitkää ja tylsää tarinaa)
Itse siis päädyin karvalakki Pro:hon viime kesänä, pääargumentit olivat: parempi design (muovilelu vastaan kunnon kone) tehokaampi grafiikkakortti, parempi näyttö (isomp sekä led taustavalaistu, ja täten parempi värientoisto), parempi liitäntäpatteristo sekä expresscard paikka.
Olen myös huomannut että perus macbookit näyttävät rikkoontuvan paljon helpommin, etenkin emolevy sekä akku näyttävät olevan melko alttiita vioille, täällä on mekein aina ainakin kaksi aktiivista aihetta jostain tietystä viasta perusbookissa. Probookeista taas ei juuri ole ollut vikakeskustela sitten viime kesän näyttöongelmien (jotka aiheutuivat siitä että mailmalla oli enemmän kysyntää LED-taustavalaistuille näytöille kuin tuotantoa, joka johti siihen että Sony/Samsung löystytti laadunvalvontaansa ja lähetti m.m applelle paljon viallisia näyttöjä).
Jos overalll tehoja vertaa niin prosesissa jossa tehokkaammasta näytönohjaimesta ei ole juurikaan hyötyä, MB pääsee aika lähelle tietyissä testeissä, mutta kun vaaditaan edes vähän enemmän grafiikkavääntöä kuin perus desktopin pyörittämisellä, niin prossu joutuu hoitamaan kyseisen homman osittain, eikä enää pysty keskittymään täysin päätehtävään, niin mokoma jää KAUAS prosta.
Jos desingista pitää puhua niin mielestäni pro näyttää PALJON paremmalta. Kuun viime kesänä hankin rahat Pro:hon kesätyöllä niin minuun luottamattomat vanhemmat päättivät vaatia että näytän heille mitä olen ostamassa, että voivat varmasti tarkistaa etten tuhlaa rahojani, vaikka he tietävät että tiedän PALJON enemmän tietokoneista kuin he. Siis eikun humaciin pro:ta näyttämään, kun olin lopettanut pro:n esittelyn äitini huomasi pöydän toisella puolella perusbookin ja äkkiä ryntäsi katsomaan mokomaa. Heti huomnattuaan että perusbookki oli halvempi hän rupesi jäkättämään: Joo on toi sulle ihan hyvä, otat sitten tuon halvimman (vanha malli joka oli poistomyynnissä) johon totesin että en ota, joka tietenkin johti siihen että äitini rupesi jankuttamaan että kyllä tuo halvin on sulle ihan hyvä. Yhtäkkiä mukana ollut isäni keskeytti äitini jankutuksen ja totesi: Tuollaista muovilelua ei meidän taloon tuoda, voin vaikka itse maksaa hintaeron tuon lelun, ja sen kunnon koneen välillä. (Pahoittelen pitkää ja tylsää tarinaa)
Itse siis päädyin karvalakki Pro:hon viime kesänä, pääargumentit olivat: parempi design (muovilelu vastaan kunnon kone) tehokaampi grafiikkakortti, parempi näyttö (isomp sekä led taustavalaistu, ja täten parempi värientoisto), parempi liitäntäpatteristo sekä expresscard paikka.
Olen myös huomannut että perus macbookit näyttävät rikkoontuvan paljon helpommin, etenkin emolevy sekä akku näyttävät olevan melko alttiita vioille, täällä on mekein aina ainakin kaksi aktiivista aihetta jostain tietystä viasta perusbookissa. Probookeista taas ei juuri ole ollut vikakeskustela sitten viime kesän näyttöongelmien (jotka aiheutuivat siitä että mailmalla oli enemmän kysyntää LED-taustavalaistuille näytöille kuin tuotantoa, joka johti siihen että Sony/Samsung löystytti laadunvalvontaansa ja lähetti m.m applelle paljon viallisia näyttöjä).
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Saattaa myös olla, että macbookkeja on enemmän. Tuskin apple tahallaan suunnittelisi mistään myymästään mallista helposti rikkoutuvaa. Muovi ja alumiinikuoren keskenään vertailu on aika paljon omasta mieltymyksestä kiinni. Itse en pitäisi macbookkia leluna. Päinvastoin, lelukäyttöön (pelit) tarvitaan usein pro-kone, kun taas työt hoituisivat mukavasti vaikka G4:lla. Lähinnä on kyse ostajan varallisuudesta ja mieltymyksistä. Itse taidan lähteä ostamaan halvinta mahdollista perus macbookkia juurikin tältä istumalta. Syssymmällä tulee kuitenkin taas jotain uutta kivaa...L_A_G kirjoitti:..Olen myös huomannut että perus macbookit näyttävät rikkoontuvan paljon helpommin..
Ps. Raportoin toisessa ketjussa juuri viallisesta MBP:sta: Pro -mallimerkintä ei siis poista kaikkea huonoa tuuria...
iBook 14", iPod 20 Gt
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Älä!p-veli kirjoitti:Itse taidan lähteä ostamaan halvinta mahdollista perus macbookkia juurikin tältä istumalta. Syssymmällä tulee kuitenkin taas jotain uutta kivaa...

![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Jahas, täällä ollaan samaa mieltä:
- Best value for dollar in the MacBook lineup.
Mitä tulee noihin vikoihin, luulenpa että MacBookien osuus Apple-läppäreitten myynnistä on likimain 80 % joten siihen voi suhteuttaa.
Viimeksi muokannut Repe Ruutikallo, 13.3.2008 klo 16.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Mitähäm mää nys sekoilen. Vissiin Lidlin ykköskalja oli liian mieto ruokajuoma eikä sovi mulle. ![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Noh, tuo 1199 euron malli nyt tarttui sitten verkkokaupasta käteen, ja tässä sitä testaillaanÄlä!Tämän hetken hinnoittelulla 1199 egen malli on minusta järkevämpi ostos. Ja olen sentään neuvos.
Jahas, täällä ollaan samaa mieltä:
- Best value for dollar in the MacBook lineup.

Pelejä ei ole juuri tullut pelailtua, jotain Thief kakkosta viis vuotta sitten, Civilizationia harvakseltaan. Pöytäkone on sellainen osista koottu, sitä voi aina silloin tällöin päivitellä. Nyt ei tosin ole tämän jälkeen varaa vähään aikaan!
Toivotaan, ettei vikaannu kovin herkästi tai jos hajoaa, niin takuuaikana.
-
Otin telepaattisesti neuvoksen sanasta vaarin ja ostin sen keskarimallin: olin jo verkkokaupassa, kun olit viestisi lähettänyt. Siellä oli muuten Airikin pöytään teljettynäRepe Ruutikallo kirjoitti:Älä!Tämän hetken hinnoittelulla 1199 egen malli on minusta järkevämpi ostos. Ja olen sentään neuvos.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Ja nyt sittev Varri myy persmallia 2 gigan muistilla 5557 dirhamilla* joten sen kisailukyky parani havaittavasti. Mutta pääasia että muna on iskussa (edes) pääsiäisenä.p-veli kirjoitti:Otin telepaattisesti neuvoksen sanasta vaarin ja ostin sen keskarimallin: olin jo verkkokaupassa, kun olit viestisi lähettänyt. Siellä oli muuten Airikin pöytään teljettynäRepe Ruutikallo kirjoitti:Älä!Tämän hetken hinnoittelulla 1199 egen malli on minusta järkevämpi ostos. Ja olen sentään neuvos.
. Tästä ostoksesta pitää olla sitten tosi hissukseen, kun luovutan koneen tulevalle omistajalleen vasta pääsiäisaamuna.. ..muna.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
–––––––––
*970 €
-
Joo, ei harmita tuo alennus. Itse asiassa olin jo lompsimassa Humacciin ostamaan edellisen sukupolven halvinta mallia 860 €:lla. Mutta ajattelin, että säästän lihasvoiman hankinnassa ja rimpautin myyjälle. Myyjä sanoi, eij olé. Siitä tuohtuneena käänsin klyyvarini verkkokauppaa kohden ja otin totaalisen asennemuutoksen. Yritin kysellä, josko olisivat myyneet pro:n osamaksulla. Hyllyssä oli vain 17", joka olisi näyttänyt turhan massiiviselta tulevaa munajuhlaa ajatellen. Sanoin taas aavistuksen nöyrempänä, anna mulle vaikka toi välimalli. Ja sitten me molemmat hymyiltiin, siis myyjä ja minä. ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Kävin pari viikkoa sitten Nykissä, ja olin jo päättänyt ostaa Airin tai Pron - dollarin hinnoilla molemmat tuntuivat puoli-ilmaisilta. Mac Storessa ei myyty kuin jenkkinäppiksellä (eihän siinä mitään yllättävää, mutta olisin luullut, että yhtiön lippulaivamyymälässä olisi edes muutamaa muuta layoutia varastossa). Oli muuten paska palvelu; myymälän pojat eivät osanneet kertoa juuri mitään jenkkien ulkopuolista faktaa. Eräs ehdotti hieman ylimielisen oloisesti, että jos haluat ei-jenkki-näppiksen, niin osta ulkoinen sitten kotonasi. Että ulkoinen näppis kannettavaan, joo..Repe Ruutikallo kirjoitti: Ja nyt sittev Varri myy persmallia 2 gigan muistilla 5557 dirhamilla* joten sen kisailukyky parani havaittavasti. Mutta pääasia että muna on iskussa (edes) pääsiäisenä.
Mutta onhan se hupaisaa, kun liikkeet ovat auki 24/365.
-
Onpa hupaisaa huomata, että foorumi sensuroi "voimasanoja"casella kirjoitti:Oli muuten kakka palvelu

-
-
16 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka