Moi!
Olen ostamassa 2-3kpl ulkoista kovalevyä missä on raid-ominaisuus. Levyn koko vähintään 1gt (=500gt RAID 1 käyttäen). Olen miettinyt pari eri vaihtoehtoa:
LaCie Big Disk Extreme+ d2 1TB / http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9743
tai
Iomega Ultramax 1TB 7200rpm / http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=25011
Aika vaikea päätös edessäni koska en tiedä mikä on niiden ero. Paitsi ulkonäkö ja Iomegassa on joku merkkivalo jos toinen kovalevyistä vikaantuu! Onko teillä mielipiteitä tähän valintatilaisuuteeni?
Valintatilaisuus: Ulkoinen kovalevy RAID-toiminnolla
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Valintatilaisuus: Ulkoinen kovalevy RAID-toiminnolla
Viesti Kirjoittaja masiaro »
-
Re: Valintatilaisuus: Ulkoinen kovalevy RAID-toiminnolla
Viesti Kirjoittaja Nyrkki »
Eroa on ulkonäön lisäksi myös äänitasoissa, joten jos sillä on väliä niin jossain testeissä tuota Iomegaa on haukuttu aika äänekkääksi.
17" MBP 2,2GHz i7
11" MBA
iPhone 5 16 GB
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
hih, kaikki tässä talossa asukkaat ovat kuuroja joten tuo ei ole ongelma. onko muita negatiivisia asioita iomegasta?
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Raid ominaisuus? Haluatko peilata levyt (jos toinen hajoaa data säilyy) vai käyttää Raid 0'aa (kumpi vain sisäinen levy hajoaa kaikki data häviää)?
Tässä muutama kysymys joka itselläni heräsi kun taannoin mietin ulkoisen levyn hommaamista jossa olisi levyt peilattuina lisäturvallisuuden tuomiseksi:
- Kuinka äänekäs (kaikki kai ovat ärsytttävän äänekkäitä, toiset kuitenkin enemmän kuin toiset)
- Vaatiiko erillisen ohjelmiston asentamisen jotta raid toimii (jotkut oikeasti vaativat)
- Vaatiiko erillisen ohjelmiston asentamisen jotta tiedät kotelon sisällä olevan toisen levyn hajonneen?
- Mitä kun toinen levy hajoaa? Riittääkö lähettää rikkinäinen levy huoltoon, vai lähteekö koko laite (mihin kopsaat siksi aikaa datan talteen)?
Tohon viimeiseen mulla oikeastaan kaatui koko hanke. Tuntui että kaikki noi perus peilatut levyt ovat jotenkin puolivillaisia tuotteita joita ei ole mietitty loppuun asti. Yksi malli (en muista mikä) salli levyn vaihdon itse, mutta se taas vaati kaiken mailman ajurien asentamisen muiden toiminnallisuuksien saamiseksi. Nyt olen päätynyt käyttämään timemachinea yhden levyn kanssa. Lisäksi verkkolevy jossa on staattisempia kopioita tärkeistä tiedostoista, ja kolmas ulkonen levy jonka synkkaan muutaman kuukauden välein ja säilytän työpaikalla. Uskon että näin saavutan paljon paremman suojan kaikkia yleisimpiä riskejä vastaan:
- Kovalevy hajoaa
- Data korruptoituu enkä huomaa (myös varmuuskopiot usein korruptoituvat)
- Asunto palaa
- Joku murtautuu kämppään ja vie kaikki laitteet
Tässä muutama kysymys joka itselläni heräsi kun taannoin mietin ulkoisen levyn hommaamista jossa olisi levyt peilattuina lisäturvallisuuden tuomiseksi:
- Kuinka äänekäs (kaikki kai ovat ärsytttävän äänekkäitä, toiset kuitenkin enemmän kuin toiset)
- Vaatiiko erillisen ohjelmiston asentamisen jotta raid toimii (jotkut oikeasti vaativat)
- Vaatiiko erillisen ohjelmiston asentamisen jotta tiedät kotelon sisällä olevan toisen levyn hajonneen?
- Mitä kun toinen levy hajoaa? Riittääkö lähettää rikkinäinen levy huoltoon, vai lähteekö koko laite (mihin kopsaat siksi aikaa datan talteen)?
Tohon viimeiseen mulla oikeastaan kaatui koko hanke. Tuntui että kaikki noi perus peilatut levyt ovat jotenkin puolivillaisia tuotteita joita ei ole mietitty loppuun asti. Yksi malli (en muista mikä) salli levyn vaihdon itse, mutta se taas vaati kaiken mailman ajurien asentamisen muiden toiminnallisuuksien saamiseksi. Nyt olen päätynyt käyttämään timemachinea yhden levyn kanssa. Lisäksi verkkolevy jossa on staattisempia kopioita tärkeistä tiedostoista, ja kolmas ulkonen levy jonka synkkaan muutaman kuukauden välein ja säilytän työpaikalla. Uskon että näin saavutan paljon paremman suojan kaikkia yleisimpiä riskejä vastaan:
- Kovalevy hajoaa
- Data korruptoituu enkä huomaa (myös varmuuskopiot usein korruptoituvat)
- Asunto palaa
- Joku murtautuu kämppään ja vie kaikki laitteet
-
noniin tänään ostin yhden iomega ultramax-ulkoisen kovalevyn. aika hieno vehje. mutta en kuitenkaan saanut sitä käyttämään RAID1-tilaa vaikka vipu on oikeassa asennossa. Edessä HDD1 ja HDD2:n merkkivalot ovat molemmat punaisia. Mut jos vipu on RAID0 tai muun asennossa, niin levy näkyy konella. mitä vialla? 

5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka