Vatsasin jo tuohon galluppiin mitä mieltä asiasta olen. Itse asiassa en kyllä enää muista mihin rastin laitoin, kertoo varmaan siitä että kauhean ehdotonta mielipidettä minulla ei ole.
Kerron kuitenkin aiheeseen liittyen hieman taustoistani. En edes tiedä miksi tätä kirjoitan, mutta ei kai mulla juuri nyt ole parempaa tekemistä.
Noin 12-vuotiaana olin ensi kerran humalassa. Meilläpäin tämä oli ihan normaali ikä otttaa jurrit. Lähes kaikki ystävätkin joivat saman ikäisenä. Oli hienoa olla humalassa. Olin aika arka poika tuohon aikaan ja pienessä maistissa ei ujostuttanut. Hyvin nopeasti join jo lähes joka viikonloppu.
13-vuotiaana kokeilin ensinmäisen kerran hassista. Vaikka polttelu ei noussut yhtään päähän, niin olo oli kuin kuninkaalla. Ujo ja hiljainen poika oli polttanut pilveä. Arvostus ystäväpiirissä nousi, kun poltin pilveä ja pyörin vanhenpien kavereiden seurassa. Muistaakseni kolmannella kerralla hassis nousi hattuun, se oli yksi parhaista kokemuksista, mitä olin lyhyen elämäni aikana kokenut.
14-vuotiaana polttelin pilveä jo lähes päivittäin. Samoihin aikoihin kokeilin amfetamiinia, taas kokemus oli ylivoimaisen ihana. Pelkäsin ainetta ottaa, koska tiesin sen olevan minulle kaikkea muuta kuin terveellistä. Rakastin kuitenkin ainetta ja sekaisin oloa. Kuuluinkin jo paikkakunnalani ns. isoihin poikiin, tai ainakin minusta tuntui niin. Minua pelättiin ja kunnioitettiin. Amfetamiinin vaikutus vielä voimisti näitä tunteita. Pidin tästä tunteesta, halusinkin olla "kova jätkä" , vaikka harhaahan tämä vain oli. Aloin käyttämään myös lukuisia muita aineita, rauhoittavia, lsd:tä, kokaiinia, sieniä, extasyä, subutexiä jne.
17- vuotiaana eteeni tuli heroiinia. Olin jo muutaman kerran kokeillut ainetta, mutta nyt rupesin sitä enemmän käyttämään. Heroiini oli the huume. Kun sitä ensi kerran kokeilin päätin, että olen loppuelämän tässä heroiinissä. Tunne on jotain mitä ei voi edes selittää.
Parhaani mukaan yritinkin näin elää. Monien vaiheiden jälkeen heräsin 21-vuotiaana tilanteesta, jossa olin asunnoton, alipainoinen ja yksin. Olin ollut 4-5 vuotta yhtäjaksoisesti sekaisin, mitä nyt muutaman päivä poliisivankilassa selvinpäin. Ainoa mitä pystyin ajattelemaan, oli heroiini tai itseni tappaminen. Yritinkin tappaa itseni muutaman kerran. En tiedä oliko nämä avunhuutoja vai oikeita yrityksiä. Sen kuitenki tiedän, että olin hyvin epätoivoinen ja haluton elämään.
Nyt olen ollut 6-vuotta ilman päihteitä. Elämä sujuu ihan mukavasti. Minulla on uudet ystävät, vanhat ovat kuolleet tai istuvat valtion laitoksissa. Muutama sinnittelee tuolla jossain, mutta kolmekymppinen narkomaani on jo vanha. Suru uutisia kuulen heistä liian usein.
Käyn töissä ja suoritin juuri iltalukion. Minulla on mukava avovaimo, jonka kanssa menen kesällä naimisiin. Ulkoiset asiat ovat siis kunnossa. Tärkeintä minulle kuitenkin on, että se musertava kurjuus ja epätoivo on poissa. 98 prosenttisesti nautin elämästäni. En nauti edes alkoholia, koska se on minulle huumetta. Minä kärsin sairaudesta, joka pysyy niin kauan kurissa kunnes otan yhden huikan, piikin tai pillerin. Ei minun ole tarvinnut miettiä enää pitkään aikaan juomista tai käyttämistä, näin on parempi, paljon parempi.
Pitäisikö huumeet laillistaa? Minulle on oikeestaan ihan sama. Laillista tai ei, niin yhtä vaarallisia minulle.
Hups. tuli avauduttua.
E: typo
Viimeksi muokannut Salmister, 20.3.2008 klo 19.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Kannattaa jättää tosiaan Windowsien asennus osaaville tyypeille, jos ei ite osaa.
Lainemies
Jos on muuta sisältöä elämässä, niin ei ehkä tarvi huumeita. Mut jos ei oo?
Toisille sopii, toisille ei. Keskiarvo ratkaiskoon? No ei.
Jos kerran huumeet ovat kielletty, niin kielletään sitten viinakin, joka on huumetta. Tupakkahan on jo matkalla kokonaan kielletyksi. Jätetään kahvi ja tee, ja vaikkapa täysin turhat makeat. Kielletään ne vasta kuitenkin vähän myöhemmin, pikkuhiljaa, ei juuri tänään.
Eli suomeksi ihan: ei taida olla mahdollista kieltää ihmiseltä yhtään nautintoainetta, yhtään päänsekottajaa. Jos ei rikoksia osata kitkeä, niin miten ihmeessä henkilökohtaista käyttäytymistä ja ihmisen himoja? Tekemällä niistä rikoksia? Ehkäpä lähestymistapa on aivan väärä. Mitäpä jos yritettäisiin antaa ihmisten olemassaololle mahdollisuus olla mielekästä, ja tarkoituksellista. Ei välttämättä uskonnollista sellaista, mutta sekin toki käy yhtenä vaihtoehtona, koska näyttää toimivan. Ongelma tietysti on tässä se, että me käymme valuutan perässä koko maailma. Ja valtahan on siis jaettu valuutan mukaan. Tämän järjestelmän muuttamiseen ei ole yksimielisyyttä ja halua. Todennäköisesti se vaatisi uhreja ja epäjärjestystä - anarkiaa.
Itse haluaisin uskoa ihmiseen ja tulevaan parempaan (olkoon se vaikkapa uskonnollista, jos satunkin olemaan jostain syystä aavisteluissani ihan väärässä). Aika moni haluaa, luulen. Nyt juuri tosiasiassa raha, tieto ja valta eivät palvele pallomme asukkaita. Tämä johtuu pelisäännöistämme, joita käytetään kokoajan ja on pitkään käytetty hyväksi.
En ymmärrä miksi sääntöjä ei voida muotoilla uusiksi? Tai tottakai siis ymmärrän syyn, mutta en näe miksi se olisi mahdotonta. Menköön vaikka vaikeimman kautta, eli että ei sääntöjä ollenkaan. Jonkun sukupolven on tämä asia kärsittävä, joskus.
Vain yksi kysymys jää enää ratkaistavaksi. Yksi pieni. Mitkä ovat uudet säännöt?
Nyt otan huumetta, eli alkoholia. Joku keksinee suhtautumiselleni tähänkin aiheeseen mukavasti kuvaavan sivistyssanan, ja se on sillä kuitattu. Kun asialla on nimi, niin se on poissa päiväjärjestyksestä. Se muuttuu lyömäaseeksi tai pilkaksi. Se muuttuu stereotypiaksi tai mielisauraudeksi - heikkoudeksi tai tuomittavaksi käyttäytymiseksi. Kategorisoitu - eli unohdettu.
Voisin kyllä ottaa muitakin huumeita, mutta ovat penteleet laittomia, joten enpä nyt sitten ota (ainakaan kovin usein).
Kun saan tarpeekseni, siirryn joukkoon Salmisterien (kiitän rohkeasta avautumisestasi).
Salmisterille komea hatunnosto. Pahoja olet kokenut. Kaiken jälkeen selville vesille ja jopa Mac-mieheksi, se vaatii munaa. Aplodeja, valitsemallasi tiellä elämä on edessä eikä takana.
Kaikista kovin jätkä olet juuri nyt.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Kiitos kannustuksista. Vaikka sitä varten en tarinaa kertonut. Vaikka olenkin kokenut kovia, niin kaikki on kuitenkin itse aiheutettua. Kaikki huumeet itse itseeni laitoin, kukaan ei pakottanut
Anteeksi olen joka tapauksessa itselleni antanut ja anteeksi olen suurimmaksi osaksi läheisiltä saanut. Mitään en kadu, koska mitään hyötyä ei siitä ole. Olen kuitenkin onnekas, koska mitään fyysisiä sairauksia ei ole jäänyt ja aika nuorena ton homman sain katki. Kiitollinen olen myös siitä, että ylipäätään sain homman katki. Kokemuksen mukaan tuolta ei ihan kaikki pois nouse. Itselleni siitä pieni kumarrus ja suurempi kumarrus jonnekkin muualle, yksin siihen olisi ikinä pystynyt.
-Kannattaa jättää tosiaan Windowsien asennus osaaville tyypeille, jos ei ite osaa.
Lainemies
Salmisterin tarina pysäytti. Ujosta pojasta on selkiytynyt vahva, seesteisen oloinen aikuinen, rohkea mies, vaan miten vaikean kautta!
Nyt ei oikein löydä sanoja, vaikuttavaa.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Salmister kirjoitti:Kiitos kannustuksista. Vaikka sitä varten en tarinaa kertonut. Vaikka olenkin kokenut kovia, niin kaikki on kuitenkin itse aiheutettua. Kaikki huumeet itse itseeni laitoin, kukaan ei pakottanut
Anteeksi olen joka tapauksessa itselleni antanut ja anteeksi olen suurimmaksi osaksi läheisiltä saanut. Mitään en kadu, koska mitään hyötyä ei siitä ole. Olen kuitenkin onnekas, koska mitään fyysisiä sairauksia ei ole jäänyt ja aika nuorena ton homman sain katki. Kiitollinen olen myös siitä, että ylipäätään sain homman katki. Kokemuksen mukaan tuolta ei ihan kaikki pois nouse. Itselleni siitä pieni kumarrus ja suurempi kumarrus jonnekkin muualle, yksin siihen olisi ikinä pystynyt.
Onko mielestäsi mahdollista että kaikki paha sai alkunsa pilvenpoltosta?
Että katetaan tämän säikeen aihealue paremmin, niin kysyisin myös Salmisterilta samaan syssyyn, vaikuttaako mahdolliselta että homma olisi voinut jäädä pilvenpolttoon, jos pilvi olisi laillista ja oltaisiin hankittu kaupasta/kavereilta niinkuin yleensä alkoholikin hankitaan. Eli tuliko vaikkapa piri saataville luonnollisena jatkona pilvelle, samoilta ihmisiltä tai heidän kanssa asioidessa tulleiden tuttavuuksien kautta?
Niin ja minultakin onnittelut. Tuollainen urakka on hyvinkin Paroni Munchhausen -mainen suoritus, tarrata itseensä kiinni ja kiskoa niin lujaa että nousee ylös suosta.
Sleepperi kirjoitti:Suosimisestahan ei ollut puhekaan, vaan laillistamisesta. Minä olen päihteidenkäyttöä vastaan, ja haluan että huumeet laillistetaan, että järjestäytynyt rikollisuus saadaan kuriin ja kaikki päihdekoukussa olevat (eikä pelkästään alkoholistit ja tupakoitsijat niinkuin nyt) saavat esteettömästi apua eivätkä joudu vielä suurempaan ahdinkoon.
Niin no, kyllä jos jostakin lailla kielletystä asiasta halutaan tehdä laillistettu ja ja hyväksyttävä, voidaan puhua suosimisesta. En tiedä olisiko yhteiskunnalliset seuraukset laillistamisesta tarpeeksi voimakkaat jotta mainitsemasi hyötynäkökohdat toteutuisivat. Tähän tarvittaisiin tutkimustietoa, ei pelkästään "kaikki ketä tiedän et käyttää on ihan järjissään" ja "en tiedä ketään kelle olis ollut mitään haittaa" -kokemuksia, niiden perusteella ei voi tehdä ratkaisuja.
Henk. koht. voin sanoa toistasataa kuiville päässyttä analysoineena, että käyttö ei ainakaan ole terveellistä, enkä kyllä näe ilmiselvää korrelaatiota käytönvähenemisellä ja kannabiksen laillistamisella, joten oma mielipiteeni on siis kielteinen.
Minä en ainakaan ikinä ole ottanut alkoholia muuten kuin huvikseni. Ei "krapulakorjausta" eikä huonoon fiilikseen juomista.
Minä Minä Minä. Käyt tutkimassa vaan lähikapakkasi ja huomaat kuinka paljon ahdistukseen, vitutukseen ja pahaanoloon juodaan. Toisissa käsissä alkoholi ja huumausaineet ovat vaarallisempia kuin toiset. Voit kuitenkin huojentuneena onnitella itseäsi, sillä sinulla pullat hyvin uunissa.
biblo kirjoitti:
Tähän vaikea vastata. Kun aloin polttamaan pilveä, niin kyllä tutustuin ihmisiin joilta sai vahvempiakin huumeita. Mutta toisaalta tiedän lukuisia ihmisiä, jotka polttavat vain pilveä. He saisivat kovia huumeita ja ovat niitä varmastikkin kokeillut, mutta heille riittää viikonloppuisin pala hassista.
Mielestäni kaikki paha ei kuitenkan minun kohdallani johtunut pilvestä. Olen sen kaltainen ihminen, että olisin varmasti alkoholisti, jos huumeita ei olisi ollut. Kyllä syyt käyttämiseeni ovat jossain syvemmällä, pilven polttokin oli jo mielestäni oire jostakin. Olin jo menossa väärään suuntaan ennen kuin pilveä olin edes nähnyt.
Nämä siis omia kokemuksia itsestäni.
Lainemies
Sleepperi kirjoitti:Että katetaan tämän säikeen aihealue paremmin, niin kysyisin myös Salmisterilta samaan syssyyn, vaikuttaako mahdolliselta että homma olisi voinut jäädä pilvenpolttoon, jos pilvi olisi laillista ja oltaisiin hankittu kaupasta/kavereilta niinkuin yleensä alkoholikin hankitaan. Eli tuliko vaikkapa piri saataville luonnollisena jatkona pilvelle, samoilta ihmisiltä tai heidän kanssa asioidessa tulleiden tuttavuuksien kautta?
Kaikki on mahdollista Omalla kohdalla ei ehkä olisi näin käynyt, mutta ymmärrän mitä haet takaa. Mielestäni kannabis pitäisi laillistaa. Varmasti estäisi monen ihmisen sekaantumasta muihin aineisiin. Enkä usko, että narkomaanien määrä tällä lisääntyisi. Minä ja muut tuntemani ongelmakäyttäjät käytämme joka tapauksessa.
Lainemies
biblo kirjoitti:
Tähän vaikea vastata. Kun aloin polttamaan pilveä, niin kyllä tutustuin ihmisiin joilta sai vahvempiakin huumeita. Mutta toisaalta tiedän lukuisia ihmisiä, jotka polttavat vain pilveä. He saisivat kovia huumeita ja ovat niitä varmastikkin kokeillut, mutta heille riittää viikonloppuisin pala hassista.
Mielestäni kaikki paha ei kuitenkan minun kohdallani johtunut pilvestä. Olen sen kaltainen ihminen, että olisin varmasti alkoholisti, jos huumeita ei olisi ollut. Kyllä syyt käyttämiseeni ovat jossain syvemmällä, pilven polttokin oli jo mielestäni oire jostakin. Olin jo menossa väärään suuntaan ennen kuin pilveä olin edes nähnyt.
Nämä siis omia kokemuksia itsestäni.
Jep eli samansuuntaiset ajatukset kuin itsellä eli ihmisestä kiinni.Kokemuksiani en jaa kuitenkaan tai elämäntapojani paljasta...
Veli meni samalla kaavalla kuin sinä menit ja kuoppaan alle 19v...
biblo kirjoitti:
Veli meni samalla kaavalla kuin sinä menit ja kuoppaan alle 19v...
Otan osaa. Noiden aineiden kanssa pelleily on kovaa touhua niin käyttäjälle, kuin läheisillekkin. Olen ollut nyt kuivilla ollessani paljon tekemisissä käyttävien ihmisten ja heidän perheidensä kanssa. Vaikka olen kuulluut ja nähnyt mitä rankempia kokemuksia käyttäviltä ihmisiltä, niin läheisten tarinat koskettavat kuitenkin eniten.
Lainemies