Macbook Pro Kiiltävä vai matta näyttö?
-
Re: Macbook Pro Kiiltävä vai matta näyttö?
Viesti Kirjoittaja Hiace »

-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja hkultala »
Itse olen saanut ihan tarpeeksi käyttää kaverien fujitsuja, acereita ja asuksia peileinä että itse pidän mielummin tietokoneen tietokoneena ja peilin peilinä, erityisesti kun tällä pärstäkertoimella siitä koneen ruudulta katselee mielummin jotain muuta kuin omaa naamaansa.
Peilinäyttöä perustellaan usein sillä että se on kirkkaampi/näkyy paremmin auringonvalossa.
Vanhalla mattanäyttö-ASUSillani tosiaankin oli ongelmia auringonpaisteessa, mutta tämän mbp:n led-taustavaollinen näyttö on paljon parempi/kirkkaampi kuin siinä oli joten tällä ei taida noitakaan ongelmia tulla. (Tällä hetkellä aurinko on puoliksi pilven takana ja paistaa sen läpi eli ei ihan täydellä kirkkaudella mutta ainakin tässä valossa tämän kuva näkyy todella hyvin)
(Ja jos on siellä auringonpaisteessa, niin sitten se glossy-näyttö joka tapauksessa peilaa sen auringon sellaisenaan, joten sitä kohtaa ruudusta ei kuitenkaan näe/kone on pakko kääntää siten että aurinko ei ole takana peilin näkökenttäalueella)
Glossy vs matta on myös kysymys siitä, mikä on näytön käyttötarkoitus; Onko sen tehtävä tarjota informaatiota käyttäjä katsottavaksi ja luettavaksi vai "näyttää hyvältä". Glossy voi näyttää paremmalta, mutta matta yleensä tekee tehtävänsä eli informaation näyttämisen paremmin koska se näyttää vain sen eikä kaikkea muuta (mahdollisesti häiritsevää) sen lisäksi.
-
Viesti Kirjoittaja unwritten »
-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
No kiiltävä ilman muuta. Mattanäytöt ovat vähän vanhahtavia ja siinähän on kiiltävässänäytössä sitä kontrastia parantavaa pinnoitetta joten täältä yksi ääni kiiltävälle. Noi kiiltävät tuntuu muutenkin olevan päivän sana kun ei oikein mattanäyttöjä tahdo löytää miltään valmistajalta. En ole itse macbookprota käyttänyt, mutta mitä olen muiden valmistajien koneita (hp, fujitsusiemens, etc.) niin yleensä mattanäytöt ovat hailakoita ja latteita.flntm kirjoitti:Hankinnassa olisi halvin Macbook Pro, mutta en osaa päättä kumman näytön ottaisin. Kotona kiiltävä Imacin näyttö toiminut moitteetta, mutta sillä saa valon aina rajattua haluamalla tavalla. Minkälaisia kokemuksia teillä on noista vaihtoehdoista?
-
http://www.fluther.com/disc/5061/glossy ... a-graphic/
http://gracefulflavor.net/2007/06/13/im ... ver-again/
http://discussions.apple.com/thread.jsp ... &tstart=45
http://discussions.apple.com/thread.jsp ... &tstart=45
...mutta NYT SE ON SIINÄ! Elikkä päätetty on. Aluksi ajattelin, että tottakai ota matan, kun glossyt on sellaisia lelupelejä. Noh, sitten alkoi kielletty hedelmä houkuttamaan, ja tutkailin foorumeita. Siellä glossyä kehuttiin, kun värit on vibrantteja ja kuva crispi. Kuulemma mustat on diippejä. Siitä innostuneena päätin, että f*** the väritoiston tarkkuus, ja mie otan glossyn! Pari päivää kului, ja taas eksyin foorumeille. Eksyin sellaiseen paikkaan, joka väitti, että graafiseen suunnitteluun ja valokuvien käsittelyyn ehdottomasti matta, koska värit ovat tarkemmat. Tästä menin ihan sekasin.
Onneksi pääsin näkemään tutun mattaa MBP:tä livenä, ja vertasin sitä toisen tutun MB:iin, glossy. Glossy on kyllä hieno ja värit elävät, mutta kuva tuntuu olevan "lasilevyn" takana. Ihan kuin katsoisi lasilevyn takana olevaa valokuvaa. Se näyttää hienolta, mutta jotenkin epätarkalta, kun lasi heijastelee välissä. Matta MBP (led-valaistu) oli taas tosi kirkas, ja kuva oli "heti läsnä", eli ei siellä lasilevyn takana. Kuva oli tarkka, värit elävät myöskin ja kuva ei muuttunut myöskään hirveästi eri kulmista. Vakuutuin tästä matta MBP:stä siihen malliin, että matta se on.
Luulen, että en kadu päätöstä. Glossy on vähän niinkuin kuohuviini. Se on hyvää, mutta aamulla tulee tosi paha krapula. Olut on tylsä valinta, mutta krapulan säätely on huomattavasti helpompaa...
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
Mun tulevassa vaihtoehdossa kun ei ole olemassa mattaa, mutta glossy + led kylläkin.
http://cgronlund.posterous.com/
-
-
Viesti Kirjoittaja jussi79 »
Olen nyt pari päivää päässyt leikkimään tyttöystävän uudella MBP:lla, jossa on glossy ja ehdottomasti ottaisin sellaisen itsellekin. Olen kaupoissa nähnyt uutta MBP:ta matalla ja onhan sekin ihan hyvä, mutta ei kyllä tuon glossyn veroinen. Ehkä jos ammatikseen tekee jotain tarkkaa graafista duunia, jossa värit täytyy olla varmasti oikeat, niin matta on parempi.Hiace kirjoitti:En ole valitettavasti päässyt näkemään. Macbookin glossy on kyllä hyvä näyttö myös. Nyt käytän kaverin MB:a hämärässä huoneessa, eikä edes huomaa, että on glossy. Päivällä kyllä huomaa, ja ikkunaa vasten ei mielellään katsele näyttöä. Jos led-glossy on vähän parempi kuin tämä, uskon että silläkin pärjää. Jotenkin vaan tuo matta MBP vakuutti minut terävyydellään, joten valinta oli aika selvä.
Unohtui mainita, että MBP:n glossya ei kannata verrata MB:n glossyyn. Ne ovat aivan eri maailmasta.
iPhone 3GS 32GB
iPad 16GB WiFi
iPod nano 8GB (product) red 2nd Gen
-
Viesti Kirjoittaja dasda »
-
Viesti Kirjoittaja E-Bop »
Itse päädyin Glossy-näyttöön, kun pääasiallisena käyttönä on elokuvien katselu ja netissä mälvääminen.
iPod Video 30Gt
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Naisille suositellaan glossya. Kun näkee tuon tuostakin kuvansa näytöltä, se kannustaa huolehtimaan ulkonäöstään ja näin meillä miehillä on enemmän silmänruokaa.
Miehille ehdotan mattaa. Kun ei pysty peilaamaan tietsikkaa käyttäessään, ulkonäössä on äkkiä jotain hassusti. Se taas heikentää kilpailukykyä ja lisää naisten suhteellista huomiota meitä kilpailukyvystämme taukoamatta huolehtivia kohtaan. 8)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
-
Viesti Kirjoittaja unwritten »
Se oli lyhyesti ja ytimekkäästi 8)Repe Ruutikallo kirjoitti:Tähän on yksinkertainen nyrkkisääntö.
Naisille suositellaan glossya. Kun näkee tuon tuostakin kuvansa näytöltä, se kannustaa huolehtimaan ulkonäöstään ja näin meillä miehillä on enemmän silmänruokaa.
Miehille ehdotan mattaa. Kun ei pysty peilaamaan tietsikkaa käyttäessään, ulkonäössä on äkkiä jotain hassusti. Se taas heikentää kilpailukykyä ja lisää naisten suhteellista huomiota meitä kilpailukyvystämme taukoamatta huolehtivia kohtaan. 8)
-
Viesti Kirjoittaja laeticia »
Pakko kysyä tämmönen tyhmä kysymys

-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja laeticia »

-
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Itse ottaisin myös kiiltävän, sillä värit näyttävät huomattavasti paremmalta tuollaiselta glossy näytöltä (en ole tosin MBP näyttöjä katellut, mutta noin yleensädasda kirjoitti:Eli olen nytten ostamassa MBP:ta ja kuten monella muilla niin ongelmana on matta vai kiiltävä näyttö. En tee mitään graafista suunittelua, joten näytön värien ei tarvitse vastata tulostettua versiota. Surffailen netissä, katselen leffoja sun muuta perus puuhaa ja käytän konetta sisätiloissa. Tärkeätä olisi että värit näyttäisivät mahdollisimman hyvältä ja että näyttöä olisi mukava katsella, joten kumpi näyttö sopisi paremmin käyttööni? Itse olen ajatellut kiiltävä, mutta korjatkaa jos olette eri mieltä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)

-
Viesti Kirjoittaja Castor Hades »
Tohon käyttöön osta Macbook.dasda kirjoitti:Eli olen nytten ostamassa MBP:ta ja kuten monella muilla niin ongelmana on matta vai kiiltävä näyttö. En tee mitään graafista suunittelua, joten näytön värien ei tarvitse vastata tulostettua versiota. Surffailen netissä, katselen leffoja sun muuta perus puuhaa ja käytän konetta sisätiloissa. Tärkeätä olisi että värit näyttäisivät mahdollisimman hyvältä ja että näyttöä olisi mukava katsella, joten kumpi näyttö sopisi paremmin käyttööni? Itse olen ajatellut kiiltävä, mutta korjatkaa jos olette eri mieltä.
-
Viesti Kirjoittaja dasda »
MBP:n alumiinikuori, led-näyttö, taustavalaistettu näppäimistö, multi-touch hiiri, sekä parempi näytönohjain houkuttelevat enemmän.Castor Hades kirjoitti: Tohon käyttöön osta Macbook.
-
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Nuo hommat hoituvat myös PC:llä, joten suosittelen dasdalle 400e Aceria. Tai sitten enCastor Hades kirjoitti:
Tohon käyttöön osta Macbook.

Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka