Telewell TW-EA510 vr3 vai A-link RR24P(i) ?
-
Telewell TW-EA510 vr3 vai A-link RR24P(i) ?
Viesti Kirjoittaja mivo »
-
Re: Telewell TW-EA510 vr3 vai A-link RR24P(i) ?
Viesti Kirjoittaja deep »
Älä koske pitkällä tikullakaan tuohon Telewellin laitteeseen. Itselläni on ollut tuollainen (juuri tuo v3) nyt melkein vuoden eikä verkko toimi alkuunkaan. Noin puolen tunnin käytön jälkeen kaikki verkossa olevat levyjaot (aivan sama onko SMB vai AFP) lakkaavat toimimasta. Edes pingit eivät mene tuon jälkeen perille. Olen ollut valmistajaan yhteydessä ja vastaus oli:mivo kirjoitti:Telewell TW-EA510 vr3 vai A-link RR24P(i). Olen hankkimassa adsl-liittymään ja 12 kk sopimuksella saisi nyt vapaavalintaisesti jomman kumman wlan-modeemin. Minulla on uusin versio macbookista (penryn). Kertokaa käyttökokemuksia ja mahdollisia yhteensopivuus ongelmia. Olen erittäin kokematon atk-asioissa, eli esim. verkon suojausasetusten helpous lasketaan isoksi plussaksi.
Ratkaisin ongelman AirPort Expressillä tuon ADSL-modeemin perässä.Levyjaot menevät TeleWell mallissa pois päältä jos WLAN kortti PC:ssä menee nukkumaan
Laitteemme sisällä oleva Ralink tukiasema ei pidä nukkivia yhteyksiä aktiivisina
A-linkistä mulla ei ole hajuakaan, joku jolla laite on varmaankin tietää asiasta.
EDIT: Yhteys ulkomaailmaan pelaa sisäverkon ongelmista huolimatta kuin junan vessa.
-
Viesti Kirjoittaja tsehov »
-
Viesti Kirjoittaja Vaeltaja »
TeleHelliin tietty saa suomex tukee, ku on suomalainen tuote.
HÖH! Joo, Joo!
-
Ei kai normaali 3-4 koneen kotiverkko muutamalla verkkoon jaetulla hakemistolla ole mitään extraa?Vaeltaja kirjoitti:Molemmat "peruskauraa" ja vörkkivät OK, jos ei mitään extraa rupee kyhään kuten toi "syvällä olija" levyneen.
TeleHelliin tietty saa suomex tukee, ku on suomalainen tuote.

-
Ei muuten vielä ole. Suurimalla osalla kansaa on kotona vain yksi kone. Niillä joilla on useampi, eivät jaa tiedostoja keskenään. Nettiin vaan pitää päästä, ja tulostus hoidetaan siltä yhdeltä koneelta, jossa tulostin on kiinni. Jne.deep kirjoitti:Ei kai normaali 3-4 koneen kotiverkko muutamalla verkkoon jaetulla hakemistolla ole mitään extraa?Ihan peruskauraa tuon nyt luulisi olevan taloudessa kuin taloudessa.
HÖH! Joo, Joo!
-
Viesti Kirjoittaja mivo »
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Mulla toiminut juurikin ko. laite aikalailla moitteettaa. Koneita kinni 3 normaalisti, joista yksi piuhalla ja pari wlanissa. Useampiakin vempaimia tuossa on ollut. Se on kyllä mainittava, että telewellin maine ei ole mikään loistava, joten maanantaikappaleita/yhteensopivuus ymv ongelmia voi olla keskimääräistä enemmän.deep kirjoitti: Älä koske pitkällä tikullakaan tuohon Telewellin laitteeseen. Itselläni on ollut tuollainen (juuri tuo v3) nyt melkein vuoden eikä verkko toimi alkuunkaan. Noin puolen tunnin käytön jälkeen kaikki verkossa olevat levyjaot (aivan sama onko SMB vai AFP) lakkaavat toimimasta. Edes pingit eivät mene tuon jälkeen perille.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja ER »
Oletan, että tuo TeleHellin vehje sisältää myös wlanin? Itselläni on nyt käytössä jokin ilman wlania oleva TW 510-malli. Se toimii ADSL-modeemina vähintään yhtä hyvin kun omistamani A-Link. Lankapuhelun jälkeen muodostaa yhteydenkin uudelleen alta minuutin ja linja pelittää yleensä ihan hyvin.
EDIT: Se oma TW-malli taitaakin olla TeleWell TW-EA501 v3
-
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Täällä sama laite ja vähän samansuuntaiset kokemukset sekä Soneran että Elisan liittymillä. Esimerkiksi joku avattu portti saattaa hävitä asetuksista jos kone jolle se on määrätty katoaa verkosta. Koneen katoamistemppu ei tietysti ole mikään ihme kun Mac on langattoman yhteyden päässä ja menee nukkumaan.ER kirjoitti:Itselläni on ollut tuo A-Linkin vehje vanhempana versiona ilman i:tä Soneran liittymässä. Aika köpönen laite. Hukkaa/unohtaa välillä tallennettuja asetuksia.
Tuo porttien avaaminen on muutenkin hieman erikoisesti toteutettu, koska ne on sidottu sisäverkon IP-osoitteisiin. Eli esimerkiksi avaan koneelle A portin 123 osoitteeseen 10.0.0.3. Laitan koneen A nukkumaan, herätän koneen B jolloin se saa IP-osoitteen 10.0.0.3, sitten herätän koneen A jolloin se saakin IP-osoitteen 10.0.0.4. Ja taas saa ihmetellä miksei yhden tietyn ohjelman verkkoliikenne nyt sitten toimikaan.
Lisäksi modeemi kyykähtää riittävän suuren yhteysmäärän kanssa ennemmin tai myöhemmin (paljon yhteyksiä ulospäin ja paljon dataa liikkeellä, käytännössä Azureuksella hyvinkin helppoa saada aikaiseksi) ja siihen auttaa virtajohdon irroittaminen, 15 min odotus ja virtajohdon kiinnittäminen. Ilmeisesti virrattomuus tyhjentää jonkun puskurin tms., ja taas data liikkuu.
Minulla tosin on laitteessa aika vanha firmware, ei lähellekään uusin. Olen yrittänyt päivittää, mutta kun se ei tunnu Macilla onnistuvan, taloudesta ei löydy PC:tä eikä viitsisi pyytää ketään PC-läppäriä omistavaa kaveria auttamaan Macintosh-ongelmissa.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Olen muutamaan otteeseen harkinnut jonkin "paremman" ADSL-modeemin hankkimista, mutta eipä markkinoilta oikein tunnu löytyvän mitään selkeästi parempaa laitetta. Tai siis, jos haluaa maksaa enemmän niin saa lähinnä enemmän ominaisuuksia, mutta yleisen toimivuuden laita on edelleen kysymysmerkki.
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Viesti Kirjoittaja McZeal »
-
Niinpä, olen antanut itseni ymmärtää vahvoja huhuja kuuntelemalla että käytännössä lähes kaikki wlan-adsl -purkit on wlanin osalta sutta ja sekundaa. Itselläni toimii tuo Airport Express moitteetta, adsl-purkki jakaa osoitteet ja hoitaa kaiken muun paitsi itse wlania.McZeal kirjoitti:Vähän kun pitäisi valita että Lada vai Skoda...
-
Viesti Kirjoittaja Pate K »

-
Mitä lie sulla tuossa purkissa sitten vikaa onkin, mut mulla on landella v3, ja kaikki vörkkiin OK - ei pätki ei. Luultavasti suurimmalla osalla toimii myös OK.Pate K kirjoitti:Tuon TeleWellin wlan ei omien kokemuksien perusteella (Kaksi versio 2r ja yksi v3 laitetta ollut käytössä) pelaa kunnolla yhteen MacBookin kanssa. Yhteys katoaa pahimmillaan jopa kerran minuutissa noin viideksi sekunniksi. Parhaimmillaan yhteys katkeaa "vain" 10 min välein.Kannattaa kiertää kaukaa mokomat purkit. Itselle tuo laite tuli Soneralta ja nyt on kolmas menossa koska kaksi ensimmäistä hajosivat.
Oletko ottanut huomioon ulkoiset häiriön lähteet? Esim. Jääkaappi, pakastin, mikroaaltouuni tai jokin muu langaton laite... yms.
HÖH! Joo, Joo!
-
Viesti Kirjoittaja trigsu »
Itsellä ei ole Telewellin 510 v3:sta mitään pahaa sanottavaa. Alkuun en meinannut saada maccia verkkoon, mutta modeemiin ohjelmiston päivityksellä sekin onnistui. Muistakaahan hakea aina ne uusimmat ohjelmistot jos modeemin kanssa tulee jotain ongelmaa. Ja pitäkää mielessä, että suurin osa kaikista ADSL-modeemeista on erittäin herkkiä ylikuumenemisen suhteen.deep kirjoitti:Älä koske pitkällä tikullakaan tuohon Telewellin laitteeseen. Itselläni on ollut tuollainen (juuri tuo v3) nyt melkein vuoden eikä verkko toimi alkuunkaan. Noin puolen tunnin käytön jälkeen kaikki verkossa olevat levyjaot (aivan sama onko SMB vai AFP) lakkaavat toimimasta. Edes pingit eivät mene tuon jälkeen perille.
WLANin kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia ko TeleWellin kanssa. PC on LANissa ja XBOX360 ja Mac mini WLANissa.
CamoN:lle
Itse ainakin asetan manuaalisesti noille laitteille sisäverkon IP:t, joten ne ovat aina samat eikä porttien ohjaukset häiriinny.
Mutta jos jotain haukutaan, niin haukutaan Zyxeleitä. Töissä lakoaa vähän väliä ja itse takuuvaaihdatin 3kpl. Tuon johdosta siirryin aikoinaan TeleWelliin enkä ole sen jälkeen katunut. Kyllä minultakin yksi TeleWell sanoi sopimuksensa irti...ukkosen jälkeen.
Mitä itse olen seurannut, verkon ongelmat ovat yleensä enemmänkin koneiden asetuksista/käyttäjistä johtuvia eikä niinkään itse modeemeista johtuvia, toki poikkeuksiakin on.
-
Viesti Kirjoittaja juishi »
-
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Viikonloppuna tuli hankittua uusi Mac mini, ja maanantaina se oli täysin käyttökunnossa. Tänään kävi niin että netti alkoi tahmata taas, joten päätin irrottaa ADSL-modeemin virrat joksikin aikaa, ja jatkaa surffaillua sen jälkeen. No, irrotin virtajohdon, katselin digitv-tallenteita määrittelemättömän ajan ja kytkin virran takaisin.
Sitten yritin yhdistää miniä takaisin langattomaan verkkoon. Ei onnistunut. Yhteydenmuodostuksesta sain vain yksinkertaisen ilmoituksen "Yhteys epäonnistui". Kokeilin MacBookilla ja verkko toimi laakista.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Siinä meni sitten yli puoli tuntia kun ihmettelin mikä oli ongelmana. Siinä ajassa ehdin yrittää useasti verkkoon, tyhjentää tunnettujen verkkojen listan, poistaa verkon salasanan avainnipusta, käynnistää minin uudestaan ja siirtää ADSL-modeemin toiseen puhelinpistokkeeseen koska epäilin että MacBookissa olisi hieman vahvempi Airport-antenni (onhan se sentään kannettava laite) ja OS X:n verkko-ongelmia ratkova velho viittasi huonoon kuuluvuuteen.

Tämän jälkeen alkoi jo hermostuttaa. Pitäisikö viritellä jonkinlainen CAT5-ratkaisu toiselta puolelta asuntoa varta vasten minille. Mutta sittenpä keksin käydä tarkistamassa sallittujen MAC-osoitteiden listan. Ja katsos kummaa: siellä oli tyttöystävän Powerbookin osoite ja minun MacBookkini osoite, muttei minin osoitteesta tietoakaan. En ilmeisesti ollut taas osannut lausua taikasanaa tai tanssia sadetanssia edellisiä asetuksia tallentaessani, eivätkä viimeisimmät asetukset olleet enää voimassa sen jälkeen, kun olin katkaissut virrat. Varsin mieltä ylentävää!

Riemu meinasi nousta ylimmilleen siinä vaiheessa, kun modeemi ei tuntunut enää saavan buutattua langatonta verkkoakaan toimintakuntoon kun kytkin virrat, vaan piti mennä piuhaa pitkin modeemin asetuksiin ja buutata langaton verkko softan puolelta, jotta modeemi sai sen edes pystyyn.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Yllättäen MAC-osoitteiden tarkistus ei enää ole käytössä tässä taloudessa. Eikä kohta ole enää A-Link RR24AP:n langaton verkkokaan. Ihan periaatteesta täytyy hankkia 500 gigan Time Capsule, kytkeä se tuohon ADSL-modeemiin ja tiputtaa modeemista kaikki mahdolliset asetukset niin nollille kuin voi, ettei se voi vaikuttaa minkään toimivuuteen mitenkään enää koskaan.

Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Olet oikeilla jäljilläCamoN kirjoitti:... tiputtaa modeemista kaikki mahdolliset asetukset niin nollille kuin voi, ettei se voi vaikuttaa minkään toimivuuteen mitenkään enää koskaan.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja rolfx »
Sain juuri rivakan yhteyden ja kaupanpäällisiksi Telewellin EA510 wlan-modeemin, jossa 4 ethernet paikkaa. Ethernet.piuhalla pääsin käsiksi laitteen asetuksiin kirjoittamalla Safarin osoiteriville laitteen osoitteen 192.168.0.254. Tuolta nimesin wlanin uudestaan ja pistin wpa-salauksen päälle salasanalla. Yhteys ei pelittänyt ja käynnistelin modeemia uudestaan yms, kunnes lähti sattumalta toimimaan.
Wlanilla tiedostot tulee todella nopeasti ja Airport-valikossa näkyy itseni nimeämä wlan-yhteys ja sen perässä lukon kuva, eli kaikki pitäisi olla ihan ok wlanin ja airportin suhteen.
Mutta jotakin hassua...
En enää pääse Airport-yhteydellä käsiksi tuohon em. osoitteeseen muokkaamaan laitteen asetuksia. Vaikka netti toimii, tuohon osoitteeseen ei pääse wlan-yhteydellä enää käsiksi.
Ja toiseksi, en millään saa yhteyttä toimimaan pelkällä ethernet-piuhalla.
Laitoin ethernetille mielestäni oikeat asetukset, eli about näin:
IP = 192.168.0.254
aliverkon maski = 255.255.255.0
reititin = 192.168.0.254
Onko tuo määrittelemäni IP-osoite väärin? Sehän on laitteen osoite. Mikä minun kuuluisi laittaa koneeni ip-osoitteeksi?
Kokeilin vaihtaa osoitteen myös 192.168.0.100:ksi, mutta ethernetyhteys ei vaan toimi. Wlan pelittää normaalisti. Mistäköhän kiikastaa?
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
.254 on koneen osoitteeksi väärin koska TW on siinä osoitteessa, .100 pitäisi toimia. Maski on oikein, reititystä ei tarvi kertoa. Kaapelilla pitää huomata ne portit. Muistaakseni 1 ja 2 on reitittimen takana, 3 ja 4 sillattu, joten porttien 1 ja 2 kautta pitäisi päästä TW:n hallintaan. Sammuta Airpor varmuudeksi.rolfx kirjoitti: IP = 192.168.0.254
reititin = 192.168.0.254
Onko tuo määrittelemäni IP-osoite väärin? Sehän on laitteen osoite. Mikä minun kuuluisi laittaa koneeni ip-osoitteeksi?
Kokeilin vaihtaa osoitteen myös 192.168.0.100:ksi, mutta ethernetyhteys ei vaan toimi. Wlan pelittää normaalisti. Mistäköhän kiikastaa?
-
Viesti Kirjoittaja Kamu »
.100:n EI pitäisikään toimia, koska ohjekirjan sivulla 15 sanotaan seuraavaa:kermit kirjoitti:.254 on koneen osoitteeksi väärin koska TW on siinä osoitteessa, .100 pitäisi toimia.rolfx kirjoitti: IP = 192.168.0.254
reititin = 192.168.0.254
Tietokoneiden IP-osoitteen pitää olla alueella 192.168.0.1–99 tai modeemin antamalla
DHCP–alueella 192.168.0.100–200.
Viesti Kirjoittaja rolfx »
Katos, niinpä olikin ohjeissa mainittu, mutta ei auttanut vaikka ip:tä muuttelin vaikka miksi mahdolliseksi.Kamu kirjoitti: .100:n EI pitäisikään toimia, koska ohjekirjan sivulla 15 sanotaan seuraavaa:
Tietokoneiden IP-osoitteen pitää olla alueella 192.168.0.1–99 tai modeemin antamalla
DHCP–alueella 192.168.0.100–200.
Mutta ongelma ratkaistu.
Mulla oli järjestelmäasetuksissa ethernetin kohdalla laitettu Kytkentä-kohtaan : käsin.
Eli olin käsin syöttänyt nuo em. tiedot, jotka eivät millään toimineet.
Laitoin sattumoisin Kytkentä-kohtaan : käyttäen DHCP:tä ja lähti toimimaan lennosta!
Aikas kimuranttia, mutta loppu hyvin kaikki hyvin

edit:
HAH, nyt netti toimii ethernetillä, mutta näillä asetuksilla en pääse Telewellin asetuksiin :DDDD
Antaa olla, siirryn käyttämään nyt vaan tota wlania pelkästään
-
Viesti Kirjoittaja Marcus »
Elisan tukisivuilla oli ohjeet, mutta siellä oleva softa eroaa ainakin omastani (3.7.1 taisi olla minulla).
Olisiko korkea aika hankkia Airport Express; sen kai voisi olettaa juttelevan sopuisasti TC:n kanssa?
Harmi, koska A-link on muuten toiminut moitteettomasti.
-
Viesti Kirjoittaja goedel »
Miten olette ratkoneet wlan-ongelmat tuon telewellin kanssa? Minulla on juurikin uusi televelli odottelemassa käyttöä ja tuota wlania en saa toimimaan mitenkään. Konsolista kun tarkkailee järjestelmän viestejä, niin sieltä homma heittää nurin. Yhteyden muodostamisen aikana hetken kuluttua tulee "connection timed out". Eikä ole vaikutusta asiaan onko mac-suodatus, wpa-/wep-salaus tai ilman. Onko tähän ongelmaan jotain taikoja. Ohjelmistopäivitystä en ole vielä testannut.
Tällä hetkellä Linksys WRT54g hoitaa langattoman yhteyden.
-
Viesti Kirjoittaja jellovi »
Muutama viikko sitten vaihdoin wlanittoman mallin tähän TW-EA510 vr3 ja ihan ohjekirjan ohjeiden mukaan toimin ja kerrasta valmis. Toimii loistavasti. i mac ja "miniläppäri"i ja molemmat pelittää ilman ongelmia. Tosin imac nyt kaapelilla, mutta toimii myös hyvin wlanilla.Lueppa vielä kerran ne ohjeet.goedel kirjoitti:Moro.
Miten olette ratkoneet wlan-ongelmat tuon telewellin kanssa? Minulla on juurikin uusi televelli odottelemassa käyttöä ja tuota wlania en saa toimimaan mitenkään. Konsolista kun tarkkailee järjestelmän viestejä, niin sieltä homma heittää nurin. Yhteyden muodostamisen aikana hetken kuluttua tulee "connection timed out". Eikä ole vaikutusta asiaan onko mac-suodatus, wpa-/wep-salaus tai ilman. Onko tähän ongelmaan jotain taikoja. Ohjelmistopäivitystä en ole vielä testannut.
Tällä hetkellä Linksys WRT54g hoitaa langattoman yhteyden.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka