Oman alan työnhaku!
-
Oman alan työnhaku!
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Hauskaa, kun olen itsekin käynyt monissa headhunter firmojen järjestämissä haastatteluissa. Itse hakuprosessi on monivaiheinen, työläs ja kaikesta huokuu, että haastattelijalla ei ole alan kokemusta. Ainoa asia, millä haastattelijat pystyvät arvioimaan ammattitaitoa on juuri työkokemus. Jostain kumman syystä 90% haastattelijoista on naisia, kun taas työyhteisöissä miesten osuus on naisten osuus on 10-50%. Muutenkin työn haku on sen verran päivänkakkaramaista hommaa, että ei yhtään tekisi mieli ruveta perustelemaan omia taitojaan idiooteille headhuntereille. Myös vissiin alan juttuun kuuluu, että haastattelijat ovat olevinaan kovia alan asiantuntijoita. Koskaan kukaan haastattelija ei ole sanonut, että en oikein tajua näistä hommista mitään, mutta ihmisistä sitäkin enemmän. Välillä tekisi mieli myös arvioida haastattelijaa.
Varsinkin IT-alalla on muodissa, että jo koululaisilla pitää olla viiden vuoden työkokemus. Koulun kautta tuli eräänä päivänä ohjelmistojen alihankkijafirma I:n viesti että Haetaan Senior Symbian osaajia ja pari tuntia myöhemmin toiselta työpaikkalistalta Haetaan (Senior) Symbian osaajia. Noin kuukausi sen jälkeen tuli vielä kolmas viesti, että Haetaan Symbian ohjelmoijia, trainee. On jotenkin täysin vääristynyt tuo työnantajien tarve ja halu. Hirvee valitus on , että osaavaa työvaimaa ei ole, mutta kuitenkaan ei voida palkata harjoittelijoita.
Eräs toinen L:llä alkava mm. perintää harrastava firma lähetti tammikuussa, että Haetaan JAVA, .Net ja MySQL osaajaa kolmen vuoden työkokemuksella. Nyt viikko sitten tuli viesti, että haetaan innokasta harjoittelijaa tietokantasovellusprojektiin - aiempi ohjelmointikokemus ei välttämätön, mutta suositeltava.
Omat pullat on olleet onneksi uunissa jo hieman aikaa.
Mitä työnhakukokemuksia muilta aloilta löytyy? Itse en ainakaan tajua, että joillain aloilla on työharjoittelu jakso, josta työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa.
-
Re: Oman alan työnhaku!
Viesti Kirjoittaja To_Ok »
Palkaton työharjoittelu on myös tosiaan aivan arsesta. Onneksi se meni jo

-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Olen ollut näissä soveltuvuustesteissä noin viisi kertaa. Eka johti töihin, loput oli mitä lie.
Ei näemmä ole työelämä paljoa muuttunut. Itsellähän ei työhausta ole juuri kokemuksia noin viideltätoista viimeiseltä vuodelta.
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Kutakuinkin näin se yhäkin menee. Tai vielä paremmin pärjäisi työmarkkinoilla, jos puhuisi mandariinikiinaa äidinkielenään...MacFinn kirjoitti:Kun mä olin nuori, haettiin korkeintaan 25 vuotiasta ekonomia, jolla oli mielellään 10 vuoden työkokemus ja toinenkin tutkinto. Kielitaitovaatimus oli ainakin ruotsi, englanti ja saksa. Ranskakin saattoi kelvata. Palkkatarjous oli suunnilleen minimipalkka.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja To_Ok »
jeh, mutta CV:n tekemisessä on sekin puoli, että jos et itseäsi kehu niin ei sitä työtäkään oikein irtoa. Oma CV:ni on ainakin omasta mielestäni sopivan neutraali. Se kertoo suht korrektisti sen mitä osaan ja muuta en lupaa... enkä luvannut haastattelussakaanmatteus/2 kirjoitti:Kannattaa huomioida, että työnantaja tietysti listaa työilmoitukseen ihannetapauksensa speksit - mikäli ihan niin täydellistä hakijaa ei löydy, otetaan sitten toiseksi paras. Samalla tavalla monet työnhakijat hypettävät itsensä ihan avaruuksiin omissa CV:issään ja hakemuksissaan, karu totuus paljastuu sitten haastattelussa tai koeajalla..

-
Aina ero on, että nykyään kyseinen kaveri löytyyMaza kirjoitti:Kutakuinkin näin se yhäkin menee. Tai vielä paremmin pärjäisi työmarkkinoilla, jos puhuisi mandariinikiinaa äidinkielenään...MacFinn kirjoitti:Kun mä olin nuori, haettiin korkeintaan 25 vuotiasta ekonomia, jolla oli mielellään 10 vuoden työkokemus ja toinenkin tutkinto. Kielitaitovaatimus oli ainakin ruotsi, englanti ja saksa. Ranskakin saattoi kelvata. Palkkatarjous oli suunnilleen minimipalkka.

-
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Olen varmaan vanhanaikainen, mutta ylisanat CV:ssä eivät minuun kovasti iske. Minua hieman hämmästyttää työnhakija, joka CV:ssä väittää osaavansa kieliä X, Y ja Z, mutta ei suostu edes parilla lauseella kertomaan itsestään kyseisillä kielillä haastattelutilanteessa.matteus/2 kirjoitti:Samalla tavalla monet työnhakijat hypettävät itsensä ihan avaruuksiin omissa CV:issään ja hakemuksissaan, karu totuus paljastuu sitten haastattelussa tai koeajalla..
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Miten itse nään asian hiukan molemmilla puolilla pöytää istuneena, headhunter puljujen tehtävä on/olisi lähinnä toimia seulana ja siirtää osa rekrytointihommasta pois työnantajan harteilta. IT alan käytännöistä en juuri osaa sanoa, itse olen etsiskellyt muutamaan otteeseen porukkaa lähinnä johdon tehtäviin enkä edes it alalla.NeliX4 kirjoitti:Ihan takapuoliä nuo Headhunter-työnvälitys firmat jokatapauksessa on. Muotiin kuuluu, että yhtään ainutta järkevää työpaikkaa ei laiteta julkiseen hakuun, kun se on niin rahvasta.
Mitä tulee työn saantiin noin muilla aloilla, aika sama meininki siellä on, kokemusta ja näyttöjä kaivataan. Itse olen oikeastaan kerran ollut kunnolla työhaastattelussa, muihin töihin olen päässyt/joutunut lähinnä huhupuheiden ja suositusten kautta.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Ikävintä on, että tällä hetkellä päteviä headhunttereita on vähän, ja niistäkin 99,5% keskittyvät vain raskaaseen johtosarjaan, josta maksettavat palkkiot toki ovat ihan muuta kuin yksittäisitä symbian kehittäjistä. "Kevyempiin" hommiin (joita toi symbian-jutska ei edes ole) ei riitä tasokkaita huttereita. Tämä tarkoittaa sitä, että kun haetaan sitä mysql ja oracle osaajaa, niin haastattelijalla ei ole hajuakaan siitä mistä on kyse. Ja, koska psykologin pätevyyttä ei ole, vaan mahdollisesti hankittu vähäinen osaaminen on parhaimmillaan peräisin jostain puoskariopistoista, tehdään ratkaisut puhtaasti intuition perusteella.
Tuohon sukupuolijakaumaan voisin vielä kommentoida sen verran, että kun olen samalla alalla kuin nimim. gramdel, joka antaa ehkäpä parhaimmat pätevyydet arvioida ihmisiä, niin tosiasia on, että mies-merkkistä sukupuolta on edustettuna surullisen vähän. Tämä on tässäkin asiassa todella sääli, koska tosiaan aloille, joihin palkataan pääasiasiassa tasokasta miestyövoimaa (insinöörit, ICT, talous) ja joihin tarvittaisiin laadukkaita rekrytoijia ja hunttereita, ei ole tarjolla sellaisia henkilöitä (miehiä), joilla olisi edes perusymmärrys näistä aloista ja toimintamalleista sekä ihmisen toiminnasta. Tilanne tulee vielä mutkistumaan, sillä tulevaisuudessa kysyntä laadukkaasta rekrytointi osaamisesta tulee vain enemmän ja enemmän kasvamaan.
Vielä muutama mukava mieleeni muistuva kysymys surkeilta rekrytoijilta

Haastattelija: - "Mikä on persoonallisuudessasi huonointa ja miten haluaisit muuttaa sitä?"
Minä: - "Noh, meillä on tuolla yliopistolla opetettu että persoonallisuus on suhteellisen pysyvä ominaisuus, joten en usko että voin sitä paljoakaan muuttaa". "Eikä muuten ole olemassa huonoa persoonallisuutta, toinen persoonallisuus voi toki sopia tiettyyn tilanteeseen paremmin kuin toinen lopputuloksen kannalta"
Haastattelija: -"Aaa, no okei, en minä näistä niin tiedä"
Haastattelija: - "No mikä sinussa on sitten huonoa ja mikä hyvää?"
Minä: - "Tuota, jos olen jossakin epäonnistunut tai kokenut olevani riittämätön, olen kyllä käynyt asian mielessäni läpi ja muuttanut toimintaani sen mukaan, ja näin ollen en voi oikein vastata kysymykseesi täsmällisesti. Hyvää tai parasta minussa on että tiedostan äsken mainitun asian"
Haastattelija : - "Ahaa, no noinhan se on, kirjaan tänne muistiinpanoihin ettei sinulla ole heikkouksia"
Näiden tapausten jälkeen on kyllä ollu sellainen wtf?-fiilis

Joka kerta kun haastatteluun asti on päässyt niin työpaikankin saanut.
-
Viesti Kirjoittaja tsip »
Toinen on sitten se kokemuksen painottaminen. Miten sitä voi saada jos ei pääse siihen ensimmäisenkään työpaikkaan? Ei kaikilla voi olla niin hyvä tuuri, että suoraan harjoittelusta tarjotaan pysyvää työtä? Tai että harjoittelupaikkakunnalle voi/haluaa jäädä erinäisistä syistä asumaan?
Kolmantena sitten nämä suhteet. Pitäisi olla suhteita saadakseen työtä. Toisin sanoen pitää asua koko ikänsä samalla paikkakunnalla, tuntea paikkakunnan kaikki potentiaaliset työnantajat eikä ainakaan olla julkisesti saati salaa eri mieltä kuin potentiaalinen työnantaja. Entäs kun tulee muualta? Mistä ne suhteet repii? "Ihan outo, ei pääse edes haistatteluun saati työhön meille."
Pitänee siis odottaa vielä jotta työvoimapula on niin huutava, että tulevat hakemaan kotoa töihin vaikka ei mitään osaisikaan. Minen tajua sitäkään, väitetään ettei opiskelutodistuksilla ole niin väliä, pääasia on halu tehdä työtä ja oppia lisää. Sitten kun sitä puolta on niin edes hyvillä, saati keskitason, papereilla ei pääse haistatteluun. Pelkkää änkyröintiä koko rekrytointi. Haistakaa nyt sukupuolielimiä kaikki rekryfirmat! Suututtaa pelkkä ajatus ja silti pitää töitä hakea, toivottakin.

![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
-
Ei niin etteikö työnhaussa olisi omat klisheensä, mutta saattaa olla työmotivaatio hieman heikko, jos henkilö tulee työhaastatteluun vain siksi ettei minnekään muualle päässyt töihin.tsip kirjoitti:Aaaargh, vihaan koko työnhakua! Erityisesti haastattelussa kysyttävää "Miksi haluat juuri meille töihin?"
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Jos olisi niin heikko työmotivaatio, en kai olisi edes hakenut koko duunia? Ja mitenkäs sitä tätänykyä pääsee töihin jos ei vaivaudu käymään siinä haastattelussakaan? Tulppuhan sen tietää, hänet noudetaan kotoa väkisin duuniin kuin duuniin. *stna*Teppo Tulppu kirjoitti:Ei niin etteikö työnhaussa olisi omat klisheensä, mutta saattaa olla työmotivaatio hieman heikko, jos henkilö tulee työhaastatteluun vain siksi ettei minnekään muualle päässyt töihin.tsip kirjoitti:Aaaargh, vihaan koko työnhakua! Erityisesti haastattelussa kysyttävää "Miksi haluat juuri meille töihin?"

-
Huoh. En ottanut kantaa sinun työmotivaatioosi. Työhaastatteluissa (ja työpaikoissa) on vain näkynyt ihmisiä joilla on kyllä motivaatio saada työpaikka, mutta työaika kuluu siihen kun keksitään verukkeita miksei juuri tänään voi tehdä töitä (tietokoneen juntturaan meneminen on onnenpotku: moneen tuntiin ei töitä voi tehdä kun ei koneet toimi). Kristallipallosta olisi kiva katsoa kuinka työnhakija tulee töitään tekemään, mutta sen puuttuessa täytyy yrittää selvittää hakijan työhaluja muilla keinoin.tsip kirjoitti:Jos olisi niin heikko työmotivaatio, en kai olisi edes hakenut koko duunia? Ja mitenkäs sitä tätänykyä pääsee töihin jos ei vaivaudu käymään siinä haastattelussakaan? Tulppuhan sen tietää, hänet noudetaan kotoa väkisin duuniin kuin duuniin. *stna*Teppo Tulppu kirjoitti:Ei niin etteikö työnhaussa olisi omat klisheensä, mutta saattaa olla työmotivaatio hieman heikko, jos henkilö tulee työhaastatteluun vain siksi ettei minnekään muualle päässyt töihin.tsip kirjoitti:Aaaargh, vihaan koko työnhakua! Erityisesti haastattelussa kysyttävää "Miksi haluat juuri meille töihin?"
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Jos on kaksi hakijaa samoilla pätevyyksillä joista toinen haluaa kyseisen duunin vain siksi että "ei ole muutakaan" ja toinen osoittaa hieman kiinnostusta, niin ei kai ole kovin vaikea arvata kumpi sen paikan saa?tsip kirjoitti:Jos olisi niin heikko työmotivaatio, en kai olisi edes hakenut koko duunia? Ja mitenkäs sitä tätänykyä pääsee töihin jos ei vaivaudu käymään siinä haastattelussakaan?
-
Porvarisedät nyt ei hiffannut hommaa ollenkaan. Luette tekstiä kritisoiden sitä omalta kannaltanne, eikä mietitä asiaa kirjoittajan kantilta.matteus/2 kirjoitti:Jos on kaksi hakijaa samoilla pätevyyksillä joista toinen haluaa kyseisen duunin vain siksi että "ei ole muutakaan" ja toinen osoittaa hieman kiinnostusta, niin ei kai ole kovin vaikea arvata kumpi sen paikan saa?tsip kirjoitti:Jos olisi niin heikko työmotivaatio, en kai olisi edes hakenut koko duunia? Ja mitenkäs sitä tätänykyä pääsee töihin jos ei vaivaudu käymään siinä haastattelussakaan?
Ehkä tässä nyt ei ollut kyse siitä Symbian osaajasta kymmenen vuoden työkokemuksella vaan biotekniikan tohtorista, uskontotieteiden maisterista tai geologista, joiden oman alan avoimet paikat ovat aina kerran 10 vuodessa. Silloinkin siihen samaan paikkaan hakee ne kaikki muut 100 alan työtöntä tohtoria. ei ole muutakaan varmaan tarkoittaa tässä tilanteessa, että todellakaan edes yhtään muuta alan työpaikkaa ei ole tarjolla. tsipkin varmaan osaa sen pukea sopivaan sanamuotoon haastattelutilanteessa.
Rivien välistä voisi lukea, teille näemmä kannattaa mitä vaan haastattelussa ja kaikki menee läpi - kun kerran on noin katkeria muistoja

![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Ei ole kauan kun olin itse hakemassa töitä ja mahdollisista työpaikoista yritin aina ensimmäiseksi pohtia viihtyisinkö siellä ja kiinnostaisivatko työtehtäväni. Tämä on tietenkin vain oma näkökulmani.NeliX4 kirjoitti:Porvarisedät nyt ei hiffannut hommaa ollenkaan. Luette tekstiä kritisoiden sitä omalta kannaltanne, eikä mietitä asiaa kirjoittajan kantilta.
Ei muuta tilannetta. Ottaisitko töihin vaikkapa hattukauppiaaksi (kaikki kunnia hattukauppiailleNeliX4 kirjoitti:Ehkä tässä nyt ei ollut kyse siitä Symbian osaajasta kymmenen vuoden työkokemuksella vaan biotekniikan tohtorista, uskontotieteiden maisterista tai geologista, joiden oman alan avoimet paikat ovat aina kerran 10 vuodessa. Silloinkin siihen samaan paikkaan hakee ne kaikki muut 100 alan työtöntä tohtoria. ei ole muutakaan varmaan tarkoittaa tässä tilanteessa, että todellakaan edes yhtään muuta alan työpaikkaa ei ole tarjolla.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Väärin luettu. Työhaastatteluun tulee henkilöitä, jotka unelmoivat (tai väittävät unelmoivansa) tekevänsä lafka töitä, mutta jotka eivät ole edes pintapuolisesti vaivautuneet ottamaan selville mitä lafka tekee.NeliX4 kirjoitti:Rivien välistä voisi lukea, teille näemmä kannattaa mitä vaan haastattelussa ja kaikki menee läpi - kun kerran on noin katkeria muistoja![]()
![]()
tai ainakin on mennyt. vitsi.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Katkerat muistot saat pitää ihan itse.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Tänä päivänä taitaa työmotivaatiota syödä (pörssiyhtiössä) loputon ahneus jolloin ei pääsekään tekemään mielekästä hommaa ja ei esim. halutakaan antaa kehitysmarkkoja vaan yritetään kitkutella olemassa olevilla tuotteilla niin kauan kuin se vain on mahdollista ilman tarpeellisia teknisiä (ja mielenkiintoisia) uudistuksia. Typerää ja tuhoisaa itse yrityksille ja työntekijöille joita ei vähempää voisi kiinnostaa yritysten visio/missio bullshit. Pörssi on tuhonnut liian monta hyvää työpaikkaa, toivottavasti jossain vielä saa kehittää työaikana!?
-
Edelleenkään sillä geologian tohtorilla ei ole kuin se yksi työpaikka haettavana.Teppo Tulppu kirjoitti:Ei ole kauan kun olin itse hakemassa töitä ja mahdollisista työpaikoista yritin aina ensimmäiseksi pohtia viihtyisinkö siellä ja kiinnostaisivatko työtehtäväni. Tämä on tietenkin vain oma näkökulmani.NeliX4 kirjoitti:Porvarisedät nyt ei hiffannut hommaa ollenkaan. Luette tekstiä kritisoiden sitä omalta kannaltanne, eikä mietitä asiaa kirjoittajan kantilta.
Kyseinen Geologian tohtori ei hae hattukauppiaaksi vaan geologiksi! Oman alan työpaikoista oli kyseTeppo Tulppu kirjoitti:Ei muuta tilannetta. Ottaisitko töihin vaikkapa hattukauppiaaksi (kaikki kunnia hattukauppiailleNeliX4 kirjoitti:Ehkä tässä nyt ei ollut kyse siitä Symbian osaajasta kymmenen vuoden työkokemuksella vaan biotekniikan tohtorista, uskontotieteiden maisterista tai geologista, joiden oman alan avoimet paikat ovat aina kerran 10 vuodessa. Silloinkin siihen samaan paikkaan hakee ne kaikki muut 100 alan työtöntä tohtoria. ei ole muutakaan varmaan tarkoittaa tässä tilanteessa, että todellakaan edes yhtään muuta alan työpaikkaa ei ole tarjolla.) geologian tohtorin, jonka oman alan työt ovat kiven alla, vaiko henkilön, joka on koko ikänsä halunnut hattukauppiaaksi? Tai kenties geologian tohtorin, jonka sisältä löytyy pieni hattukauppias?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Eri asia on siis, että onko geologian tohtorilla yleensäkään hommia. Sanotaan, että kvartaalitalous on kaatanut monta hyvää yritystä ja yliopisto on pilannut monta hyvää työmiestä.
btw. Makee viestimäärä

![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Se ei silti tarkoita sitä että ne työt kiinnostaisivat herra tohtoria. Valitettavasti.NeliX4 kirjoitti:Edelleenkään sillä geologian tohtorilla ei ole kuin se yksi työpaikka haettavana.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jjari »
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Työhaastattelu meni viimeksi kätevästi. Pomolle vaan sähkäriä ja kun olin ennenkin ollut töissä niin kesätöihin vain

-
Vissiin olen elänyt sen verran kirjavaa ja liikkuvaista eloa tähän mennessä etten pääse mihinkään mitenkään. Ahdistun kun ajattelenkin työhaastattelua ja työn hakemista vaikka sitä pitäisi koko ajan tehdä. Tai ehkä kirjoitan niin tylsiä hakemuksia, että ne lentävät ensimmäisenä roskakoriin eikä niihin vastata edes kieltävästi. En silti aio katua tähän mennessä tehtyjä hommia, oli ne sitten kuinka surkean lyhyitä tahansa.
Harkitsen joskus melko pitkään haenko jotain tiettyä paikkaa vai en, kiinnostavia haen varmasti. Voin hakea vaikka en tietäisi ja tuntisi työstä kuin nimen, kaikkeahan voi oppia. Siinä mielessä olen kyllä useamman työnantajan kanssa samoilla linjoilla, että juuri valmistunut ei ole vielä alansa ammattilainen vaan vasta edes vähän kokemusta saatuaan voi toivoa saavansa osaajan. Jos se tekee minusta hankalan työllistyjän etten halua tehdä minulle vastenmielistä työtä vastenmielisessä ympäristössä niin voivoi, sen asian kanssa minunkin on vain täytynyt oppia elämään eikä kiusata itseään suotta epämukavassa paikassa. Nyt sen asian kanssa pitää olla entistäkin tarkempi. Ja epämukavakin työ tuntuu helpommalta kun on mukavia työtovereita.
En ole muuten tainnut päästä vielä kertaakaan yhdenkään rekryfirman haastateltavaksi. No okei, yhden kerran. Yhden miehen firma Turussa ja hän olikin erikoisen mukava mutta eipä sitäkään kautta työtä saanut. Ja valehtelemaan en suostu enkä halua istuksia peukaloita pyöritellen työpaikalla. Työtähän minä sinne olen tullut tekemään saadakseni palkkaa vastineeksi.
Sitäkään en ymmärrä, miten jonkun kiinnostusta johonkin työhön mitataan ko. yrityksen kotisivut ulkoa lukemalla päähän? Toimiala nyt varmaan hyvä tietää ja ehkä sekin, millaista hommaa olisi tulossa tekemään mutta itse työ on sitten mitä on ja työ tekijäänsä opettaa.
Kyllä se aina korpeaa kuulla, että joku on elämässään 8 kertaa hakenut työtä ja aina saanut. Olkaa onnellisia siitä, kaikilla ei ole niin.
-
Viesti Kirjoittaja jiipeer »
Tähän ei ole kuin kaksi selitystä:jjari kirjoitti:Tulin vaan kertomaan että sen 8:n vuoden aikana jonka olen IT-alalla hommissa ollut, olen käynyt noin 20-30:ssa työhaastattelussa, ja jokaiseen paikkaan olisin päässyt töihin.
1. Jätkä valehtelee niin että korvilla lentäs timbuktuun ja takas tai
2. Ammatitaito suhteessa palkkapyyntöön on ollut työnantajalle erittäin mieluisa (= Vit#€n hyvä)
Niin ja laitetaan oma "valhe" mukaan: 12 vuoden aikan olen vaihtanut 4 kertaa työpaikkaa ja aina on palkka noussut, koska se on ainoa konsti tänäpäivän
millä saat palkan nousemaan ( muutakin kuin 1,23 euroa / kk).
Graafisella alalla vuodesta 1988
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka