Täydellinen M$-maailma... voi cheeses!
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Täydellinen M$-maailma... voi cheeses!
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
"No jo on tää tietokone pirullinen keksintö.
Pitäs olla kaikennäköistä palomuuria, virustentorjuntaohjelmaa, haittaohjelmienpoisto-ohjelmaa sun muuta.
Eihän tästä ole mitään iloa, kun aina pelotellaan jollakin örkillä.
Pitäs olla päivittelemässä ja asentelemassa jos minkänäköistä turvaohjelmaa. Milloin skannaamassa manuaalisesti ... jne
Kaduttaa koko tietsikan hakinta.
Mutta jospa olen niinkuin mun yks kaveri. se sanoi, ettei käytä mitään tietoturvaa yms. Vaan kun kone menee juntturaan, formatoi ja asentaa käyttiksen uudelleen. Sanoi vielä, että siks mulla on niin hidas kone, kun siellä pyörii taustalla virustentorjuntaohjelma..."
Mieleenpainuvimman vastauksen kirjoitti nimimerkki vanha kääkkä:
"Ei niitä kaikkia juttuja opi heti, vaan vähän kerrallaan. itsekin täysin kokemattomana olen joutunut asentamaan kaikki itse ja virheitä on tullut tehtyä älyttömät määrät, mutta niistä virheistä olen oppinut enemmän kuin millään kurssilla olisi oppinutkaan.
Jos esim. nyt joutuisit opettelemaan pyörällä ajoa jostain kirjasta ja katselisit kuinka kätevästi se muilta sujuu, llulisin, että eka kerran ajon jälkeen pyörä lentäisi kaatopaikalle. Kaiken oppii parhaiten virheistä ja ajan kanssa.
Kyllä minäkin olin vihainen ja turhautunut alussa ja kone oli aina jumissa, mut nyt voin jo huokaista ja opetella muutakin kuin tarkastusta ja putsausta, välillä melkein toivon, että löytyis' edes yks' örkki, kun ei oo enää mitään stressiä.
Mut opeteltavaa riittää ja kuitenkin olis vielä asetusten viilausta, mikä alussa jäi hunningolle.
Nyt ei enää joudu paniikissa koittamaan kaikkea mahdollista, vaan on aikaa katsella ja kysellä.
Aina kun kone on kunnossa, niin seuraa kaikkia mahdollisia keskusteluja, niistä jää jotain kuitenkin mieleen, vaikkei sitä itse heti huomaakaan.
Kyllä säkin pärjäät, etkä oo yhtään tyhmempi kuin muutkaan alussa."
Tämä vastaaja on siis ilmeisesti kuukausia taisteltuaan saanut Xp-Wintoosansa toimimaan edes hieman siihen suuntaan kuin Mac toimii runsaat puoli tuntia paketista purun jälkeen.
Näkyy ihmisillä olevan loputtomasti aikaa hukattavaksi. Ja mikä hulluinta, ovat vielä vilpittömän iloisia siitä hukkaamisesta.
Tämän täydellisemmäksi Microsoft-maailma ei enää voi mennä kun se tämän kääkän kohdalla on mennyt. Kaikki niellään ja ongelma on aina omissa taidoissa.
En löydä sanoja jatkaakseni.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Re: Täydellinen M$-maailma... voi cheeses!
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
-
Viesti Kirjoittaja never again »
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »

-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
Ja ei oikein muillekkaan.Joo no ei ole Windows-puoli kyllä amatööreille tarkotettu

-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Ei millään pahalla, mutta en löydä tuosta lainaamastasi nimimerkin tekstistä mitään sellaista, mitä en löytäisi täältä teidän hienoista ajatuksistanne.Mieleenpainuvimman vastauksen kirjoitti nimimerkki vanha kääkkä:
Moneen kysymykseen joku tarjoaa jotain apuohjelmaa, joka haetaan Versiontrackerista, joku viittaa johonkin ohjauspaneelin yksittäiseen asetukseen kuin se olisi kaikille tuttu ja ennenkaikkea levyoikeuksien korjaus on jokaisen macistin perusniksi ongelmiin. Ja kyllä uudelleenasentaminenkin vilahtaa monen neron teksteissä. Täällä, Suomi24:ää en lue.
Joku viittasi macistien korkeaan keski-ikään; minun käsitykseni tästä ryhmästä on 16,5. Siis keski-ikä.
Peace, eka macci (iMac) it's on its way...
--
wanders
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Henkinen vai fyysinen? Henkinen kyllä, fyysinen ei taida riittää...Joku viittasi macistien korkeaan keski-ikään; minun käsitykseni tästä ryhmästä on 16,5. Siis keski-ikä.

-
Kysehän oli keski-iästä, joten kyllä tänne muutama nestorikin mahtuu. Mutta nuorekkuus on tietysti valttia. ;-)Henkinen vai fyysinen? Henkinen kyllä, fyysinen ei taida riittää...
-
Viesti Kirjoittaja Mavah »
Windows -maailmassa ongelmien määrää on niin valtava, että niistä on tullut osa rutiineja. Ei ole ihmeellistä, että koneen joutuu käynnistämään uudelleen puolen tunnin välein tai että kone jumittuu täysin kymmenen minuutin välein tai että käyttöjärjestelmä poistaa koko partition kovalevyltä jossa on kaikki digikuvasi... Tuttua kauraa?

Häiritseehän se enemmän jos kaveri puukottaa, kuin jos joku juoppo ampuu selkään.

-
Viesti Kirjoittaja eMacisti »

Tarpeetonta mainitakaan, että Applella on nämä asiat kunnossa. Intuitiivinen GUI ja palomuurista portit automaattisesti blokattu. Selaimen ja sähköpostiohjelman voi itse valita eikä viiruksia ole.
Microsoftin ongelma on se, että se yrittää tukea niin monimuotoista rautaa. Applella on helpompaa kun vain oma arkkitehtuuri on tuettu. Lisäksi Microsoftilla on pakkomielle olla "alaspäin yhteensopiva". Yleensä sama ohjelmatiedosto toimii kaikissa Windows -versioissa 9x-XP. Mac OS X taas on ronkeli: Monet ohjelmat jo nykyään vaatii pantterin, muita ei enää tueta.
-
Viesti Kirjoittaja Mavah »

Microsoftin ongelma on se, että windowsin koodi on täyttä puuroa. Se on monopoliaseman huono puoli. Hutiloiminen.

-
Viesti Kirjoittaja T-LintU »
Töissä 1,4GHz Celeron ja 512Mt muistia ja silti jumittaa. Ei ole tainnut pahemmin kaatuilla, eikun menihän se kerran syksyllä koko systeemi uusiksi, mutta tahmaa kuitenkin. Moniajo on lähinnä vitsi. Monta ohjelmaa voi olla samaan aikaan päällä, mutta vain yhtä käyttää. Siirrät isompaa tiedostoa toiselle levylly -> systeemi jumissa. Kaksi tiedostoa samaanaikaan -> kumpikaan ei oikein liiku ja systeemi vielä enemmän jumissa. Poistat pikkutiedoston -> kone hetkeksi jumissa, iTunes stream katkeaa jne, jne.Harvemmin tuo XP nykyään kaatuu tai jumittuu
Samalla raudalla Linuksia käyttäessä ei ollut mitään ongelmia, paitsi atk-tuen puolelta. Kun jonkun heidän päivityksensä jälkeen en enään päässyt Linukalla verkkolevyille, en jaksanut enään rimpuloida.
Mutta kyllä se windowsin käyttö on niin stressaavaa, kun monta kertaa päivässä joutuu ihmettelemään mitähän pahaa sitä on taas tullut tehtyä, kun näin rangaistaan. S*******:n p***a huudahduksetkin ovat osa jokaviikkoista käyttökulttuuria.
Mikäli duunit jatkuvat, pitää pyytää lupa asentaa Solaris;)
Niin ja vielä: Macistäni en luovu! Toimiva, luotettava ja kaunis UNIX helppokäyttöisessä paketissa, voiko parempaa toivoa? Ehkä Tiikeriä;)
-
Viesti Kirjoittaja Micael »
Olen osittain samaa mieltä. Macissa kuitenkin noiden netistä noudettavien tarpeellisten/puolipakollisten ohjelmien määrä on selkeästi pienempi kuin Windows-puolella. Uudelleenasennuksesta en ole ihan samaa mieltä. Aika harva täällä on OS X:ää uudelleenasentanut siksi, ettei muu ole auttanut. Eipä muistu yhtään tapausta mieleeni (joo, en ole kyllä ihan jokaista viestiä foorumilta lukenutkaan).Moneen kysymykseen joku tarjoaa jotain apuohjelmaa, joka haetaan Versiontrackerista, joku viittaa johonkin ohjauspaneelin yksittäiseen asetukseen kuin se olisi kaikille tuttu ja ennenkaikkea levyoikeuksien korjaus on jokaisen macistin perusniksi ongelmiin. Ja kyllä uudelleenasentaminenkin vilahtaa monen neron teksteissä. Täällä, Suomi24:ää en lue.
? :~ Mistäs tuo käsitys on peräisin? No, eihän ikä henkilöä pahenna ellei henkilö ikää, vai miten se menee..Joku viittasi macistien korkeaan keski-ikään; minun käsitykseni tästä ryhmästä on 16,5. Siis keski-ikä.
Tervetuloa Mac-käyttäjäksi! Me neuvomme sinulle kyllä sitten ne Versiontrackerin tarpeelliset apuohjelmatPeace, eka macci (iMac) it's on its way...

-
Multa menee kyllä ohi nyt... kuka täällä on tapellut kuukausitolkulla uuden, ehjän koneensa peruskäytön kimpussa??? :~
-
Tarkoitin sohaisullani sitä, että kirjoittaja lähti ruotimaan "Vanhan kääkän" kokemuksia tietokonemaailmasta. Nuori ei varmasti tahdo ymmärtää, että vanhalle uudet asiat ovat vaikeita, olivat ne sitten M$- tai omppu-juttuja. Jos lainattu teksti on suora, niin en löydä siitä mitään, mikä osoittaisi että ongelmat olisivat aiheutuneet Windows-käyttöjärjestelmän huonoudesta vaan siitä, että tietokone laitteena on vanhemmalle ihmiselle alussa hankala.Mut opeteltavaa riittää ja kuitenkin olis vielä asetusten viilausta, mikä alussa jäi hunningolle.
XP ei ole hankala tai huonosti toimiva: prossu on 1,8 Mhz ja muistia 768 Mt, kone Fujitsun kannettava. Olen asentanut Zonealarmin palomuuriksi ja F-Securen virustorjunnaksi, selaimena käytän Netscape 7.1:tä. Ei tämä kaadu, ei tätä tarvitse bootata. Toivon että iMaccini olisi yhtä huoleton; sitä se ei aluksi ole, koska "opeteltavaa riittää ja kuitenkin olis vielä asetusten viilausta".
Ei nuoruudessa mitään pahaa ole, ehdottomuus on parhaita nuoruuden voimia. Keski-ikäisistä tulee tällaisia sovittelevia, tervetuloa vaan joukkoon vuosikymmenten kuluttua.
--
wanders
-
Viesti Kirjoittaja Micael »
Minä asensin kesällä sisareni koneeseen Zonealarmin & F-Securen, sillä hän ei niitä osannut itse asentaa. Netscapea en asentanut. Sisareni on vuosien saatossa käytellyt aina silloin tällöin eri Windows-versioita, mutta homma ei ole koskaan hänelle kunnolla auennut.Olen asentanut Zonealarmin palomuuriksi ja F-Securen virustorjunnaksi, selaimena käytän Netscape 7.1:tä.
Tulos: Jos hän olisi hankkinut Macin, minun ei olisi tarvinnut asentaa kumpaakaan ohjelmaa.
Minulla ei ole ihan noin ruusuisia kokemuksia XP:stä. Omassa pöytäkoneessani on ollut XP muistaakseni n.2,5v ja se on kaatunut tänä aikana noin 8-9 kertaa, muutaman kerran vuodessa siis. Toki XP on siitä huolimatta ollut paaaaaljon vakaampi kuin Win 95 tai Win 98, joista kummastakaan minulla ei tod. ole mitään erikoisen hyvää sanottavaa.XP ei ole hankala tai huonosti toimiva: ... Ei tämä kaadu, ei tätä tarvitse bootata.
XP:n hankaluus lienee mielipideasia. Minä ainakin huomaan ihan aina käyttäväni klassista näkymää, en vain millään ole päässyt XP:n uudistettuun käyttöliittymään sisälle.
Heh.. Tulossa ollaan pikkuhiljaa!Keski-ikäisistä tulee tällaisia sovittelevia, tervetuloa vaan joukkoon vuosikymmenten kuluttua.

-
Mikäs ikäkompleksi sulla nyt on? Saatanpa olla sua vanhempi. Vanhuus ja kärttyisyys ovat hyviä kavereita; "suuret" sotapäälliköt ovat usein olleet yli kuusikymppisiä, ja sovittelun sijasta he ovat antaneet tuhoamiskäskyjä jatkuvana virtana.
Käsittääkseni, ja käsittääkseni muutkin ovat käsittäneet asian kuten minä sinua lukuun ottamatta, kääkän suurin ongelmavyyhti oli virusosastolta lähtöisin, hänen kirjoituksensahan oli vastaus avaajalle. Sellaista ongelmistoa tällä puolella ei ainakaan vielä ole, vaan oikeita asioita aletaan opetella reilun puolen tunnin päästä siitä kun paketti on avattu. Mikä tässä kaipaa sovittelua?
Tiedän mainiosti että jopa keski-ikäiselle uudet asiat voivat olla vaikeita ja olen myös huomannut, että aloittelija pärjää Macin kaa paljon paremmin kuin Puuceen kaa kun haittiksia ei ole eikä torjuta. En kyllä ymmärrä mikset tätä ymmärrä vaan alat sen sijaan oletella ikiä, mutta tämähän on "vapaa" maa...

-
Tuohon oli pakko takertua.Toivon että iMaccini olisi yhtä huoleton; sitä se ei aluksi ole, koska "opeteltavaa riittää ja kuitenkin olis vielä asetusten viilausta".
Eli windowsin kanssa takuttuja vuosia ei lasketa, joiden aikana on opittu että: tarvitaan palomuuri, tarvitaan virustentorjunta, tarvitaan spywarenpoisto-ohjelma, tarvitaan turvallinen selain....tarvitaan jokin muu käyttöjärjestelmä =)
OS X:ää ei pahemmin tarvitse hinkata paketista ottaessa. Piuhat kiinni, pari vastausta ja kone tuottavaan käyttöön.
Sitä asetusten viilausta löytyy molemmista tässä puhutuista käyttöjärjestelmistä. toisesta enemmän, toisesta vähemmän ja helpommin löydettävästi.
-
Viesti Kirjoittaja Swoosher »
Ja kyllä, tämäkin viesti kirjoitettiin mäkin järkyttävän kankealla näppiksellä, joten typoihini on hyvä syy.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
kaikki, mitä teet kasvattaa tietotaitoasi. Samaten tietokoneen kanssa. Kun käytät vuosia käyttistä x, olet samalla panostanut tuohon tuotteeseen lukemattomia tunteja tutustumiseen, opiskeluun (kantapään kautta ja ilamn, lueskelemalla jne). Kun sitten saat uuden koneen eteesi ja ajattelet "onpa tätä vaikea käyttää. Vanhalla tämänkin saa tehtyä niin ja niin", olet unohtanut että tietopääoma vanhaa järjestelmää kohden on > paljon ja uutta vastaan vastaavasti n. 0.
Se, että aluksi asioissa kuluu hieman enemmän aikaa kuuluu asiaa, eikä se ole uuden järjestelmän vika. Sehän voi olla todella paljon parempi ja selkeämpi, kunhan sen kanssa hieman opiskelee. Voipi olla, että tuloksellisen tason saavuttamiseen menee muutama kuukausi verrattuna vanhan vuosia+.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka