Sähkölasku ja säästäminen (Tekniikanmaailma 7/08)
-
Sähkölasku ja säästäminen (Tekniikanmaailma 7/08)
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Mielenkiinnolla olen etsinyt sähkönkulutusmittaria, mutta eihän tälläisiä myydä ihmisille tarkoitetuissa kaupoissa. Vai tietääkö kukaan mitään verkkokauppaa, josta sellaisen saisi? Oletteko itse käyttäneet tälläisiä mittareita.
-
Re: Sähkölasku ja säästäminen (Tekniikanmaailma 7/08)
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Ainakin Tampereella energiankulutusmittarin saa kaupungilta lainaksi, tarkemmin sanonttuna ympäristökeskus Moreeniasta:M.P.T kirjoitti:Mielenkiinnolla olen etsinyt sähkönkulutusmittaria, mutta eihän tälläisiä myydä ihmisille tarkoitetuissa kaupoissa. Vai tietääkö kukaan mitään verkkokauppaa, josta sellaisen saisi? Oletteko itse käyttäneet tälläisiä mittareita.
http://www.tampere.fi/ekokumppanit/more ... index.html
Luulisi, että muillakin kaupungeilla olisi samanmoisia palveluita tarjolla.
-
Miksi lainata sellaista, koska sellaisen saa noin 20-40€ omaksi. Ei tarvitse aina olla juoksemassa kunnantalollle. Kaikkialla ei oikein ole tuollaisia tarjolla lainaan saati myyntiin. Tampere ja Lohja yms tarjoavat sitä kyllä lainaan. Samalla voi katsoa kulutuksia pitkin vuotta kotona ja sukulaisilla. Muutenkin lainaamisiin suhtaudun aika negatiivisesti.matteus/2 kirjoitti:Ainakin Tampereella energiankulutusmittarin saa kaupungilta lainaksi, tarkemmin sanonttuna ympäristökeskus Moreeniasta:M.P.T kirjoitti:Mielenkiinnolla olen etsinyt sähkönkulutusmittaria, mutta eihän tälläisiä myydä ihmisille tarkoitetuissa kaupoissa. Vai tietääkö kukaan mitään verkkokauppaa, josta sellaisen saisi? Oletteko itse käyttäneet tälläisiä mittareita.
http://www.tampere.fi/ekokumppanit/more ... index.html
Luulisi, että muillakin kaupungeilla olisi samanmoisia palveluita tarjolla.
-
Viesti Kirjoittaja Petenez »
Kotonaollessa en pidä valoja kuin siinä huoneessa missä olen.M.P.T kirjoitti:Itse ainakin napsaisen seinästä olevasta katkaisijasta huoneen sähköt pois kun poistun kotoa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ei ole suuri vaiva laittaa valoja pois, varsinkaan kun siitä on muodostunut refleksi.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Samsung Syncmaster 225BW
WD My Book Studio Edition II 2TB
WD My Book Home 1TB
Logitech Z-5500 Digital
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Kannattaa kysäistä Jyväskylän Energialta mittaria lainaan.M.P.T kirjoitti:Mielenkiinnolla olen etsinyt sähkönkulutusmittaria, mutta eihän tälläisiä myydä ihmisille tarkoitetuissa kaupoissa. Vai tietääkö kukaan mitään verkkokauppaa, josta sellaisen saisi? Oletteko itse käyttäneet tälläisiä mittareita.
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Ajattelinpa vain, että kun kerran sähkön säästämisestä aloitit keskustelun, niin olet muutenkin valveutunut kuluttaja, etkä halua ostaa turhaa roinaa.M.P.T kirjoitti:Miksi lainata sellaista, koska sellaisen saa noin 20-40€ omaksi. Ei tarvitse aina olla juoksemassa kunnantalollle. Kaikkialla ei oikein ole tuollaisia tarjolla lainaan saati myyntiin. Tampere ja Lohja yms tarjoavat sitä kyllä lainaan. Samalla voi katsoa kulutuksia pitkin vuotta kotona ja sukulaisilla. Muutenkin lainaamisiin suhtaudun aika negatiivisesti.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Sähkölaitoksilla taitaa yleensäkin olla näitä melkeinpä joka paikassa lainattavissa.Crimson kirjoitti:Kannattaa kysäistä Jyväskylän Energialta mittaria lainaan.M.P.T kirjoitti:Mielenkiinnolla olen etsinyt sähkönkulutusmittaria, mutta eihän tälläisiä myydä ihmisille tarkoitetuissa kaupoissa. Vai tietääkö kukaan mitään verkkokauppaa, josta sellaisen saisi? Oletteko itse käyttäneet tälläisiä mittareita.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Vaeltaja »
Täältähän noita saa.M.P.T kirjoitti:...Vai tietääkö kukaan mitään verkkokauppaa, josta sellaisen saisi?
HÖH! Joo, Joo!
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
EDIT: En nyt heti löytänyt linkkiä aiheeseen...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja EJMV »
13,9€ maksavan mallin..
Tuleehan siitä kaupan päälle vainoharhaiseksi, kun katselee kilowattituntien kertymistä
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Saa tuon myös meiltä lainaksi Tampereella, jos ei malta ostella.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Seuraavaksi pitää rohkastua tuon Mac Proon mittaukseen, iMacistahan olen kertoillutkin...
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja ER »
Itse lämmitän taloa ihan mielelläni plasma-TV:llä.
-
Viesti Kirjoittaja EJMV »
ER kirjoitti:Tämä "turha" energiankulutus on kovin suhteellinen juttu. Moni asuu siten, että maksaa itse lämmityksestä. Tai ainakin joku maksaa sen. Toisaalta ainakin täällä omalla leveysasteella lämmitetään n. 8 kk vuodessa. Kun se "hukkaenergia" vapautuu sitten lähes kokonaan lämpönä, niin eipä se ihan hukkaan mene suurimman osan vuodesta.
Itse lämmitän taloa ihan mielelläni plasma-TV:llä.
Totta.. Tuosta ollaan ilmeisen eri mieltä näköjään laajemmaltikin. Esimerkiksi TM:n pääkirjoitus oli ristiriidassa TM:n Rakennusmaailman viime numeron kanssa juuri tuosta ei lämmityslaitteilla lämmittämisestä.. Yllättävää vaan, että se oli TM:n "sisällä" se ristiriita.
-
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
Minäkin lämmittelin yhden talven olohuonettani lähinnä viihde-elektroniikalla, eikä lämpöpatteri ollut muistaakseni päällä koko talvena kuin muutaman kireimmän pakkaspäivän. Toisaalta jerkkua imivät kaikenmaailman putkivahvistimet, telkkarit ja ATK-härpättimet. Varsinkin syöpöin vahvistimeni imi n. 150W jatkuvaa tehoa, ja hyötywatteja siitä irtosi n. 8W, eli reilusti yli 100W meni huoneilman lämmittämiseen. Sitä myöden myös siitä 8W tehosta vain pieni osa meni kaiutinkartioiden liike-energian muodostamiseen, ja valtaosa siitäkin vähästä meni puhekelojen lämmittämiseen, eli huoneilman lämmittämiseen. Voisipa sanoa, että melkeinpä kaikki koneen käyttämä teho käytettiin olohuoneen lämmitykseen. Paha vain, että tavallisella uunin grillivastuksella musiikin kuuntelu on vähän hankalaa.
No juu, mutta utopiat sikseen. Kyllä nuo halpismittarit näyttävät tavalliselle kotitaloudelle ihan riittävän tarkkoja lukemia. Ei niiden perusteella kannata fysiikan lakeja alkaa kumoamaan, mutta aika hyvän kuvan eri laitteiden energiankulutuksesta kyllä saa. Kyllähän sitä voi laskea tarkemminkin puoli-ilmaisilla välineillä, mutta eipä taida uskaltaa opastaa näissä vähän, tuota, vaihtoehtoisissa menetelmissä, jottei homppulan väkiluku ala turhaan laskea. Ne menetelmät on sitäpaitsi opetettu valtaosalle jo yläasteella.
-
-
Viesti Kirjoittaja arijoutsi »
-
Viesti Kirjoittaja Lare »

-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Toinen prossu muuten lisäisi kulutusta tasan 50 wattia.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Meillä on käytössö ilmalämpöpumppu joka tilattiin tuolta : http://www.ahofix.fi. Säästömielessä kyllä erittäin kova peli. Ennen siis sähkölämmitys, ja nyt il-pumppu. Tänä talvena ei tarvinnut edes pattereita päällä pitää kerta ilmasta riitti energiaa lämmön puristukseen. Meidän kulutuksella laskettuna maksi itsensä takaisin noin parissa vuodessa.arijoutsi kirjoitti:Viime keväänä aloin tosissani miettimään miten sais sähkölaskun pienemmäksi. En nyt niitä kaikkia toimia tässä ala kertoileen, mutta viimekuussa kun tuli tasauslasku, niin vähän yli kolmesaturaista mulle palautettiin. Että tälleen.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Kaveri testasi plasmaansa, jonka ohjekirja kertoi vievän 350W, tulokseksi tulikin keskimäärin 165W! Näinkin päin voi mennä jos siihen mittariin on luottamista.Repe Ruutikallo kirjoitti:Mac Proo on sitten tschekattu. Näyttäisi 133 watista ylöspäin haukkaavan. Siis reilut 80 wattia enemmän kuin iMac näyttö pimeänä. Tuohon vielä 10 wattia lisää, kun toinen kovalevy saapuu. Käyttötapojen muutos on jo aloitettu...
Toinen prossu muuten lisäisi kulutusta tasan 50 wattia.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Kunhan ei sitten kesällä viilentelejonesb kirjoitti:Meillä on käytössö ilmalämpöpumppu joka tilattiin tuolta : http://www.ahofix.fi. - - Meidän kulutuksella laskettuna maksi itsensä takaisin noin parissa vuodessa.

-
Viesti Kirjoittaja Vaeltaja »
Kannattas tarkistaa hiukka faktoja, ennen ku letkauttelee...Jamac kirjoitti:Kunhan ei sitten kesällä viilentelejonesb kirjoitti:Meillä on käytössö ilmalämpöpumppu joka tilattiin tuolta : http://www.ahofix.fi. - - Meidän kulutuksella laskettuna maksi itsensä takaisin noin parissa vuodessa.
Viilennys ei kuluta paljo mitään, joten säästöä syntyy.
HÖH! Joo, Joo!
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka