9 to 5 Mac kirjoitti:Apple updates Time Machine and Airport - Now working together!
Apple has now filled what was a gaping hole in their Time Machine backup ecosystem. You can now use Airport connected USB hard drives to backup your Leopard computers. Apple had promised this feature long ago but wasn't able to deliver during the first two releases of Leopard. While this might have been more difficult than originally planned, Apple has now released Airport and Time Machine updates that now allow you to see Airport connected USB drives and back up to them like Time Capsule drives.
Time Machine ja Airport toisistaan tykkää!
-
Time Machine ja Airport toisistaan tykkää!
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Time Machine toimii nyt suoraan Airport Extremelle
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
http://www.engadget.com/2008/03/19/time ... k-feature/
http://www.tuaw.com/2008/03/19/time-mac ... dates-1-0/
http://www.tuaw.com/2008/03/19/is-your- ... ine-happy/
Empä itse usko että Applelta tulee kuitenkaan ihan hetkeen tukea TM backupeille mihin tahansa saatavilla olevaan verkkojakoon (SMB esim).
-
Re: Time Machine ja Airport toisistaan tykkää!
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

-
Viesti Kirjoittaja Macco »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
-
Viesti Kirjoittaja Infant »
-
Re: Time Machine toimii nyt suoraan Airport Extremelle
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Joo, ei varmaankaan, Time Machinen toimintatapa taitaa nojata niin paljon HFS:n joihinkin ominaisuuksiin (käsittääkseni erityisesti hakemistoihin tehtävät hard linkit, joita edes tyypilliset Unix-tiedostojärjestelmät eivät taida tukea?)Matti Niemelä kirjoitti: Empä itse usko että Applelta tulee kuitenkaan ihan hetkeen tukea TM backupeille mihin tahansa saatavilla olevaan verkkojakoon (SMB esim).
Pitää kokeilla, että onko tuolla ominaisuudella minulle käyttöä. Koneeni on g-standardin iBook, joten Time Machine lienee hyvin hidas. Lisäksi nuo USB-levyt pitävät kauheaa ääntä, vaikka ne olisivat toisessa huoneessa. Muuten voisin ehkä piilottaa Extremen ja USB-levyt komerohuoneeseeni, mutta sinne ei taas saa helposti Ethernet-piuhaa.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Juuei: AirDisk toimii vain AirPort Extremen kanssa.Infant kirjoitti:Varmuuden vuoksi, eihän Airport Expressin usb-liitänä tue vieläkään muuta kuin printteriä? Eli Expressiin ei saa kovalevyä toimimaan TM:llä tai ilmankaan?
-
Eikä Extreme tai Capsule tue Airtunesia. :\matteus/2 kirjoitti:Juuei: AirDisk toimii vain AirPort Extremen kanssa.Infant kirjoitti:Varmuuden vuoksi, eihän Airport Expressin usb-liitänä tue vieläkään muuta kuin printteriä? Eli Expressiin ei saa kovalevyä toimimaan TM:llä tai ilmankaan?
Minusta olisi siistiä, jos Apple tekisi uudenlaisen "Mac Minin", jossa olisi mukana langaton tukiasema. Sinne voisi sitten asettaa mitä tahansa langattomia verkkolevyjä, streamata musiikkia tai videota, jne... Kyseessä olisi siis eräänlainen helppokäyttöinen langaton palvelin. Minulle ainakin kelpaisi tuollainen.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Siksi TM tekeekin verkkolevyille imagen jonka tiedostojärjestelmä on HFS+.Thoth kirjoitti:Joo, ei varmaankaan, Time Machinen toimintatapa taitaa nojata niin paljon HFS:n joihinkin ominaisuuksiin (käsittääkseni erityisesti hakemistoihin tehtävät hard linkit, joita edes tyypilliset Unix-tiedostojärjestelmät eivät taida tukea?)
-
Viesti Kirjoittaja pat »
1 kpl MBA, 2 kpl iBook, + 1 kpl uusi extreme johon hubilla 2 eri ulkoista kovoa, + 1 kpl express joka stereoihin liitettynä.
Koko CD-kokoelma ajettuna iTunesin kautta toiselle kovolle ja toinen kovo olisi TimeMachinelle.
Ajatuksena että toinen kovo olisi koko perheen käytössä ja että mistä tahansa koneesta voisi soittaa musaa (iTunesin kirjasto siis toisella kovolla), katsella tallennettuja videopätkiä ja kuvia jne, ja että toinen kovo olisi vain MBA:lle pyhitettynä back-upiksi ja duunitiedostojen säilytystilana.
Voiko siis pitää kaksi kovalevyä eri käyttäjillä ja aiheuttaako ongelmia kun iBookit toimii vaan g-standardilla, ja mitä jos ei vaihdakaan nyky expressiä n-malliin: toimiiko homma silti?
Sori jos kyselen tyhmiä mutta en viitsis hankkia uusia leluja jollei ne sit toimikaan

-
Niin joo, tuolla tavalla se ehkä voisi toimiakin.kermit kirjoitti:Siksi TM tekeekin verkkolevyille imagen jonka tiedostojärjestelmä on HFS+.Thoth kirjoitti:Joo, ei varmaankaan, Time Machinen toimintatapa taitaa nojata niin paljon HFS:n joihinkin ominaisuuksiin (käsittääkseni erityisesti hakemistoihin tehtävät hard linkit, joita edes tyypilliset Unix-tiedostojärjestelmät eivät taida tukea?)
-
Käsittääkseni tuollainen kokoonpano periaatteessa toimii, ellei joku nyt huomaa jotain erityistä syytä, miksei se toimi. Nuo g-standardin iBookit ja Express toimivat kyllä, mutta niissä on se ongelma, että ne hidastavat n-verkkoa. Eli se linkki MBA <-> Extreme toimisi usein nopeammin, jos niitä g-laitteita ei olisi verkossa ollenkaan.pat kirjoitti: Voiko siis pitää kaksi kovalevyä eri käyttäjillä ja aiheuttaako ongelmia kun iBookit toimii vaan g-standardilla, ja mitä jos ei vaihdakaan nyky expressiä n-malliin: toimiiko homma silti?
Lisäksi ainakin g-standardilla tuo Airdisk toimii niin hitaasti, että videoiden katselussa voi tulla ongelmia, varsinkin kun niitä saattaa katsoa monta ihmistä samalla kun MBA tekee backupia. Eli kyllä mielestäni tuolla setupilla alkaa AE:n rahkeet loppua ainakin isojen videoiden (esim. elokuvat) katsomisessa.
Tämän lisäksi iTunes-kirjaston jakaminen usealle käyttäjälle ei käsittääkseni ole ihan ongelmatonta, en ole tosin itse kokeillut.
-
Viesti Kirjoittaja -skit »
Lähtökohta: iMac ja MB, 1TB Western Digital ulkoinen kovalevy ja vanha Airport Express.
Tavoite: Langaton Time Machine varmuuskopiointi molemmilta koneilta, langaton musiikki stereoihin ulkoiselta kovalevyltä.
Mitä luuletteko onnistunko jos laitan airportit samaan verkkoon...
Pahoillani pieni OT.
-
Viesti Kirjoittaja Trex »
-
Viesti Kirjoittaja Molto bene »
Mulla toimii ainakin site, että olen määrittänyt levyn resurssijaon siten että APE:n WPA2 salasana pitää tietää.Trex kirjoitti:Pitääkö seuraava kansainvälisiltä forumeilta poimittu rajoite todella paikkansa: Extreme+AirDisk -yhdistelmällä Time Machine ei toimi, jos yrittää rajoittaa ulkoisen kovalevyn käyttöoikeuksia käyttäjän mukaan (ainakin TM-varmuuskopion osalta). Time Capsulella ongelmaa ei kuulemma ole.
TM toimii...
-
Viesti Kirjoittaja ultimathule »
Kytketään AirPort Extremeen kaksi ulkoista kovalevyä (esim. USB-keskittimen avulla). Toinen levyistä (tai vain sillä oleva osio) jätetään TM:n käyttöön, toista levyä taas käytetään muuhun.
Toimiiko Time Machine eo. tilanteessa (AEBS:ään kytkettävän tietokoneen sisäisen kovalevyn osalta)? (Luonnollisestikaan TM ei varmista mitään ulkoisten kovalevyjen tiedoista.)
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Toimisiko AirDisk, jos Expressin ethernet-liitännän päässä olevan HomePNA- tai ADSL-modeemin toiseen ethernet-liitäntään on kytketty verkkokovalevy? Itselläni tuon tyyppinen järjestelmä toimii tällä hetkellä siten, että HomePNA-modeemissa on kiinni PC-läppäri ja Belkinin WLAN-tukiasema. WLANin päässä olevat macit pääsevät ainakin pc:n tiedostoihin ja päinvastoin. Täytynee lähteä ostoksille, jos tuo toimii...Thoth kirjoitti:Eikä Extreme tai Capsule tue Airtunesia. :\.matteus/2 kirjoitti:Juuei: AirDisk toimii vain AirPort Extremen kanssa.Infant kirjoitti:Varmuuden vuoksi, eihän Airport Expressin usb-liitänä tue vieläkään muuta kuin printteriä? Eli Expressiin ei saa kovalevyä toimimaan TM:llä tai ilmankaan?
-
Viesti Kirjoittaja Grovy »
Tätä asiaa olen itse myös miettinyt... Miten vain G-verkkoa käyttävät laitteet vaikuttavat N-verkon laitteille? Eli onko wlanverkko aina hitaimman laittein mukainen, vai onko se jokaisen "laiteparin" yhteyden mukainen? Eli Air->TC pitäisi olla nopea, mutta verkossa on myös G-verkon PC? PC->TC olisi siis hitaampi...? Jo joku voisi tarkentaa..Thoth kirjoitti:Käsittääkseni tuollainen kokoonpano periaatteessa toimii, ellei joku nyt huomaa jotain erityistä syytä, miksei se toimi. Nuo g-standardin iBookit ja Express toimivat kyllä, mutta niissä on se ongelma, että ne hidastavat n-verkkoa. Eli se linkki MBA <-> Extreme toimisi usein nopeammin, jos niitä g-laitteita ei olisi verkossa ollenkaan.pat kirjoitti: Voiko siis pitää kaksi kovalevyä eri käyttäjillä ja aiheuttaako ongelmia kun iBookit toimii vaan g-standardilla, ja mitä jos ei vaihdakaan nyky expressiä n-malliin: toimiiko homma silti?
Lisäksi ainakin g-standardilla tuo Airdisk toimii niin hitaasti, että videoiden katselussa voi tulla ongelmia, varsinkin kun niitä saattaa katsoa monta ihmistä samalla kun MBA tekee backupia. Eli kyllä mielestäni tuolla setupilla alkaa AE:n rahkeet loppua ainakin isojen videoiden (esim. elokuvat) katsomisessa.
Tämän lisäksi iTunes-kirjaston jakaminen usealle käyttäjälle ei käsittääkseni ole ihan ongelmatonta, en ole tosin itse kokeillut.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja vielä että miten vaikuttaa G-verkkoa käyttävä Express, jos sitä käyttää vaan airtunesiin..?
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Ei toki, vaan sen mukaan mitä tukiasema jakaa, olettaen tietty, että laitteet nopeuteen pystyy.Grovy kirjoitti: Tätä asiaa olen itse myös miettinyt... Miten vain G-verkkoa käyttävät laitteet vaikuttavat N-verkon laitteille? Eli onko wlanverkko aina hitaimman laittein mukainen, vai onko se jokaisen "laiteparin" yhteyden mukainen? Eli Air->TC pitäisi olla nopea, mutta verkossa on myös G-verkon PC? PC->TC olisi siis hitaampi...? Jo joku voisi tarkentaa..![]()
Ja vielä että miten vaikuttaa G-verkkoa käyttävä Express, jos sitä käyttää vaan airtunesiin..?
Jos hitaampia vekottimia on verkossa ne toimii oman kykynsä mukaan.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Minä taas olen käsittänyt, että G-verkon laitteet pakottavat koko N-tukiaseman luoman verkon toimimaan hitaammin. Eli siis jos Time Capsulen verkkoon laittaa G-verkon Expressin, niin myös yhteys N-verkon laite <-> TC voi hidastua.gramdel kirjoitti:Ei toki, vaan sen mukaan mitä tukiasema jakaa, olettaen tietty, että laitteet nopeuteen pystyy.Grovy kirjoitti: Tätä asiaa olen itse myös miettinyt... Miten vain G-verkkoa käyttävät laitteet vaikuttavat N-verkon laitteille? Eli onko wlanverkko aina hitaimman laittein mukainen, vai onko se jokaisen "laiteparin" yhteyden mukainen? Eli Air->TC pitäisi olla nopea, mutta verkossa on myös G-verkon PC? PC->TC olisi siis hitaampi...? Jo joku voisi tarkentaa..![]()
Katso esim: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=279884
"Speed and range will be less if an 802.11a/b/g product joins the network."
-- http://www.apple.com/wifi/80211/
-
-
Thoth kirjoitti:Minä taas olen käsittänyt, että G-verkon laitteet pakottavat koko N-tukiaseman luoman verkon toimimaan hitaammin. Eli siis jos Time Capsulen verkkoon laittaa G-verkon Expressin, niin myös yhteys N-verkon laite <-> TC voi hidastua.gramdel kirjoitti:Ei toki, vaan sen mukaan mitä tukiasema jakaa, olettaen tietty, että laitteet nopeuteen pystyy.Grovy kirjoitti: Tätä asiaa olen itse myös miettinyt... Miten vain G-verkkoa käyttävät laitteet vaikuttavat N-verkon laitteille? Eli onko wlanverkko aina hitaimman laittein mukainen, vai onko se jokaisen "laiteparin" yhteyden mukainen? Eli Air->TC pitäisi olla nopea, mutta verkossa on myös G-verkon PC? PC->TC olisi siis hitaampi...? Jo joku voisi tarkentaa..![]()
Katso esim: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=279884
"Speed and range will be less if an 802.11a/b/g product joins the network."
-- http://www.apple.com/wifi/80211/
Tätä olen miettinytkin, kun olen kuullut kahdenlaista tietoa. Olisi kiva saada varmuus, vaikuttaa kyllä laitehankintoihin jonkun verran.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Hmm. Mulla ei ole kyllä airport extreme/express vaan buffalon n nopeuteen kykeneväinen vempele, tuntuisi ainakin olevan vikkelä vaikka olisikin ei-n laitteita verkossa. Mutta testailenpa tarkemmin.Grovy kirjoitti: Tätä olen miettinytkin, kun olen kuullut kahdenlaista tietoa. Olisi kiva saada varmuus, vaikuttaa kyllä laitehankintoihin jonkun verran.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka