Vaihtoehtoinen soitin
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Vaihtoehtoinen soitin
Viesti Kirjoittaja Dary »
Olen tässä ensimmäisen Maccini kanssa hieman hukassa. Windows-aikana tuli aktiivisimmin käytettyä Winamppia, joka oli kaikin puolin loistava soitin meikäläiselle, mutta tähänpä sitä ei enää saa.
Ongelmaksi iTunesin kanssa muodostuu:
a) Ulkoisella kovalevyllä on suuri määrä kappaleita jotka olen kopioinut faijan koneelta omalleni kun hän rippaili omat cd-levynsä koneelleen, mutta teki tämän osittain WMA-muodossa. Määrä on sen verran iso, etten sitä mielelläni heti tekisi uudestaan. iTunesia en jaksa laittaa konvertoimaan niitä kappaleita, koska se taas vie oman ikuisuutensa näillä musiikkimäärillä ja olen ymmärtänyt että kertaalleen pakattua musiikkia kun periaatteessa pakkaa uudestaan, ei se tee laadullekkaan kovin hyvää. Millä siis pystyisin soittamaan WMA:ta Leopardissa?
b) Suurin osa musiikistani (noin 10 000 kappaletta) on ulkoisella kovalevyllä joka on tuossa pöydän alla ja kun sieltä lisään iTunesin kirjastoon musiikkia, siirtää se musiikin automaattisesti koneen kovalevylle. En välttämättä siis haluaisi pyhittää kolmasosaa koneen kovalevystä pelkälle musiikille, eli millä ohjelmalla voisin lisätä kappaleet kirjastoon ja kuunnella niitä ilman että ne siirtyisivät koneelle?
Ongelmaksi iTunesin kanssa muodostuu:
a) Ulkoisella kovalevyllä on suuri määrä kappaleita jotka olen kopioinut faijan koneelta omalleni kun hän rippaili omat cd-levynsä koneelleen, mutta teki tämän osittain WMA-muodossa. Määrä on sen verran iso, etten sitä mielelläni heti tekisi uudestaan. iTunesia en jaksa laittaa konvertoimaan niitä kappaleita, koska se taas vie oman ikuisuutensa näillä musiikkimäärillä ja olen ymmärtänyt että kertaalleen pakattua musiikkia kun periaatteessa pakkaa uudestaan, ei se tee laadullekkaan kovin hyvää. Millä siis pystyisin soittamaan WMA:ta Leopardissa?
b) Suurin osa musiikistani (noin 10 000 kappaletta) on ulkoisella kovalevyllä joka on tuossa pöydän alla ja kun sieltä lisään iTunesin kirjastoon musiikkia, siirtää se musiikin automaattisesti koneen kovalevylle. En välttämättä siis haluaisi pyhittää kolmasosaa koneen kovalevystä pelkälle musiikille, eli millä ohjelmalla voisin lisätä kappaleet kirjastoon ja kuunnella niitä ilman että ne siirtyisivät koneelle?
MacBook 13" 2.4GHz Intel Core 2 Duo, 2GB, 160GB HD, Double-layer SuperDrive + Samsung SM 205BW
iPod Nano 2.gen 8GB
iPod Nano 2.gen 8GB
-
Re: Vaihtoehtoinen soitin
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuohon WMA kysymykseen on pakko sanoa, että tyhmyydestä sakotetaan. En kyllä keksi yhtään perustetta käyttää WMA formaattia, en yhtään.
Tohon toiseen kysymykseen antaisin sellaisen pienen vinkin, että katsele nyt noita iTunes Asetuksia eri välilehdiltä, sieltä voi löytyä ratkaisu myös tuohon ongelmaan. Ja kun haet ratkaisun itse, opit jotain. Jos minä sanon sen suoraan, et opi mitään.
Tohon toiseen kysymykseen antaisin sellaisen pienen vinkin, että katsele nyt noita iTunes Asetuksia eri välilehdiltä, sieltä voi löytyä ratkaisu myös tuohon ongelmaan. Ja kun haet ratkaisun itse, opit jotain. Jos minä sanon sen suoraan, et opi mitään.
-
Viesti Kirjoittaja Dary »
Kerrotko vielä, kuinka tuo auttaa ongelmassani? Sen tiedän ettei sitä kannata käyttää, mutta ei auta itkeä kun maito on jo maassa. Pointtini oli, että mitä muita soitinvaihtoehtoja Macille on kaikenkaikkiaan olemassa, että voisin testata eri vaihtoehtoja ja sitten päätyä käyttämään sitä, mikä olisi itselleni paras.MacFinn kirjoitti: En kyllä keksi yhtään perustetta käyttää WMA formaattia, en yhtään.
MacBook 13" 2.4GHz Intel Core 2 Duo, 2GB, 160GB HD, Double-layer SuperDrive + Samsung SM 205BW
iPod Nano 2.gen 8GB
iPod Nano 2.gen 8GB
-
Viesti Kirjoittaja carnice »
Esim. Audion 3. EI häävi mutta ajaa asiansa, soittolista on kyllä aivan haitarista.
MBP leit tvoitausnadeit.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Eikös Flip4macin asentaminen tuo wma-tuen iTunesiin? Mielestäni on myös jotain muita plugareita.
Tietty voi olla sama homma kuin omien wma-filujen kanssa. Eli WMP:n joku versio teki ilmeisesti DRM:n myös itse ripattuihin biiseihin, jottei niitä voi kopsata kaverille. Näiden aukisaaminen on aivan mahdotonta macilla. Kaikki softat testattu. Ei onnistu edes kääntö muihin formaatteihin.
Mutta voisin silti sanoa henk.koht. mielipiteenä, että jossain vaiheessa kyllä iskee varmasti se pakko eteen ne kääntää toiseen muotoon, ellei aio sitten jämähtään windowsia käyttämään loppuiäkseen. Kerran se vain kirpaisee. Ei se laatukaan siinä sen rupuisemmaksi muutu, kuin mitä se wma-muodossa jo on.
Ja tuohon b-kohtaan: Kannattaa vähän silmäillä niitä asetuksia ja/tai käyttöohjetta. Kirjaston saa ihan mille levylle tahansa ja saat kyllä estettyä myös sen että iTunes niitä itse järjestelee, jos tahdot. Itse kyllä tykkään siitä että biisit on tuolla kovolla jossain näteissä kansioissa ja iTunes hoitaa. Jos poistan jotain, poistan sen iTunesista ja jos lataan uutta musaa, niin lisään sen iTunesiin. Ihan turha murehtia mikä kansio se nyt oli ja missä, kun siihen ei vain ole tarvetta.
Voit siis joko estää sen että iTunes kopsaa ne omaan kirjastoonsa tiedostotasolla tai sitten voit valita tiedostotasolla kirjaston sijainnin sinne ulkoiselle.
Tietty voi olla sama homma kuin omien wma-filujen kanssa. Eli WMP:n joku versio teki ilmeisesti DRM:n myös itse ripattuihin biiseihin, jottei niitä voi kopsata kaverille. Näiden aukisaaminen on aivan mahdotonta macilla. Kaikki softat testattu. Ei onnistu edes kääntö muihin formaatteihin.
Mutta voisin silti sanoa henk.koht. mielipiteenä, että jossain vaiheessa kyllä iskee varmasti se pakko eteen ne kääntää toiseen muotoon, ellei aio sitten jämähtään windowsia käyttämään loppuiäkseen. Kerran se vain kirpaisee. Ei se laatukaan siinä sen rupuisemmaksi muutu, kuin mitä se wma-muodossa jo on.
Ja tuohon b-kohtaan: Kannattaa vähän silmäillä niitä asetuksia ja/tai käyttöohjetta. Kirjaston saa ihan mille levylle tahansa ja saat kyllä estettyä myös sen että iTunes niitä itse järjestelee, jos tahdot. Itse kyllä tykkään siitä että biisit on tuolla kovolla jossain näteissä kansioissa ja iTunes hoitaa. Jos poistan jotain, poistan sen iTunesista ja jos lataan uutta musaa, niin lisään sen iTunesiin. Ihan turha murehtia mikä kansio se nyt oli ja missä, kun siihen ei vain ole tarvetta.
Voit siis joko estää sen että iTunes kopsaa ne omaan kirjastoonsa tiedostotasolla tai sitten voit valita tiedostotasolla kirjaston sijainnin sinne ulkoiselle.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Pointti on siinä, että mitään hyvää konstia ei enää ole kun ne on jo WMA:na. Joten loppujen lopuksi joudut ne rippaamaan uudestaan. Tässä ketjussa on jo esitetty tosiasiat tosiasioina.Dary kirjoitti:Kerrotko vielä, kuinka tuo auttaa ongelmassani? Sen tiedän ettei sitä kannata käyttää, mutta ei auta itkeä kun maito on jo maassa. Pointtini oli, että mitä muita soitinvaihtoehtoja Macille on kaikenkaikkiaan olemassa, että voisin testata eri vaihtoehtoja ja sitten päätyä käyttämään sitä, mikä olisi itselleni paras.MacFinn kirjoitti: En kyllä keksi yhtään perustetta käyttää WMA formaattia, en yhtään.
-
Viesti Kirjoittaja maxwell »
Moi,
Olen itsekin jo kironnut tovin tuota itunesia ja valitettavasti ei ole olemassa mitään järkevää winampin / foobar:n korvaajaa
OS X:lle. itunesiin en suostu koskemaan pitkällä tikullakaan ja siksi olen käytellyt VLC:tä musiikin toistoon. Se myös tukee WMA:ta
suoraan ilman mitään kikkailuja.
Olen itsekin jo kironnut tovin tuota itunesia ja valitettavasti ei ole olemassa mitään järkevää winampin / foobar:n korvaajaa
OS X:lle. itunesiin en suostu koskemaan pitkällä tikullakaan ja siksi olen käytellyt VLC:tä musiikin toistoon. Se myös tukee WMA:ta
-
Viesti Kirjoittaja MacMivu »
Miksi et suostu koskemaan iTunesiin? Vai onko kyse vain ennakkoluuloista?maxwell kirjoitti:Moi,
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
95% iTunesin haukkujoista ei ole tajunnut miten ohjelma toimii ja tästä syystä on jotain negatiivista. Ei vain jaksa kattella asetuksia, eikä selvittää sopiiko se itselle 
Moni esim. haukkuu iTunesin sen takia, että se lisää aina kaiken kirjastoon, vaikka tahtoisit vain nopsaan kuunnella. Sehän on koko ohjelman pointti
Se on musiikkikirjasto ja soitin. Jos tahtoo vain jotain biisiä nopsaan kuunnella, niin Quick Time Player on siihen oivallinen. Se on itselläkin oletussoittimena, juuri satunnaisia mp3-tiedostojen kuulosteluja varten.
Tosin Quicklookin ansiosta ei tule enää niin käytettyä.

Moni esim. haukkuu iTunesin sen takia, että se lisää aina kaiken kirjastoon, vaikka tahtoisit vain nopsaan kuunnella. Sehän on koko ohjelman pointti

Tosin Quicklookin ansiosta ei tule enää niin käytettyä.
-
Viesti Kirjoittaja Timantti »
Tämän kysymyksen kanssa olen itsekin pähkäillyt pitkään. Totuin kuitenkin iTunesiin ajan kanssa, ja olenkin todennut sen olevan yksinkertaisesti yksi Applen parhaista keksinnöistä.
Koska musiikkikirjastoni on suht laaja, en kuitenkaan haluaisi ihan kaikkea lisätä iTunesiin vähäisen kuuntelun vuoksi. Siksi juuri tuollainen Windowsista tuttu Foobarin tapainen yksinkertaisella käyttöliittymällä ja toimivalla soittolistalla on hakusessa. Käytän QuickTimea yksittäisten kappaleiden kuunteluun esim. jos joku lähettää yhden tai muutaman biisin kuunneltavaksi. QT:sta kun en vaan ole löytänyt minkäänlaista soittolistaa. Iso puutos mielestäni, luulisi tosin, ettei olisi vaikea toteuttaa. Kai Applella on ollut syynsä jättää pois.
Rupesin nyt uudestaan paneutumaan noihin vaihtoehtoisiin soittimiin. Linkkejä löytyi ainakin seuraaviin:
Cellulo
QT XList
Cog
Eli tuntuisihan noita löytyvän. En ole tätä kirjoittaessani vielä yhtäkään kokeillut, mutta äkkiseltään tuo viimeisin, Cog, tuntuisi olevan lähinnä sitä mitä haen. Pitänee siis ensin tutustua siihen. Toivottavasti on muillekin apua. Laittakaa ihmeessä palautetta, koitan muistaa itsekin.
-T
ps. Vielä iTunesista: Musiikin siirtämisessä kirjastoon on tullut pari kertaa vastaan seuraavanlainen ongelma: Kun vetää kansion iTunesiin, kopioituu levy loogisesti kansioon Artisti/Albumi. Siinähän ei ole tietty mitään hätää, paitsi esimerkiksi jossain kokoelmalevyissä, joissa on useita artisteja. Tällöin iTunes saattaa tehdä omat kansiot kaikille biiseille, artistin mukaan, ja albumin haku ei näin oikein onnistu artistin perusteella. Myös esim. Album artin siirto vaikeutuu. Tämä on havaittavissa monissa levyissä, joissa on puutteelliset tagit. Olen itse tehnyt niin, että siirrän alkuperäisen kansion ensin iTunesin kansioon, josta sitten vedän kirjastoon. Näin voi tarkkailla, mitä kansioita ohjelma luo. Ei tietty ole hyvä mennä käsin ropeltamaan kirjastoa, mutta minulla tuo konsti on toiminut tyydyttävästi. Älkööt kuitenkaan luulko väärin, iTunes on loistava ohjelma näistä muutamasta pikku klikistä huolimatta.
pps. Minulla on myös muutamia wma-biisejä. Osaako joku suositella kevyttä konvertteriä niille? Kiitos jo etukäteen![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDIT: Tuo QT Xlist taitaa olla plugin QuickTimeen, eikä tunnu latautuvan mistään. Jos joku löytää toimivan linkin, otan mielelläni vastaan
Koska musiikkikirjastoni on suht laaja, en kuitenkaan haluaisi ihan kaikkea lisätä iTunesiin vähäisen kuuntelun vuoksi. Siksi juuri tuollainen Windowsista tuttu Foobarin tapainen yksinkertaisella käyttöliittymällä ja toimivalla soittolistalla on hakusessa. Käytän QuickTimea yksittäisten kappaleiden kuunteluun esim. jos joku lähettää yhden tai muutaman biisin kuunneltavaksi. QT:sta kun en vaan ole löytänyt minkäänlaista soittolistaa. Iso puutos mielestäni, luulisi tosin, ettei olisi vaikea toteuttaa. Kai Applella on ollut syynsä jättää pois.
Rupesin nyt uudestaan paneutumaan noihin vaihtoehtoisiin soittimiin. Linkkejä löytyi ainakin seuraaviin:
Cellulo
QT XList
Cog
Eli tuntuisihan noita löytyvän. En ole tätä kirjoittaessani vielä yhtäkään kokeillut, mutta äkkiseltään tuo viimeisin, Cog, tuntuisi olevan lähinnä sitä mitä haen. Pitänee siis ensin tutustua siihen. Toivottavasti on muillekin apua. Laittakaa ihmeessä palautetta, koitan muistaa itsekin.
-T
ps. Vielä iTunesista: Musiikin siirtämisessä kirjastoon on tullut pari kertaa vastaan seuraavanlainen ongelma: Kun vetää kansion iTunesiin, kopioituu levy loogisesti kansioon Artisti/Albumi. Siinähän ei ole tietty mitään hätää, paitsi esimerkiksi jossain kokoelmalevyissä, joissa on useita artisteja. Tällöin iTunes saattaa tehdä omat kansiot kaikille biiseille, artistin mukaan, ja albumin haku ei näin oikein onnistu artistin perusteella. Myös esim. Album artin siirto vaikeutuu. Tämä on havaittavissa monissa levyissä, joissa on puutteelliset tagit. Olen itse tehnyt niin, että siirrän alkuperäisen kansion ensin iTunesin kansioon, josta sitten vedän kirjastoon. Näin voi tarkkailla, mitä kansioita ohjelma luo. Ei tietty ole hyvä mennä käsin ropeltamaan kirjastoa, mutta minulla tuo konsti on toiminut tyydyttävästi. Älkööt kuitenkaan luulko väärin, iTunes on loistava ohjelma näistä muutamasta pikku klikistä huolimatta.
pps. Minulla on myös muutamia wma-biisejä. Osaako joku suositella kevyttä konvertteriä niille? Kiitos jo etukäteen
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDIT: Tuo QT Xlist taitaa olla plugin QuickTimeen, eikä tunnu latautuvan mistään. Jos joku löytää toimivan linkin, otan mielelläni vastaan
MacBook 13,3" White / 2,2 GHz / 4 Gb / 120 Gb / SuperDrive / Snow Leopard
iPod Nano 2G 4 Gb . (Product) Red
2 x hopeinen datamöhkäle ja lituska näyttö
Pomi PC1000 14" / 1GHz / 228 Mb / 20 Gb / SlaX
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Kokoelmalevyt menevät iTunesissa Kokoelmat-hakemiston alle, jos jostain syystä haluat niitä kurkata Finderin kautta. Näin siis vain jos tagit ovat kunnossa.Timantti kirjoitti:Musiikin siirtämisessä kirjastoon on tullut pari kertaa vastaan seuraavanlainen ongelma: Kun vetää kansion iTunesiin, kopioituu levy loogisesti kansioon Artisti/Albumi. Siinähän ei ole tietty mitään hätää, paitsi esimerkiksi jossain kokoelmalevyissä, joissa on useita artisteja. Tällöin iTunes saattaa tehdä omat kansiot kaikille biiseille, artistin mukaan, ja albumin haku ei näin oikein onnistu artistin perusteella. Myös esim. Album artin siirto vaikeutuu. Tämä on havaittavissa monissa levyissä, joissa on puutteelliset tagit.
Mac Mini 2 GHz | 4 GB | 500 GB | Lion
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Viesti Kirjoittaja Timantti »
Joo, tageista juuri. Osa musiikista on niin vanhaa, ettei siihen aikaan ole tageja tunnettukaan. Huomasin tosin äsken, että iTunesissahan on oletuksena soittolista "Äskettäin lisätyt", josta voi tarkistaa, onko biisit nimetty oikein tms. Siitä voi sitten muokkailla tarpeen mukaan. Ei tietty kannata siirtää isoa kasaa kerralla, kun siihen listaan ei ilmeisesti mene kuin rajattu määrä biisejä.Crimson kirjoitti:Kokoelmalevyt menevät iTunesissa Kokoelmat-hakemiston alle, jos jostain syystä haluat niitä kurkata Finderin kautta. Näin siis vain jos tagit ovat kunnossa.
Kokeilin muuten noita ehdottamiani ohjelmia, mutta ainoastaan Cog on oikeastaan "oikea" musiikkisoitin. Se tosin vaikuttaa hyvinkin pätevältä.
-T
ps. Osaakos muuten joku kertoa, että mihin Album art -kuvat tallentuu? Kun tähän asti olen tehnyt niin, että olen siirtänyt ne ensin albumin kansioon ja sieltä sitten vetänyt tietojen muokkauksen kautta kohdalleen. Meinaan vaan, että jos ne kopioituu jonnekin tuossa prosessissa, niin voisi jättää taas yhden välivaiheen pois.
MacBook 13,3" White / 2,2 GHz / 4 Gb / 120 Gb / SuperDrive / Snow Leopard
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Sitä soittolistaa voi muokata, jolloin voi valita, kuinka monta viimeksi lisättyä kappaletta näytetään.Timantti kirjoitti:... Huomasin tosin äsken, että iTunesissahan on oletuksena soittolista "Äskettäin lisätyt", josta voi tarkistaa, onko biisit nimetty oikein tms. Siitä voi sitten muokkailla tarpeen mukaan. Ei tietty kannata siirtää isoa kasaa kerralla, kun siihen listaan ei ilmeisesti mene kuin rajattu määrä biisejä.
Kun levynkansi lisätään käsipelillä, se liitetään itse musiikkitiedostoon. iTunes Storesta haetut kuvat menevät omaan kansioonsa iTunes Library -kansiossa. Scriptillä tällaisetkin kannet saa ympättyä tiedostoon. Tässä, (Embed Artwork 1.1)Timantti kirjoitti:ps. Osaakos muuten joku kertoa, että mihin Album art -kuvat tallentuu? Kun tähän asti olen tehnyt niin, että olen siirtänyt ne ensin albumin kansioon ja sieltä sitten vetänyt tietojen muokkauksen kautta kohdalleen. Meinaan vaan, että jos ne kopioituu jonnekin tuossa prosessissa, niin voisi jättää taas yhden välivaiheen pois.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Viesti Kirjoittaja maxwell »
Ei, kyse ei ole siitä, että en olisi jaksanut tutustua kyseiseen tuotteeseen vaan sen pari ominaisuutta mitkä eivät lämmitä.MacMivu kirjoitti:Miksi et suostu koskemaan iTunesiin? Vai onko kyse vain ennakkoluuloista?maxwell kirjoitti:Moi,
a) tagipohjaisuus.
- Osa musiikistani on tagitonta (eikä niin pieni osa). iEatBrainz tjsp. sai osan tageista paikoilleen, mutta siltikin luvattoman iso osa musiikista on ilman tageja.
b) Serverilläni, missä musiikkini sijaitsee, on web-käyttöliittymä musiikkistriimeriini (http://www.gnump3d.org) joka, tagejen puutteesta johtuen, käyttää hakemistorakennetta
musiikin listaukseen. Olen kasannut kirjastoni muotoon
<musiikin kategoria> / bändi / vuosiluku-levy
jotta rakenne ei olisi liian syvä.
c) UPNP -striimerini myös käyttää tuota hakemistorakennetta hyväkseen, ei tue tageja.
d) Musiikkihakemistoni on edelleen elämisvaiheessa ja välillä siirtelen musiikkia hakemistosta A hakemistoon B jonka jälkeen iTunes kuolla kupsahtaa kun tuota levyä ei löytynytkään
sieltä, mistä se alunperin löytyi. Kyllä, olen myös kokeillut jotain scriptaa, mikä tekee autorebuild:n itunesin tietokannalle jos hakemistorakenne alla muuttuu, mutta en saanut sitä kunnolla toimimaan (en vain
osaa)
Lupaan kokeilla jälleen uudestaan itunesia kun siihen tulee se pahuksen <check-the-folder-if-changes-rebuildtjspDB> -täppä.
14 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka