Safari ja käytettävyys
-
Safari ja käytettävyys
Viesti Kirjoittaja honpsu »
1. Tabien sammutusnappula toimii ja on sijoitettu huonosti - kymmenen vahingossa sammutettua tabia päivänaikana, einäin. Toimii huomattavasti paremmin Firefoxissa.
2. Uusien sivujen avauslogiikka, klikkaat esim. widgetistä linkkiä Safari avaa sen avonaisen sivun päälle eikä uuteen tabiin tai edes uuteen ikkunaan, einäin. Tämäkin toimii paremmin Firefoxissa.
Lisäksi ADBlockit on lähes välttämättömyys, nykyiset Flash-mainostäytteiset sivut kyykyttävät uudenkarhean MacBookin puhkumaan punaisena. En ole tutkinut, mutta ilmeisesti vastaavia kuitenkin Safarillekkin saa.
Ainoat plussat Safarille tulee sliipatummasta ulkonäöstä joka integroituu paremmin OS X:ään.
Ilmeisesti mitään perustavanlaatuista syytä ei ole Safarissa pysyä, mutta miten te muutte olette kokeneet Firefox vs. Safari tilanteen? Kumpi on tullut jäädäkseen? Etuja miksi pitäytyä Safarissa?
iPhone 4 32Gb
-
Re: Safari ja käytettävyys
Viesti Kirjoittaja 15379093 »
Monet pienet asiat pitävät minut Safarilla, toki on asioita joihin odotan kehitystä tai paremminkin vaihtoehtoisia ratkaisumalleja. Safarille pisteet täältä, On muuten duuni Puuceessä myös Safari.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja deep »
En ymmärrä1. Tabien sammutusnappula toimii ja on sijoitettu huonosti - kymmenen vahingossa sammutettua tabia päivänaikana, einäin. Toimii huomattavasti paremmin Firefoxissa.
Löytyy asetuksista: "Open links from applications:". Itselläni avaa joka kerta widgetistä uuteen tabiin.2. Uusien sivujen avauslogiikka, klikkaat esim. widgetistä linkkiä Safari avaa sen avonaisen sivun päälle eikä uuteen tabiin tai edes uuteen ikkunaan, einäin. Tämäkin toimii paremmin Firefoxissa.
Safarissa sivulta sanan hakeminen on toteutettu aivan ylivoimaisesti verrattuna mihinkään kokeilemaani selaimeen. On toki muitakin mutta tuo nyt tuli mieleen. Täälläkin on duunin puuceessä Safari.lmeisesti mitään perustavanlaatuista syytä ei ole Safarissa pysyä, mutta miten te muutte olette kokeneet Firefox vs. Safari tilanteen? Kumpi on tullut jäädäkseen? Etuja miksi pitäytyä Safarissa?
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
1. Siis kun Tabien sammutusnappula on vasemmalla kun se Firefoxissa on oikealla. Miten pärjäät auton ratissa, kun niissä on kymmeniä kytkimiä ja kaikissa eri merkeissä/malleissa eri paikoissa.honpsu kirjoitti:1. Tabien sammutusnappula toimii ja on sijoitettu huonosti - kymmenen vahingossa sammutettua tabia päivänaikana, einäin. Toimii huomattavasti paremmin Firefoxissa.
2. Uusien sivujen avauslogiikka, klikkaat esim. widgetistä linkkiä Safari avaa sen avonaisen sivun päälle eikä uuteen tabiin tai edes uuteen ikkunaan, einäin. Tämäkin toimii paremmin Firefoxissa.
Lisäksi ADBlockit on lähes välttämättömyys, nykyiset Flash-mainostäytteiset sivut kyykyttävät uudenkarhean MacBookin puhkumaan punaisena. En ole tutkinut, mutta ilmeisesti vastaavia kuitenkin Safarillekkin saa.
2. Asetukset kuten sanottu.
Käännän tämä toisin päin, miksi käyttäisin Firefoxia? Caminokin on paremmin Macille tehty. Ja OmniWeb 5.7 on mainio, sillä nytkin surffaan. No, eniten tulee silti Safaria käytettyä.
Noihin mainoksiin. Miten MacBook menee kyykkyyn flashista kun mun PB G4 ei mee? No, http://www.tietokone.fi flashit kaataa selaimen, mutta niin ne kaataa kaikki muutkin. Ja noista mainoksista sivustot saa tuloja eikä mun tarvii maksaa käydäkseni niillä.
-
Kun tartut esineestä, tartut sitä lähimmästä kulmasta, eikö? Onkin siis hyvin loogista sijoittaa esineen itsetuhonappi juuri siihen ensimmäiseen tarttumakohtaan. Not.MacFinn kirjoitti: Siis kun Tabien sammutusnappula on vasemmalla kun se Firefoxissa on oikealla. Miten pärjäät auton ratissa, kun niissä on kymmeniä kytkimiä ja kaikissa eri merkeissä/malleissa eri paikoissa.
Lisäksi Firefoxissa se itsetuhonappula ei ole näkyvillä ellei ko. tabi ole valittuna. Eli vaihdettaessa tabia ei virhelaukauksia voi tulla. Safarissa niitä tulee taas kokoajan, ja mahdollisesti tärkeätkin sivut katoavat tuhkana tuuleen ellei ole vielä ehtinyt bookmarkata.
Niinhän se löytyy, ja on asetettukkin, mutta silti avaa jo avoinna olevan sivun päälle. Firefox hoitaa tämän paremmin.deep kirjoitti: Löytyy asetuksista: "Open links from applications:". Itselläni avaa joka kerta widgetistä uuteen tabiin.
iPhone 4 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja deep »
Ja tämä "lähin kulma" on vasen reuna, piste? Itselleni se jostain syystä on se oikean puoleinen...Kun tartut esineestä, tartut sitä lähimmästä kulmasta, eikö? Onkin siis hyvin loogista sijoittaa esineen itsetuhonappi juuri siihen ensimmäiseen tarttumakohtaan. Not.
Lisäksi, eikö olisi epäloogista laittaa sitä rastia oikeaan reunaan kun nuo liikennevalotkin on tuolla vasemmalla?
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
OS X sammutus nappi on vasemmalla. Sammutetun saa auki reopenilla tai historiassa voit mennä siihen sivulle, jonka sammutit.honpsu kirjoitti:Nyt tuli mitta täyteen, olen yrittänyt nyt n. kuukauden ajan siirtyä käyttämään Safaria Firefoxin sijaan mutta mahdotonta.
1. Tabien sammutusnappula toimii ja on sijoitettu huonosti - kymmenen vahingossa sammutettua tabia päivänaikana, einäin. Toimii huomattavasti paremmin Firefoxissa.
Eipäs avaa. Se vaan näyttää että avaisi vanhan päälle. Safarissa kun sivu avautuu (latautuu), niin se edellinen tabi näkyy silti aikaa siinä. Itseänikin hämäsi se että ladatessa näytetään vanhaa sivu (ja se ei välttämättä ole aktiivinen = linkit ei toimi).honpsu kirjoitti: 2. Uusien sivujen avauslogiikka, klikkaat esim. widgetistä linkkiä Safari avaa sen avonaisen sivun päälle eikä uuteen tabiin tai edes uuteen ikkunaan, einäin. Tämäkin toimii paremmin Firefoxissa.
Empä kommentoi.honpsu kirjoitti: Lisäksi ADBlockit on lähes välttämättömyys, nykyiset Flash-mainostäytteiset sivut kyykyttävät uudenkarhean MacBookin puhkumaan punaisena. En ole tutkinut, mutta ilmeisesti vastaavia kuitenkin Safarillekkin saa.
Safari on tullut jäädäkseen. Yksinkertaisen simppeli ja hyvä tuki Leopardiin. Tuttujen Windows koneille asentanut Safarin, jos olen joutunut niitä käyttämään. Sen verran bugittaa, että josksu vie tolkuttomasti prossu teho ja MB:n tuuletin huutaa. Sitten sammutan sen ja käynnistän uudelleen, jonka jälkeen "Reopen all windows from last session".honpsu kirjoitti: Ainoat plussat Safarille tulee sliipatummasta ulkonäöstä joka integroituu paremmin OS X:ään.
Ilmeisesti mitään perustavanlaatuista syytä ei ole Safarissa pysyä, mutta miten te muutte olette kokeneet Firefox vs. Safari tilanteen? Kumpi on tullut jäädäkseen? Etuja miksi pitäytyä Safarissa?
Edit:
Safarin haku toiminto on parempi kuin Firefoxissa.
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja atheos »

Ainoa mistä oikeasti tykkään enemmän Safarissa on WebKitin renderöinti, se on nopeampi ja nätimpi. Aijai kun saisi Firefox 3:n WebKit-moottorilla...

http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja tsehov »
FF:iin saa kyllä kivoja lisäpalikoita - kuten FireFTP, jota yhä käytän web-sivujen siirtämiseen palvelimille - mutta Safariin jo tottuneena täytyy sanoa että sekä FF että Camino ovat jotensakin kömpelöitä verrattuina Safariin. Otetaanpa esimerkiksi sivun vieritys; sekä FF:lla että C:lla vieritys on erittäin kankeata ja nykivää, kun taas Safari vierittää sivuja niin sulavasti että ...
Safariin siirtyneenä täytyy mainita että on aiheellista investoida n. 9€ PithHelmet -nimiseen ohjelmaan saadakseen turhat - ja usein vastenmieliset - flash -mainokset kuoletettua vex. Firefoxissahan saman tehtävän hoitaa ilmainen FlashBlock.
Tietty multakin löytyy Opera ja Firefox Macbookiltani jotta voin testata nettisivuja - joita teen hieman niin kuin työkseni - mutta omassa käytössäni Safari varustettuna PithHelmetillä vastaa tarpeitani enemmän kuin hyvin.
Lopuksi: Safari noudattaa nykyisiä web-standarteja (esim. Acid3-testi) melko selkeästi paremmin kuin muut selaimet. Tämä kiinnostanee kaikkia niitä jotka puuhailevat web-sivujen parissa.
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Siitä en Safarissa pidä, että se rantapallottaa liian helposti joitakin sekunteja avatessaan taustalle sivua uuteen tabiin. Se pitäisi säikeistää ja priorisoida niin, että etutabi pidettäisiin aina jouhevana. Silloin tällöin Safari myös minun käytössäni kaatuu, mutta aika harvoin 2.0:n jälkeen.
-
Viesti Kirjoittaja tsehov »
Hmmm... Mulla ei tapahdu kumpaakaan mainitsemaasi ongelmaa juurikaan koskaan. En edes muista milloin mulla olisi Safari kaatunut, vaikka selaankin nettiä hyvin paljon.Sleepperi kirjoitti:Siitä en Safarissa pidä, että se rantapallottaa liian helposti joitakin sekunteja avatessaan taustalle sivua uuteen tabiin. Se pitäisi säikeistää ja priorisoida niin, että etutabi pidettäisiin aina jouhevana. Silloin tällöin Safari myös minun käytössäni kaatuu, mutta aika harvoin 2.0:n jälkeen.
-
Liikennevalot ovat sikäli huono vertaus että ne eivät ole "tiellä", ainoa syy mennä vasempaan ylänurkkaan ovat liikennevalot. Toisin taas safarissa kun kaksi asiaa tapahtuu pienessä tilassa, tabin sammutus ja sen valinta. Haluat valita tabin niin sammutatkin sen. Länsimaisia kieliä kun luetaan vasemmalta oikealle, ja navigointijärjestelmät on pääasiassa sijoitettu vasempaan reunaan, vaeltelee se hiirikin eniten vasemmassa reunassa, joten tällöin "poistieltä" asetelma olisi tabien asemassa oikeassa reunassa kuten Firefoxissa.deep kirjoitti:Ja tämä "lähin kulma" on vasen reuna, piste? Itselleni se jostain syystä on se oikean puoleinen...Kun tartut esineestä, tartut sitä lähimmästä kulmasta, eikö? Onkin siis hyvin loogista sijoittaa esineen itsetuhonappi juuri siihen ensimmäiseen tarttumakohtaan. Not.
Lisäksi, eikö olisi epäloogista laittaa sitä rastia oikeaan reunaan kun nuo liikennevalotkin on tuolla vasemmalla?
Pieniä asioita, mutta käytettävyyden kannalta suuria. Ehkei korostu niin kovin suuresti isommilla näytöillä kun MacBook kun tabeille on oikeasti tilaa, ja oma käyttö kun on valjastaa monia tabeja käyttöön yhtäaikaa.
Jos nyt yritän kasvaa ylitse tästä yksinomaisesta ongelmasta niin tosiaan Safari miellyttää silmää "Applemaisuudellaan", samoin kyllä myös Firefox 2, mutta ei aivan niin täydellisesti. Mutta minne ollaankaan menty Firefox 3:sessa? Jotain Microsoft IE fanien miellyttämistä, minne on jäänyt yksinkertaisuus!? Pyöreitä muotoja, virtaviivaisuutta, näyttävyttä, ääääh, mitä tämä oikein on? Toivottavasti ei lopullisessa versiossa nähtävää.
Itseasiassa nyt kun mainitsit, uusimmilla päivityksillä (ja leopardilla) Safari tosiaankin kaatuilee sanoisinko n. joka toinen päivä, mutta tämä nyt ei ole niin kovinkaan ärsyttävää, vaan enemmänkin ymmärrettävää, toisinkuin henkilökohtaista käyttöäni haittaavat selkeät käyttöliittymän suunnittelumokat. 8)tsehov kirjoitti:Hmmm... Mulla ei tapahdu kumpaakaan mainitsemaasi ongelmaa juurikaan koskaan. En edes muista milloin mulla olisi Safari kaatunut, vaikka selaankin nettiä hyvin paljon.Sleepperi kirjoitti:Siitä en Safarissa pidä, että se rantapallottaa liian helposti joitakin sekunteja avatessaan taustalle sivua uuteen tabiin. Se pitäisi säikeistää ja priorisoida niin, että etutabi pidettäisiin aina jouhevana. Silloin tällöin Safari myös minun käytössäni kaatuu, mutta aika harvoin 2.0:n jälkeen.
iPhone 4 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Mutta Safarin kaatuiluun: Itse olen leopardin myötä huomannut samaa (ei nyt sentään joka päivä. Mitä FireFoxia käyttänyt, niin tiheämmin se minulla kaatuu), mutta kiitos leopardin, se osaa kertoa myös kaatuessaan syyn. Tähän mennessä joka kerta on johtunut joko FlashPlayerista tai CocoaSuitesta. Eli siis plugineista. Joten Safarin syyttäminen tästä on sinänsä vähän epäreilua.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Firefoxista kaipaan:
- find-as-you-type (ei tarttis painaa omppu-äffää)
- recently closed tabs -valikko
- tabin sulkeminen hiiren keskipainikkeella (ei tarttis osua hiirellä niin tarkasti)
- hakukoneiden lisääminen (on mulla se lisähärpäke jolla niitä saa lisää, mutta siitä en diggaa. Firefoxissa onnistuu niin kätevästi)
-
Viesti Kirjoittaja ajp »
Miten tuo reopen toimii, kun en ole siihen aikaisemmin törmännyt? Firefoxista kaipaan sitä selkeää "undo close tab" -toimintoa, jolla vahingossa suljetun tabin saa tabilistasta heti takaisin auki ilman mihinkään historiaan menemistä. Samoin bookmarkit on selkeämmin Tuliketussa.Hepo kirjoitti:OS X sammutus nappi on vasemmalla. Sammutetun saa auki reopenilla tai historiassa voit mennä siihen sivulle, jonka sammutit.honpsu kirjoitti:Nyt tuli mitta täyteen, olen yrittänyt nyt n. kuukauden ajan siirtyä käyttämään Safaria Firefoxin sijaan mutta mahdotonta.
Safaria tulee kuitenkin käytettyä nykyään sen pienistä puutteista huolimatta. Töissä PC-koneella Firefoxia.
-
Viesti Kirjoittaja sivullinen »
Olen kuitenkin Firefoxista kaivannut aina aktiivisia kirjanmerkkejä (live bookmarks). Minulla tulee selaimeen useita rss-virtoja blogeista ja uutispalveluista. Olen lisännyt rss-syötteet selaimeni kirjanmerkkipalkkiin. Safarissa joudun erikseen avaamaan jokaisen feedin, jotta voin tarkistaa onko siihen tullut mielenkiintoisia viestejä. Firefoxissa voin yksinkertaisesti silmäillä feedin otsikot läpi, siirtymättä pois nykyiseltä sivulta (kts. oheinen kuva).

Aktiiviset kirjanmerkit Firefoxissa
Safarin ja Firefoxin kirjanmerkkipalkkien käytössä on muuten jännä ero (mielestäni Firefoxin eduksi). Kun avaa hiirellä klikkaamalla kirjanmerkkipalkissa olevan kansion, saa Firefoxissa auki minkä tahansa toisen kirjanmerkkipalkin kansioista vain viemällä hiiren osoittimen sen päälle. Safarissa jokainen kansio pitää klikata erikseen auki, ja tämä on minusta toisinaan ärsyttävää.
Siirryin muutama viikko takaperin käyttämään uusinta Firefoxin betaversiota ja totesin, että nyt Firefoxikin alkaa olla salonkikelpoinen myös Macille. Nopeus on hyvä ja ulkoasunkin sain muutettu Safarimaiseksi täälläkin mainitun GrApple-teeman avulla.
Päivän mietelause: http://sivullinen.kapsi.fi/?p=3
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Ilmaisella SafariPlussalla onnistuu myös. Se tosin blokkaa oletuksena kaikki flashit, mikä on minusta parempi.Jamac kirjoitti:Minulla Flashit blokkaa SafariBlock-niminen ohjelma. Ilmainen ja hyvä se on ollut.
Safari3 kaatuu joskus sammuessaan, tai oikeastaan menee jumiin, muuten ei juurikaan ole kaatuillut ilman flashien avustusta.
Bookmarkit ärsyttävät minuakin, mutta kun selain toimii muuten niin lupsakasti. Täydellistä selainta ei tosin ole vielä tehtykään.
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Safari on minulle sopivan yksinkertainen. En kaipaa ziljoonaa lisäominaisuutta, joita FF:ssä on. Lisäksi se on jotenkin tukkoisan oloinen alapalkkeineen. Mieleen tulee, että olen juuttunut jonnekin ikkunaan enkä pääse ulos.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Onko Windowsin Safarissa värienhallintaa? Itse en huomaa eroa Windowsin selainten kesken.Mikael K. kirjoitti:Toimiiko värinhallinta jo uudessa FF:ssä? Se on minulle tärkeä surffaillessa. Selaan paljon valokuvia ja niiden värien näkyminen oikein on minulle tärkeää.
Safari on minulle sopivan yksinkertainen. En kaipaa ziljoonaa lisäominaisuutta, joita FF:ssä on. Lisäksi se on jotenkin tukkoisan oloinen alapalkkeineen. Mieleen tulee, että olen juuttunut jonnekin ikkunaan enkä pääse ulos.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Eräs testisivu http://www.digistar.com/~dmann/profile_test/
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Windowsin värihallinta on ilmeisesti oma juttunsa. Kaveri selosti miten se toimii mutta minulta se meni ohi totaalisesti, kun Windows ei ole tuttu. Jotenkin niin se meni, että yksi sun toinen systeemi muokkaa värejä ja milloinkaan ei voi olla varma onko juuri se oikea systeemi käytössä. Ne pomppaavat pois päältä itsekseen tai valitsevat jonkin jutun jossakin toisaalla määritellyn jutun perusteella. Juu, kuulostaa hämärältä mutta tuon verran ymmärsin insinöörikielestä.Sherukka kirjoitti:Onko Windowsin Safarissa värienhallintaa? Itse en huomaa eroa Windowsin selainten kesken.Mikael K. kirjoitti:Toimiiko värinhallinta jo uudessa FF:ssä? Se on minulle tärkeä surffaillessa. Selaan paljon valokuvia ja niiden värien näkyminen oikein on minulle tärkeää.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Tuo olikin hyvä sivu, toimii, kiitos!kermit kirjoitti:On siinä. Kettu kolmosessa se ei taas ole oletuksena päällä. Pitää muuttaa gfx.color_management.enabled = true (osoiteriville about:config).
Eräs testisivu http://www.digistar.com/~dmann/profile_test/
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka