Maksaako Wlanin käyttö?
-
-
Re: Maksaako Wlanin käyttö?
Viesti Kirjoittaja The-M »

iPhone 3G | 8Gt | 2.2 (5G77) | Jailbreaked
"If there be only hours, at least learn what there is time to learn."
-
Viesti Kirjoittaja Gle0 »
-
Viesti Kirjoittaja Kasimir »
Toi on täysin pitävä tieto. Helsingin sanomissa jotain tänään oli juuri tästä ja korvaukset olivat kivan summaiset....The-M kirjoitti:Ja muistathan ettei toisten yksityisiä wlaneja saa (saisi) käyttää ilman lupaa, vaikkei niissä salausta olisikaan...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
iMac 27"
iPod Touch 1st Generation
-
Viesti Kirjoittaja iJPS »
Joo, 6 päiväsakkoa.Kasimir kirjoitti:Toi on täysin pitävä tieto. Helsingin sanomissa jotain tänään oli juuri tästä ja korvaukset olivat kivan summaiset....The-M kirjoitti:Ja muistathan ettei toisten yksityisiä wlaneja saa (saisi) käyttää ilman lupaa, vaikkei niissä salausta olisikaan...
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Naap ... 5235577447
-
Viesti Kirjoittaja massmasa »
Nyt hei valot päälle! Onhan iPod Touch:ssakin wlan, eikä siihen mitään simmiä laitella... Eli vastaus on lyhyesti: Ei maksa!Gle0 kirjoitti:Entä maksaako toi wlanin käyttö liittymän puolelta?
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
AW3 Nike+
MBPr
TV
Air2
TC
-
Viesti Kirjoittaja mylman »
Eikös wlani aina maksa jotain jolekkin. joten Maksaa!massmasa kirjoitti:Nyt hei valot päälle! Onhan iPod Touch:ssakin wlan, eikä siihen mitään simmiä laitella... Eli vastaus on lyhyesti: Ei maksa!Gle0 kirjoitti:Entä maksaako toi wlanin käyttö liittymän puolelta?
-
AW3 Nike+
MBPr
TV
Air2
TC
-
My bad. vastasin muka tuohon ekaan vähän vaillinnaiseen kysymykseen jolla keskustelu alkoi.massmasa kirjoitti:Yleensä en ala väittelemään, mutta mylman, sitä kysyttiinkiin maksaako wlan käytti simmin puolelta jotain... Eikä minun tietääkseni kukaan operaattori siitä mitään velota (?) Se onkin sitten eri asia otetaanko siihen mukaan yleiset maksulliset wifit, mutta eihän niittenkään maksua kerätä simmisi tarjoajan mukaan.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
AW3 Nike+
MBPr
TV
Air2
TC
-
Viesti Kirjoittaja kampela »
Minulle maksoi. Omaa tyhmyyttä. Innoissani kokeilin kaikkea wlanilla ja vasta kun soneralta tuli lasku, tajusin että iPhone ottaa aina yhteyttä myös gprs:llä jollei sitä ole otettu pois päältä. Maksoi 80 euroa tämä tyhmyys.Gle0 kirjoitti:otsikko kertoo kaiken.
-
-
Viesti Kirjoittaja most_uniQue »
Sen takia iPhonen mukana tulevassa liittymassa on unlimited data, mutta eikos suomessakin ole mobiililaajakaista tjsp?kampela kirjoitti:Minulle maksoi. Omaa tyhmyyttä. Innoissani kokeilin kaikkea wlanilla ja vasta kun soneralta tuli lasku, tajusin että iPhone ottaa aina yhteyttä myös gprs:llä jollei sitä ole otettu pois päältä. Maksoi 80 euroa tämä tyhmyys.Gle0 kirjoitti:otsikko kertoo kaiken.
-
Viesti Kirjoittaja iJPS »
On, melkeimpä jokainen operaattori tarjoaa kiinteähintaisia paketteja. Mun mielestä ehdottomasti tälläinen kannattaa ottaa, jos haluaa iPhoneaan edes jotenkin käyttää. Tai voihan sillä tietty pelkästään vaikka soitella, mut niin voi myös tusina-Noksuillakin. 8)most_uniQue kirjoitti:...mutta eikos suomessakin ole mobiililaajakaista tjsp?
-
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
mie nimenomaan (köyhänä pihinä) luulin että siellä missä joku tarjoaa (oikeasti ilmaiseksi) langatonta nettiä, niin säästää sen operaattorin perimän datasiirron...
olen esim. muutaman kerran koulussa ollut wlanin tarpeessa ilman kannettavaa ja ajattelin että joskus kun omistaisi iPhonen niin tuo ongelma ratkeaisi!
vaikka enpä ole tutustunt niihin datapakettien tai yleensäkään datasiirron hintoihin, kun ei sille ole mulla niin paljon tarvetta.
-
Viesti Kirjoittaja wanders »

Jatketaan sotkemista (vaikka kyseessä on päivänselvä asia)
WLANia voi ostaa ja sitä voi saada ilmaiseksi. Monet tässä ketjussa vastanneet ovat LUULLEET käyttäneensä wlania, mutta ovat käyttäneet GPRS:ää (tms.).
WLANia voi ostaa esim. lentokentillä, satamaterminaaleissa ja muissa yleisöpaikoissa. Ilmaista WLANia saa siellä, missä paikan ylläpitäjä katsoo sen tukevan hänen liiketoimintaansa. Esim. Tallinnassa saa ilmaista WLANia vaikka Stockmannin kahvilassa, Amarillon terassilla, ym.
WLAN = Wireless LAN, ei ole varsinaisesti tekemisissä puhelinliikenteen kanssa, vaikka käyttääkin ilmeisesti samoja lähettimiä.
Ymmärtäkää vaikka niin, että kun iPod Touch pystyy käyttämään WLANia, eikä se ole puhelin eikä sisällä SIM-korttia.
-
Viesti Kirjoittaja wanders »
Koulussahan voipi olla tarpeessa.mun_kero kirjoitti: olen esim. muutaman kerran koulussa ollut wlanin tarpeessa ilman kannettavaa ja ajattelin että joskus kun omistaisi iPhonen niin tuo ongelma ratkeaisi!
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
No jos koulusi tarjoaa ilmaista wlan-verkkoa, niin sinnehän sitä sitten tarvetta tyydyttämään...

-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Verrattuna Englantiin niin kiitettävä määrä noita avoimia ovia tuntui olevan Helsingissä... täälläkun kaikissa on lukko.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Eikö se nyt oo selvää että maksaa jos gprs:ää käyttää. Jos käyttää WLANia niin joku siitä maksaa. Kun käytän kotona Wlania maksan sen itse ja kun käytän kahvilassa niin kahviloitsija, jos ei sitten peri minulta maksua erikseen vaikkapa euron/30min tms.
Jos kysytään että maksaako Wlanin käyttö niin maksaa, mutta ei välttämättä sulle. Täysin toinen asia on Edge/Gprs-yhteys. Ilmaisia en ole nähnyt ja en ymmärrä että kuinka joku voisi pärjätä jolalin kiinteällä esim.25mt:n datapaketilla iPhonen kanssa. Lähes kaikilla operaattoreilla kun on jatkuvasti auki oleva Edge yhteyteen sopiva data-vaihtoehto alkaen 9€.
Vaikka Wlani on päällä asetuksista niin silti se puhelin ihan itse osaa vaihtaa edgen, jos nyt ei satu olemaan vapaata langatonta verkkoa läsnä ja tästä ilmeisesti syntyy se oma tyhmyys josta sakotetaan ja josta yllä on mainittu.
Vastasin tähän vaikka hemmetti mikä ketju onkin. Ajatelkaa ihmiset.
JA VIELÄ SITTEN PS:
Tämmöisen näin aamun lehdessä tänään
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Jos löydät jostain lukitsemattoman polkupyörän, katsotko senkin olevan tarkoitettu kenen tahansa käytettäväksi?IIIMacci kirjoitti:Suomessa on yllättävän monessa paikassa avoin WLAN verkko - siitä että onko niitä oikeus käyttää laillisesti en tiedä, mutta itse tulkitsen niin että jos jolllain on ovi auki ja levällään niin se tarkoittaa että tervetuloa sisään. Mistä noista tietää että onko ne tarkoitettu julkisiksi vai onko ne vaan vahingossa auki!?? Mä en lähtis stressaamaan asiasta jos nyt et systemaattisesti ja tiedostaen käytä vaikka naapurin nettiä röyhkeästi ja säännöllisesti hyväkseen...
-
öööö....hyvä pointti....öööökermit kirjoitti:Jos löydät jostain lukitsemattoman polkupyörän, katsotko senkin olevan tarkoitettu kenen tahansa käytettäväksi?IIIMacci kirjoitti:Suomessa on yllättävän monessa paikassa avoin WLAN verkko - siitä että onko niitä oikeus käyttää laillisesti en tiedä, mutta itse tulkitsen niin että jos jolllain on ovi auki ja levällään niin se tarkoittaa että tervetuloa sisään. Mistä noista tietää että onko ne tarkoitettu julkisiksi vai onko ne vaan vahingossa auki!?? Mä en lähtis stressaamaan asiasta jos nyt et systemaattisesti ja tiedostaen käytä vaikka naapurin nettiä röyhkeästi ja säännöllisesti hyväkseen...
Jos ovi on auki voiko siitä mennä sisään? Jos kirkon ovi on kiinni, miten sinne pääsee tai sieltä pois?
Kohta onneksi saadaan oikeuden päätös siihen saanko käyttää naapurin verkkoa vai en.
-
Viesti Kirjoittaja ogc »

OT: Tamperella Rosson vieressä löysi phonella noin 10 wlania joista 4 avoimia ^^ . Kyllä niitä ihan hyvin löytyy

-
Viesti Kirjoittaja Kasimir »
iMac 27"
iPod Touch 1st Generation
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Heh heh... jaksetaan viisastella kaikki jookosmylman kirjoitti:öööö....hyvä pointti....öööökermit kirjoitti:Jos löydät jostain lukitsemattoman polkupyörän, katsotko senkin olevan tarkoitettu kenen tahansa käytettäväksi?IIIMacci kirjoitti:Suomessa on yllättävän monessa paikassa avoin WLAN verkko - siitä että onko niitä oikeus käyttää laillisesti en tiedä, mutta itse tulkitsen niin että jos jolllain on ovi auki ja levällään niin se tarkoittaa että tervetuloa sisään. Mistä noista tietää että onko ne tarkoitettu julkisiksi vai onko ne vaan vahingossa auki!?? Mä en lähtis stressaamaan asiasta jos nyt et systemaattisesti ja tiedostaen käytä vaikka naapurin nettiä röyhkeästi ja säännöllisesti hyväkseen...
Jos ovi on auki voiko siitä mennä sisään? Jos kirkon ovi on kiinni, miten sinne pääsee tai sieltä pois?
Kohta onneksi saadaan oikeuden päätös siihen saanko käyttää naapurin verkkoa vai en.

Esim. Verkon tarjoaja maksaa mitä todennäkösemmin jokatapauksessa sen kuukausittaisen maksunsa käytti sitä muutama ohikulkija vai ei... eli sä et varasta mitään vaan käytät avointa olevaa palvelua hyväksesi. + Wlania käyttämällä tuskin aiheutat liittymän haltijalle mitään extrakustannuksia! Joten moni jätttää verkon hyvää hyvyyttään auki sillä itte ei sitä kuitenkaan käytä ns. kokorahan edestä - onko siinä sitten mitään väärää?? Ei minusta - operaattorit muutenkin riistää kansalaisia ylihinnottelullaan.
Ja tosiaan omaa tyhmyyttähän se on jos verkkoa ei lukita - mielestäni tässä pitäisi oikeuden päättää niin että mikäli verkko on auki se tarkoittaa että sitä saa käyttää ja mikäli se on kiinni niin sitten - se on sillä selvä. Murtautuminen verkkoon on varmasti kaikille yksiselitteinen asia.
Mulla näkyy tässä kotona 8 wlania ja kaikki on lukittu - onko sitten aihetta kääntyä suomalaisten operaattorien puoleen ja syyttää heitä aukinaisten liittymien kauppaamisesta - ja tiedottamisen vähyydestä!?? Pitäisi boxit olla valmiiksi konffattu lukkoon ja avain sopparin mukana.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Viesti Kirjoittaja EJMV »
Pöh. Piratismin kannattajat perustelevat juuri samalla tavalla. Itse rinnastan avoimien (joita ei sellaisiksi ole tarkoitettu) verkkojen käytön melko samanlaiseksi vapaamatkustamiseksi. Wippies yms on täysin eri asia ja kannatettava sellainen.IIIMacci kirjoitti:
Heh heh... jaksetaan viisastella kaikki jookosJos rupeette kelaa vähäänkään tätä asiaa kelaa niin tossa puhutaan ihan eri asiasta kuin pyörän pöllimisestä. A.) Mistä tiedät että verkko ei ole julkinen eli tarkoituksella yleiseen käyttöön jaettu? b.) Mistä voit kysyä verkon käyttöön lupaa? - puhelin numeroa kun ei Wlanin tunnuksessa ole... se nyt on selvää että toisen fyysista omaisuutta saa varastaa mut nää hommat on pikkusen monimutkaisempia.
Esim. Verkon tarjoaja maksaa mitä todennäkösemmin jokatapauksessa sen kuukausittaisen maksunsa käytti sitä muutama ohikulkija vai ei... eli sä et varasta mitään vaan käytät avointa olevaa palvelua hyväksesi. + Wlania käyttämällä tuskin aiheutat liittymän haltijalle mitään extrakustannuksia! Joten moni jätttää verkon hyvää hyvyyttään auki sillä itte ei sitä kuitenkaan käytä ns. kokorahan edestä - onko siinä sitten mitään väärää?? Ei minusta - operaattorit muutenkin riistää kansalaisia ylihinnottelullaan.
Ja tosiaan omaa tyhmyyttähän se on jos verkkoa ei lukita - mielestäni tässä pitäisi oikeuden päättää niin että mikäli verkko on auki se tarkoittaa että sitä saa käyttää ja mikäli se on kiinni niin sitten - se on sillä selvä. Murtautuminen verkkoon on varmasti kaikille yksiselitteinen asia.
Mulla näkyy tässä kotona 8 wlania ja kaikki on lukittu - onko sitten aihetta kääntyä suomalaisten operaattorien puoleen ja syyttää heitä aukinaisten liittymien kauppaamisesta - ja tiedottamisen vähyydestä!?? Pitäisi boxit olla valmiiksi konffattu lukkoon ja avain sopparin mukana.
Noo.. mielipideasioita ennen selkeää lainsäädäntöä. Mielipidehän on kuin se kuuluisa takapuolen aukko. Jokaisella on omansa ja yleensä ei olla pidetty toisten sellaisesta.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Edit: Ja jottei ihan hurskasteluksi mene, niin kumpaakin toimintaa olen jossain vaiheessa tehnyt. Ei tehnyt silloin pahaa, nyt parantelen tapojani, kun on palkkatöissä.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka