Maksaako Wlanin käyttö?
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
-
Re: Maksaako Wlanin käyttö?
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Lisäänpä vielä sen verran, että vaikka jotkut kahviloiden, lentoasemien, yms, WLAN:it tosiaan ovat maksullisia, ne pitää yleensä maksaa etukäteen eikä niitä voi oikein käyttää vahingossa niin, että jälkeenpäin tulisi jostain lasku.
-
Viesti Kirjoittaja ogc »
Piratismista tämä kyllä eroaa siinä, että verkon haltija ei todennäköisesti kuitenkaan pyri saamaan verkostaan tuottoa. Joten avointa verkkoa käyttämällä ei omistaja mitään menetä. Piratismin tapauksessa voi tavallaan ajatella kuitenkin että vaikka se ei ole suoraan pois niin omistaja menettää sen rahan mitä piratisti olisi aidosta joutunut maksamaan, kun ei nyt välttämättä sitä aitoa ostakaan. Itsehän en loppu viimein ajattele edes piratismista noin mutta yleinen käsite tuo.EJMV kirjoitti:Pöh. Piratismin kannattajat perustelevat juuri samalla tavalla. Itse rinnastan avoimien (joita ei sellaisiksi ole tarkoitettu) verkkojen käytön melko samanlaiseksi vapaamatkustamiseksi. Wippies yms on täysin eri asia ja kannatettava sellainen.IIIMacci kirjoitti:
Heh heh... jaksetaan viisastella kaikki jookosJos rupeette kelaa vähäänkään tätä asiaa kelaa niin tossa puhutaan ihan eri asiasta kuin pyörän pöllimisestä. A.) Mistä tiedät että verkko ei ole julkinen eli tarkoituksella yleiseen käyttöön jaettu? b.) Mistä voit kysyä verkon käyttöön lupaa? - puhelin numeroa kun ei Wlanin tunnuksessa ole... se nyt on selvää että toisen fyysista omaisuutta saa varastaa mut nää hommat on pikkusen monimutkaisempia.
Esim. Verkon tarjoaja maksaa mitä todennäkösemmin jokatapauksessa sen kuukausittaisen maksunsa käytti sitä muutama ohikulkija vai ei... eli sä et varasta mitään vaan käytät avointa olevaa palvelua hyväksesi. + Wlania käyttämällä tuskin aiheutat liittymän haltijalle mitään extrakustannuksia! Joten moni jätttää verkon hyvää hyvyyttään auki sillä itte ei sitä kuitenkaan käytä ns. kokorahan edestä - onko siinä sitten mitään väärää?? Ei minusta - operaattorit muutenkin riistää kansalaisia ylihinnottelullaan.
Ja tosiaan omaa tyhmyyttähän se on jos verkkoa ei lukita - mielestäni tässä pitäisi oikeuden päättää niin että mikäli verkko on auki se tarkoittaa että sitä saa käyttää ja mikäli se on kiinni niin sitten - se on sillä selvä. Murtautuminen verkkoon on varmasti kaikille yksiselitteinen asia.
Mulla näkyy tässä kotona 8 wlania ja kaikki on lukittu - onko sitten aihetta kääntyä suomalaisten operaattorien puoleen ja syyttää heitä aukinaisten liittymien kauppaamisesta - ja tiedottamisen vähyydestä!?? Pitäisi boxit olla valmiiksi konffattu lukkoon ja avain sopparin mukana.
Noo.. mielipideasioita ennen selkeää lainsäädäntöä. Mielipidehän on kuin se kuuluisa takapuolen aukko. Jokaisella on omansa ja yleensä ei olla pidetty toisten sellaisesta.
Edit: Ja jottei ihan hurskasteluksi mene, niin kumpaakin toimintaa olen jossain vaiheessa tehnyt. Ei tehnyt silloin pahaa, nyt parantelen tapojani, kun on palkkatöissä.
Selkeytyksenä siis : minä en myy w-lan yhteyttäni, joten en myöskään menetä mitään vaikka joku sitä ilman lupaani käyttäisi.
E: niin ja ne jotka myyvät wlaniaan (kahvilat jne), pitävät kyllä poikkeuksetta verkkoa suljettuna ja rahaa vastaan saa tunnukset. Muutenhan asia olisi sama kuin että bändi laittaisi itse levynsä levitykseen vertaisverkkoihin.
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Tuolla maailman kaupungeilla kävellessä esim. iPhone ja iPod Touch taitavat mitään kysymättä liittyä johonkin avoimeen verkkoon, jos sellaisia on tarjolla. Olisi aika karua, jos se olisi vieläpä rikollista. Tietysti se voi olla jonkin verran eri asia, jos käyttää päivittäin naapurin avointa verkkoa, jotta ei tarvitse itse hankkia nettiä, mutta siltikin naapurin olisi parasta lukita verkko. Ehkä noiden tukiasemien hallintaohjelmien pitäisi esimerkiksi defaultina laittaa tavallinen taavikin laittamaan tukiasemalleen jonkin salasanan.
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Jos nyt et rupeis rikolliseksi mua yleisellä foorumilla maalaamaan!! Jos vastaat vaikkapa tohon mun kysymykseen A.) (Mistä tiedät että verkko ei ole julkinen eli tarkoituksella yleiseen käyttöön jaettu?) niin jatketaan asiallisella linjalla.EJMV kirjoitti:Pöh. Piratismin kannattajat perustelevat juuri samalla tavalla. Itse rinnastan avoimien (joita ei sellaisiksi ole tarkoitettu) verkkojen käytön melko samanlaiseksi vapaamatkustamiseksi...IIIMacci kirjoitti:
Heh heh... jaksetaan viisastella kaikki jookosJos rupeette kelaa vähäänkään tätä asiaa kelaa niin tossa puhutaan ihan eri asiasta kuin pyörän pöllimisestä. A.) Mistä tiedät että verkko ei ole julkinen eli tarkoituksella yleiseen käyttöön jaettu? b.) Mistä voit kysyä verkon käyttöön lupaa? - puhelin numeroa kun ei Wlanin tunnuksessa ole... se nyt on selvää että toisen fyysista omaisuutta saa varastaa mut nää hommat on pikkusen monimutkaisempia.
Esim. Verkon tarjoaja maksaa mitä todennäkösemmin jokatapauksessa sen kuukausittaisen maksunsa käytti sitä muutama ohikulkija vai ei... eli sä et varasta mitään vaan käytät avointa olevaa palvelua hyväksesi. + Wlania käyttämällä tuskin aiheutat liittymän haltijalle mitään extrakustannuksia! Joten moni jätttää verkon hyvää hyvyyttään auki sillä itte ei sitä kuitenkaan käytä ns. kokorahan edestä - onko siinä sitten mitään väärää?? Ei minusta - operaattorit muutenkin riistää kansalaisia ylihinnottelullaan.
Ja tosiaan omaa tyhmyyttähän se on jos verkkoa ei lukita - mielestäni tässä pitäisi oikeuden päättää niin että mikäli verkko on auki se tarkoittaa että sitä saa käyttää ja mikäli se on kiinni niin sitten - se on sillä selvä. Murtautuminen verkkoon on varmasti kaikille yksiselitteinen asia.
Mulla näkyy tässä kotona 8 wlania ja kaikki on lukittu - onko sitten aihetta kääntyä suomalaisten operaattorien puoleen ja syyttää heitä aukinaisten liittymien kauppaamisesta - ja tiedottamisen vähyydestä!?? Pitäisi boxit olla valmiiksi konffattu lukkoon ja avain sopparin mukana.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Miksi sinun pitää mennä sellaiseen verkkoon josta et tiedä onko se tarkoitettu yleiseen käyttöön vai ei?
-
Viesti Kirjoittaja EJMV »
Rauhaa kaikille.
Asiallisesti toki yritän. Perustelen siis hieman mielipidettäni.
)
Näinhän tuo on. Se on tosin epäuskottavaa, että ihminen, joka OSAA hakea avoimia verkkoja, ei tiedosta, mikä verkko on oikeasti tarkoitettu avoimeksi ja mikä ei. Useimmiten ne vahingossa avoimet ovat SSID zyxel, thomson tai muita vastaavia.
Ja avoimeksi tarkoitetun erottaa juurikin siitä, että kauppa,hotelli, baari, kaupunki tai mikä vaan mainostaa sitä ja on SSID:ltään myös tunnistettavissa. Sitten on tietty nämä, jotka eivät tiedosta oikeasti, että ei ole enää olemassa mitään muuta täysin ilmaista, kuin hengittäminen. Joku maksaa aina.
Hmm ehkä hieman kärjistettyä. Pitäisiköhän avata hyväntekeväisyytenä oma verkko, kun asun opiskelijatalon vieressä. Ikään kuin omantunnon puhdistamiseksi. Joskus käytin yhden lukukauden erään opiskelijataloni tytön ZYXEL yhteyttä
Piti kiittää kukilla kauden loputtua ja kertoa, kuinka verkko suljetaan. ![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tarkoitin ajatusta siitä, että toisten verkkoja saa käyttää, kun ne operaattoritkin niin paljon tienaavat. Sitä en hyväksy. Verkon pitäjänä en ole kateellinen siitä, että toiset saa jotain ilmaiseksi, mistä itse maksan, vaan en kannata kaistan "lainaamista" toiselta. Verkon omistaja häviää myös tietoturvassa(mitä ei itse tosin tiedosta,kun pitää avointa verkkoaogc kirjoitti:
Piratismista tämä kyllä eroaa siinä, että verkon haltija ei todennäköisesti kuitenkaan pyri saamaan verkostaan tuottoa. Joten avointa verkkoa käyttämällä ei omistaja mitään menetä. Piratismin tapauksessa voi tavallaan ajatella kuitenkin että vaikka se ei ole suoraan pois niin omistaja menettää sen rahan mitä piratisti olisi aidosta joutunut maksamaan, kun ei nyt välttämättä sitä aitoa ostakaan. Itsehän en loppu viimein ajattele edes piratismista noin mutta yleinen käsite tuo.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ogc kirjoitti: E: niin ja ne jotka myyvät wlaniaan (kahvilat jne), pitävät kyllä poikkeuksetta verkkoa suljettuna ja rahaa vastaan saa tunnukset. Muutenhan asia olisi sama kuin että bändi laittaisi itse levynsä levitykseen vertaisverkkoihin.
Näinhän tuo on. Se on tosin epäuskottavaa, että ihminen, joka OSAA hakea avoimia verkkoja, ei tiedosta, mikä verkko on oikeasti tarkoitettu avoimeksi ja mikä ei. Useimmiten ne vahingossa avoimet ovat SSID zyxel, thomson tai muita vastaavia.

Hmm ehkä hieman kärjistettyä. Pitäisiköhän avata hyväntekeväisyytenä oma verkko, kun asun opiskelijatalon vieressä. Ikään kuin omantunnon puhdistamiseksi. Joskus käytin yhden lukukauden erään opiskelijataloni tytön ZYXEL yhteyttä
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Mielestäni tunnistan helpostikin avoimet verkot juuri noista tunnuksista ja paikasta, jossa olenIIIMacci kirjoitti:
Jos nyt et rupeis rikolliseksi mua yleisellä foorumilla maalaamaan!! Jos vastaat vaikkapa tohon mun kysymykseen A.) (Mistä tiedät että verkko ei ole julkinen eli tarkoituksella yleiseen käyttöön jaettu?) niin jatketaan asiallisella linjalla.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Harvemmin ne on nimetty tyyliin Free Public Wifi (tommonen tosin löytyy mutta ei mua ainakaan päästännyt nettiin)....kermit kirjoitti:Miksi sinun pitää mennä sellaiseen verkkoon josta et tiedä onko se tarkoitettu yleiseen käyttöön vai ei?
-
Tosiaan. Unohtui täysin.
Kannattaa varoa avoimia verkkoja, joista ei tiedä mitään. Niihin liittyminen ei ole ainakaan PC koneella erityisen turvallista. Huomasin joskus, kuinka PC koneeni palomuuri asetti WLAN verkon johon liityin luotetuksi, jolloin se jakaa samat kansiot verkkoon, kuin kotona. Avoimia verkkoja voidaan pitää avoimena myös houkuttelu tarkoituksena.
Kannattaa varoa avoimia verkkoja, joista ei tiedä mitään. Niihin liittyminen ei ole ainakaan PC koneella erityisen turvallista. Huomasin joskus, kuinka PC koneeni palomuuri asetti WLAN verkon johon liityin luotetuksi, jolloin se jakaa samat kansiot verkkoon, kuin kotona. Avoimia verkkoja voidaan pitää avoimena myös houkuttelu tarkoituksena.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Ei sillä verkon nimellä ole väliä...IIIMacci kirjoitti:Harvemmin ne on nimetty tyyliin Free Public Wifi (tommonen tosin löytyy mutta ei mua ainakaan päästännyt nettiin)....kermit kirjoitti:Miksi sinun pitää mennä sellaiseen verkkoon josta et tiedä onko se tarkoitettu yleiseen käyttöön vai ei?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
ja sitähän se tarjoaa...siksi wlanin omaavaa puhelinta olen välillä kaivannut!wanders kirjoitti:Koulussahan voipi olla tarpeessa.mun_kero kirjoitti: olen esim. muutaman kerran koulussa ollut wlanin tarpeessa ilman kannettavaa ja ajattelin että joskus kun omistaisi iPhonen niin tuo ongelma ratkeaisi!![]()
No jos koulusi tarjoaa ilmaista wlan-verkkoa, niin sinnehän sitä sitten tarvetta tyydyttämään...

pyydän nöyrästi anteeksi että kysyin tyhmyyksiä, mutta tää joukkohysteria sai minut jälleen kerran epäilemään omaa tietouttani IT-asioista!

pitää nyt vielä kiltisti maksaa nykyinen kytky pois ja toivoa että iPuhelinta pukataan suomen markkinoille vuoden sisään...ja nokialaiseen en rahaani laita!
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka