Tuota kantaa en ole tajunnut huomioida, kun olen ihmetellyt Linkolan rutinoita liiasta ihmismäärästä. Äijä kun on itse vieläkin törsäämässä kärsivän maapallon resursseja siinä missä me muutkin huonot ihmiset...matteus/2 kirjoitti:..Uskon, että esimerkiksi mainittu Satu Hassi pystyy paljon paremmin toimimaan vihreiden arvojen puolesta Brysselissä ja Suomessa vaikuttavana poliittisena toimijana, kuin lentokoneet hylkäävänä yksittäisenä ihmisenä.
Matkustatko eettisesti?
Sana on (melkein) vapaa.
-
Re: Matkustatko eettisesti?
Viesti Kirjoittaja p-veli »
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Suuryritykset ja suuryritykset.. kiinalaiset tuskin jättäisivät matkapuhelinta tai läppäriä hankkimatta tai tuottamatta maailmanmarkkinoille vaikka yksikään alan suuri toimija ei kiinaan asettuisi. Tarjolla olevat mallit ja merkit olisivat vain korkeintaan kiinalaisia.Sherukka kirjoitti:
Väärin! Eivät kiinalaiset ole tuhoamassa maailmaa vaan meidän rakastamat suuryritykset. Kiina oli vain yksi esimerkki, valitse itse oma suosikki-halpamaasi. Me tuhoamme nämä maat!
EDIT: Ok, luin itsekin uudestaan.
Kuitenkin viimekädessä sylttytehdas löytyy niiden kuluttajien joukosta jotka ostavat tuota muista arvoista piittaamatonta roinaa vain siksi että se on halvempaa kuin kestävämpien menetelmien mukaan tuotettu vastaava tavara. Suuryritysen kontolle asia on toki aina helppoa sälyttää ja pestä omat kätensä asiasta.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
-
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Mielenkiintoinen aihe, monellakin tapaa. Ympäristöstä nyt lienee turha puhua: nykymittareilla matkustaminen on epäekologista kääntelee asiaa miten vain. Mutta entä se yhteiskunnallinen vaikutus? Matkailua voi tehdä niin monella tavalla. Harva niistä varsinaisesti epäeettisiä on.
Itse matkailun ammattilaisena tulee asiaa katseltua aika monestakin vinkkelistä. Ensinnäkin pitäisi ymmärtää että eriarvoisuutta on aina ja kaikkialla. Se että sinä voit matkustaa kertoo että olet jo Suomenkin mittakaavassa parempiosainen, muusta maailmasta nyt puhumattakaan. Eikä puhuta pelkästään rahasta vaan sosioekonomiasta, terveydestä ja vaikka mistä. Toisaalta eriarvoisuus pitää nähdä normaalina osana yhteiskuntaa ja ymmärtää että siitä ei koskaan päästä eroon. Vaikka ei varsinaisesti vastustaisi eriarvoisuutta niin vähän kannattaa kuitenkin miettiä kenelle massejaan syytää. Selväähän se on, että ei sitä Kenialaista hotellia pidä mikään lannevaatteessa kulkeva maajussi vaan joko länsiraha tai joku paikallinen ökyporvari. Mutta sama se on Suomessakin. Ei hotelliyö Helsingin keskustassa ainakaan tasoita tulonjakoa Suomessa. Toki alkuperäisessä viestissä tarkoitettiin varmaan lähinnä ääri-ilmiöitä, mutta aivan samoin voit matkustaa sinne Brasiliaan tai Keniaan kunhan mietit mitä teet.
Eli jos haluaa pohtia eriarvoisuutta niin tärkeää olisi miettiä kenelle rahansa anttaa. Että käyttäisi rahaa nimenomaan paikallisten palveluihin ja tuotteisiin. Tällöin todellakin autat sitä yhteiskuntaa ja niitä ihmisiä joita tapaat. Itse olen pitänyt tuota ohjeenani ja koen että olen omalla matkustamisellani pystynyt tuomaan rahaa perheisiin joilla sitä ei liikaa ole ja ennen kaikkea jakamaan paikallisten kanssa kokemuksia heidän maastaan ja toisaalta Suomesta. Itse lähes hyljeksin ajatusta että mennään minne halutaan ja miten vain. Kyllä paikallisia pitää arvostaa ja muistaa että rahojen tai viihde-elektroniikan levittely köyhässä maassa ei ole kovin nöyrää. Paremman vastaanoton saat kun olet lähempänä paikallista väestöä.
Matkustamisella voi olla monenlaisia funktioita. Yksi katselee kauniita erilaisia maisemia, toinen etsii sitä täydellistä golfkenttää (St Andrews:in Old Coursen laidalla käytiin just yks päivä
ja kolmas hellii makuaistiaan. Kulttuurinvaihtoon pyrkivä matkailu on mielestäni erittäin suositeltavaa. Ihmisten ja paikallisen elämänmenon kohtaaminen, kokemusten jakaminen ja jopa ystävyys. Kannattaa myös huomioida että moni eettisesti kestävä ratkaisu on myös ekologisempi kuin moni muu: paikallinen palvelu ja tuote on pääsääntöisesti ekologisempi kuin kansainvälisen yrityksen vastaava. Olin viikonloppuna Skye:n saarella käymässä ja oli hienoa ravintolassa syödä paikallista kalaa, juoda 20 kilometrin päässä pantua olutta ja jälkiruuaksi nauttia hyvää 10 kilometrin päässä tislattua Talisker-viskiä. Rahani menivät kokonaisuudessaan paikallisille tuottajille. Burger King -ateria olisi ollut monilta vaikutuksiltaan huomattavan erilainen ratkaisu.
Kaikkein syvimpiin juttuihin, ihmisoikeustilanteisiin tai politiikkaan on matkailijan tietenkin vaikea päästä kiinni. Toisaalta tulee muistaa että maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin miltä se sanomalehdessä näyttää. Sanoisinkin että Kiinan Tiibetin politiikan takia ei kannata olla matkustamatta Kiinaan, koska matkustamattomuutesi ei siellä ketään auta. Eli vaikuta päätöksilläsi niihin asioihin joihin voit ja jätä sinun ulottumattomissasi olevat heille, joille ne kuuluvat.
Yrittäjän näkökulmasta nousee esiin sama lause jonka olen heittänyt ennenkin: olisin pirun rikas jos en olisi niin hemmetin hyvätapainen
Maailma olisi pullollaan hyviä liikeideoita jos vaan antaisi sydän (ja laki) myöten toteuttaa niitä. Kyllä meilläkin on keskusteltu matkailutuotteista, joita en ole itse halunnut lähteä toteuttamaan, koska ne eivät mielestäni ole 'oikein'. Minä teen mieluummin huonosti bisnestä kuin myyn arvoni.
Ja Sherukka: miten et osaa sanoa mikä tuotteista olisi eettisemmin (tai ekologisemmin?) tuotettuja kuin toiset? Etkö usko reiluun kauppaan? Etkö usko luomuun? Vai etkö usko että kotimainen huonekalu olisi tuotettu paremmissa oloissa kuin kiinalainen? Kyllä nuo ainakin itselleni ovat aika selkeitä juttuja.
Itse matkailun ammattilaisena tulee asiaa katseltua aika monestakin vinkkelistä. Ensinnäkin pitäisi ymmärtää että eriarvoisuutta on aina ja kaikkialla. Se että sinä voit matkustaa kertoo että olet jo Suomenkin mittakaavassa parempiosainen, muusta maailmasta nyt puhumattakaan. Eikä puhuta pelkästään rahasta vaan sosioekonomiasta, terveydestä ja vaikka mistä. Toisaalta eriarvoisuus pitää nähdä normaalina osana yhteiskuntaa ja ymmärtää että siitä ei koskaan päästä eroon. Vaikka ei varsinaisesti vastustaisi eriarvoisuutta niin vähän kannattaa kuitenkin miettiä kenelle massejaan syytää. Selväähän se on, että ei sitä Kenialaista hotellia pidä mikään lannevaatteessa kulkeva maajussi vaan joko länsiraha tai joku paikallinen ökyporvari. Mutta sama se on Suomessakin. Ei hotelliyö Helsingin keskustassa ainakaan tasoita tulonjakoa Suomessa. Toki alkuperäisessä viestissä tarkoitettiin varmaan lähinnä ääri-ilmiöitä, mutta aivan samoin voit matkustaa sinne Brasiliaan tai Keniaan kunhan mietit mitä teet.
Eli jos haluaa pohtia eriarvoisuutta niin tärkeää olisi miettiä kenelle rahansa anttaa. Että käyttäisi rahaa nimenomaan paikallisten palveluihin ja tuotteisiin. Tällöin todellakin autat sitä yhteiskuntaa ja niitä ihmisiä joita tapaat. Itse olen pitänyt tuota ohjeenani ja koen että olen omalla matkustamisellani pystynyt tuomaan rahaa perheisiin joilla sitä ei liikaa ole ja ennen kaikkea jakamaan paikallisten kanssa kokemuksia heidän maastaan ja toisaalta Suomesta. Itse lähes hyljeksin ajatusta että mennään minne halutaan ja miten vain. Kyllä paikallisia pitää arvostaa ja muistaa että rahojen tai viihde-elektroniikan levittely köyhässä maassa ei ole kovin nöyrää. Paremman vastaanoton saat kun olet lähempänä paikallista väestöä.
Matkustamisella voi olla monenlaisia funktioita. Yksi katselee kauniita erilaisia maisemia, toinen etsii sitä täydellistä golfkenttää (St Andrews:in Old Coursen laidalla käytiin just yks päivä

Kaikkein syvimpiin juttuihin, ihmisoikeustilanteisiin tai politiikkaan on matkailijan tietenkin vaikea päästä kiinni. Toisaalta tulee muistaa että maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin miltä se sanomalehdessä näyttää. Sanoisinkin että Kiinan Tiibetin politiikan takia ei kannata olla matkustamatta Kiinaan, koska matkustamattomuutesi ei siellä ketään auta. Eli vaikuta päätöksilläsi niihin asioihin joihin voit ja jätä sinun ulottumattomissasi olevat heille, joille ne kuuluvat.
Yrittäjän näkökulmasta nousee esiin sama lause jonka olen heittänyt ennenkin: olisin pirun rikas jos en olisi niin hemmetin hyvätapainen
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja Sherukka: miten et osaa sanoa mikä tuotteista olisi eettisemmin (tai ekologisemmin?) tuotettuja kuin toiset? Etkö usko reiluun kauppaan? Etkö usko luomuun? Vai etkö usko että kotimainen huonekalu olisi tuotettu paremmissa oloissa kuin kiinalainen? Kyllä nuo ainakin itselleni ovat aika selkeitä juttuja.
-
Viesti Kirjoittaja JAK »
Tämähän ei eetisyyteen tietenkään kuulu, mutta kun Suomalaiset turistit suunnistavat Bangogiin 747:lla, menee petroolia noin 110000-120000 kiloa. Lentopetroolin ominaispainohan on noin 0.800.
Jännittävän Anarkistinen Rinkelileipuri ja Irokeesi
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Olipa antoisa kirjoitus.Pbman kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe, monellakin tapaa...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Jaoin ketjun toivomusten mukaisesti. Uusi ketju täällä . ![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja kuriton »
Mielenkiintoista, mikähän tuossa on aihe?amanita kirjoitti:Jaoin ketjun toivomusten mukaisesti. Uusi ketju täällä .

-
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Olemisen ja elämisen tyhjyys tietysti.kuriton kirjoitti:Mielenkiintoista, mikähän tuossa on aihe?amanita kirjoitti:Jaoin ketjun toivomusten mukaisesti. Uusi ketju täällä .
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Kerro kerro kuvastin, on Tulppu maassa kaunehin.
-
- Ylläpitäjä
Konehuoneen nappulat sekosivat, ja tuo kuriton oli salamannopea! Nyt pitäisi linkin olla kohdallaan.kuriton kirjoitti:Mielenkiintoista, mikähän tuossa on aihe?amanita kirjoitti:Jaoin ketjun toivomusten mukaisesti. Uusi ketju täällä .
Tänään ei ole modeiluni kirkkaimpia päiviä....
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Se on varmaankin se Salamijakkin ehdottama virtuaalikeskustelupalsta (vai mikä se nyt olikaan).kuriton kirjoitti:Mielenkiintoista, mikähän tuossa on aihe?amanita kirjoitti:Jaoin ketjun toivomusten mukaisesti. Uusi ketju täällä .

-
Viesti Kirjoittaja kuriton »
Nyt tästä ei ota selvää enää erkkikään!amanita kirjoitti:Jaoin ketjun toivomusten mukaisesti. Uusi ketju täällä .
-
- Ylläpitäjä
Siinä se on ihan selkeästi se uusi ketju. Malttia ystäväiseni, malttia!kuriton kirjoitti:Nyt tästä ei ota selvää enää erkkikään!amanita kirjoitti:Jaoin ketjun toivomusten mukaisesti. Uusi ketju täällä .

-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Mutta oikeastaan olen sitä mieltä, että matkustakaa hyvät ihmiset rohkeasti niihin arveluttaviin paikkoihin jonkun Kanarian saarten sijasta! En usko, että maailma siitä ainakaan huonompaan suuntaan muuttuisi.
(Törmäsin muuten sattumalta Suomalaisesssa kirjakaupassa Madventures-porukan esiintymiseen ja ostin heidän kirjansa nimikirjoitusten kera. Sitä selailtuani ostin myös heidän DVD-boksinsa. Good stuff. En ollut aikaisemmin katsellut heidän seikkailujaan televisiosta, koska en juurikaan katso televisiota tai edes omista moista laitetta.)
(Törmäsin muuten sattumalta Suomalaisesssa kirjakaupassa Madventures-porukan esiintymiseen ja ostin heidän kirjansa nimikirjoitusten kera. Sitä selailtuani ostin myös heidän DVD-boksinsa. Good stuff. En ollut aikaisemmin katsellut heidän seikkailujaan televisiosta, koska en juurikaan katso televisiota tai edes omista moista laitetta.)
-
Viesti Kirjoittaja masa »
OT liittyen Madvnetures juttuun- poijat on ne Macilla väsänneetThoth kirjoitti:Mutta oikeastaan olen sitä mieltä, että matkustakaa hyvät ihmiset rohkeasti niihin arveluttaviin paikkoihin jonkun Kanarian saarten sijasta! En usko, että maailma siitä ainakaan huonompaan suuntaan muuttuisi.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka