Ostaessani ensinmäistä ipodiani viime viikolla kysyin applen valtuutetulta jälleenmyyjältä että käsittääkseni laitteessa on jokin toiminta jolla saisi apua yllä mainittuun ongelmaan. Hän tarkisti asian puhelin soitolla ja kertoi että itse ipodissa ei ole mitään mutta itunesista kyllä löytyy ohjelma josta on apua. Käsitin siis asian näin että kun siirrän musiikkia itunesin kautta ipodiini minulla on mahdollisuus suorittaa silloin äänenvoimakkuuden tasaus, jolloin kaikki biisit jotka ipodiini päätyvät kuuluvat suunnilleen yhtä lujaa.
Latasin siis itunesin ja perehdyin asiaan. Laitoin itunesin asetuksista äänenvoimakkuuden tasauksen päälle. Säädin myös asetukset -> lisäasetukset -> tuominen -> tuo käyttäen AAC:n dekooderiksi, asetukset mukautetuiksi 192 kps näytetaajuus ja kanavat automaattiseksi, ilman vrb:tä ja puheelle optimointia. Lisäsin jo aikaisemmin koneellani sijaitsevan lamen mp3 dekooderilla pakatun mp3 kappaleen itunesin musiikkikirjastooni, ja muunsin sen AAC:ksi.
Tämän jälkeen kuuntelin useampaan otteeseen kumpaakin kappaletta vuorotellen, "alkuperäistä" mp3:sta ja uutta AAC:tä. En huomannut äänenvoimakkuudessa mitään eroa, vaikka voimakkuudeksi ero lukemat ilmoittikin näytä tiedoista. Sen jälkeen laitoin biisin soimaan uudelleen ja lennosta kävin ottamassa asetuksista poissa äänenvoimakkuuden tason säädön. Voin sanoa että ero oli melkoinen, lujempaan suuntaan tietenkin.
Kysynkin siis sinulta joka tiedät asiasta enemmän. Miten tämä itunesin sisäinen äänenvoimakkuuden tasaus toimii kun laitan musiikkia itunesista ipodiin? Haluisin saada kaikkien kappaleiden äänenvoimakkuuden tasattua suhkoot samalle tasolle. Mutta en taas toisaalta haluaisi joutua tilanteeseen jossa istun esim bussissa, jossa taustamelua on suhkoot paljon, jota nappikuulokkeeni eivät suodata kovinkaan paljoa, tilanteeseen jossa en yksinkertaisesti kuule kappaletta vaikka ipodin äänenvoimakkuus olisi täysillä.
Minulle jäi muutenkin vähän epäselväksi miten tuo äänenvoimakkuuden tasaus siis toimii kun pitäisi saada se ipodiin laitettaviin kappaleisiin. Esim missä vaiheessa itunes "lukittaa" asetuksen kappaleeseen, ja tämän jälkeen sitä ei voinut käsitääkseni enään poistaa koska ipodissa ei ole mahdollisuutta tähän kuten itunesissa.
Kerrankin todelliset asiantuntijat pääsevät pätemään. Odotan vastauksia ja kiittelen jo etukäteen!