Moi!
Onko kukaan tehnyt vanhemalle iBookille "peruskorjausta" eli vaihdellut sisuskaluja uusiin. Tykkään kovasti vanhasta (vm2003) bookista kotona ja mökillä, uusi kovalevy ja jotain piristystä voisi lisätä elinvuosia sille. Mitäköhän tuollaisen projektin hinta voisi suunnilleen olla?
( on mulla uusi iMaccikin... 8)
Peruskorjaus?
Keskustelua kannettavista
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Peruskorjaus?
Viesti Kirjoittaja Hount »
iBookin muistit kannattaa ainakin päivittää, se on helppo ja nopea toimenpide.Sipilä123 kirjoitti:Moi!
Onko kukaan tehnyt vanhemalle iBookille "peruskorjausta" eli vaihdellut sisuskaluja uusiin. Tykkään kovasti vanhasta (vm2003) bookista kotona ja mökillä, uusi kovalevy ja jotain piristystä voisi lisätä elinvuosia sille. Mitäköhän tuollaisen projektin hinta voisi suunnilleen olla?
( on mulla uusi iMaccikin... 8)
Kovalevyn vaihtoon saakin aikaa kulumaan reilun tunnin, mutta sekin on helppo toimenpide kunhan seuraa ifixitin ohjeita. http://www.ifixit.com/
Eli projektin hinnaksi muodostuu osien hinta + 2h omaa aikaa.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja Sipilä123 »
Terppa,
Kiitoksia kovasti, tuo sivusto vaikuttaa aika särmältä! Sitä vielä kyselen, että mitä hyötyä muistien päivittämisestä on? Tarkoitatko, että niitä kannattaisi ostaa lisää vai vain vaihtaa uusiin? Ostin alunperin vähän lisää ja pelittää kyllä ok nykyisellä 768mb:llä. ( en tiedä sitten jos alkaisi päivittämään vaikka 10.4:ään
)
Kiitoksia kovasti, tuo sivusto vaikuttaa aika särmältä! Sitä vielä kyselen, että mitä hyötyä muistien päivittämisestä on? Tarkoitatko, että niitä kannattaisi ostaa lisää vai vain vaihtaa uusiin? Ostin alunperin vähän lisää ja pelittää kyllä ok nykyisellä 768mb:llä. ( en tiedä sitten jos alkaisi päivittämään vaikka 10.4:ään

-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
No todennäköisesti jos itselläsi vielä kerta on 10.3 niin se tuo 10.4 toimisi paremmin kuin tuo nykyisesi ihan ilman tekemättä mitään. Itselläni on käytössä tuo 400mhz Powerbook varustettuna 512mt muistia niin sekin toimii jo vallan mainiosti ja itselläsi on vielä huomattavasti parempi kone. Ja usein se on niin mennyt, että uudet versiot toimivat aina entisiä nopeammin. Kunhan muistia on sopivasti ja sitä kyllä tuossa sinun koneessa kyllä on. Mut muistin lisääminen toki aina ripeyttää koneen toimintaa, eli siitä kannattaa aloittaa. Kovalevyä nyt ei välttämättä kannata jos pystyy ulkoisten levyjen kanssa pärjäämään.Sipilä123 kirjoitti:Terppa,
Kiitoksia kovasti, tuo sivusto vaikuttaa aika särmältä! Sitä vielä kyselen, että mitä hyötyä muistien päivittämisestä on? Tarkoitatko, että niitä kannattaisi ostaa lisää vai vain vaihtaa uusiin? Ostin alunperin vähän lisää ja pelittää kyllä ok nykyisellä 768mb:llä. ( en tiedä sitten jos alkaisi päivittämään vaikka 10.4:ään)
Macbook Air M1
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Tiikeri toimii kyllä yhtä hyvin ellei paremmin tuolla muistimäärälläsi kuin Pantteri. Ei siinä hätäpäivää, ellet sitten tee fotarilla tai Lightroomilla isoja kuvia. Uusien isompien muistipalikoiden ostaminen on turhan kallista IMHO kun vanhanmallisista rokotetaan enemmän kuin moderneista RAMeista. Ebayssa tietty myydään abaut sopivaa muistia kohtuuhintaan mutta siitä ei voi ikinä olla satavarma miten se sopii.
-
Viesti Kirjoittaja Sipilä123 »
Jep, kiitoksia vastauksista. Luulen että porskutan samoilla muisteilla, mutta kovalevyn haluaisin vaihtaa, koska sen hajoaminen on käsittääkseni aina vain ajan kysymys.
Mac Huolto ilmoitteli, että levy 100 GB (riittää mulle) 97 €
Ja asennus 98 €
Olen sen verran kätevä käsistäni, että varmaan maksan tuon asennuksen, muuten voi olla koko kone seinällä...
Seuraavaksi ostan Airin, sitten kun hinnat alenee joskus. Flash vaikuttaa sivistyneeltä tavalta tallettaa.![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
Ja asennus 98 €
Olen sen verran kätevä käsistäni, että varmaan maksan tuon asennuksen, muuten voi olla koko kone seinällä...
Seuraavaksi ostan Airin, sitten kun hinnat alenee joskus. Flash vaikuttaa sivistyneeltä tavalta tallettaa.
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Toki voit ostaa sieltäkin, mutta katsopa täältä 2,5" IDE-kovalevyjen hintoja. Yleensä levyt kannattaa ostaa sieltä, missä hinnat ovat kohdallaan, koska ne ovat standarditavaraa.Sipilä123 kirjoitti:Jep, kiitoksia vastauksista. Luulen että porskutan samoilla muisteilla, mutta kovalevyn haluaisin vaihtaa, koska sen hajoaminen on käsittääkseni aina vain ajan kysymys.
-
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka