Backup-kovolta pitäisi siirtää dataa NAS-levylle (Buffalo Linkstation) mutta siirto kilpistyy merkistöongelmiin. Minulla on hämärä mielikuva että tuollaiseen merkistömuunnokseen oli joku apu tarjolla.
Yritin haulla kaivella, mutta hakuni tyssää merkistöongelmaan
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kun kirjoitan tuonne oikealle ylhäälle hakuruutuun sanan "merkistö", saan haun sanalla "merkistÄ*" jossa tuo tähti on sellainen pii-merkin näköinen. Got it?

Oletan (toivon) että vika on siellä serverin päässä koska saman lopputuloksen saan sekä Tiikerillä Firefox/Safari sekä Linuxin puolella Firefoxilla. Kävin erikseen katsomassa/kääntämässä merkistöt selaimesta UTF-8 -> 8859-1 mutta eipä tuostakaan ollut apua. Kerran aikaisemmin oli samaa ongelmaa mutta en muista poistuiko se itsellään vai teinkö itse jotain.
1) Miten saan nuo siirrettävät tiedostot mulkattua niin että siirtyvät tuonne verkkolevylle?
2) Onko foorumin merkistössä jotain ongelmaa, vai pitäisikö minun katsoa peiliin? (=säätää jotakin täällä päässä)
Datan joukossa on myös mp3:sia joiden ID-tagit voivat olla myös "merkistöongelmaisia". Pitääkö/voiko niitä käännellä johonkin paremmin toimivaan muotoon, ts. voivatko ne ID-tagit aiheuttaa päänsärkyä? Tuo Buffalon Linkstation saattaa toimia Samban päällä, mutta en ole 100-varma kun tuo on niin tuore tuttavuus. (Jos sillä on jotain osuutta asiaan)