Mies on yhtä epävarmana kuin vanha peeceensä
-
Mies on yhtä epävarmana kuin vanha peeceensä
Viesti Kirjoittaja tuomittu1 »
Löysin tieni tälle palstalle, koska vanha 366 Celeron Windows 98:lla varustettuna näyttää olevan tiensä päässä. On viirusta, ei käynnisty, ei jaksa pyöriä ja kyllä korpeaa kovasti tässä näytön ja penkin välissä.
Uusi tietokone siis ostoslistalla ja pyydän nyt vähän rohkaisua tai neuvoja. Tuttavapiirissä suositellaan voimakkaasti peeceessä pysyttelemistä, mutta itselläni on ikäänkuin mitta täynnä tätä jatkuvaa miekkailua. Tarvetta minulla on pyörittää nettiasiat, sähköposti sekä normaalit tekstinkäsittelyt ja taulukkolaskennat. Lisäksi tarvetta on esim. Powerpoint-yhteensopivalle softalle. Kannettavuus ei ole olennaista, joten pöytäkone on ihan hyvä.
Kuriositeettina mainitsen, että tarvitsen konetta myös kevyeen äänituotantoon. Jonkunlaisen sekvensseriohjelman olisi hyvä pyöriä, jotta saan sivutyöni suunnittelupuolta hoidettua.
Budjettini on vallitsevassa tilanteessa rajattu n. 1000 euroon + mahd. kevyt sekvensseriohjelma. Ääritilanteessa ja perustellusta syystä pystyn siitä venymään, tosin.
Itse olen apple.fi-sivulla surffaillessani tullut siihen mietteeseen, että eMac voisi hyvinkin olla sopiva kone itselleni. Ovatko koneessa mukana tulevat softat hyvät mainitsemiini normaaleihin käyttötarkoituksiin? Riittääkö ilmainen OpenOffice.org-softa minulle, vai onko Macin mukana tuleva toimisto-ohjelmisto jo sekin passeli? OpenOfficea tosin paikallinen Varimport minulle ehdotti Microsoftin Officen korvaajaksi. Entäpä pc-ympäristössä tehtyjen vanhojen tiedostojen siirtäminen mäkkiin - onko se kovin haastavaa (ottaen huomioon että nykyinen kone on vuodelta kaksi ennen keppisotaa)?
Jos ja kun täällä haahuilee myös musiikkipuolen ammattilaisia, riittääkö minulle markkinoitu Logic Express 7 kevyeen biisimateriaalin esituotantoon ihan kotopuolessa? Nyt minulla on käytössä Cubasen SX kotona, toisaalla Samplitude Studio ja molemmat ovat vähän liiankin raskaita muutaman hassun raidan pyörittämiseen. Entä eMacin muisti - tarvitseeko kokoonpanoa viritellä vaikkapa lisämuistin avulla?
Lopuksi haluan kiittää jo valmiiksi kaikista neuvoista ja vinkeistä, joista voin ottaa vaarin.
-
Re: Mies on yhtä epävarmana kuin vanha peeceensä
Viesti Kirjoittaja sipulinaama »
Hyväksy se että tuttavasi ovat väärässä ja sinä oikeassa. Heistä ei kukaan liene Maccia käyttänyt, OS X:ästä puhumattakaan. Jos olisivat käyttäneet, eivät ainakaan heti tuomitsisi sitä.Tuttavapiirissä suositellaan voimakkaasti peeceessä pysyttelemistä, mutta itselläni on ikäänkuin mitta täynnä tätä jatkuvaa miekkailua.
eMac Combolla+pikkasen lisää muistia jostain muualta kuin Applelta, se on sulle hyvä.Budjettini on vallitsevassa tilanteessa rajattu n. 1000 euroon + mahd. kevyt sekvensseriohjelma. Ääritilanteessa ja perustellusta syystä pystyn siitä venymään, tosin.
Jos PowerPoint-yhteensopivuuden tarttet niin silloin OpenOffice. Itse en tarvitse enkä ole Office-pakettiin sen kummemmin koskenut.Ovatko koneessa mukana tulevat softat hyvät mainitsemiini normaaleihin käyttötarkoituksiin? Riittääkö ilmainen OpenOffice.org-softa minulle, vai onko Macin mukana tuleva toimisto-ohjelmisto jo sekin passeli?
Löytyykö FireWire-porttia tai polttavaa CD/DVD-asemaa? Niillä siirtyy aika hyvin.Entäpä pc-ympäristössä tehtyjen vanhojen tiedostojen siirtäminen mäkkiin - onko se kovin haastavaa (ottaen huomioon että nykyinen kone on vuodelta kaksi ennen keppisotaa)?
Kyllä niitäkin löytyy mutta minä en heihin kuulu joten lopetan tähän. Stage vapaana muusikoille:)Jos ja kun täällä haahuilee myös musiikkipuolen ammattilaisia...
-Sydney Losstarot
-
Viesti Kirjoittaja Micael »
Enpä yhtään epäile, jos vähän korpeaakin. Ymmärrän tuskasi.vanha 366 Celeron Windows 98:lla ... ja kyllä korpeaa kovasti tässä näytön ja penkin välissä

Olen samaa mieltä kuin Sipuli. Kysymyshän on siitä, että sinä olet se henkilö, joka konetta tulee käyttämään! Ystäväsi varmaan tarkoittavat ihan hyvää, mutta noinkohan heillä on omakohtaista käyttökokemusta Maceista?Tuttavapiirissä suositellaan voimakkaasti peeceessä pysyttelemistä, mutta itselläni on ikäänkuin mitta täynnä tätä jatkuvaa miekkailua.
Kun ilmeisesti et tarvi kannettavaa, on eMac + lisämuisti hyvä valinta. Komppaan taas Sipulia..Budjettini on vallitsevassa tilanteessa rajattu n. 1000 euroon
Noh, mä en ole tuohon Open Officeen ollut mitenkään ihan hirvittävän tyytyväinen joskus Linux-aikoina kun sitä kokeilin, mutta monet ovat sitä kehuneet. Macin mukana tuleva AppleWorks on vähän vanhentunut.. Mä käytän ihan Microsoft Office 2004:ää ja olen ollut siihen tyytyväinen.Riittääkö ilmainen OpenOffice.org-softa minulle, vai onko Macin mukana tuleva toimisto-ohjelmisto jo sekin passeli?
Voit tehdä lähiverkon koneiden välille. Mäkkiin vain Windows-jako päälle ja homma lähtee skulaamaan. Tietysti myös Firewire-kovalevy tms. on hyvä vaihtoehto, mutta jos sellaista ei ole valmiina, kannattaa verkottaa koneet.Entäpä pc-ympäristössä tehtyjen vanhojen tiedostojen siirtäminen mäkkiin - onko se kovin haastavaa (ottaen huomioon että nykyinen kone on vuodelta kaksi ennen keppisotaa)?
Musiikkipuoli jää multakin vastaamatta, mutta eiköhän täällä siihenkin löydy vastaajia..
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja Mavah »
Loistava laite tämä on. Näytössä oli jotain hämärää, mutta takuussa vaihdettiin uuteen ja sen jälkeen on toiminut kuin pikkulapsen unelma.

-
Viesti Kirjoittaja matteus »
>esituotantoon ihan kotopuolessa?
Tietysti riippuu ihan siitä mitä "kevyellä” tarkoitat, mutta pitäisi kyllä riittää ihan mainiosti. iLifessähän tosiaan on tuo GarageBand mukana joten luultavasti pärjäisit jo pelkästään silläkin jos teet vain esituotantoa muutamalla raidalla - ja GB:n proggiksethan saa importoitua Logic Expressiin jos päätät myöhemmin upgreidata siihen - myöhemmin voit myös lisätä setuppiin ulkoisen audio-interfacen jos koet sen tarpeelliseksi.
Muistiahan kannattaa aina olla, eMacissa löytyy vakiona 256 megaa joka ei ihan hirveästi ole - suosittelisin ihan yleisen jouhevuuden takia hommaamaan lisää - 512 megaa riittänee tarpeisiisi ihan kivasti.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Tämän nokkimiseen ei paljoa tarvi.Windows 98:lla
Hyvä lähtökohta tehdä asialle jotain. ;-)itselläni on ikäänkuin mitta täynnä
Itselläni on Office X -paketti, johon tietenkin kuuluu PowerPoint. Käyttelen silloin tällöin. Wordin ja Excelin saa siinä samalla.Powerpoint-yhteensopivalle softalle
Riittää moneen lähtöön. Jos Cubase SX on hyvin hallinnassa, niin miksi ei sillä edelleen?Logic Express 7
-
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Jos siirrettävää dataa ei ole montaa Gigaa, niin muutaman CD-R:n polttaminen riittäisi.
edit:typo
-
-
Viesti Kirjoittaja EP »
-
Viesti Kirjoittaja MjP2 »
MjP2
-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
Logic Express 7 riittää mainiosti pitkällekin. Se on monipuolinen ja luotettava softa. Itse kyllä käytän ainakin juuri nyt Cubase SX 3:sta. 75% sen ominaisuuksista on minulle turhia, joten se on turhan järkälemäinen paketti. Cubasessa kylläkin tulee mukana aika paljon lisätauhkaa: virtuaalisyntikoita, virtuaalibasso, Halion 3 -softasampleri jne. Cubasen mukana tulee myös suuri määrä efektejä, kaikuja, kooruksia, säröjä, ässänkorjausta jne. eMacin audio-in-liitin riittää ainakin kotikäyttöön. Ammattikäyttöön pitää hankkia jokin firewire-ääniboxi.
eMacciin kannattaa kiltisti laittaa se 1 giga rammia. Sitten pyörivät musasoftat hyvin. Esim. Elektrik Piano temppuili puolella gigalla.
-
Viesti Kirjoittaja MS »
Milestäni sinun ei kannata lähteä enää eMacia hankkimaan ja varsinkaan uutta Maccia pienellä budjetilla. eMac on käymässä vanhaksi ja kaipaa päivitystä. eMacin tilanne selvinnee ensi vuoden alussa. Mielestäni hiljaisempi uudempi tyylikkäämpi iMac on huomattavasti parempi valinta. iMac on kalliimpi, mutta minun mielestäni se on siltikin sijoitettujen raha määrien arvoinen verrattuna eMaciin.
Vanhoissa G4 PowerMaceissä ja erityisesti uudemmissa G4 dual malleissa oli meluongelmia. MS Office on toki hyvä ja varsinkin Mac versio. OpenOffice.orgin pahin vika oikeastaan on, että se ei ole täysin natiivi Mac OS X sovellus vaan vaatii X11 asentamista. Lisäksi Mac versio tulee muita versioita jäljessä. Minä joskus kokeilin OpenOffice.orgin Mac versiota ja minusta käyettävyys ja asennus ei ollut esim. Linux version tasolla.
Jos et liikaa säädä koneellasi ja haluat tressivapaan systeemin niin Mac ja Mac OS X on mainio ympäristö. Säästä ja hanki iMac. Muistit kannatta laittaa Macissä maksimiin.
Tuolta voit seurata arviota uusista malleista: http://buyersguide.macrumors.com/
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Jonkun on aina oltava edelläkävijä, jotta laajempi muutos on mahdollinen. Ehkäpä ne tuttavat eivät enää muutaman kuukauden päästä vaella samassa pimeydessä kuin nyt. Tässähän lienee kyse niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin tiedon puutteesta, ja se on yleensä korjattavissa, ellei siihen liity myös järjen puute.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ja aloitat GarageBandillä. Siitä on helppo sitten jatkaa vaikka Logicilla tai Cubasella. Voisit tietysti selvittää miten tuon PC Cubasen voisi päivittää Mac OS X versioon.
-
Viesti Kirjoittaja tuomittu1 »

-
Viesti Kirjoittaja haluug »
tietokonemaailmaan. Jos tulee kysymyksiä, muista ettei tyhmiä
semmoisia ole. Odotamme täällä HO:ssa kärsimättömänä
että saamme opastaa sinua. Kun olet vakuuttunut mäkin yli-
vertaisuudesta, laita sana kiertämään.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka