Ongelmia, ongelmia
-
Re: Ongelmia, ongelmia
Viesti Kirjoittaja rugueux »
Oikeasti! Nyt pois kaikki "mulla vaan toimii, sinussa vika" kommentoijat ja esille ne henkilöt joilla on antaa rakentavia ehdotuksia ongelmien korjaamiseen. Tiedän että niitä on täälläkin, tuntuvat vain hukkuvan kaiken paskan alle.
Pieni vinkki hopeisenomenan kehittäjille, pisteytys! Täällä alkaa olemaan niin paljon kommentoijia ja kommentoitavaa, että suodattaminen on pian pakollista tai kaikki asia hautautuu. Se jo riittäisi, että viestiketjun aloittaja saisi piilottaa viestejä omasta ketjustaan, jotka eivät hänen mielestään auta mitenkään ongelmassa. En tiedä, jollain fiksummalla on varmasti asiaan liittyen paljonkin hyviä ideoita moderoinnin toteuttamiseen. Tietysti olisi paljon hienompaa, että vähennettäisiin itsestään turhia kommentteja.
-
Kuinka nopea ADSL-yhteys sinulla on käytössä, tapahtuuko pätkimistä safarin kanssa aina vai ajoittain? Jos käytössäsi on esimerkiksi jokin P2P-softa, niin se voi kuormittaa verkkoa niin paljon, että safari jää ilman. Lisäksi ainakin itse olen usein huomannut soneran nimipalvelimet pirun hitaiksi. Kun seuraavaksi pätkii, niin kokeile pingata nimipalvelinta.Can't find server -ongelma. Selaa siinä sitten nettiä kun jatkuvasti rämpytät reloadia että sivut toimivat. Enkä ole ainoa ongelman kanssa: http://hopeinenomena.net/ShowPost.aspx?PostID=43235
On se kiva selittää vaimolle että se on ominaisuus tällä hetkellä, painele vaan reloadia niin lähtee toimimaan.
Ratkaisunkin tähän ongelmaan esitin yllä mainitussa threadissa, mutta omalla kohdalla se tuo uuden ongelman: Netti katkeilee ja kone jumittaa. Pitääkö ottaa vaihtoehtoselain käyttöön?
Kannattaa myös kokeilla siirtää Home->Library->Preferences hakemistosta safarin konfiguraatio työpöydälle, käynnistää safari ja kokeilla surffata perusasetuksilla. Huomasitko mitään muutoksia?
Mikä ADSL-purkki on käytössä? Vastaan on tullut todella surkeita purkkeja, mutta toisaalta pätkiminen tuntuu koskevan vain safaria? Kannattaa myös ihan kokeilla toista selainta, että näkee onko sen kanssa ongelmia. Kuten olen jo muutamassa viestissä sanonut, niin nykyinen safari on aika beta-tuote mielestäni. Uuden OSX:n mukana tuleva safari pitäisi olla jo paljon parempi (toivossa on hyvä elää). Itse kokelin firefoxia, mutta en ole siitä koskaan pitänyt. Ja mozillaa ei saa pelkästään osx:lle, mukana tulee "koko paska" (mail,chat,jne).
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Ei ole itsellänikään koskaan toiminut. Näppäimistö kun on pelkästään USB-powered USB-hub, ei virta riitä kaikille oheislaitteille. Onneksi uusissa G5-koneissa on USB (ja Firewire) liitännät kotelon edessä.Lisätään vielä ongelmiin seuraava kun yritin siirtää muistitikulla tiedostoja pc:lle. Iskin muistitikun kiinni näppiksen toiseen USB-porttiin ja kas kummaa: USB Low Power Notice. Kokeilin perään kameraa kiinni samaan porttiin: USB Low Power Notice. Miksei näppiksen toinen USB-portti toimi? Toisessa on kiinni langattoman hiiren vastaanotin.
Edit: itseasiassa olen törmännyt seuraavaan langattoman hiiren hankittuani (tukiasema kiinni näppiksen toisessa portissa): virta ei tahdo riittää aina Logic Pro:n USB-dongelillekaan, joka taas aiheuttaa ohjelman kaatuilua ja käynnistymättömyyttä. Ilmeisesti tuo tukiasema on kovin virtasyöppö. Onneksi näytössä on USB-hubi, jossa toimii.
-
Viesti Kirjoittaja tgynther »
Safarin kanssa pätkiminen alkoi kun Powermac ottaa sisäverkon ip:n, jos annan Powermacin hakea ip:n suoraan ISP:n dhcp:ltä niin ongelmia ei ole Safarin kanssa. Tällöin tosin koneen verkko on epävakaa ja kun kaatuu niin koko kone on virtajohdon nykäisemistä vailla.Kuinka nopea ADSL-yhteys sinulla on käytössä, tapahtuuko pätkimistä safarin kanssa aina vai ajoittain? Jos käytössäsi on esimerkiksi jokin P2P-softa, niin se voi kuormittaa verkkoa niin paljon, että safari jää ilman. Lisäksi ainakin itse olen usein huomannut soneran nimipalvelimet pirun hitaiksi. Kun seuraavaksi pätkii, niin kokeile pingata nimipalvelinta.
ADSL purkkina on ZyXEL 660H, kokeiltu myös kolmea muuta ja tämä tuntui toimivan vakaimmin. Lähti juuri Firefox lataukseen joten katsotaan miten käy.
Vastataan itse itselle. Foorumeita luettuani näyttää siltä ettei USB 2.0 laitteet toimi näppäimistön kanssa. Miten näppäimistön portti eroaa koneen etupaneelin portista? Eikö molemmat käytä samaa "virtaa"Lisätään vielä ongelmiin seuraava kun yritin siirtää muistitikulla tiedostoja pc:lle. Iskin muistitikun kiinni näppiksen toiseen USB-porttiin ja kas kummaa: USB Low Power Notice. Kokeilin perään kameraa kiinni samaan porttiin: USB Low Power Notice. Miksei näppiksen toinen USB-portti toimi? Toisessa on kiinni langattoman hiiren vastaanotin.
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Itselläni toimii kyllä USB2.0 tikku, kunhan hiiri on poissa näppäimistön toisesta portista...Vastataan itse itselle. Foorumeita luettuani näyttää siltä ettei USB 2.0 laitteet toimi näppäimistön kanssa. Miten näppäimistön portti eroaa koneen etupaneelin portista? Eikö molemmat käytä samaa "virtaa"
-
Kuulostaa kyllä hyvin mielenkiintoiselta, jos safari on ainoa verkkosovellus minkä kanssa ongelmia ilmenee. Suosittelen kokeilemaan verkon kuormittamista, trumpetti.atm.tut.fi (FTP) ja käyt sieltä hakemasta vaikka jonkun iso-imagen.Safarin kanssa pätkiminen alkoi kun Powermac ottaa sisäverkon ip:n, jos annan Powermacin hakea ip:n suoraan ISP:n dhcp:ltä niin ongelmia ei ole Safarin kanssa. Tällöin tosin koneen verkko on epävakaa ja kun kaatuu niin koko kone on virtajohdon nykäisemistä vailla.
Jos yleisesti verkkosovellukset toimisivat huonosti, niin ongelmana voisi hyvin olla adsl-purkki tai koneen verkkokortti. Tosin tätä kannattaa todellakin miettiä vasta, jos huomaat muidenkin selainten ja verkkosovelluksien pätkivän.
-
Kyllä kone on yleensä jatkuvassa kuormituksessa kun P2P-softat lataa tavaraa. Mutta sillä ei ole merkitystä, Safari toimii yhtä huonosti on sitten verkossa liikennettä tai ei (kun ip tulee sisäverkon dhcp:ltä ). Safari kyllä toimii silloin moiteetta kun ip tulee suoraan palveluntarjoajalta.Kuulostaa kyllä hyvin mielenkiintoiselta, jos safari on ainoa verkkosovellus minkä kanssa ongelmia ilmenee. Suosittelen kokeilemaan verkon kuormittamista, trumpetti.atm.tut.fi (FTP) ja käyt sieltä hakemasta vaikka jonkun iso-imagen.
Verkkosovellukset (tai siis koko OS X) toimii huonosti jos kone saa ip:n suoraan isp:ltä. Verkkokorttia epäiltiin ja kone kävi huollossa muttei mitään vikaa löytynyt.Jos yleisesti verkkosovellukset toimisivat huonosti, niin ongelmana voisi hyvin olla adsl-purkki tai koneen verkkokortti. Tosin tätä kannattaa todellakin miettiä vasta, jos huomaat muidenkin selainten ja verkkosovelluksien pätkivän.
-
Missä koulussa vaaditaan excel- ja word-dokumenttien käyttöä? Käsittääkseni tälle ei ole perusteita, opettajan on vastaanotteva ja annettava koulutyöt sellaisessa muodossa, että niitä voidaan lukea ongelmitta kaikilla käyttöjärjestelmillä. Esimerkiksi tietokoneen ajokorttia ei ole nykyisin pakollista suorittaa juuri windowsilla ja sen sovelluksilla.Microsoft Office X
Yritäppä huviksesi avata pc:n vastaavalla versiolla tehty Excel tai Word-dokumentti, joka sisältää makroja tai muuten hiukan normaalista poikkeavia toimintoja. Eipä näytä Macilla ainakaan siltä miltä opettaja sen on tarkoittanut näyttävän. Yritä siinä sitten tehdä koulutehtävät valmiiksi...
Kun en tiedä tarkemmin mistä on kyse, mutta tuskin olet ainoa teidän koulussa, joka käyttää muuta käyttöjärjestelmää kuin windowsia? Nostakaa vain yhdessä tarpeeksi meteliä, tästä on usein apua. Emäntä kun vielä opiskeli, niin kyllä hänen opettajalleen kelpasi dokumentit rtf-muodossa, ne oli sitten tehty milloin milläkin (Abiword, KOffice, OpenOffice, Word, jne).
En ole vielä tavannut Microsoftin Officesta versiota, joka toimisi kiitettävästi. Windowsille on versio 97, joka on mielestäni viimeisiä toimivia (ei vielä liikaa turhia ominaisuuksia). Tähän ongelmaan ei taida olla ratkaisua, toimivaa Officea ei OS X:lle ole. Paljon täälläkin macistit kehuivat officen osx-versiota, mutta vielä huonommin se toimi kuin windows-versio. Jos vain mahdollista, niin yrittää vältellä doceja parhaansa mukaan. Aikaisemmin tuli tarjoukset ja vastaavat sähköpostin liitteenä doc-muodossa, nykyisin onneksi pdf tai puhtaana tekstinä.
-
ADSL-purkin NAT-viritys vai ihan erikseen sisäverkossa palveleva dhcpd-palvelu? NATin kanssa HTTP-liikenne pätkii, ehdottomasti toinen selain kehiin. Jos sen kanssa ei esiinny pätkimistä, niin safarissa on tehty jotain hyvin väärin. Jos myös muut selaimet pätkivat, niin adsl-purkin nat-viritys ei toimi kunnolla.Safari toimii yhtä huonosti on sitten verkossa liikennettä tai ei (kun ip tulee sisäverkon dhcp:ltä ).
Safarin uusin päivitys korjasi viive-rajoituksen, eli selain yrittää päästä palvelimeen kiinni vaikka ikuisuuden, kun vain palvelin vastaa aluksi. Sinulla kuitenkin tuntuu yhteys katkeavan heti alusta, joten kuulostaa hiukan nimipalvelimeen liittyvältä ongelmalta. Mahdollisesti purkin nat-viritys ei toimi tältä osin täydellisesti.
Onko sinulla useampia verkkoyhteyksiä koneessasi? Minulla on ethernet, wlan ja modeemi. OS X haluaa, että yksi on erityisesti määritelty internetiä varten. Eli System Preferences->Network ja siellä pitää lukea jonkun yhteyden perässä "You are connected to the Internet via ...".
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ei ole koskaan ollut virallisesti pakollista, tai ei ainakaan joskus 1996 ollut. Onkohan joku oikeasti ajanut sen Macilla tai Linuxilla?
Tuntuu vähän open kädettömyydeltä, jos hänen on pantava koulutehtäviin jotain Win-Excel -spesifejä jutskia kun melkein kaikki Exceleissä on kumminkin yhteensopivaa. Ehkä ei hallitse ohjelmaa riittävästi.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Myönnän että ei suoranaisesti liity. Tosin ongelmat tuppaavat olemaan paitsi absoluuttisia myös relatiivisia (onko tämä tehty toisaalla paremmin ja jos on, minkä toimintojen "hinnalla"? ) – tietotekniikan maailma nyt on sellainen.
Mitä tulee siihen että mulla on yli tuhat softaa vaikka oikeasti alle pariakymmentä minäkin varsinaisesti käytän... no, se tehdään, koska se sattuu tässä ympäristössä olemaan mahdollista. En tosin enää jaksa selvittää, mikä olisi OS X:n softa-asennusten maksimimäärä, koska se menisi päätoimiseksi duuniksi josta kukaan ei maksa mithän. Ja kovalevyjä pitäis ostaa aina vaan lisää.
-
DSL-purkissa on NAT SUA only tilassa, jolla siis määritellään minkä portin liikenne ohjataan millekkin koneelle, käsittääkseni. Koneet taas saavat static DHCP:llä aina saman sisäverkon ip:n. Enempää en tiedä laitteen toiminnasta kun ei verkkojutut ole tuttuja. Ja Safarin virheilmoitus tulee tosiaan heti alussa, käytänössä samantien kun painan entteriä osoitteen kirjoittamisen jälkeen.DSL-purkin NAT-viritys vai ihan erikseen sisäverkossa palveleva dhcpd-palvelu? NATin kanssa HTTP-liikenne pätkii, ehdottomasti toinen selain kehiin. Jos sen kanssa ei esiinny pätkimistä, niin safarissa on tehty jotain hyvin väärin. Jos myös muut selaimet pätkivat, niin adsl-purkin nat-viritys ei toimi kunnolla.
Built-in ethernet.Onko sinulla useampia verkkoyhteyksiä koneessasi? Minulla on ethernet, wlan ja modeemi. OS X haluaa, että yksi on erityisesti määritelty internetiä varten. Eli System Preferences->Network ja siellä pitää lukea jonkun yhteyden perässä "You are connected to the Internet via ...".
Ei kai niiden käyttöä vaadita, voihan kippurat, käppyrät ja tilastot vääntää vaikka kynällä ja paperilla ja palauttaa manuaalisesti. Se on tosin opiskelijan ajankäytön hukkaamista. Koulu tuntuu muutenkin olevan hyvin sidoksissa Microsoftin suuntaan ja työvälineet on sen mukaisia.Missä koulussa vaaditaan excel- ja word-dokumenttien käyttöä? Käsittääkseni tälle ei ole perusteita, opettajan on vastaanotteva ja annettava koulutyöt sellaisessa muodossa, että niitä voidaan lukea ongelmitta kaikilla käyttöjärjestelmillä. Esimerkiksi tietokoneen ajokorttia ei ole nykyisin pakollista suorittaa juuri windowsilla ja sen sovelluksilla.
Ja kyllähän ne opettajien antamat dokumentit aukeavat, jokin kaava tai sivun asettelu saattaa vain olla muuttunut matkalla ja sitten pitää arvuutella että mitähän missäkin pitäisi olla.
-
En tarkemmin tunne Zyxelin virityksiä, mutta tuo SUA on käsittääkseeni "Single User Account". Jos on vaihtoehtona pelkkä NAT, niin valitse se.DSL-purkissa on NAT SUA only tilassa, jolla siis määritellään minkä portin liikenne ohjataan millekkin koneelle, käsittääkseni. Koneet taas saavat static DHCP:llä aina saman sisäverkon ip:n.
Joko sinä kerkesit kokeilemaan muita selaimia, pätkiikö myös ne?
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
Miksi taas tätä trollia. Tässähän ollaan alusta asti paneuduttu nimenomaan tuohon ketjun aloittajan multikyssään? Onko medialukutaidossasi puutteita, vai onko vaan pakko?.. Ja minä ainakin olen e-h-d-o-t-t-o-m-a-s-t-i sitä mieltä että mulla toimii (näin ja näin) -kommentit ovat hyvin tarpeellisia, ja rohkaisevia. Ainakin itse kun olen yösydännä pähkäillyt jotain ropleemaa ja kuullut että pitäis toimia, se antaa voimia selvittää vikoja, eikä tarvi heti tuudittautua siihen käsitykseen että jotain on ehkä pahastikin vialla.Taas tapellaan ja unohdetaan viestiketjun aloittajan ongelmat. Yrittäkää oikeasti ymmärtää, että kyllä näitä ongelmia on Mac OS X:n ja Applen laitteiden kanssa. Jatkuvat "kyllä mulla vaan toimiii" kommentit eivät ole kuin haitaksi ja nostavat nopeasti ärsytyksen. Tätäkö sitten halutaan?
Ehkä sinulla tuo ärsyyntyminen johtuu noista linux-palstoista joilla 99% vastauksista on "sä et vaan osaa" tai "eiks jätkä tiedä mikä on guugle?"
En tiedä miksi teille on niin hankalaa havaita palstalla osio "Ongelmia Ompun kanssa", jossa on yhdeksättäsataa viestiä Macin (joo, sitä se tarkoittaa...) kanssa koettujen ongelmien tiimoilta. Tuntuu että on tarkoitushakuista kasata ongelmaviestit tänne yleiskeskusteluosioon (jota luultavasti "switchauksesta" kiinnostuneetkin ensiksi lukevat) ja sitten mollata peruskäyttäjiä "noiksi mäcisteiksi" ja "mac-fanaatikoiksi".
Ja kaikkinainen sensurointi (no, niitä käyttöehdoissa lueteltuja tietysti lukuunottamatta) välittömästi pannaan! Tästä ei saa tulla paperinkuivaa insinöörikielellä kirjoitettua faq-palstaa!
Eikä onneksi voikaan tulla, kun me ollaan niin rakastettavia!
eeditti...
-
-
eli pois switchajien silmistäTästä lähtien ongelmat ongelmiin tai ainakin pois yleiskeskustelust

Tarkoitus oli listata ongelmat, joihin olen uuden koneen kanssa törmännyt ja lopussa oli pieni pyyntö että joku voisi auttaakin niiden kanssa. Ja aivan tarkoituksenhakuisesti pistin sen tänne sillä väitän että switchaajien on myös hyvä lukea ongelmista ainaisen ruusuilla tanssimisen lisäksi. Muuten voi vetelät valua pitkin punttia siinä vaiheessa kun on kotio ostettu se täydellisyys, joka ei olekkaan sitä.
Yleensähän switchaajan ensimmäinen viesti menee näin: "Mulla on PC xyz ja se on aivan mopo, kaatuilee ja niin edelleen. Taputtakaa mua nyt selkään ja kehukaa maasta taivaisiin kun päätän ostaa mäkin." Ensimmäiset kymmenen vastausta on selkääntaputtelua ja PC:n mollaamista, lopuksi joku kehottaa ostamaan lisämuistia muualta kuin Applelta. Kovasti kärjistettyä mutta mielestäni tuollainen ei anna oikeata kuvaa Applen laitteistosta ja ohjelmista.
-
Pitäisi kyllä lukea. Jos siis meinaa tehdä rationaalisen ratkaisun. Ei tuo ongelmaosasto ole yhtään pelottava.
Jos palstalaisten valtaenemmistöllä on mielestäsi väärä kuva Mac-ympäristöstä, herää kyllä kysymys miten se väärä kuva on jokapäiväisessä käytössä voinut silviisii syntyä.
Mulla on omasta mielestäni oikein realistinen kuva: ei täydellinen, ei läheskään, mutta kirkkaasti paras mitä on tarjolla.
Lisäksi, kuten olen sanonut ennenkin, me ihmiset olemme erilaisia ja painotamme asioita eri tavoin.
Siltikään en ymmärrä, mitä luulet saavuttavasti, jos pyrit jakamaan "tietoa" nimenomaisena tarkoituksenasi saada jotkut olemaan vaihtamatta Windowsista Maciin. Siinä tapauksessa pitää sitten alkaa myös verrata näitä käyttiksiä hyvinkin kovaäänisesti, mistä taas et äsken yhtään tykännyt.
Eli mielestäsi Mac-palstalla pitää erityisesti korostaa ongelmia, jotta yksikään vaihtaja ei pettyisi. Koska kumminkin paljon suurempi osa vaihtajista on tähän mennessä ei-pettynyt kuin pettynyt, voinemme olettaa että näin olisi vastakin. Muutama siis pettyisi per sata switchaajaa, ja loput edustaisivat tyytyväisyyden asteita.
Jos siis pelottelulla saataisiin sata olemaan vaihtamatta Maciin, estettäisiin yhdeksääkymmentä kokemasta myönteisiä kokemuksia ja kymmentä kokemasta huonoja kokemuksia. Pirun huono hyötysuhde.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Jooo...mut ei... Kyllä ainakin itse nimenomaan tutkin ongelma osiot tarkkaan kun haluan tutustua uuteen laitteeseen tai softaan.eli pois switchajien silmistä Uuteen ympäristöön siirtyvä käyttäjä tuskin ensimmäisenä lukee ongelmia palstaa, jos ollenkaan. Se kun ei ole ajankohtaista.
-
Viesti Kirjoittaja Silencio »
Pitää taas aloittaa vissiin "Firefox-kausi" (vrt. sininen kausi....)
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ei mun tietääkseni. Toi on ollut Safarin paska ominaisuus muistaakseni kauan-aina. Homma johtuu musitaakseni siitä, että ellei Safari saa nopeasti kuittausta servulta tai jostain, että hakupyyntö on mennyt perille, se tulkitsee ettei servu ole saatavilla. Onglmaa esintyy hiukan siitä riippuen ainakin mull (hyvin harvoin) jos netti on jumissa tai sivut ruuhkaisia. Toi Ok nappi mulla siinä eniten jurppii kun se saa Safarin ikonin hyppimään Dockissa.Täällä on Safarin kanssa samanlainen ongelma. Sivuille ei saada yhteyttä. Aluksi painetaan ookoo ja sitten reloadataan. Oisko tää kenkkuilu alkanu uuden käyttispäivityksen jälkeen...
Pitää taas aloittaa vissiin "Firefox-kausi" (vrt. sininen kausi....)
-
Viesti Kirjoittaja jannehh »
-
Viesti Kirjoittaja SwitchX »
Hankin ekan maccini noin puoli vuotta sitten. Ennen hankintaa luin nimenomaan kaikkia mahdollisia mac-ongelma palstoja. Odottelin omaa konetta sydän kylmänä, koska pelkäsin että minun tuurillani siinä on vaikka mitä vikaa. Se oli kuitenkin turhaa. Olen ollut todella tyytyväinen hankintaani 8)eli pois switchajien silmistä (Smiley) Uuteen ympäristöön siirtyvä käyttäjä tuskin ensimmäisenä lukee ongelmia palstaa, jos ollenkaan. Se kun ei ole ajankohtaista.
Safari
Minulla on tainnut joskus tehdä samaa, mutta epäilen sen johtuneen adsl-palveluntarjoajan kämmeistä( ? ). Jouduin soittamaan muutenkin yhteyskatkojen takia ja sen jälkeen en muista vikaa nähneeni. Nyt täytyy kyllä todeta, että käytän paljon enemmän Firefoxia. Ihan siksi, että se on mielestäni todella hyvä selain.
Microsoft Office X
Ei kokemusta tai en osaa neuvoa.
Virtual PC 7.01
Olen kokeillut vanhempaa versiota ja se oli aika kankea, joten en siten innostunut sen enempää. Toisaalta minulla ei ole edes mitään tarvetta koko ohjelmalle. Talossa ja töissä on edelleen Windows, jos windows-ohjelmia oikeasti tarvitsee johonkin (ei muuten usein tarvii)

iPhoto
Minulla oli kanssa ongelmia yli 2000 kuvan käsittelyssä ja varmuuskopioimisessa. iPhoto on ollut minulle suurin pettymys mac-ohjelmissa. Pettymyksiä ei juuri muuten ole sitten ollutkaan

Tiedostojen siirto Mäkin ja PC:n välillä
Yleensä on toiminut ihan ok. Joskus jokin ei suostunut millään siirtymään. Ei virheilmoitusta tai mitään. Homma katkesi alkuunsa. Kyse oli lopulta winkkari puolen käyttöoikeuksista. Sen kun olin korjannut niin johan toimi. Itse välttelen aina skandeja tiedostojen nimissä.
Rautaongelma?
Ei kokemuksia.
Applen tuki
En ole tarvinnut 8)
-
Viesti Kirjoittaja iTommi »
Ja sitten kohta alkoi ongelmat: kone ei herännyt kunnolla, usb-portteja hukkui, perusohjelmat kaatuilivat (mm. iMOvie) jne. Katselin huolestuneena Applen tukisivujen kokemuksiin ja siellä oli samanlaista meininkiä.
Kunnes sitten katsoin logia ja huomasin Konfibulaattorin tms. kext tiedoston aiheuttaneen hämminkiä. Tein uuden käyttäjän ja sillä ei ilmennyt mitään ongelmia.
Eli kun imuutin Powerbookista tietoni, se otti mukaansa kaiken roskan mitä sieltä löytyi. Olin esim. kokeillut Konfibulattoria viime kesänä muutaman viikon ajan.
Siltä istumalta otin asennuslevykkeet ja asensin koko homman alusta. Nyt koneen perustamiseen on sitten mennyt jo toista päivää, mutta kaikki toimii loistavasti ja kone on supernopea - huomattavasti nopeampi kuin Powerbookista imuroitu ex-käyttäjäni.
Onko syynä sitten G4:n ja G5:n ero? Joka tapauksessa nyt homma toimii.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
FTP:llä ei ole mitään takeita tiedostonimien siirtymisestä oikein, siirtokin vielä tapahtuu kahden erilaisen tiedostojärjestelmän välillä. Koko FTP on keksitty aikana jolloin ä ja ä ylipäätään olivat tietokoneille enemmän tai vähemmän vieraita. Jos minulta kysytään, tiedostonimen sopiva pituus on 8+3 merkkiä DOS:n tapaan ja mitään erikoismerkkejä ei käytetä. Eipä ole ikinä ollut yhtäkään ongelmaa tiedostojen siirrossa eikä kukaan ole valittanut ettei maililla tai muuten lähetetty tiedosto ei aukea.Tiedonsiirrossa käytän Transmit nimistä FTP-ohjelmaa. USB-tikulla en ole vielä kokeillut. Pitääkin kokeilla miten sillä tiedostojen siirto toimii.
-
Ja taas jauhetaan windowsista ja verrataan alleviivaten OS X:aa windowsiin. Ja kenellä täälllä on tarkoitus "estää" käyttäjiä kokeilemasta Mac OS X:aa? Jos eteen tulee ongelmia ja tahtoo niistä avoimesti keskustella, niin mac-maailmassa yrittää estää ihmisiä kokeilemasta OS X:aa? En ymmärrä.Siltikään en ymmärrä, mitä luulet saavuttavasti, jos pyrit jakamaan "tietoa" nimenomaisena tarkoituksenasi saada jotkut olemaan vaihtamatta Windowsista Maciin.
Kuten jo viestiketjun aloittaja mainitsi, niin täällä osalla merkillinen tarve nostaa Apple ja sen tuotteet liian korkealle. Uusi käyttäjä miettii applen laitteen ostamista ja äkisti hän on yksi niistä viisaista. Kuin lukisi Sinä&Minä-lehden palstoja, "kuka tykkää madonnasta on mun bestis!!1".
Joku mainitsi iPhotolle kilpailijan, jota on kai pakko kokeilla (tietysti maksullinen?), mutta kyllä harmittaa ettei mukana tullut ohjelma toimi odotetulla tavalla. Onko joku päässyt kokeilemaan Tigeria, tuoko se iPhoton osalta mitään uutta toivoa paremmasta?
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka