ECT-hoito on tällainen nuijanukutus. Kuulostaa radikaalilta, mutta on ihan rutiinitoimenpide, mikä ainakin minua auttoi. Suosittelen.tsip kirjoitti: Mistä saisi nuijanukutuksen ja heräisi ehjänä ja terveenä?

/V
Viesti Kirjoittaja vinouma »
ECT-hoito on tällainen nuijanukutus. Kuulostaa radikaalilta, mutta on ihan rutiinitoimenpide, mikä ainakin minua auttoi. Suosittelen.tsip kirjoitti: Mistä saisi nuijanukutuksen ja heräisi ehjänä ja terveenä?
Viesti Kirjoittaja Jonkkis »
Itse käytän listan ensimmäistäWikipedia kirjoitti:
SSRI-lääkkeet
essitalopraami (Cipralex®)
fluoksetiini (Fluoxal®, Fluoxetin®, Fluoxetine®, Fluxantin®, Fontex®, Seromex®, Seronil®)
fluvoksamiini (Fevarin®)
paroksetiini (Optipar®, Paroxetin®, Seroxat®)
sertraliini (Zoloft®)
sitalopraami (Cipramil®, Cipramil tipat®, Cipramil Unit Dose®, Citalopram®, Emocal®, Sepram®)
Kaksikanavaiset masennuslääkkeet
mianseriini (Miaxan®, Tolvon®)
milnasipraani (Ixel®)
mirtatsapiini (Remeron soltab®)
reboksetiini (Edronax®)
tratsodoni (Azona®)
venlafaksiini (Efexor®, Efexor Depot®)
MAOI-lääkkeet
moklobemidi (Aurorix®, Moclobemid®)
Trisyklinen masennuslääke
amitriptyliini (Saroten®, Saroten retard®, Triptyl®)
doksepiini (Doxal®)
klomipramiini (Anafranil®, Anafranil retard®)
nortriptyliini (Noritren®)
trimipramiini (Surmontil ®)
Viesti Kirjoittaja tsip »
Viesti Kirjoittaja amanita »
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Viesti Kirjoittaja sinitiainen »
Viesti Kirjoittaja amanita »
Kuulostat kaupan tädiltä!amanita kirjoitti:Kiva kun olet valinnut meidät!
Viesti Kirjoittaja tkt »
Viesti Kirjoittaja wanders »
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
Koska kaikilla ei ole aikaa käyskennellä elukoidensa kanssa kauaa ulkona. Hyvänä vasta väitteenä voisi sanoa: No miksi sellaiset ihmiset edes hankkivat eläimiä? No miksi kukaan hankkii? Elukoita ja lapsia hankitaan, koska niitä halutaan - niiden uskotaan nostavan oman hyvinvoinnin astetta jotenkin. Niitä hankitaan siis itsekkäistä syistä. Elämä on...tsip kirjoitti:miksi ihmiset opettavat ja vaativat koiriltaan mitä ihmeellisimpiä juttuja - kuten käskystä ulostamista!![]()
Väärin. Eläimiä otetaan koska niitä halutaan. Ja lemmikkien tulon voi jopa suunnitella. Lapsia saadaan tai ei saada, haluista huolimatta ja mahdollisista suunnitelmista välittämättä.Pasteur kirjoitti:Koska kaikilla ei ole aikaa käyskennellä elukoidensa kanssa kauaa ulkona. Hyvänä vasta väitteenä voisi sanoa: No miksi sellaiset ihmiset edes hankkivat eläimiä? No miksi kukaan hankkii? Elukoita ja lapsia hankitaan, koska niitä halutaan - niiden uskotaan nostavan oman hyvinvoinnin astetta jotenkin. Niitä hankitaan siis itsekkäistä syistä. Elämä on...tsip kirjoitti:miksi ihmiset opettavat ja vaativat koiriltaan mitä ihmeellisimpiä juttuja - kuten käskystä ulostamista!![]()
Väärin. Mikään ei estä koiran omistajaa nousemaan varttia – puolta tuntia aikaisemmin, että ehtii lemmikkinsä käyttää ulkona. Tai sitten jättää ulkoiluttamatta ja hyväksyy jätökset sisällä. Tai opettaa koiransa hiekkalaatikolle kuten kissat. Omia valintoja nämäkin. Mistäs tiedät kärsiikö elukka käskystä ulostamisesta? Jos ei sillä satukaan olemaan jätöstä tuloillaan ja pakosta tikistää... Käytkö sinä käskystä pissillä?Pasteur kirjoitti:Jos joku siis menee koiraansa aamulla kusettamaan ja käskee sen tehdä tarpeensa välittömästi, koska joutuu lähtemään töihin elantoaan tienaamaan, niin ymmärrän sen erittäin hyvin! Eikä se elukka siitä kärsi! Jos eläin otetaan elämään osana ihmisyhteisöä (perhettä) on sen luonnollisesti vain tuohon ympäristöön sopeuduttava. Opettaminen ja vaatiminen - rajojen luominen - vain lisää turvallisuuden tunnetta.
Huvittavaa sinänsä, että minäkin ajattelin näin. Mutta tarkemmin asiaa ajateltuani totesin, että oikeastaan se perustuukin vapaana pitämiseen ts. minä annan lemmikille ruokaa ja käyn lenkittämässä kerran päivässä. Muun ajan se saa olla itsekseen pihalla tai sisällä valintansa mukaan. Tällä hetkellä haluan koiraltani, että se vie minut ulos useammin kuin kerran päivässä ja antaa minulle muuta ajateltavaa kuin masentavat aatokset niin otin sen kerrostaloon. Niin mukava kuin se ajatus maatilasta onkin, tiedän sen tilan ylläpidon jo vaativan niin paljon työtä että koira(t) ja kissa(t) jää siinä helposti toissijaisiksi. Kuten sanoit, elämä on... valintoja. Mielestäni eläinten ei kuitenkaan tulisi kärsiä vain omistajansa laiskuuden/mukavuudenhalun/kiireen tai muun sellaisen vuoksi.Pasteur kirjoitti:Tietysti on hienoa, jos on mahdollista eläimelleen antaa mahdollisimman paljon aikaa. Itse en suostu koiraa tahi kissaa ottamaan ennen kuin asun omakotitalossa/maatilalla.
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
Näinhän minä sanoin.tsip kirjoitti:Väärin. Eläimiä otetaan koska niitä halutaan.
Ehdottomasti. Nämä ovat juurikin niitä valintoja, joista puhuit. Tarkoitinkin, että mikä sinä tai minä olemme sanomaan, mikä valinta on oikea? Minä tekisin juuri noin tai jättäisin eläimen hankkimatta! Mutta näen moralistisena arvostella elukoiden kouluttamiseen liittyviä valintoja, niin kauan kun niissä ei käytetä negatiivista palautetta, joka ylittää eläimen kohtuullisen sietokyvyn (fyysinen rangaistus koiralle - peukaloa paksumpi keppi hevoselle). Tai etenkään, jos eläin on koulutettu tottelevaiseksi (esimerkiksi tekemään tarpeensa) hyvällä!tsip kirjoitti:Väärin. Mikään ei estä koiran omistajaa nousemaan varttia – puolta tuntia aikaisemmin, että ehtii lemmikkinsä käyttää ulkona.
Juu. Minä en halua syyllistyä tuohon moralismiin tässä suhteessa! En siis arvostele ihmisten valintoja, jotka pitävät koiria kerrostalossa, vaikka käyvät päivätöissä. Sanon vain olevani surullinen noiden eläimien puolesta, enkä itse haluaisi näin tehdä. Voisin ottaa koiran vain siksi, koska eukkoni on päivät tallilla ja voi siellä pitää eläimen mukanaan. Jos eläisin yksin (vaikka sitten maatilallakin), niin en koiraa ottaisi. Tämä siis vain oma fiilikseni...tsip kirjoitti:Huvittavaa sinänsä, että minäkin ajattelin näin. Mutta tarkemmin asiaa ajateltuani totesin, että oikeastaan se perustuukin vapaana pitämiseen ts. minä annan lemmikille ruokaa ja käyn lenkittämässä kerran päivässä. Muun ajan se saa olla itsekseen pihalla tai sisällä valintansa mukaan.
Pyrin hillittyyn provosointiin - toivottavasti en tuota rajaa ylitä usein.tsip kirjoitti:Hyvä Pasteur, joskus jotkin ajatuksesi ovat mielestäni erittäin pönttöjä, mistä lie pöntöstä ovatkin vedettyjä. Mutta, kuten sanottu, se on vain minun mielipiteeni.
Tämä puolestaan oli alentuva kommentti. Ajatukseni olivat vääriä mutta ei se mitään - kyllä ne siitä muuttuvat oikeiksi, kun vähän näen elämää?tsip kirjoitti:Onneksi elämä opettaa.