![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Mutta - otsikon mukaan en sitä ainakaan Etelä-Savosta osta. Eri ostosten kanssa kun ei aina mene kuten entinen etelän mies ajattelee. Kuten eukko asian ilmaisi: Ostat auton ja saat hankkia ratin erikseen, myyjä ei sitä ymmärrä kertoa.
Viimeisin hula-baloo oli kun ostin noin 700€ jyrsimen puutarhatöiden tekoon. Ostin tietenkin multa-auran jotta saisin potut maahan. Auraa ei ollut joten se oli tilaus tuote. Illalla kun luin esitelehteä minulle selvisi että sen käyttö vaatii nk. telapyörät. Soitin ja tilasin ne sitten. Mikkelin K-Raudan myyjä ei sellaista yhdistelmä vaatimusta tiennyt. Perunavakoa vedettäisiin auki ja kiinni jyrsin terä päällä.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Sitten se hieno Caravan Briggs & Stratton otti ja sanoi kesken kaiken kontraktin irti. Ensin he olivat valmiit antamaan rahat takaisin, mutta sitten ei ja kone vietiin huoltoon. Uuden koneen polttoainejärjestelmässä oli roskia! Siksi polttoaine vuoti kaasuttimesta ulos pihalle.
No, ei se siihen jäänyt. Saatuani koneen takaisin (40 km kauppaan ja taas 40 kilsaa takaisin) selvisi ettei multa-auraa voi asentaa koneeseen - ilman välisovitinta! Tietenkin, yksikään K-Raudan myyjistä ei moista yksityiskohtaa tiennyt. Pala maksaa 25 € ja on tilaustavaraa, toimitus viikko - haku Mikkelistä ja taas noin 80 km ajelua.

PS. Kun hain telapyörät ja multa-auran sain vihdoin ja viimein 3 kollia. 2-3 myyjää etsi paketteja ja aikaa kului noin 1/2 tuntia. Kotona selvisi että olin saanut samalla 2 multa-auraa! Päivän parin päästä soittivat ja kysyivät jos minulla oli yksi ylimääräinen multa-aura. Se oli tilattu eräälle toiselle asiakkaalle.
Se ei ole ainut paikallinen "kokemus". Citikkani ei läpäissyt pakokaasutestiä katsastuksessa, joten varasin ajan Mikkelin Citroenin edustajalle. Sitä alkoi tutkimaan nuori poika joka ei heti saanut BX:n konepeltiä auki. Aavistin että ei tästä hyvää tule, eikä tullut. Kun kysyin miksi hän ei ota testeriä esille oli vastaus ettei heillä sellaista ole ollut aikoihin, se on huollossa! Sitten hän irrotteli eri sähköliitoksia ja ruiskutti CRC:tä ja sain kehotuksen ajaa uudelleen katsastukseen! Se lysti maksoi 36.50 ja itse olisin voinut tehdä saman. Hän ei myöskään tiennyt GTI monipisteruiskun ja tavallisen moottorin eroavaisuuksia.
Kun kävin Hesassa poikkesin luotto korjaajani luona, Rekara Hertsikassa. n. 5 min jälkeen asentaja sanoi että se on katti josta toinen kivi on entinen - ja se minulle maksoi kahvi pullat pojille.
Vastaavia tietämättömyyden esimerkkejä täältä löytyy vaikka millä mitalla, etenkin mitä tulee rakentamiseen ja saneeraukseen. Ne voisivat olla huvittavia mutta kun ne maksaa. MUTU ohjeita ja täysin pieleen, tai sitten ei tiedetä mitään, kuten laattaleikkurin kanssa, sekin K-Raudasta. Ostin tarjouskoneen, noin 40-50 € ja ennen kuin sain laatoituksen tehdyksi, muutamia neliöitä oli terä sileä. Mikkelissä sitten kysyin uuden terän perään - tietoa ei oikein tullut, paitsi että kukin terä on kalliimpi kuin uusi kone. Myyjä ei tiennyt minkä kokoinen terä siihen menisi - ja kun minulla ei ollut aikaa sen selvittämiseen ostin uuden koneen päästäkseni jatkamaan laatoitusta. (Pahoin pelkään sitä, kun kaikki työ on tehty minulla on useampi laattaleikkuri vajan kulmalla).
Edellisten ja muiden kokemusten kautta en ainakaan tietokonetta, tai muutakaan uskalla ostaa täältä. Se muu on esim. uudet urut - vanha kun kuulostaa jo pimppa-raudalta, eikä GarageBandin käyttö aina innosta - vaikka soitin (Keyboard) on maan mainio.
JA ei kun keväisiä terveisiä EteläSavosta!