JuzziK kirjoitti:Tänään on ollut huonoa tuuria. Menimme kahden aikaan nostamaan veneeseemme mastoa. Parin tunnin fiksuksen jälkeen kaikki vaikutti olevan kunnossa. Vaan eipä ollutkaan keulapurjetta eisaanut nostettua ylös. Neljän tunnin säätämisen jälkeen lähdimme kotiin. EIpä päässyt vieläkään merelle
Jussi
Onks rullafokka? Falliko solmussa vai mikä mätti? Sympatiaa!
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
JuzziK kirjoitti:Tänään on ollut huonoa tuuria. Menimme kahden aikaan nostamaan veneeseemme mastoa. Parin tunnin fiksuksen jälkeen kaikki vaikutti olevan kunnossa. Vaan eipä ollutkaan keulapurjetta eisaanut nostettua ylös. Neljän tunnin säätämisen jälkeen lähdimme kotiin. EIpä päässyt vieläkään merelle
Jussi
Meillä purjehtijoilla riittää ymmärtämystä vastoinkäymisille. Ei ole minullakaan vene päässyt mereen asti. Tänään löytyi murtuma kylkilistasta. Pitää saada viikonloppuna jotenkin korjattua.
ptkmit kirjoitti:[
Meillä purjehtijoilla riittää ymmärtämystä vastoinkäymisille. Ei ole minullakaan vene päässyt mereen asti. Tänään löytyi murtuma kylkilistasta. Pitää saada viikonloppuna jotenkin korjattua.
Missäs Karkkilan poika seilaa?
ptkmit kirjoitti:[
Missäs Karkkilan poika seilaa?
Itäisellä Suomenlahdella pääasiassa. Mutta kun köydet irrottaa, niin on aina perillä.
EDIT: Vai epäilitkö ettei Karkkilassa merta ole?
ptkmit kirjoitti:
Itäisellä Suomenlahdella pääasiassa. Mutta kun köydet irrottaa, niin on aina perillä.
Totta haastat, sehän se erottaa moottorivenekansan purjehtijoista. Saaristomeri on meikäläisen kulkualuetta, tosin täällä paatti odottaa vielä pohjamaalin virkistystä päästäkseen veteen. Itekkö saat ton kyljen paikattua?
amanita kirjoitti:
Totta haastat, sehän se erottaa moottorivenekansan purjehtijoista. Saaristomeri on meikäläisen kulkualuetta, tosin täälläkin paatti odottaa vielä pohjamaalin virkistystä päästäkseen veteen. Itekkö saat ton kyljen paikattua?
Ite meinaan korjata purjehduskaverini kanssa. Eiköhän sen saa laminoitua kuntoon. Eikä se vuoda kuin kovissa pärskeissä.
Jussi
Fokan falli ei liiku mihinkään. Ihme kyllä kaikki muut fallit toimivat Köysi on ilmeisesti mennyt talven aikana jotenkin aivan kummaliseen solmuun itsensä kanssa. Kyseessä on h-vene ja se on erään yhdistyksen omistama. Rullafokka olisi kuulemma liian suuri satsaus, joka tuskin on tarpeellinen tämän kokoluokan veneille
Jussi
Fokan falli ei liiku mihinkään. Ihme kyllä kaikki muut fallit toimivat Köysi on ilmeisesti mennyt ilmeisesti talven aikana jotenkin aivan kummaliseen solmuun itsensä kanssa. Kyseessä on h-vene ja se on erään yhdistyksen omistama. Rullafokka olisi kuulemma liian suuri satsaus, joka tuskin on tarpeellinen tämän kokoluokan veneille
Jussi
Tjaa. Rullan tarpeellisuus on vähän suhteellista. Laitoin kerran semmoisen Helmsman 20:een, jotta helpottaisi yksinpurjehdusta. Olipa hieno investointi.
Riittävän kauan ehdin kipittää vaihtamaan keulapurjetta ymmärtääkseni nyt nauttia rullafokan ihanuudesta.
Oiskoos foorumilla veneilijöitä mitenkin paljon, jos laittais ketjun aiheesta. Onhan täällä muistakin menopeleistä pölisty. Mitä tuumaatte?
EDIT: Aha, aatokset liikkuvat samoilla vesillä....tekaisen sen ketjun, mutta pitäisi kai olla veneilylle yleensä, ei vain purjepaateille?
Ettei nyt vallan purjehdustopiciksi menisi, minä olen enempi moottoriveneilijä. Tai lähinnä mökkiveneilyä harrastan, kun ei tuollaisella pulpettiveneellä retkeilyä oikein voi harrastaa. Partioalueeni on Saaristomerellä, lähinnä Rymättylän ja Kustavin välimaastossa. Soutuveneilyä tulee tietysti harrastettua siellä mökillä ja kaupungissakin, kun kalastelen.
Viikonlopuksi olisi kyllä tarjolla purjehdusreissu, sinänsä ihan kiinnostava tarjous. Mutta kun en minä mikään purjehtija ole, lähinnä painolasti.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
Maza kirjoitti:Ettei nyt vallan purjehdustopiciksi menisi, minä olen enempi moottoriveneilijä. Tai lähinnä mökkiveneilyä harrastan, kun ei tuollaisella pulpettiveneellä retkeilyä oikein voi harrastaa. Partioalueeni on Saaristomerellä, lähinnä Rymättylän ja Kustavin välimaastossa. Soutuveneilyä tulee tietysti harrastettua siellä mökillä ja kaupungissakin, kun kalastelen.
Viikonlopuksi olisi kyllä tarjolla purjehdusreissu, sinänsä ihan kiinnostava tarjous. Mutta kun en minä mikään purjehtija ole, lähinnä painolasti.
Kyllä tämä on kaikille veneille tarkoitettu, valtamerialuksista jollaan.
Kyllä painolastillakin on tärkeä tehtävä veneessä, että innolla mukaan vaan. Siinähän on sitten hyvä tilaisuus sivusta seurata purjehdusta ja saada pientä kipinää. Koettaa kuinka voidaan liikkua täysin luonnonvoimilla.
Maza kirjoitti:Ettei nyt vallan purjehdustopiciksi menisi, minä olen enempi moottoriveneilijä. Tai lähinnä mökkiveneilyä harrastan, kun ei tuollaisella pulpettiveneellä retkeilyä oikein voi harrastaa. Partioalueeni on Saaristomerellä, lähinnä Rymättylän ja Kustavin välimaastossa. Soutuveneilyä tulee tietysti harrastettua siellä mökillä ja kaupungissakin, kun kalastelen.
Kyllä painolastillakin on tärkeä tehtävä veneessä, että innolla mukaan vaan. Siinähän on sitten hyvä tilaisuus sivusta seurata purjehdusta ja saada pientä kipinää. Koettaa kuinka voidaan liikkua täysin luonnonvoimilla.
Kavereiden veneillä joutuu vielä purjehtimaan, tai vuokraveneillä. Vesille on kuitenkin vuosittain päästävä. Taas vaikuttaa siltä että Juhannus vetten päällä toteutuu. ehkä.
Purjeilualueena on pääsääntöisesti Saaristomeri ja motorisointia sitten pienemmällä alueella Askainen-Velkua -maastoissa.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa... tai on mato-ongintakin ihan kivaa.
Hetkinen, miten se mun venetilanne menee. Suurin on SoFan jotain nelimetrinen pulpettivene Suzukin 20 heppaisella, vene vuosimallia -72-73, moottori uudempi, jotain 90-lukua. Sitten on punaiseksi laminoitu puusoutuvene, jossa 2 hv Suzuki, vaimolle ostettiin naapurilta joku suomalainen soutupaatti, muovia, siinä nyt 4 hv Yamaha, sain lahjaksi käytettynä ja vielä on joku itsetehty (en minä, joku muu) muovisoutupaatti, joka ei ole vettä nähnyt moneen vuoteen eikä näe, ellen upota kivilastissa.
Mihin muuten vanhan muovipaatin hävittäis?
Eli saaressa yleensä vaimo ja minä sekä neljä venettä. Kyllä pärjää.
Kesäkuussa pitää vähän ehostaa tota Sofaa. Alkaa sisäpuoli olla vähän kulunut.
ptkmit kirjoitti:
Jollailu on kyllä niin mahtavaa. Se läheisyys meren kanssa ja vauhdin tuntu joka juuri tuosta läheisyydestä syntyy, ja tuntuma - kun sentinkin trimmaa väärin niin huonosti kulkee. Toisena ääripäänä kiehtoo ptkmitin mainitsema luonnonvoimilla liikkuminen silloin kun alla on vähän isompi purkkari. On mielestäni kiehtovaa kuinka monen tonnin painoinen klöntti kulkee kuitenkin melko haipakkaa kevyen tuulen aiheuttamana. Valtamerialuksen puikoissa ei ollakaan vielä oltu, vaikka joskus pienenä komentosillalla käytyä tulikin.
Olen karvainen ja maskuliininen mies
"I have a rule: if you're an idiot then don't speak"
Anniel kirjoitti:Minut saa koska vaan viedä veneilemään Tosin uida en osaa, joten joku meripelastustaitoinen tarvis saada matkaseuraks
Suosittelen oppimaan uimaan ennen veneilyä
Ehei, nyt olet ihan hakoteillä. Vene on sitä varten, ettei tarvitse uida. Pelastusliivejä kannattaa joka tapauksessa käyttää. Ollaan, katsos, fiksusti siellä vesillä.
Jätän tarjotun viikonloppupurjehduksen väliin, en olisi oikein ehtinytkään, mutta viikon päästä painelen peltipurjeella Velkuan vesillä. Ja soutuveneellä menen kalaan, ajattelin kokeilla silakan litkausta.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
Onkos täällä ketään jolla on rullaiso käytössä? Maailmalla noita on runsaasti, Charter-veneissä varsinkin jo lähes kaikissa uusimmissa. Toimintavarmuudesta kiinnostaa kuulla kovastikin!