Kuvan keikutteluun olen löytänyt parikin keinoa, mutta ei mitään lähellekään yhtä kätevää kuin esim. iPhotossa. Jossain Paint Shop Prossakin on kuulemma sellainen ominaisuus, että vedetään suora viiva kuvan yli ja ohjelma oikoo kuvan sen suuntaiseksi.
Löytyykö jonkin napin takaa oikeasti hyvä oikaisutoiminto joka vielä croppaisi kuvan samaan kauppaan.
Järkevin tapa oikaista kuvia Photoshopissa
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Järkevin tapa oikaista kuvia Photoshopissa
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
-
Re: Järkevin tapa oikaista kuvia Photoshopissa
Viesti Kirjoittaja barcoder »
No voithan tietty vaan Cropata kuvan ja siinä vaiheessa kun Croppi-kehys on aktiivisena, voit kallistaa croppi-kehystä vastaamaan esim. vinon horisontin kulmaa. Kun kuittaat Cropin, suoristaa Photoshop kuvaa juuri sen verran kun kallistit croppikehystä, eli horisontti suoristuu. Croppikehyksen kallistaminen tapahtuu viemällä kursori hieman kehyksen nurkkapisteen ulkopuolelle, kursori muuttuu 90 asteen kulmassa olevaksi nuoleksi, silloin kehystä voi kallistaa tarttumalla ja vetämällä.
CS2 eteenpäin löytyy myös työkalu nimeltä Lens Correction, oisko Filter > Distort -osastossa. Siinä kuva aukeaa erilliseen ikkunaan jossa voi korjata montaakin eri asiaa, tynnyrivääristymää, perspektiivivääristymää yms. Siellä on myös mainitsemasi viivatyökalu, joka oikaisee kuvan.
Itse olen myös korjaillut kallistuksia niin että vedän työkalupaneelin viivaimella viivan vinon linjan mukaan, se ei itsessään suorista kuvaa, mutta se siirtää astekulmatiedon free transform-työkaluun, jonka avulla kääntö onhelppo tehdä.
CS2 eteenpäin löytyy myös työkalu nimeltä Lens Correction, oisko Filter > Distort -osastossa. Siinä kuva aukeaa erilliseen ikkunaan jossa voi korjata montaakin eri asiaa, tynnyrivääristymää, perspektiivivääristymää yms. Siellä on myös mainitsemasi viivatyökalu, joka oikaisee kuvan.
Itse olen myös korjaillut kallistuksia niin että vedän työkalupaneelin viivaimella viivan vinon linjan mukaan, se ei itsessään suorista kuvaa, mutta se siirtää astekulmatiedon free transform-työkaluun, jonka avulla kääntö onhelppo tehdä.
Viimeksi muokannut barcoder, 4.6.2008 klo 7.25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Viesti Kirjoittaja jmattila »
Niin ja edellä mainitun lisäksi camera rawista löytyy tuo viivoitin, joka kääntää kropin sen mukaan. Itse olen vetänyt guiden ja sihdannut sitten kropin kanssa kuvan suoraksi.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Tääkin ominaisuus on fotarissa ollut "aina" mutta niin piilossa ettei se heti tule vastaan. Eli viivaimella apuviiva horisonttia pitkin ja sitten image>rotate>arbitrary. Siinä avautuvassa dialogiboksissa on oikea asteluku heti valmiina. Rajausta tää ei tee mutta mä pidän parempana että kulmiin voi kloonata vähän kuvaa lisää ja rajaa sitten käsin vaan mahdottomat pois.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ainakin Photoshop 7:ssa on viivoitin millä vedetään viiva vinon horisontin mukaisesti, sitten mennään ylävalikkoon Image->Rotate Canvas->Arbitary... ja siellä on viivoittimen arvo valmiina.dogmulder kirjoitti:Löytyykö jonkin napin takaa oikeasti hyvä oikaisutoiminto joka vielä croppaisi kuvan samaan kauppaan.
Viivoitin löytyy pipettityökalun alta kun pitää sitä nappia pohjassa.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja homeKorva »
Whoaaaa,
tuohan on jo näköjään tässä PC:n potosoppi 6:ssa. Todella kätevää!
Kiitos vinkistä!
Kiitos vinkistä!
-
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
Jos pitää jotain saada tarkasti suoraan niin piirrän viivatyökalulla viivan horisonttin katsoen samalla info-ikkunasta kulmalukeman. Sitten syötän rotaten dialogiboksiin oikean asteluvun.
Semmoinen henk. koht. toive mulla olisi rotate-toimintoon että voisi valita niin että rotatessa karsiutuisi ne ylimääräiset taustat pois samalla, eli vaikka menisi kuvaa vähän reunoista hukkaan niin ei tarvitsisi cropata enää uudelleen noiden taustojen poistamiseen. Tuota selitystä tuskin ymmärsi kukaan:)
Semmoinen henk. koht. toive mulla olisi rotate-toimintoon että voisi valita niin että rotatessa karsiutuisi ne ylimääräiset taustat pois samalla, eli vaikka menisi kuvaa vähän reunoista hukkaan niin ei tarvitsisi cropata enää uudelleen noiden taustojen poistamiseen. Tuota selitystä tuskin ymmärsi kukaan:)
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tosimiehet ja -naisethan vetää tohon Arbitaryyn arvot ihan silmällä vaan. Muistan kun joskus opiskeluaikana asiakas oli olantakana kyttäämässä, kun kerroin että kuvaa pitää suoristaa hiukan. Tuikkasin siihen arvon 1,75 astetta ja meni justiin kohdalleen. Asiakas alkoi nauramaan ja totesi että "jumaliste, tarkka kaveri".homeKorva kirjoitti:Whoaaaa,
Kiitos vinkistä!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Arbishan oli loistovinkki!
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Viivoitintyökalun ja Rotate-Arbitraryn avulla olen aina kuvat Photoshopissa oikonut, mutta tuo barcoderin Crop-työkalun kallistus oli niin hyvä vinkki että kokeilin heti josko nämä kaksi tapaa saisi yhdistettyä. Ei saanut. Crop Tool ei muista viivottimen kulmaa. Jos joku keksii miten sen saisi sen muistamaan, niin olisin kiitollinen!
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Josko viivottimella mittaat ja arbista kopsaat muistiin lukeman ja pasteet sen siihen croppiin?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
R.
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Kiitos hyvistä vinkeistä!
Eiköhän noilla pärjäile, odottelen silti koko homman hoitavaa toolia.
Eiköhän noilla pärjäile, odottelen silti koko homman hoitavaa toolia.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka