Kuinka sait ensimmäisen mäccisi
-
Kuinka sait ensimmäisen mäccisi
Viesti Kirjoittaja riston »
Oli vuosi 1991. Pomoni esitteli minulle tietokonetta (se oli kai pc?) ja sanoi, että ilman sitä ei tule enää toimeen. Niinpä yritin opetella kaikenlaisia koodeja ja rimpsuja vihreällä näytöllä. Parin viikon jälkeen luovuin ja ilmoitin, että sitä ilman tulee toimeen. Tietokoneeseen en koske ikinä!
Kului ehkä puoli vuotta, kun vanha opiskelukaverini ilmoitti, että Jyväskylän yliopistossa työskentelevä toinen opiskelukaveri pitää jonkin Apple-koneen käyttökurssin. Menin kurssille, työnantajani laskuun tietysti, mutta vain sen vuoksi, että näkisin vanhat hyvät kamut.
Vaan kuinkas kävikään!? Kurssi alkoi lauantaina puolilta päivin ja jo iltäpäiväkahvin aikaan soitin kotiin vaimolle ja sanoin, että maanantaina ostetaan Apple-tietokone. Ja niin ostettiin. Nyt on menossa seitsemäs sukupolvi Kampus Datan koneita ja perheessä on tällä hetkellä kolme Titaunumia, kaksi pääasiassa musiikinteossa ja yksi myös kaikessa muussa käytössä. Itse olen kuitenkin aika tupelo käyttäjä.
Mac Mini 2 GHz Intel Core 2 Duo /3 GB/120 GB
iPhone 6, iPad 3
-
Re: Kuinka sait ensimmäisen mäccisi
Viesti Kirjoittaja sipulinaama »

-Sydney Losstarot
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »

-
Viesti Kirjoittaja Jere_L »
-
Viesti Kirjoittaja McKorhone »

-
Viesti Kirjoittaja np »

-
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Siis pappa <U>betalade!</U> (Sama mulla)
Noh,
LC [1990]
LC 630 [1994]
PowerPC 4400 [1997]
Sitten ihan omat ostokset...
iMac DV 400 [1999]
iBook [2004]
-
Viesti Kirjoittaja Kemuri »
Satunnaisesti törmäsin mäkkeihin myöhemmin. Serkku Saksassa oli graafikko ja hänellä oli mäkki. Silloin ei vielä tullut mieleen itse hankkia mäkkiä, kun olin itse Amiga-ihmisiä.
Aloitin opiskelun Lahden muotoiluinstituutissa pari vuotta sitten. Silloin pääsi niitä käyttämään kunnolla ja OS X lumosi minut. Varsinkin kun aloin olla täysin kypsä windows-maailmaan. Aloitin säästämään omaa konetta varten ja valinta kohdistui G4 iMacciin. Viime keväänä sain rahat kasaan ja kone tilaukseen. Vaikka kallis olikin, valintaani olen ollut erittäin tyytyväinen.
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
Maceihin tutustuin kaverin kautta (yks "A", kuten kuulusteluissa kerrotaan) joka pyöritteli LC:llään kaikennäköistä kummaa... Eka oma vasta vasta muutamia vuosia myöhemmin mutta silloin pohjilta (SE) ponnistaen!
Enkä mä tiennyt että mun broidi oli pannu pystyyn hommat Macin kanssa! Sen ihanan! Enkä mä tienny että mun broidi oli ostanu itte sähkö-Macin!...
(HectorockII:n Rock-puolen introhöpinästä ulkomuistista improvisoituna; kiitos, Hector)
Loppu on historiaa. (Broidille piti siitä SE:stä kyllä pulittaa aikas kova hinta...)
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
... ei kyllä se muoto taitaa olla "Pappa päivänkakkara betala". Kävin sporassa kuuntelemassa....no sen "-de" voi hoitaa kyllä heittomerkilläkin, suomenruottissa ainaki. Eikä sen merkin tarvi ees näkyä. Kuuntelepa vaikka kolmosen ratikassa.

Joo ja aiheeseen. Kolme vuotta raadoin takapuoli ruvella ja jaoin ilmaisjakelulehtiä. Palkka oli huono ja työ takapuoli, mutta oli se hieno päivä kun sain vuonna 1994 kantaa Akateemisesta kirjakaupasta kotiin iki-oman Performa 460:n... Kotona syötin sille kaverilta "lainatun" Master Tracks Pro 5:n raahaamalla korpulta ja pistin aiemmin ostamani MIDI-interfacen kiinni printteriporttiin. Vielä MIDI-piuha syntikan ja koneen väliin, niin olin nirvanassa.

-
Viesti Kirjoittaja JoJo »
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
Jeh. Asteriskikin _hoitaa_ "homman"... Mutta päätteet hävii, päätteet hävii!... ei kyllä se muoto taitaa olla "Pappa v*ttu betala". Kävin sporassa kuuntelemassa.
Mitäs suunnittelit tuolloin, -91 raadantas aloittaessas hankkivasi?
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Kyllä se oli tuo Mac Plussa kiikarissa... ostin kyllä siinä välillä E-mu:n Proteuksen. Technoa teki mieli tehdä... Oli meinaan hieno kokemus kun aikoinaan sain leikkiä opettajani Mac Plussalla ja Roland D-5:llä kokonaisen illan ajan, terveisiä Artolle!Mitäs suunnittelit tuolloin, -91 raadantas aloittaessas hankkivasi?
-
Viesti Kirjoittaja Silencio »
-
Viesti Kirjoittaja np »

-
Viesti Kirjoittaja MVi »
-
Viesti Kirjoittaja Scorp »
Myöhemmin aion ostaa uusi tietokone, tietysti piti punnita kumpaa ostaisin: pc vai mac.. kunnes päätin rohkaista tilata musta pekka oy:sta eMac. Tähän asti eMac on aktiivisesti käytössäni ja en ole katunut ostopäätöstäni

Olin selannut apple-sivuja jo vuosia sitten imuroituani quicktimeria ja olin kyllä halunnut kovasti saada macia.... vihdoin se toteutui tänä vuonna.
Erittäin tyytyväinen mac-käyttäjä

iBook G4 1.33 GHz/1 Gt muistia/60 Gt kovoa/Combo/Mac OS X 10.5.8 Leopard
iPhone 5
-
Viesti Kirjoittaja Hydra »
Nytten sitten päätin lähteä Saksaan käymään puoleksi vuodeksi, lähtö keväällä. Päätin ottaa ennakkoa ja myin viimeisenkin A64 pöytäkoneeni jo pois (alunperin x86 koneita oli 3kpl).
Ja ostin suoraan Applelta tilaamalla itselleni iBookin, aika herccua

-
Viesti Kirjoittaja xforgivenx »
eka ihan oma kone oli kuitenkin PC-läppäri kun ajattelin että rahat ei riitä Powerbookkiin. kaverille ja sen vaimolle vaahtosin kuitenkin ihan intona että ostakaa mäkki kun olivat konetta ostamassa. no eipä aikaakaan kun molemmilla oli 15" PB. no mähän tulin kateudesta ihan vihreäksi ja sitten piti puolen vuoden PC-harhailun jälkeen vaihtaa mäkkiin. ja macin aion seuraavaksikin hankkia vaikka olisivat kuinka kalliita. tuliskohan tammikuussa PB:n uudet mallit..? veronpalautukset kyl palo jo et en tiiä millä rahalla..
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Sen jälkeen mun myynti keskittyi noihin Macceihin. Sitten 1991 helmikuussa Apple teki henkilökuntatarjouksen, osta SE puoleen hintaan. Ja minähän ostin, kuittikin taitaa olla vielä tallella. Tietenkin Classic esiteltiin hyvin pian tuon jälkeen, ne SE:t poistettiin varastosta ennen uuden mallin tuloa. Mutta se SE mulla on vieläkin, harharetkiensä jälkeen.
Ei ole sen koommin tarvinnut PC:tä ostaa, tai mitä nyt pojalle kun se meni Tekniseen korkeakouluun. Mutta sekin on vaihtunut iBookiin.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Ihan kuriositeettina vain. Faija teki Suomen Applen ensimmäisen Apple II:sen mainoksen joskus vuonna Jeesus.
-
Viesti Kirjoittaja kartsa »

-
Viesti Kirjoittaja jtk »
Seuraava kone oli ihan oma SE ensin 40:n ja sitten jopa 80 Mt:n kovalevyllä, ja raahasin sitä säännöllisesti Helsingistä Turkuun linja-autolla tarkoitukseen valmistetulla kantolaukulla...
Seuraava kone 1992 oli PowerBook 100, Sonyn suunnittelema kaunotar, joka oli paras kaikista nykyistä 12-tuumaista G4-Powerbookkiani edeltäneistä koneista.
Sitä seurasi pari Powerbookkia, ei ole edes jäänyt mieleen mitkä, koska en niihin koskaan ollut kovin tyytyväinen. Sataseen verrattuna ne olivat isoja ja painavia, ja uudet käyttöjärjestelmät kovin epävakaita.
Mutta sitten tuli OS X ja tämä nykyinen koneeni! Enkä voi kummastakaan olla pitämättä :-)
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Aiemmin olin saanut pahanlaista kuumetta satunnaisten työsuhteiden ja julkisten työpisteiden (mm. aiemmin mainittu LMI) kautta. Kavereilla oli hienoja koneita mutta mä en osannut nöyrtyä lehdenjakohommiin. Ei vaineskaan, ostin noihin aikoihin omakotitalon (pieni ja maaseudulla) hinnalla valokuvausvehkehiä. Kokemusta kertyi LC:stä ja erilaista numeroilla 6,7,8 ja 9 alkavista koneista.
Nyttemmin noita vanhoja ja uusia koneita on nurkat väärällään, kaikille on paikkansa: Quadra AV, PB 165C, PPC 8200 X2, PPC8600 AV, iMac rev a ja uudempina G5 DP 1800 sekä työsuhde iBook G4.
Erityisellä rakkaudella muistelen myös uusmedia-aikojen työjuhtaani G3/350aa, se on mainio kone. Kuuluu työskentelevän edelleenkin palvelimena pienen päivityksen jälkeen.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka