EvilPet kirjoitti:Pessimistinä arvelisin että ei riitä. Oma veikkaus menee tuonne 499€ tietämille.
Tuote on erinomaisen hankala hinnoiteltava. Nyt näyttää siltä, että sille on jo olemassa tehdashinta, koska Apple ilmeisesti ei enää saa operaattoreilta kuukausittaisia kuudenneksiaan (tai kolmanneksiaan) asiakkaiden puhelinlaskuista. Aiemminhan laitteelle ei ollut mitään realistista hintaa missään välissä, kun Applekin myi sen subventoituna operaattoreille.
Tuo $199 on joka tapauksessa vahvasti subventoitu kytkykauppahinta. Laitteen oikea todellinen hinta ilman kytkyjä olisi suuruusluokkaa iPod Touch + $100 eli osapuilleen $400 (täällä veroineen ja paikallislisinen ehkä 350 €). Tuo ei ole paha hinta ollenkaan, jos sitä vertaa muihin saman hintaluokan puhelimiin. Tuolla hinnalla iPuhelin olisi varma hitti.
Nyt kuitenkin tulee ihan jännittäviä kysymyksiä suomalaisesta kytkykauppalainsäädännöstä. Lainsäädäntö on kirjoitettu nykyistä kytkykauppaliiketoimintaa silmälläpitäen. Siinä kuluttaja maksaa puhelimensa osamaksulla kahden vuoden aikana operaattorille. Käytännössä homma toimii juuri niin hyvin tai huonosti kuin kytkykauppa voi. Kuluttaja saa puhelimen "ilmaiseksi" ja kiroilee kaksi vuotta kuukausimaksujen kanssa. Lainsäädännön ajatus on suojella kuluttajaa ja rajata kytkykauppaa niin paljon kuin mahdollista, mutta pari kohtaa on jäänyt huomaamatta.
Tässä ihan suoraan kytkykauppaa säätelevä lakitesti (Viestintämarkkinalaki, §70-71):
" 70 § (20.1.2006/26)
Kytkykauppa
GSM-matkaviestinverkon päätelaitteen tai siihen liittyvän hyödykkeen hinta ei saa riippua siitä, hankkiiko käyttäjä myyjältä myös GSM-matkaviestinverkon liittymän (kytkykauppa). {Huom! 3G ei ole GSM tässä yhteydessä /VSV}
Kytkykauppa on sallittua muun kuin 1 momentissa tarkoitetun matkaviestinverkon liittymäsopimusta tehtäessä. Teleyrityksen tulee tarjota vastaavaa viestintäpalvelua käyttäjälle myös ilman päätelaitetta.
Markkinoinnissa on ilmoitettava kuluttajansuojalain (38/1978) 2 luvun 4 §:ssä tarkoitettujen tietojen ohella myös kytkykaupasta kuluttajalle aiheutuvien lisäkustannusten kokonaismäärä.
Teleyritys saa kytkykaupan yhteydessä tehdä kuluttajan kanssa enintään kahden vuoden määräaikaisen liittymäsopimuksen. Kuluttajalla on oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus päättyväksi kahden viikon kuluttua irtisanomisesta, jos hän on pääasiassa ilman omaa syytään joutunut maksuvaikeuksiin vakavan sairauden, työttömyyden tai muun erityisen seikan vuoksi.
Määräaikaisen liittymäsopimuksen ehtoja ei saa muuttaa kesken sopimuskauden kuluttajan vahingoksi. Sopimusehtojen muuttaminen on kuitenkin sallittua, jos muutostarve johtuu lainsäädännön muutoksista tai viranomaispäätöksistä.
Teleyritys saa estää toisen teleyrityksen liittymän käytön kytkykaupassa tarjotussa matkapuhelimessa. Esto on kuluttajan pyynnöstä purettava maksutta liittymäsopimuksen päättyessä, kuitenkin viimeistään kahden vuoden kuluttua liittymäsopimuksen tekemisestä.
70 § on L:lla 26/2006 väliaikaisesti muutetussa muodossaan voimassa 1.4.2006 - 1.4.2009. Aiempi sanamuoto kuuluu:
70 §
Kytkykaupan kielto
Matkaviestinverkon päätelaitteen tai siihen liittyvän hyödykkeen hinta ei saa riippua siitä, hankkiiko käyttäjä myyjältä myös matkaviestinverkon liittymän."
Toisin sanoen tämän (ensi keväänä päättyvän) lain mukaan:
- puhelimen osuus kytkypaketin hinnasta on kerrottava
- missään ei sanota, että puhelin pitäisi myydä ilman kytkyä (toisin päin kyllä, liittymä pitää tarjota ilman puhelinta)
- missään ei sanota, että operaattorin pitäisi purkaa sopimus rahalla
Sopimusrikkotapauksissa maksettavista sopimussakoista on ollut muualla puhetta, esimerkiksi kuluttajaviranomaiset ovat pitäneet niitä tapetilla, koska tilanne on epäselvä. Asiat menevät kuitenkin selvästä lakitekstistä epäselvään tulkitsemiseen.
Applen veto on sekä lainsäädännön ajatuksen että EU:n vapaiden markkinoiden ideologian vastainen. Lainsäätäjä ei ole tajunnut sitä, että joskus voi tulla sellainen päätelaite markkinoille, että sen oikeudet saamalla kuluttajia pakotetaan vaihtamaan operaattoria. Asia on lisäksi sellainen, että viranomaiset saattavat älähtää siitä, ainakin jos asiasta riittävästi vinkataan. Nyt kuitenkin näyttää aluksi siltä, että Sonera saa ihan rauhassa myydä puhelinta pelkällä kytkyllä.
Nyt voi olla viime tinka vaikuttaa uuteen kytkykauppalakiin, koska sen valmistelu on jo aika pitkällä. Kannattaa kuitenkin yrittää. Kaksi asiaa:
1. Applen temppu ei saa enää onnistua tulevaisuudessa (ts. päätelaitteen on oltava myytävänä samalla hinnalla ilman kytkyä)
2. Sopimukseen tulee sisältyä sopimuskauden mittainen takuu ja vakuutus puhelimelle (jottei kuluttaja päädy maksamaan puhelimesta, joka hajosi itsekseen)
Nämä voi vapaamuotoisesti kertoa omalle kansanedustajalle ja LVM:lle (joka valmistelee lakia). Jälkimmäiseen pointtiin on Kuluttajavirasto ottanut aktiivisesti kantaa, mutta en ole nähnyt ensimmäiseen kommentteja. Ehkä siksi, että siitä on tullut ongelma vasta tasan eilen.
Applenkin kannalta tilanne on sikäli hankala, että Suomessa yrityskännykäksi pääseminen voi olla vaikeaa kytkyllä. Minulla on jopa Soneran liittymä, mutta kun se on firman liittymä, en tiedä voinko hankkia iPhonen. Firman piikkiin ei oikein voi lähteä mitään kytkyjä tekemään. Ja harvempi firma vaihtaa operaattoria kännykän takia, joten sikälikin asiakaskunta kapenee, vaikka Sonera lienee suurin firmaoperaattori.
Amerikkalaistyylinen kuluttajien kusettaminen kytkykaupalla sopii huonosti eurooppalaiseen ympäristöön.
Ja vielä varoituksen sana: IANAL (I am not a lawyer). Jos joku tuntee lainsäädännön soveltamista paremmin, niin suu auki vain. Olen mielelläni tässä erittäin väärässä.