thebanzai kirjoitti:iPratt kirjoitti:Se on erittäin hyvä että vuokralla-asumista kannatetaan. Meilläkin on kaksi vuokralaista jotka vuokrallaan maksavat asuntojemme korot, lainat ja yhtiövastikkeet; sähkön ja vesi ei kuulu vuokraan, joten saamme kokonaisuudessaan asunnon jälleenmyyntihinnan tuoton voittona. Kiitos kaikille teille vuokralla asujille jotka tuette näin pyyteettömästi meidän vuokranantajien varallisuuden kasvua.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tässäpä oiva kommentti, josta todella näkee kumpi kannattaa. Kun sijoitusasunto maksaa itse itseään vuokrattuna, niin vaikea päätellä kummanlainen asuminen on edullisempaa.
Enkä todellakaan usko että jostain miehen kunniasta on nykyaikana omistusasumisessa kyse. Ihan matematiikkaa se on.
Noniin.. kiitos Amalle kirveen käytöstä
Kyllä, se on puhdasta matematiikkaa. 200 000 euron laina 30 vuodeksi korko sidottuna 12kk euriboriin ja siihen marginaali päälle. Korko lähtee siis juoksemaan lähempää kuutta kuin viittä prosenttia. 200 000 euron lainasta pankki nettoaa tällöin korkoina 222 000 euroa. Kevyet YLI 100% lainasummasta
"Omaa tässä maksellaan".. yeah right!
Siihen kun lisätään ajatus että maailmanhistoriassa ei heti tule mieleen aikaa jolloin 30 vuoden lainan ottaja ei olisi joutunut henkilökohtaiseen vararikkoon niin ei heti tulisi mieleen moiseen lähteä.
Tuolla pankille annetulla 222 000 eurolla maksaa muuten 30 vuotta vuokraakin yli 600 euroa kuussa. Sitten 30 vuoden päästä sinulla on 200 000 euron asunto, josta voit nauttia eläkepäivillä. Minä käytin sen 200 000 euroa hyvään elämään! Kun huomioidaan että saan olla täysin välinpitämätön homeongelmista, vuotavista katoista tai muista ja muuttaa vaikka vuoden kierron mukaan Barcelonan, Lontoon ja Turun väliä niin kyllä meikäläinen ainakin jää isosti voitolle. Jos haluaa joku vuosi asua keskustan Penthouse-kämppää, seuraavana vuonna viinitilaa ranskassa ja parin vuoden päästä lasten kanssa lähiörivarissa niin kaikki on mahdollista. Kaveri ehdottaa 3 kuukauden surffireissua portugaliin.. siihen on helppo irrottaa yksi 1800 euroa kun pistää kämpän alta pois, kuka sitä nyt tyhjänä seisottaa. Ei, minulla ei myöskään ole 8-16 duunia tai koiraa. Kadehdittaako?
Ja sanoihan joku että asunnosta saa myydessä rahaakin. Toki saa, mutta saako omiaan takaisin, sitä ei voi koskaan tietää. Ainakaan kun ostoksia tekee näin aallon harjalla, kuten joku on meidän väittänyt nyt olevan.
Toki ymmärrän että vieras pääoma on yleensä esimerkiksi liiketoiminnan edellytys tai ainakin pääoman nostolla saadaan monesti voittoa niin paljon lisää että korkokulut on pientä siinä vaiheessa. Sama toimii asuntolainalla: asuntolaina on niin halpaa että sitähän kannattaa ottaa niin paljon kuin saa, niin pienellä kuukausimaksulla kuin saa. Pistää sen ylimääräisen osan ja pienen kuukausimaksun mahdollistaman joka kuukautisen kotitalouden ylijäämän vaikka rahastosalkkuun niin tuotto on suurempi kuin lainankorko. Lopputuloksena voit maksaa lainasi pois jo kymmenen vuoden päästä ja jää vielä rahaa ylikin. Eli kyllä, halvalla kun lainaa ja sijoittaa sen hyvin niin voittoahan siitä tulee. Mutta bisnestä se on lainan antaminenkin ja lainan ottajalle riskit ovat isot.
Joku sanoi että hyvä se on sanoa että ei lainaa ota kun pappa betalar, mutta haluan korostaa että kyllä se on yleensä lainanottaja jolle pappa betalar enemmän kuin vuokra-asujalle. Kyllä siinä on isukin talo juniorin lainan vakuutena. Turha on meikäläisen mennä pankista taloa kitisemään, mutta onneksi ei ole pienintä haluakaan moiseen!
Pohjimmiltaan kyse on likviditeetistä. Itselläni ei ole mitään intoa sitoa yli 100 000 euroa kiinni taloon vaan minulla on sille rahalle hauskempaakin käyttöä.
EDIT: Niin sellainen piti vielä lisätä, että kyllä tuo oman talon ihannointi on sitä sotien jälkeistä traumaa ja toisaalta rikkaiden ranta-ruotsalaissukujen ihannointia. Kerätään varallisuutta, jota voi sitten jakaa perintönä. Itse olen Euroopassa oppinut mieluummin itse käyttämään elämäni aikana sen kuukausipalkasta säästettävän 200 000 kuin jemmaamaan sitä tuleville polville tiilitalon muodossa. Mutta kukin tavallaan.