Kahden näytön kalibrointi
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kahden näytön kalibrointi
Viesti Kirjoittaja HP »
Onko kokemuksia. Kone on ProMac 1,66 ja takana on liitäntä kahdelle näytölle. Nyt on kiinni 23 20 tuumaiset Cinema Displayt. 23 tuumainen on kalibroitu parikuukautta sitten Gretagin laitteella ja kun laitoin 20 tuumaisen rinnalle huomasin lievän sävyeron näyttöjen välillä. Tätä kysyisin onko muilla kokemuksia saako näytöt samaan sävyyn vai onko ne vaan yksilöitä.
-
Re: Kahden näytön kalibrointi
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Siis olitko kalibroinut sen 20-tuumaisen? Samoilla arvoilla?
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Voi olla että puhun nyt hiukan heikoilla tiedoilla jos yleisesti kalibroinnista puhutaan, mutta olen siinä käsityksessä että ainakin minun Spyder 2PRO ei oletusarvoisesti tee eri näytöistä samanlaisia värintoistoltaan, vaan yrittää hakea kaikille monitoreille siitä sen optimaalisen värintoiston. Pitää erityisesti kalibroida "sillä toisella tapaa" jos meinaa saada kaikki näytöt mahdollisimman samanlaiseksi värintoistoltaan.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Jep. Ja olisiko myös näyttöjen käyttöikä hiukan erilainen?Jamac kirjoitti:Voi olla että puhun nyt hiukan heikoilla tiedoilla jos yleisesti kalibroinnista puhutaan, mutta olen siinä käsityksessä että ainakin minun Spyder 2PRO ei oletusarvoisesti tee eri näytöistä samanlaisia värintoistoltaan, vaan yrittää hakea kaikille monitoreille siitä sen optimaalisen värintoiston. Pitää erityisesti kalibroida "sillä toisella tapaa" jos meinaa saada kaikki näytöt mahdollisimman samanlaiseksi värintoistoltaan.
Näyttöjen rajallisia ominaisuuksia ja "kulumista" iän myötä ei saa kalibroimalla/profiloimalla poistetuksi. Eihän meillä kaikilla köyhillä ole varaa laatunäyttöjen ostamiseen. Siksi silmämääräiselle kuvan työstämiselle pitää aina hakea pientä tukea infosta/histogrammista.
-
Viesti Kirjoittaja HP »
Selvennykseksi vielä että käyn nyt vasta kalibroimaan näyttöjä. 23 tuumainen on kalibroitu aiemmin ja nyt on rinnalla tuo 20:nen. Uudessa Lightroomissa, siis demo 2:ssa on mahdollisuus kahden näytön käyttöön ja se toimii todella hyvin, sen takia olisi mukava kun molemmat olisivat sävyiltään samanlaiset
-
Viesti Kirjoittaja HP »
Vielä hiukan selvennystä, eli itse näyttöähän ei kalibroida vaan näytönohjaimeen tehdään korjauskäyrä ja ko. koneessa on GeForcen ohjain mihin saa kaksi näyttöä.
Onko muista näytönohjaimista kokemuksia esim AtiRadeonista ?
Onko muista näytönohjaimista kokemuksia esim AtiRadeonista ?
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Kalibrointi meinaa kyllä juurikin näytönohjaimen säätämistä. Profilointi taas luo näytön toistamista väreistä profiilitiedoston, jonka avulla vaikka Photoshoppi osaa näyttää esimerkiksi Adobe RGB -profiilissa olevan kuvan värit oikein kyseisellä näytöllä.
Mutta siis näytönohjaintahan "säädetään" LUT talukon arvoja muokkaamalla, äkkiäpäiten asiaa tarkemmin tietämättä uskoisin että näytönohjaimessa olisi oman LUT taulukko kullekin näytölle.
Mutta siis näytönohjaintahan "säädetään" LUT talukon arvoja muokkaamalla, äkkiäpäiten asiaa tarkemmin tietämättä uskoisin että näytönohjaimessa olisi oman LUT taulukko kullekin näytölle.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
paitsi näytönohjainta niin myös näyttöä voidaan (joskus) säätää. Kalibrointilaite sitä harvemmin suoraan tekee mutta esim eyeonessa itse näyttöä kyllä räplätään kapibroinnin yhteydessä.
Tuo että kalibrointi ei tee näytöistä samanlaisia vaan optimaalisia, on aika epämääräisesti sanottu. Kalibrointi/profilointi koettaa kuitenkin esittää värit mahdollisimman totuudenmukaisesti, ja totuudenmukaisuus viittaa yleensä värivastaavuuteen painotuotteen kanssa.
Macissa mielestäni useamman näytön kalibrointi onnistuu hienosti vaihtamalla kalibroidessa oletusnäyttöä ja tallentamalla profiilit omilla nimillään.
Tuo että kalibrointi ei tee näytöistä samanlaisia vaan optimaalisia, on aika epämääräisesti sanottu. Kalibrointi/profilointi koettaa kuitenkin esittää värit mahdollisimman totuudenmukaisesti, ja totuudenmukaisuus viittaa yleensä värivastaavuuteen painotuotteen kanssa.
Macissa mielestäni useamman näytön kalibrointi onnistuu hienosti vaihtamalla kalibroidessa oletusnäyttöä ja tallentamalla profiilit omilla nimillään.
-
Viesti Kirjoittaja HP »
Jouduin irroittamaan näytöt koneesta ja kytkin epähuomiossa ne päinvastoin kuin aiemmin ja huomasin että nyt 23 tuumainen oli ns vääränvärinen kun aiemmin. 20 tuumainen näytti nyt kuten 23 tuumainen ennen vaihtoa. Toivon mukaan tämän toisenkin näytön ulostulon saan samaan sävyyn Gretagilla.
-
Viesti Kirjoittaja HP »
Eihän siinä kauan mennyt kun näytöt on säädetty kohdalleen. Tein Fixx:n neuvomalla tavalla eli vuorotellen toinen näyttö oletusnäyttönä ja molemmille profiilit omalla nimellä.
-
Näyttääkö nyt molemmat monitorit kuvan samanlaisena? Tollanen kahden rinnakkaisen mutta erilaisen näytön kalibrointi/profilointi on se happotesti joka helposti kertoo onko kalibrointi kohdallaan vai sinnepäin. Tietysti on mahdollista että laite kalibroi molemmat näytöt samalla tavalla pieleen mutta se on epätodennäköisempää.
-
Viesti Kirjoittaja HP »
Kuva molemmissa monitoreissa näyttää samanlaiselta. Hiukan yllätyin että näin on kun oletin että eroa löytyy. Olen oppinut luottamaan kalibrointiin kun kuitenkin kokopäivätoimisesti kuvien kanssa työskentelen ja kuvia toimitan lehtiin ja mainostoimistoihin, eikä kommentteja ole tullut,että säädöt olisivat poskellaan.
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Kuvathan painetaan kuitenkin aivan vituralleen, mutta kiva on tietää ettei vika ole sylttytehtaalla.
Karmein tapaus on mulla parin viikon takaa. Samaa tiedostoa painettiin 4:ään eri lääpyskään kolmessa eri painossa. Yhden painon tekemät 2 tuotetta olivat jo keskenäänkin aivan eri planeetoilta. Asiakas oli aivan shokissa, että "voiko nämä olla näin kauheita!!??". Vain yksi paino selvisi kolhuitta - sen painamana kuiva vastasi tosiaankin näytön kuvaa ja mallivedosta.
Hyvä paino oli muuten Artprint - muita en viitsi mainita.
Karmein tapaus on mulla parin viikon takaa. Samaa tiedostoa painettiin 4:ään eri lääpyskään kolmessa eri painossa. Yhden painon tekemät 2 tuotetta olivat jo keskenäänkin aivan eri planeetoilta. Asiakas oli aivan shokissa, että "voiko nämä olla näin kauheita!!??". Vain yksi paino selvisi kolhuitta - sen painamana kuiva vastasi tosiaankin näytön kuvaa ja mallivedosta.
Hyvä paino oli muuten Artprint - muita en viitsi mainita.
-
Viesti Kirjoittaja HP »
Yleensä sattuu kohdalleeen mutta ei aina. Kriittisimmissä tilanteissa, kuten kirjoihin menevissä kuvissa olen ollut painossa katsomassa eka arkit. Aina painoissa on oltu tyytyväsisä siihen, että varmistetaan oikeat sävyt.
Jos ei pääse painoon seuraamaan, eikä työllä ole hengen hätä, niin olen lähettänyt malliprintin ja viestin mukaan että mahdollisimman lähellä printin sävyjä.
Jos ei pääse painoon seuraamaan, eikä työllä ole hengen hätä, niin olen lähettänyt malliprintin ja viestin mukaan että mahdollisimman lähellä printin sävyjä.
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka