Kuinka sait ensimmäisen mäccisi
-
Re: Kuinka sait ensimmäisen mäccisi
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Noihin aikoihin alkoi tulla markkoinoille riittävän tehokkaita ja monipuolisia henkilökohtaisia koneita. Pitkään selvittelin asioita ja loppusuoralla oli valittavana TRS-80 RadioShack, Commodore PET ja Apple ][. Viimeksi mainittu oli kallein peruskokoonpanolla (16 kilotavua muistia) mutta kun muistia laitettiin mahtavat 48 kilotavua, Apple oli halvin. Samoin siinä oli seitsemän korttipaikkaa ja saatavissa tai tulossa runsaasti lisälaitteita. Niinpä keväällä 1980 ostin Apple ][ Plussan 48 kilon muistilla. Sillä sitten aloin puuhata, ensiksi ohjelmat ja datat tallentaen tavallisella kasettinauhurilla, monitorina vanha telkka. Maksoi silloin yli kymppitonnin, köyhänä opiskelijana jouduin ostamaan osamaksulla, jota makselin vuoden pois. Vähitellen sain siihen hommattua lerppuasemat, 80-merkin näyttökortin ja vihreä-mustan monitorin. Viiden vuoden aikana sain tehtyä sillä asioita, joita en olisi voinut tehdä yliopiston koneilla mitenkään.
Koska tarvitsin myös erikoismerkkejä ja koska Apple ][ oli tässä suhteessa alkeellinen, Lisa ja Macintosh alkoivat kiinnostaa. Kun olin varma, että Macillä voisi todellakin tehdä helposti tarvitsemiani juttuja ja että Apple ][:lla tehdyt aineistot saisin siirrettyä kaapelilla Macciin, uskalsin ostaa keväällä 1985 Fat Macin, alkuperäisen Macin 512 kilon muistilla. Sillä tiellä ollaan edelleen.
Edit: vuosikymmentypo korjattu, kiitos MacFinn! Kylläpä se aika rientää nopesti.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja Osku S »
Kotiin hankin alkuvuodesta -97 Mac kloonin (PowerComputing Power Base 180 Mhz). Ennen kuin myin sen eteenpäin se oli kokenut varsinaisen päivitysrumban; hankin siihen suuremman kovalevyn, pistin muistit piikkiin sekä hankin siihen prosessoripäivityksen (G3 300Mhz). Se palveli uskollisesti vuoteen 2002 jolloin hankin nykyisen G4:n. Mikäli tuota vauhtia mennään niin vaihdan uuteen koneeseen vuonna 2007. Tähän koneeseen olen jo hankkinut muistia sekä vaihtanut kovalevyn, tuo prosessoripäivitys vielä antaa odottaa.
-
Viesti Kirjoittaja iRock »
-
Viesti Kirjoittaja heifetz »
Apple Watch 8 41mm
-
Viesti Kirjoittaja SwitchX »
Olin pitkään käyttänyt erilaisia Windows- ja Linux-koneita. Työpaikalla vaihtoehtoa ei ollut ja ei ole edelleenkään ja siellä on tällä hetkellä käytössä Win 2k. Kotona olin todella pitkään halunnut päästä Windowsista eroon kaikenlaisten pikkuongelmin ja uudelleen asennuksien takia. Käytössä on varmasti ollut kaikki tunnetut Linuxit, mutta aina oli joku ohjelma tai asia, minkä takia vierellä oli roikotettava windowsia.
Vuosi sitten imuroin Windows ympäristöön iTunesin. ALuksi en tykännyt ohjelmasta, mutta pikku hiljaa huomasin, että ohjelma on todella hyvä ja naurettavan helppo käyttää. Sitä kautta kiinnostus heräsi macceihin. Suurimpana ongelmana pidin yksinappista rullatonta hiirtä. Siinä vaiheessa, kun minulle selvisi, että hiiren tilalla toimii lähes mikä tahansa usb-hiiri, aloin vakavissani miettiä maccia kotikoneeksi. Kannettava oli muutenkin kytenyt mielessä ja niinpä iBook tai Powerbook oli houkutteleva vaihtoehto. Päädyin iBookiin ja pistin jonkin kuukauden rahaa sivuun sitä varten.
Koneen tilasin Applestoresta ja se saapui kotiovelle alle kahdessa viikossa. Olen ollut koneeseen tyytyväinen. Monet asiat toimivat naurettavan helposti ja pienellä vaivalla. Tätä juuri odotin iTunes-kokemuksien pohjalta. Joitain pikkuongelmia on toki ollut, mutta kun vertaa aidan toidelle puolelle, niin ongelmat ovat todella olleet pieniä. Missään vaiheessa minun ei ole tarvinnut asentaa mitään uudelleen.
En usko, että ostan omilla rahoillani enää yhtään pc-konetta kotiin 8)
-
Viesti Kirjoittaja AkuMies »
Eka mäkkini on aikasen uusi. Joskus vuoden 2004 loppupuolella aloin puhua porukoille että on se mäkki kätevä. Tammikuussa jouduin (taas) formatoimaan puuceeni. Kun aloin asentamaan Wintoosaa uudestaan, niin kiintolevystä meni jokin henkinen palikka sököksi. Sanoin isännälle että ostetaampa iMac ja kävin serkun luona tilaamassa. Paluuta ei ole
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kohta varmaan ostan uusimman iPodin. Ju!
-
Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »
Error Message: Cannot Find \Windows\System32\hal.dll
Tämä tapahtui 10.3.2005. Nyt näitä Macintosheja on tässä taloudessa toistaiseksi kolme kappaletta.
-iMac-G5/1.8GHz oli ensimmäiseni.
-Mini-G4/1.25GHz oli toinen.
-PowerBook-G4/1.5GHz on uusin.
Ja täytyy sanoa, että ei ole kaduttanut kertaakaan! Ainoastaan kiukuttaa, että miksen aikaisemmin ymmärtänyt tehdä vaihtoa..
-
Viesti Kirjoittaja Tristan »
Sain ensimmäisen Macintosh tietokoneeni 27.6.2005 ja olen uuteen iMaciini todella tyytyväinen. Takaisin en ole vaihtamassa!
Ps. iMacin myötä väheni johtojen määrä lattialla huomattavasti, varmaan semmoiset 100 metriä [:O]
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Koneen valintaan johti takaseinässä olevat liittimien symbolit. Jotenkin kirjoitin- ja modeemiportit oli siten helpompi tunnistaa ja kone vaikutti ihan oikeasti suunnitellulta, eikä jotenkin kokoon kyhätyltä.
Sillä tiellä ollaan vielä ja pakottavaa syytä vaihtamiseen ei ole. Jonkin aikaa oli LinuxPPC kakkoskäyttiksenä (PM8500:ssa), mutta kuvan saaminen näytölle oli ajoittain turhauttavan hankalaa, joten se sai lopulta mennä.
Omia Macintosheja on ollut kaikkiaan 11 kappaletta tähän mennessä. Henkilökohtaisia työkoneita sitten on ollut vähän vähemmän.
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja Torax »
-
Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Mun eka mac-kokemus ei ollut mitenkään kovin valaiseva. TKK:n akustiikan labrassa mittailtiin vasteita mun ja kaverin subbareista ja mittatietokoneena oli joku vanhempi mac-tietokone, saattoi olla os8 käyttis, en ole varma. En muista mikä oli mittaussofta, mutta matlabia ainakin käytettiin tulosten analysointiin ja jompi kumpi ohjelma ainakin kaatui yhtenään. Että sen puolesta ei jäänyt mikään rohkaiseva kuva maceista. Meni 3 vuotta ja päivittelin pc-tietokonettani ja tuskailin melkein aina jonkun ongelman kanssa. Ongelmat liittyivät aina audio-puoleen, kun koneella piti pääasiassa tehdä musaa. Windowsia sai asentaa yhtenään uudestaan ja vaihtaa korttien paikkaa ja vaihtuipa äänikorttikin moneen kertaan. Olin kuitenkin sen verran kokenut, että jos halusin, sain pidettyä windowsin suht. puhtaana, että sitä ei olisi tarvinnut vetää uusiksi kuin 1 kerran vuodessa.
Vaihto macciin ei tapahtunut tietoturvan tai sen takia että osx on paljon parempi, vaan olin päättänyt ostaa oikean version siitä sekvensserisoftasta, jota aion käyttää jatkossa, eli valintana oli Cubase SX2 vs. Logic Pro 6. Laskeskelin ohjelmien ominaisuuksia yhteen ja tulin siihen lopputulokseen, että ostamalla logicin mun ei tartte sijoittaa läheskään niin älytöntä rahatukkua plugineihin kuin cubasen kanssa olisi tarvinnut, että sillä olis voinu edes tehdä jotain. Olin lisäksi lukenut internet-foorumeista juttuja maceista musakäytössä ja uusi powermac g5 vaikutti kaikinpuolin hyvältä koneelta. Otin selvää perusasioista, että voi käyttää myös muita usb-hiiriä, joissa on enemmän nappeja ja että kaikki perus-softat saa myös macille, mitä tarvitsee joka päivä.
Sitten apple julkisti logic pro 7:n, joka ratkaisi siirtymisen logiciin ja macciin. Möin hardware-musalaitteistoa pois ja kävin hakemassa powermac g5 dual 1.8-koneen tectorista, koska se oli ainoa firma joka oli auki lauantaina ja niillä oli tuollainen kone varastossa. OSX:ää en ollut koskaan varsinaisesti käyttänyt. Olin aiemmin jossain keskustan liikkeessä nähnyt about 2 minuuttia, että ok, tollainen kivan näköinen graafinen härpäke, josta softat käynnistellään, ei sen kummempaa...Kävin samalla reissulla hakemassa verkkokaupasta 2kpl 512 megan kampoja ja laitoin ne koneen sisään jo ennen ensimmäistä starttia. Sitten laitoin ensimmäisen maccini käyntiin ja pääsin käyttämään osx:ää. Parin päivän päästä kävin hakemassa isomman kiintolevyn ja asensin osx:n siihen. Asennus oli todella vaivaton ja paljon nopeampi kuin windowsin asennus.
Logicin sain hieman myöhemmin, mutta täytyy sanoa, että vaikka logic oli se pääsyy vaihtaa, niin vaihdon myötä tuli paljon muutakin hyvää. En siis tiennyt, että osx on näin hyvä käyttää. Tietokoneen käyttö tuon jälkeen on ollut paljon mukavampaa ja aina on sellainen varma fiilis. Systeemiin voi luottaa, toisinkun entiseen pc-koneeseen, jonka kanssa sai aina miettiä, milloin madot ja virukset vievät tiedostot tai joku sisällä oleva itse viritelty lisätuuletin putoaa tai teippiliitosten johtimet eivät enää yhdistäkään ja kone alkaa keittämään. 2 viikkoa sitten möin pc-koneen pois ja pc:itä en enää osta jatkossa. Seuraava hankinta lienee intel mac kannettava, sitten kun ne tulevat...
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Pascal-ohjelmoinnin harjoitustyö aloitettiin DEC-mainframe-systeemillä.
Muutaman kerran päivässä tuli ilmoitus
"system going down in one minute"
jäi tekemättä koko pascal-ohjelma
1986 olikin sitten macit (Mac + ja 2 x korppuasema), ja aloin tahkoamaan ohjelmaa. Tutustuinpa samalla koneeseen ja käyttikseen, ja mukavalta tuntui niin. Syötteestä yksittäisiä suomenkielisiä sanoja tavuttava ohjelmani oli koodiltaan sairaan ruma, mutta toimi. Eipä tarvinnut koneesta tai ympäristöstä pahemmin huolehtia. Kone oli kaunis, ja ehdottomasti se toimi.
Näitä macceja on kotona käytetty sen jälkeen:
Mac Classic 4MB/40MB (silloisen vaimokkeen opinnäytteen tekemiseen)
Mac LC II 8MB/80MB (ArchiCAD-innostuksen huumassa, alanvaihdoksen jälkeen)
Performa 460-32/160MB (Kaikkien ihme freeware ja sharewaresoftien kokeiluja jne.)
PowerMac 8500/180-64/2GB (ArchiCAD cracilla/piraatilla testailuun)
Performa 6200-32MB-500MB (lähes koneeton kausi, tuolla hoiti laskut ja e-mailin)
PowerMac 7500/100-192MB/1GB (sain halvalla)
PowerMac 7300/200-256MB/2GB (jäi ikäänkuin käteen duunista)
PowerMac G3/266-384/6GB (paluu tehokoneisiin)
PowerMac G3/233-448/4GB (apple polkee paikallaan)
PowerMac G4/400-512/20GB (altivec hyppy)
PowerMac G4/800-1GB/160GB (homma alkaa taas kiinnostaan)
iMac G3/400 256MB/13GB (tuli kiertotietä)
PowerMac G5/1800DP-2GB/460GB (ryöstäytyi kotikäyttö käsistä)
joku varmaan nyt jo unohtuikin ;-)
8500/180 on vieläkin omistuksessa, ja toimii.
niin ja töissä toki samantapainen kirjo masiinoita.
Ohjelmoida en enää osaa, mitä nyt ArchiCAD:in GDL-kielellä jotain 3D-objekteja,
mutta ensivaikutelma toimivuudesta ja selkeydestä vei mukanaan näiden omenoiden pyörteeseen.
Mielenkiintoisena yksityiskohtana ArchiCAD piraatit. Pikkupiirin omakohtaiset kokeilut saivat sittemmin erään firman ostamaan nyt jo 9 kpl sikakalliita (mutta aika hyviä) ArchiCAD-ohjelmistoja (nykyinen lisenssi á 8000 EUR, päivitykset n.1,5 vuoden välein 1000 EUR/lisenssi) Että se siitä piratismin ohjelmistoja tappavasta vaikutuksesta. Ja ei, tallennusdisabloidulla demolla ei todellakaan voi opetella käyttöä, ei semmoinen jaksa kiinnostaa kovinkaan pitkään. Nykyään on tosin nuo EDU-versiot, mutta eivät ole yhteensopivia oikean kanssa. Ei jaksa värkätä..
Mika
jotenkin onnistun aina löytämään sen sivuraiteen..
(..lisätty iMac)
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
Pian sen jälkeen sitten ostin oman LC:n. Ero dossiin käynnistettävän PC:n ja mäcin välillä oli tuolloin huima.
-
Viesti Kirjoittaja A.J. »
Powerbookkiin siirryin PC-maailmasta maaliskuussa, syynä siirtymiseen (olen mainonnan esimerkkitapaus) paljolti iPod. Omppulogon tuijottelu sai pään kääntymään, ja kun PC:n iTunesin kanssa ilmeni ongelmia oli aika vaihtaa. En kadu, mutta se ei liene yllätys. PC-koneiden ongelmista ja Windowsin ongelmsita eritoten voisi jauhaa vaikka kuinka pitkään, onneksi ei enää tarvitse.
-
Viesti Kirjoittaja at »
Viime vuonna, tuossa marraskuun alussa tuli tilanne, että minulle annettiin Power Mac G4 400. Kun olin sitä hetken aikaa käyttänyt niin ostin sen pois. Sitten totesin että tämä on hidas ja haluan nopeamman. Sen mäkin elo ei tainnut olla kuin alle 3 kk, kun möin sen pois.
Sitten odottelin helmikuun alkuun, että mitä julkistuksia tulisi. Sen jälkeen tilasin 2x2,5 Power Mac koneen. Nyt olen noin puoli vuotta tutustunut tähän maailmaan.
Helppoahan tämä on ollut (vertaan mm linuxin käyttöä työasemana)
Duunissa käytän edelleen wintel läppäriä, mutta kotona on mac enkä meinannut kotikonetta vaihtaa.
Viime viikolla sain iMac G3 400 koneen. Se oli asennettu valmiiksi. Kaverini oli laittanut siihen os 9.2.x jakun se käynnistyy, se mounttaa imaget ja ruudulle tulee vain yksi kansio jossa on pelit. Niin minun 5v tyttöni on sitten siirtynyt mac käyttäjäksi. Siinä on eskari tehtäviä ja muumi pelejä
-
Viesti Kirjoittaja MoonMac »
Ja sit se viimene tikki oli ku meidän musiikin ope demos uutta iLife ´04 ja varsinki garagebandii.
Ei siin menny ku puolvuotta et oma kosketus mäkkii saatii (olin mää kyl tuol Systemassa läähättäny iMacin perään)
-
Viesti Kirjoittaja funfunk »
korkeejännite puolelta yks diodi, ei todellakaan ollut applen "ukot" merkinnet mitään järkevää
ja värikin oli kivan punainen.
No tilalle löytyi pitkän mietinnän ja tutkimisen jälkeen sopiva!
Olihan siinä ihmettelemistä kerrassaan, laitteessa hiiret ja kaikki, winsuja ei tainnut silloin vielä pahemmin ko. laitteissa olla.
Sittemmin kolvailin stadissa niitä enemmänkin.
Toki vuosiensaatossa on ollut tietotaidon ylläpitämistä varten aina välillä jokin malli,
ja softatkin piti hommata et sai formattuu "ei apple winsut" jne.
Elikkä en kuitenkaan ihan newbie ole "mäkkyrän" suhteen näin kun alkaa muisteleen kaikkea,
tulihan asenneltuu sekaverkkoja, parhaissa oli SCO-unix palvelin , päätteet , win3x koneet + muutama Mac.
Silloin en vaan "lämmennyt" ko. laitteeseen, tai oikeestaa olin ns.uraputkessa ja niin kiireinen,
et en yksinkertaisesti ehtinyt kuin tekeen duunii.
Josko ne 3kpl burnout olis jäänyt väliin kun olis huomannu vaihtaa ajoissa.
Mut tää nykyinen OS X on KYLLÄ Rock! Kaikki mitä tarviin on samassa paketissa!
_ff_
-
Viesti Kirjoittaja since86 »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kjk »
Kurssilla sitten toimin avustajana ja piirsin sekä kirjoitin "puhtaaksi" käsiteltyjä aiheita ja graafeja fläppitaululta. Jaoin aina tauon jälkeen kaikille kurssilaisille puhtaaksikirjoitetun materiaalin ja se herätti hämmästystä kun 15 min. aiemmin fläpille piirretty kuvio oli siististi printattuna pöydällä jokaisen kurssilaisen edessä. Tulivat kyselemään "atk-expertiltä" mikä tietokone on käytössäni ja onko se paras ja onko Lotus hyvä ohjelma etc... Tilanne oli aika hauska, koska olin noin viikkoa aiemmin elämässäni ekan kerran koskenut tietokoneeseen ja kaikki luulivat että olen joku guru. Tuohon aikaan oli yleensä käytössä merkkipohjaiset systeemit ja tulostimet eivät tulostaneet kunnon kuvia (paitsi Applen Imagewriter). Hiiri ja graafinen käyttöliittymä herättivät ihmetttelyä.
Seuraavana vuonna kun otin yliopistolla tietojenkäsittelyä, niin eteen tuli DOSilla varustettu pc, voi sitä itkua ja hammasten kiristystä, tuntui kuin olisi siirtynyt kivikaudelle. Kaiken maailman syntax errorit ym. riivasivat ja atk-opiskelu jäi siihen yhteen kurssiin (sillä kertaa). Aineopintoseminaarin tekoa varten ostin sitten itselleni Macintosh Plussan ja vuosi oli muistaakseni joko 1989 tai 1990 helmikuu. Mukaan tuli vielä ulkoinen kiintolevy (20 Mb) ja Imagewriter tulostin. Hinta oli 12.000 mk (50% opiskelija-alennuksella). Olin aivan innosta pakahtumaisillani kun kannoin systeemit opiskelukämppääni ja kämppikset (pc-hemmoja) katselivat että mikäs tuo oikein?
Sen jälkeen ei kotona ole mitään muita kuin mäkkejä ollutkaan, eikä (näillä näkymin) tule.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Rahina »
Ensimmäinen ihan oma kone tuli ostettua reilu vuosi sitten.
"Huumoriin kuuluu usein, mutta ei välttämättä, nauru" - Filosofian sanakirja, WSOY
-
Viesti Kirjoittaja Turmeric »
Dark Castle oli kova sana peleissä, ja niin oli esim. 3 in Three -arvoituspelikin. Eniten tykkäsin Fool's Errandista, jossa oli valtaisa määrä erilaisia puzzleja ja aivopähkinöitä. Muistaakseni myös töissä Juhanin viestintäfirmassa pelattiin ahkerasti 3 in Threetä ja Fool's Errandiakin.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
omenalla varustettu harmaa mötikkä saapui kotiin kun olin 6-vuotias.
Välissä LC:n rinnalla kävi hajoamassa monen monta PC:tä.
Reilut kolme vuotta sitten säästin rahaa Delliin, kun vanha luokanopettajani
mainitsi Applen uudesta noususta. Googletin "mac", ja sillä tiellä ollaan edelleen.
Ensin ensimmäisen sarjan eMac ja nyt iBook G4. LC on edelleen pienimmän
pikkusiskon pelikoneena, PGA Tour Golf on kaikkien aikojen golf-peli!
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Pelasin pari viikkoa sitten Fool's Errandin läpi. Peli on imuroitavissa osoitteesta www.fools-errand.com/. Peli on todella hyvä, jossain vaiheessa se on valittu luokassaan maailman parhaaksi. Tosin muita samankaltaisia ei ole olemassa. Tämä oli ainoa syy, että laitoin yhteen koneeseen Classicin muutaman vuoden tauon jälkeen.Turmeric kirjoitti:Dark Castle oli kova sana peleissä, ja niin oli esim. 3 in Three -arvoituspelikin. Eniten tykkäsin Fool's Errandista, jossa oli valtaisa määrä erilaisia puzzleja ja aivopähkinöitä. Muistaakseni myös töissä Juhanin viestintäfirmassa pelattiin ahkerasti 3 in Threetä ja Fool's Errandiakin.
Em. sivustoilla mainostetaan syksyllä ilmestyvää uutta versiota Fool's Money. Mainos on suunnattu "tosiuskovaisille", joten ihan varma en ole pelin ilmestymisestä.
Suosittelen kokeilemaan. Peli on oikeasti hyvä. Toimii suoraan Classicissa. Kaksi muuta peli 3 in Three ja Puzzle Gallery - At the Carnival ovat ihan kiinnostavia, mutta niissä ei ole mukana meta-tason tehtäviä, ja vaativat värien määrän vääntämisen 256:een.
--Ari
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka