iChat takkuilee vähän väliä
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
iChat takkuilee vähän väliä
Viesti Kirjoittaja Pjotr »
Käytän iChattiä työssäni ja ottaa päähän sen jatkuva takkuilu. Välillä toimiii loistavasti joten ei se nettipalvelun tarjoajastakaan voi olla kiinni, kai..
Kun yhteyden saa päälle niin se toimiii, kuitenkin joka toinen yritys epäonnistuu, vikailmoituksen mukaa "tietoliikenenonngelmia".
Kun yhteyden saa päälle niin se toimiii, kuitenkin joka toinen yritys epäonnistuu, vikailmoituksen mukaa "tietoliikenenonngelmia".
-
iChat takkuaa
Viesti Kirjoittaja muumimamma »
Mitä asialle voi sitten tehdä?TheKraken kirjoitti:Ettei palomuuri siinä välissä kettuilisi? En tarkoita OS X:n omaa palomuuria, vaan semmosta joka mahdollisesti siinä masiinassa joka on sitä firman verkkoa jakamassa.
Samassa wlanissa kaikki toimii moitteetta, mutta jos pitäisi chatata verkkojen yli niin ei onnistu ei millään. Herjaa, että toinen ei vastaa kutsuun- vaikka tasan varmasti on siihen vastannut.
Siis mitä pitäisi "säätää"?
t. Muumimamma, jonka mielestä tämä on korvaamaton foorumi!
-
Re: iChat takkuilee vähän väliä
Viesti Kirjoittaja puutiainen »
Nostetaanpa vanhaa otsikkoa, niin ei tarvi luoda uutta.
Ongelma seuraavanlainen. iChatissa ei toimi video- eikä äänikeskustelu. Peruschattaaminen onnistuu. Kaikki toimi ongelmitta vielä joku aika sitten. Käytän iChattia pelkästään yhden henkilön kanssa (avovaimoni - olen kesän vieraalla paikkakunnalla töissä). Koneina on macbook ja macmini varustettuna logitechin usb-kameralla ja kuulokkeilla. Näillä samoilla vehkeillä toimi siis ongelmitta jokin aika sitten. Käyttikset on Leot molemmissa..
iChat antaa herjan "tietoliikenneongelma" ja sama ongelma syntyy, kun täällä kotosalla yritän käyttää iChattia jaetun nettiyhteyden kautta. Tympäsee.. Nyt joutuu käyttään vaan Skypeä
Ongelma seuraavanlainen. iChatissa ei toimi video- eikä äänikeskustelu. Peruschattaaminen onnistuu. Kaikki toimi ongelmitta vielä joku aika sitten. Käytän iChattia pelkästään yhden henkilön kanssa (avovaimoni - olen kesän vieraalla paikkakunnalla töissä). Koneina on macbook ja macmini varustettuna logitechin usb-kameralla ja kuulokkeilla. Näillä samoilla vehkeillä toimi siis ongelmitta jokin aika sitten. Käyttikset on Leot molemmissa..
iChat antaa herjan "tietoliikenneongelma" ja sama ongelma syntyy, kun täällä kotosalla yritän käyttää iChattia jaetun nettiyhteyden kautta. Tympäsee.. Nyt joutuu käyttään vaan Skypeä

Apple-laitteiden hyväksikäyttäjä vuodesta 2005
-
Viesti Kirjoittaja kronos »
Veikkaan, että ongelma on palomuuri ja/tai NAT. Tee haku:
Mac OS X 10.5: Using iChat with a firewall or NAT router
niin saat selville mitä pitää säätää.
Mac OS X 10.5: Using iChat with a firewall or NAT router
niin saat selville mitä pitää säätää.
Attention, the Universe, by kingdoms right wheel!
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Yksi sana: Palomuuri. Jossain välissä sellainen liikennettä nyt blokkaa.
-
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
Mulla nyt sama ongelma, eli video- ja äänikeskustelu ei toimi eikä myöskään näytön jakaminen, mikä harmittaa eniten.
Sitä tietoliikennevirhettä herjaa!
Porukoilla on nyt eka macci ja minä yritän toimia hompun kanssa tukena ja siihen oli tarkoitus käytää iChattia.
Teastasin ensin omilla koneilla, mutta ei toiminu. Sitten vielä porukoiden kanssa, mutta ei.
Omilla koneilla on Palomuurissa sallitaan yhteydet iChatille, joten ei kait siellä pitäisi olla mitään. Vai pitääkö antaa jollekkin tietylle portille lupa?
Mun koneet on siten, että iMacissä kiinni verkkokaapeli ja sillä tehty wlan, jossa iBookki kiinni.
Sitä tietoliikennevirhettä herjaa!
Porukoilla on nyt eka macci ja minä yritän toimia hompun kanssa tukena ja siihen oli tarkoitus käytää iChattia.
Teastasin ensin omilla koneilla, mutta ei toiminu. Sitten vielä porukoiden kanssa, mutta ei.
Omilla koneilla on Palomuurissa sallitaan yhteydet iChatille, joten ei kait siellä pitäisi olla mitään. Vai pitääkö antaa jollekkin tietylle portille lupa?
Mun koneet on siten, että iMacissä kiinni verkkokaapeli ja sillä tehty wlan, jossa iBookki kiinni.
-
Viesti Kirjoittaja samnyrhi »
Minkälaiset vermeet teillä on koneiden ja internetin välissä? ADSL-modeemi? Valokuidulle kytkin/kuitumuunnin? Yleensä ADSL-modeemeissa on oletuksena NAT "palomuuri" sekä DHCP käytössä, joten sieltä pitää avata iChatin kaipaamat portit (tai siis tehdä ohjaus oikean koneen oikeaan porttiin).
Eli homma menee näin internetistä koneelle päin
iChat puhelu ----->Internet-----X--->Vastapään ADSL-modeemi tms. ------Y---> Vastapään kone
Kohdassa X on julkinen IP osoite joka saadaan operaattorilta.
Kohdassa Y on sisäverkon IP osoite, joka saadaan omalta ADSL purkilta.
Jotta iChat puhelu toimii moitteetta pitää julkisen verkon IP linkittää sisäverkon IP:lle, joka siis tehdään konfiguroimalla ADSL-modeemia. Yleensä löytyy kohdasta port forwarding tai Virtual server jossa siis määritellään, että ulkoapäin tähän porttiin tuleva liikenne ohjataan sisäverkossa olevan koneelle oikeaan porttiin.
Tuo WLANnissa oleva toimimattomuus voi johtua WLANin kuormituksesta mikäli useampi kone jakaa saman yhteyden. Eli siinä tapauksessa kannattaa kokeilla toimiiko paremmin jos kone on verkkopiuhalla kiinni.
--
Sami
Eli homma menee näin internetistä koneelle päin
iChat puhelu ----->Internet-----X--->Vastapään ADSL-modeemi tms. ------Y---> Vastapään kone
Kohdassa X on julkinen IP osoite joka saadaan operaattorilta.
Kohdassa Y on sisäverkon IP osoite, joka saadaan omalta ADSL purkilta.
Jotta iChat puhelu toimii moitteetta pitää julkisen verkon IP linkittää sisäverkon IP:lle, joka siis tehdään konfiguroimalla ADSL-modeemia. Yleensä löytyy kohdasta port forwarding tai Virtual server jossa siis määritellään, että ulkoapäin tähän porttiin tuleva liikenne ohjataan sisäverkossa olevan koneelle oikeaan porttiin.
Tuo WLANnissa oleva toimimattomuus voi johtua WLANin kuormituksesta mikäli useampi kone jakaa saman yhteyden. Eli siinä tapauksessa kannattaa kokeilla toimiiko paremmin jos kone on verkkopiuhalla kiinni.
--
Sami
-
Meillä siis kaapelimodeemi kotona, jossa iMac on verkkopiuhalla kiinni. iMacissa internet jako päällä airportista, ja iBookki liitetty sitten siihen, eli vain iBook käyttää wlan verkkoa.
Aloin googlailla netistä ohjeita, miten kaapelimodeemin asetuksia voisi tsekkailla ja muokata, mutta löysin vain monta sivua ongelmia kyseisen Netgear CM232 modeemin kanssa. Samoja ongelmia on ollut myös meillä, eli välillä netti pätkii ja modeemi ei saa yhteyttä, joskus mennyt puoli päivää ennen kuin netti alkaa toimia. Hermot on välillä mennyt ja nyt selkis, että jotkut on saaneet uuden laitteen tilalle, joten pitänee soitella Elisalle päin.
Olisko täällä jotain vinkkiä miten voisin tarkistaa toimiiko oikeat portit iChattia varten?
Aloin googlailla netistä ohjeita, miten kaapelimodeemin asetuksia voisi tsekkailla ja muokata, mutta löysin vain monta sivua ongelmia kyseisen Netgear CM232 modeemin kanssa. Samoja ongelmia on ollut myös meillä, eli välillä netti pätkii ja modeemi ei saa yhteyttä, joskus mennyt puoli päivää ennen kuin netti alkaa toimia. Hermot on välillä mennyt ja nyt selkis, että jotkut on saaneet uuden laitteen tilalle, joten pitänee soitella Elisalle päin.
Olisko täällä jotain vinkkiä miten voisin tarkistaa toimiiko oikeat portit iChattia varten?
-
Pystytkö tarkistamaan molemmista koneista IP osoitteet? Ovatko ne samasta osoite avaruudesta? Mikäli ovat ja molemmista koneista on sallittu iChat koneiden omista palomuureista niin ainakin noiden koneiden välillä homman pitäisi onnistua kivutta. Mikäli kaapelimodeemi on muutenkin kenkkuillut suosittelen Applen Airport Extremeä. Ostin itse sellaisen pari viikkoa sitten enkä ole törmännyt verkko ongelmiin sen jälkeen.
Myös iChat toimii hyvin.
--
Sami
Myös iChat toimii hyvin.
--
Sami
-
joo...eli ip:t näyttää samaa.
verkkotyökalu näyttää iBookille 10.0.2.2, kun se on yhdistetty iMacin wlaniin.
Verkko-asetuspaneeli näyttää iMac ip: 82.103.229.XXX reitittimen ip: 82.103.224.XXX
-> tarvisko tuota reitittimen ip:tä tässä johonkin. Mitään erillistä reititintä ei mulla kyllä ole.
pitää soitella uudestaan elisalle, äskönen puhelu loppu, kun automaatti-ääni sano odotusajan olevan väh. 20min!!
alan pikkuhiljaa miettimään operaattorin vaihtoa!
nyt pääsin tuon modeemin asetuksiin kiinni, mutta ei siellä ole mitää mitä vois muokata. löytyykö sieltä kenties jotain mitä voisin kattoa?
-> täällä kyllä väitetään että "Laite siltaavassa tilassa kun yhdistetty kaapeliverkkoon, NAT-tilassa jos kaapelimodeemiyhteyttä ei ole muodostettu"
verkkotyökalu näyttää iBookille 10.0.2.2, kun se on yhdistetty iMacin wlaniin.
Verkko-asetuspaneeli näyttää iMac ip: 82.103.229.XXX reitittimen ip: 82.103.224.XXX
-> tarvisko tuota reitittimen ip:tä tässä johonkin. Mitään erillistä reititintä ei mulla kyllä ole.
pitää soitella uudestaan elisalle, äskönen puhelu loppu, kun automaatti-ääni sano odotusajan olevan väh. 20min!!
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
alan pikkuhiljaa miettimään operaattorin vaihtoa!

nyt pääsin tuon modeemin asetuksiin kiinni, mutta ei siellä ole mitää mitä vois muokata. löytyykö sieltä kenties jotain mitä voisin kattoa?
-> täällä kyllä väitetään että "Laite siltaavassa tilassa kun yhdistetty kaapeliverkkoon, NAT-tilassa jos kaapelimodeemiyhteyttä ei ole muodostettu"
-
En ole aivan varma miten iMac jakaa Wlan yhteyden, mutta veikkaan, että ongelma on juuri tuossa. Eli toinen kone saa IP osoitteen operaattorilta ja toinen sitten iMaciltä.
Jos se boksi on mahdollista konffata niin, että se jakaa IP osoitteet molemmille koneille ja ottaa operaattorilta itselleen. Silloin ainakin sisäverkon koneiden kesken yhteyden pitäisi pelata mukisematta.
Sen jälkeen sitten boksin NAT /port forwarding asetuksia rappaamalla avataan oikeat portit ulkoa sisään. Näin ainakin itse olen verkkoyhteydet laittanut eikä vastaavia ongelmia ole ollut.
Valitettavasti aikani ei riittänyt iMacin verkonjakoon tutustumiseen, mutta eiköhän foorumilla löydy asiantuntevaa porukkaa joka osaa siinä neuvoa.
--
Sami
Jos se boksi on mahdollista konffata niin, että se jakaa IP osoitteet molemmille koneille ja ottaa operaattorilta itselleen. Silloin ainakin sisäverkon koneiden kesken yhteyden pitäisi pelata mukisematta.
Sen jälkeen sitten boksin NAT /port forwarding asetuksia rappaamalla avataan oikeat portit ulkoa sisään. Näin ainakin itse olen verkkoyhteydet laittanut eikä vastaavia ongelmia ole ollut.
Valitettavasti aikani ei riittänyt iMacin verkonjakoon tutustumiseen, mutta eiköhän foorumilla löydy asiantuntevaa porukkaa joka osaa siinä neuvoa.
--
Sami
-
joo...hankalaa, kun ei pääse nyt tällä iBookilla johonkin toiseen verkkoon, niin voisi kokeilla toimiiko.samnyrhi kirjoitti:En ole aivan varma miten iMac jakaa Wlan yhteyden, mutta veikkaan, että ongelma on juuri tuossa. Eli toinen kone saa IP osoitteen operaattorilta ja toinen sitten iMaciltä.
--
Sami
On tämä kyllä ennen toiminut kahden eri koneen välillä...johtuneeko tosiaan tuosta iMacin Wlan-jaosta?
Tekstittely kyllä toimii kaikkialle, mutta kuva tai ääni ei liiku. pitää taas joku päivä kokeilla vanhempien koneen kanssa vielä uudestaan.
-
no niin, vikä löytyi: http://support.apple.com/kb/TA25128?viewlocale=en_US
eli ei toimi video, ääni tai näytön jako jos internet jako on päällä.
vika ei siis ollutkaan modeemissa vaan käyttiksessä!![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
eli ei toimi video, ääni tai näytön jako jos internet jako on päällä.
vika ei siis ollutkaan modeemissa vaan käyttiksessä!
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka