Nyt sitten monen windows vuoden jälkeen päätin ostaa itselleni elämäni ensimmäisen macin. Olen lueskellut monia foorumeita ja maccien hypetys toistuu jokaisella foorumille, joten päätin itse ottaa selvää mistä tämä kaikki johtuu. Nyt noin viikon testauksen jälkeen voidaan sanoa, että windowsiin en enään vaihda
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)

Itselleni ostin imac 20" ja se on se kaikista "köyhin" malli 8). Käyttöjärjestelmänä toimii Leopard eli tietääkseni tämä Mac os X. En tarvinnut mitään sen kummempia tehoja koneeseen, koska pääasiallinen käyttö on työ ja surffaus.
Yksi kysymys minulla kuitenkin olisi. Yritin etsiä hakusanoilla tästä aiheesta mutta en löytänyt. Eli kun avaan kiintolevyn niin avautuu ikkuna, jossa vasemmalla puolella on eri toimintoja kuten, ohjelmat, omat tiedostot, jne... Myös samassa kohdassa on sellainen kohta kun jaettu? Tarkoittaako tämä sitä, että tietokoneeni löytää itsestään muut mac-käyttäjät samasta verkosta automaattisesti? Miten suojaan tietokoneeni siten, että muut, saman verkon käyttäjät eivät pääse tietokoneelleni?
Iso kiitos ja kumarrus vastauksille.
Janne