Onko mahdollista ja miten? Ois sellanen mustavalkonen lomake jonka asiakas haluaa sellaisenaan painoon. Sain sen wordinä (jossa oli tietty rivit ihan erilailla kuin asiakkaan tulosteissa) mutta en oo ikinä moista painoon toimittanut. Vai laitanko vain tulostettujen mallien kanssa painoon ne wordit ? Kun tallensin tallenna nimellä-komennolla suoraan pdf:n wordistä niin siinä oli nelivärimusta.
Jos se lomake on kohtuullisella työllä tehtävissä uudelleen esim. Indyssä, niin suosittelen. Vaikka asiakkaasi ehkä luulee nyt toimittaneensa valmiin aineiston, eikä välttämättä ymmärrä jos laskutat "lomakkeen painoaineiston valmistamisesta" eli koko homman uudelleen tekemisestä on se ehkä kuitenkin vaivan arvoista vaikka et siitä korvausta saisikaan. Pidät samalla hyvät suhteet yllä sekä asiakkaaseen että painoon
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
Joo meinasin tehdä mutta pomo sanoi että pistä wordit vaan ettei tuhlata siihen aikaa Siinä on kyllä sellasia ihania lomakepohjia ja jotain wordin omia hymynaamoja joiden väkertämiseen menis hetki. Olenpa häijy ja laitan noi wordit ja tulostetut mallit vaan painoon, osaavat siellä varmaan asian hoitaa. Ehkä niistä word-pdf:täkin on johonkin, pistän nekin meneen sinne.
Itse olen tehnyt tuollaiset 1-väri mustat wordit painokelpoisiksi niin että teen niistä ensin PDF:n siten että värit säilyvät RGB-muodossa, musta on siis R0 G0 B0. Sitten avaan ko. PDF:n Acrobat Professionaliin ja muutan RGB-värit CMYK-väreiksi Print Production -työkaluryhmästä löytyvällä Convert Colors -työkalulla. Jos ruksi Preserve Black Objects on valittuna niin RGB musta muuttuu C0 M0 Y0 K100 -mustaksi.
ps. jos asiakas on itse tarkastellut ko. lomaketta Windows-ympäristössä Wordilla niin kannattaa laittaa se PDF vielä hyväksyttäväksi. Macin Word saattaa aukaista niinkuin sanoitkin, doc ja rtf -filejä hieman eri näköisenä kuin Windowsin vastaavat.
barcoder kirjoitti:Itse olen tehnyt tuollaiset 1-väri mustat wordit painokelpoisiksi niin että teen niistä ensin PDF:n siten että värit säilyvät RGB-muodossa, musta on siis R0 G0 B0. Sitten avaan ko. PDF:n Acrobat Professionaliin.
Minä varmaan avaisin sen pdf:n Photoshoppiin ja tekisin siitä 1200dpi bitmap-tiffin. Ei varmasti mene pieleen ja toimii satavarmasti ja on pieni tiedostokoko.
Käyhän se noinkin, mä oon itse vanhan koulukunnan miehiä ja mulla on selkärankaan iskostettu että vektori-muotosta tavaraa ei muuteta pikseleiks jos ei ole pakko. (Vaikka kyllähän se siellä RIPissä tietty muuttuu)... Mutta tolla on menty tähän asti...=)
Onhan se tietty "hienompi tapa" värkätä matsku painokelpoiseksi. Laatuhan kyllä pysyy samana kuin vektorikuvissa (= myös teksti) kun sen .tiffin tekee filmitul.. öö... peltitulostimen resoluutiolle, eli yleensä kai 2400 dpi tai sanomalehteen 1200dpi.
Kaipa sanomalehdenkin tulostusreso voi olla 2400. Tai 2750, tai jotain muuta. Toki kun mennään päälle 1200 dpi resoihin lineart-tulostuksissa kysymys alkaa olla aika akateeminen. Sitten kun on värejä ja rastereita käytössä on tilanne jo hankalampi.
digipainot painaa word-pdf:t mukisematta, kokeiltu on ja toimii.. mistäköhän johtuu ettei hankita kunnon taitto-ohjelmia kun wordillakin "voi taittaa" ja monet vielä "tekisivät taitot itse kun mainostoimistot eivät älyä mitään"