Elikkäs oon suunnittelemassa koneen ostoa jossa olisi french keyboard layout. En oo löytäny kuvaa kyseisestä näppäimistöstä mutta luulen että koneessa on ainakin yli 10 erilaista nappia kuin suomalaisessa ja samat kirjaimet sijaitsisivat vielä eri paikoissa.
Oon yrittänyt etsiä jonkinlaisia valmiita tarrapaketteja joita voisi sitten liimailla näppäimistöön, mutta en ole löytänyt.
Ilmeisesti koko keyboardin vaihto suomenkieliseen olisi lähes mahdoton ja kallis operaatio...?
Ehdotuksia kiitos!
Tarroilla on taipumusta irtoilla käytössä. Lappu lähtee, mutta liima jää. Parempi opetella kirjoittamaan välittämättä näppäimissä olevista merkeistä. Se ei ole edes vaikeaa.
Ohessa ranskalaisen näppäimistön asemointi.
Näppäinhatut lähtevät kyllä irti (alu-näppiksissä sekä MB:n keyboardissa paras tapa on nostaa näppäimen vasemmasta ylänurkasta suoraan pois päin) joten ne voi kyllä järjestellä tutumpaan järjestykseen sen puitteissa mitä merkintöjä on tarjolla. MBP:n näppiksestä en kyllä tiedä mutta tokkopa kamalan triviiaali operaatio sekään.
Kiitos vastauksista ja normi Macbook:han mulla oli tässä kyseessä.
atheos kirjoitti:Näppäinhatut lähtevät kyllä irti (alu-näppiksissä sekä MB:n keyboardissa paras tapa on nostaa näppäimen vasemmasta ylänurkasta suoraan pois päin) joten ne voi kyllä järjestellä tutumpaan järjestykseen sen puitteissa mitä merkintöjä on tarjolla. MBP:n näppiksestä en kyllä tiedä mutta tokkopa kamalan triviiaali operaatio sekään.
Juu niin näyttäs lähtevän mutta vielä kun sais takaisin(kokeilin esc-napilla nykyisessä koneessani)
tkt kirjoitti:Tarroilla on taipumusta irtoilla käytössä. Lappu lähtee, mutta liima jää. Parempi opetella kirjoittamaan välittämättä näppäimissä olevista merkeistä. Se ei ole edes vaikeaa.
Se ei tuu oikeen kyseeseen kun konetta käyttäis muutkin kuin minä niin sais olla koko ajan neuvomassa kavereita(ainakin erikoismerkkien suhteen).
tkt kirjoitti:Tarroilla on taipumusta irtoilla käytössä. Lappu lähtee, mutta liima jää.
Uskallanpa sanoa, että tarra pysyy vuosikaudet, kunhan sen laittaa puhdistettuun näppäinhattuun. Mulla on useassa näppäimistössä tarroja, jotka ovat olleet kiinni ainakin kuusi tai seitsemän vuotta.
tkt kirjoitti:Parempi opetella kirjoittamaan välittämättä näppäimissä olevista merkeistä.
Jos tämän oppii, hyvä on. Kaikki eivät ole hyviä oppimaan ulkoa.
Joo, Macbookin näppäimet on tosiaan todella helppo irrottaa. Lähtee ihan sormillakin kun painaa vähän oikeaa alakulmaa alas ja laittaa sormen vasemman yläkulman alle. Nosto ja *ruts* - irti on. Ja näppäinhattujakin tosiaan saa irtotavarana. Olen miettinyt josko vaihtaisi omaan Wireless Keboardiin mustat hatut...
atheos kirjoitti:Joo, Macbookin näppäimet on tosiaan todella helppo irrottaa. Lähtee ihan sormillakin kun painaa vähän oikeaa alakulmaa alas ja laittaa sormen vasemman yläkulman alle. Nosto ja *ruts* - irti on. Ja näppäinhattujakin tosiaan saa irtotavarana. Olen miettinyt josko vaihtaisi omaan Wireless Keboardiin mustat hatut...
Vaihda joka toinen, niin saat ainutlaatuisen shakkilauta- tai piano-näppäimistön.
onko noi näppäimet muuten miten helppo saada takaisin? Millään en viitsisi alkaa näitä repiä irti ja sitten huomata etten osaakaan laittaa niitä paikoilleen..
pling kirjoitti:onko noi näppäimet muuten miten helppo saada takaisin? Millään en viitsisi alkaa näitä repiä irti ja sitten huomata etten osaakaan laittaa niitä paikoilleen..
Ei ne kyllä mitenkään helpot oo saada takaisin(jos siihen ei tiedä jotakin niksiä).
Kokeilin ite tolla esc-napilla ja kesti varmaan tunti saada se takaisin, ja sillonki tuntu että se meni mäihällä
pling kirjoitti:onko noi näppäimet muuten miten helppo saada takaisin? Millään en viitsisi alkaa näitä repiä irti ja sitten huomata etten osaakaan laittaa niitä paikoilleen..
Minäpäs kokeilin irrottamista ja takasin saa samalla tyylillä kun irrottamalla, eli painetaan oikeasta alakulmasta ja sitten vasemmasta yläkulmasta myös vetämisen sijaan
En ota sit vastuuta jos ei onnistu